Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)

Vierailija
07.05.2019 |

Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??

Mitä muita näitä on?

Kommentit (365)

Vierailija
101/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut muutaman vuoden pois Suomesta. Eikö Suffelia siis enää ole?!

Vierailija
102/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

KitKat vai Kit-Kat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"I'm a barbie girl in a barbie world"

Oikeasti: in THE barbie world

Vierailija
104/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisia mandela-ilmiöitä, ennemminkin omia aivonyrjähdyksiä:  Lauri Tähkä ja Elonkerjuu oli minulle vielä viime vuoteen asti "Lauri Tähkä ja Elonkorjuu".  Samoin luulin Reijo Taipaleen kuolleen jo  90-luvulla... Jottei ihan offtopiciksi mene, niin muistan näistä jo mainituista mandeloista tuon Disneyn Helinäkeiju-aloituksen myös!

Vierailija
105/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua. Piti itsekin googlettaa muutama. :D

Monopoly-miehen monokkeli, Jorma UOTILA, Fruit of the Loom, 50 usan valtiota, pikachu... Nyt olen ihan pihalla. Mitä muita asioita kuvittelen?

Toi ajattelijapatsas on kyllä aika hauska. :D

Joskus olen jotain monta kertaa nähtyä elokuvaa katsonut ja ihmetellyt että miksi joku kohtaus on puuttunut. Jota ei ole olemassakaan!

Muistan myös aivan selvästi lukeneeni artikkelin, jossa eräs artisti kertoo olevansa homo. Kerran yksi kaverikin pohti että onkohan tuo homo ja sanoin että joo joo, on kertonut siitä ihan avoimesti. Paitsi että ei ole. (Eihän minua kiinnosta onko joku homo, mutta muista vain selvästi sen artikkelin otsikoineen ja kuvineen!)

Vierailija
106/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten puoli Suomea luuli että ollaan voitettu mm-kultaa naisten jääkiekossa. Osa on sitä mieltä vieläkin.

Vierailija
107/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin muistan suffelipuffelin. Voiko olla vaan luonteva ”sanaleikki” sanasta Suffeli?

Mä muistan myös elävästi kuinka lapsuudenkodissa (muutettiin kun olin 4) tehtiin salaojat ja luulin että ne pitää tehdä salassa ja pelkäsin kiinnijäämistä. Viime viikolla puhuin tästä vanhemmilleni jotka sanoivat ettei sinne tehty mitään salaojia. Jänniä nämä valemuistot, vähän ohiksena...

Vierailija
108/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helinäk kirjoitti:

Helinä keiju disney piirrettyjen alussa sinisellä taustalla kirjoittaa disney ja lopuks näpäyttää taikasauvalla pisteen iin päälle.

Tämän muistaa kansainvälisesti isot ihmisjoukot samalla tavalla mutta näin esitettynä tätä ei ole koskaan ollutkaan.

MITÄ

Vierailija
109/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari viikkoa sitten puoli Suomea luuli että ollaan voitettu mm-kultaa naisten jääkiekossa. Osa on sitä mieltä vieläkin.

Suomi voitti kyllä, mutta voittomaali hylättiin parin minuutin videotarkastuksen jälkeen. Suomi sitten hävisi rankkarikisoissa. Voitosta uutisoitiin mm. vaalilähetyksessä, joten se häviäminen jäi vähemmälle huomiolle. Eli ihan ymmärrettävä väärinkäsitys.

Vierailija
110/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten HS:ssa oli mielenkiintoinen juttu valemuistoista (löytyy täältä https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002861923.html mutta on maksumuurin takana). Valemuistot syntyvät (joko tahallaan tai vahingossa) todella helposti. Esimerkki jutusta:

"KUN Elizabeth Loftus oli neljäntoista, hänen äitinsä hukkui kotipihan uima-altaaseen.

Noin 30 vuotta myöhemmin Loftus jutteli sukutapaamisessa enonsa kanssa. Siinä vaiheessa hänestä oli jo tullut yksi maailman kuuluisimmista

muistitutkijoista.

Täytyi olla todella rankkaa löytää äitinsä ruumis, eno sanoi Loftukselle.

"Minä sanoin, että enhän minä sitä löytänyt vaan tätini", Loftus kertoo.

Eno oli kuitenkin vakuuttunut asiasta. Loftus alkoi miettiä, oliko sittenkin niin, että juuri hän oli löytänyt äidin altaasta. Hän muisti kyllä selvästi, kuinka palokunta oli antanut lisähappea. Miksi vain hän oli saanut happea, vaikka paikalla oli muitakin sukulaisia? Ehkä olin sokissa, koska olin löytänyt ruumiin, Loftus järkeili.

Yhtäkkiä hän alkoi muistaa. Hän oli mennyt puutarhaan ja nähnyt jotain altaassa.

"Äiti kellui, kasvot alassuin, pitkät hiukset valtoimenaan vedessä. Hänen aamutakkinsa oli avautunut ja noussut pinnalle. Aloin huutaa, ja täti tuli paikalle."

Kun muisto palautui Loftuksen mieleen, hän alkoi täristä kauttaaltaan.

"Se oli hirveää."

Viikon kuluttua eno soitti. Hän pyysi anteeksi erehdystään: ruumiin oli todellakin löytänyt täti, eikä Loftus ollut nähnyt sitä altaassa lainkaan.

"Näky oli ollut päässäni viikon. Muisto oli kirkas ja tarkka, mutta valheellinen."

Mitä muistolle tapahtui, kun Loftus sai tietää sen olevan mielikuvitusta?

"Ei mitään, sillä aivot eivät pysty erottelemaan valemuistoja oikeista muistoista. Tiedän, että se ei ole totta, mutta kuva on yhä päässäni. Yritän olla ajattelematta sitä."

YHDYSVALTALAINEN Elizabeth Loftus on nyt 70-vuotias psykologian professori, joka on uransa aikana julkaissut yli 500 tutkimusta, saanut kymmeniä palkintoja, kirjoittanut liudan kirjoja ja matkustanut ympäri maailmaa luennoimassa muistista.

Loftus on toiminut muistiasiantuntijana tai todistajana esimerkiksi Oklahoman pommi-iskun, Michael Jacksonin, O. J. Simpsonin ja Martha Stewartinoikeudenkäynneissä. Hän on todistanut kaikkiaan lähes 300 oikeusjutussa ja konsultoinut vielä useammassa.

Loftus on tutkinut muistia noin 45 vuotta ja todistanut uudelleen ja uudelleen samasta asiasta: muistiin ei voi luottaa.

"Muistoja on erittäin helppoa – siis todella uskomattoman helppoa – manipuloida vahingossa ja tahallaan", Loftus kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa."

Vierailija
111/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua paria ekaa viestiä pidemmälle, mutta aloituksella ei ole kyllä mitään tekemistä Mandela-efektin kanssa. Ei omat väärät muistot ole vielä mikään Mandela-efekti. Vasta jos suuret kansanjoukot muistaa samallalailla väärin, niin voidaan alkaa puhumaan Mandela-efektistä.

Vierailija
112/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Schipolin lentokentällä joskus männävuosina kone putosi melkein heti laskun jälkeen. Kun pari vuotta myöhemmin muistitutkijat kysyi ihmisiltä näkivätkö he aikanaan videon onnettomuudesta, yli puolet tutkittavasti kuvaili laveasti miten näkivät telkkarissa videon koneen putoamisesta. Aivan todella yksityiskohtaisesti kuvailivat.

Harmi vaan että onnettomuus ei tallentunut yhdellekään videolle.

Vierailija
113/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suffeli puffi on siis se pussissa oleva suffeli tuote jonka todella monet muistavat olleen nimellä suffeli puffeli. Samoin kuin monet muistavat että dumble on ollut dumble. Puhutaan valtavista ihmisjoukoista. Itse olen näistä molemmista hämmästynyt samoin kuin fazerin parhaat pussista joka on siis oikeasti fazerin parhain.

Vierailija
114/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi voitti kyllä, mutta voittomaali hylättiin parin minuutin videotarkastuksen jälkeen. Suomi sitten hävisi rankkarikisoissa. Voitosta uutisoitiin mm. vaalilähetyksessä, joten se häviäminen jäi vähemmälle huomiolle. Eli ihan ymmärrettävä väärinkäsitys.

Ei voittanut. Ei se peli ollut vielä päättynyt. Pelin päättymisen jälkeen ei tuomarit enää videoita katsele. Maali tehtiin ja sen jälkeen lähdettiin katselemaan videoita. Vasta jos maali olisi hyväksytty, olisi peli päättynyt.

Vierailija
115/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musiikin käyttö videossa on aika vekkulia :D

Vierailija
116/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

James Bond elokuva missä rautahammas ja nainen katsovat ihailevasti toisiaan. Kaikki muistaa että naisella olisi hammasraudat. Todellisuudessa ei ole.

Ei hitto... Mulla on leffa boxissa, pakko tarkistaa "neutraalista lähteestä", vaikka löytyi noita pätkiä netistäkin.

Vierailija
117/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helinäk kirjoitti:

Helinä keiju disney piirrettyjen alussa sinisellä taustalla kirjoittaa disney ja lopuks näpäyttää taikasauvalla pisteen iin päälle.

Tämän muistaa kansainvälisesti isot ihmisjoukot samalla tavalla mutta näin esitettynä tätä ei ole koskaan ollutkaan.

Ei hitsi, itsekin muistan asian juuri näin! Miten tämä sitten on, jos ei näin?

Niille jotka eivät asiasta tiedä, yleinen teoria on siis se, että on olemassa erilaisia aikalinjoja, ja niiden vaihtuminen aiheuttaa Mandela-efektin: siinä aikalinjassa missä olet elänyt, asia on niin kuin muistat sen, mutta olet jossain vaiheessa hypännyt toiseen aikalinjaan, jossa asiat ovat hiukan eri lailla. Mutta siis tämä on vain yksi teoria. 

Vierailija
118/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Scary moviessa ei sanota "i see white people" vaan "i see dead people" niin kuin alkuperäisessäkin leffassa.

13 alapeukkua, mitä h*lvettiä. Olen yksinkertainen, kun en tajua, mitä asiaa alapeukutatte. Voisiko joku pitkämielinen alapeukuttaja valaista?

Vierailija
119/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jatkan: esim. tässä videossa on puitu scary movie-asiaa:

Vierailija
120/365 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se "Luke, I'm your father" varmasti ylivoimaisesti kuuluisin Mandela-efektin esimerkki. Koska niin kuin tuolla aiemmin todettiin, se on "No, I'm your father".