Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)
Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??
Mitä muita näitä on?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Mandela-efektiin liittyy olennaisena se, että monella erillisellä ihmisellä on sama valemuisto. Se, että vain itse muistaa jonkin asian väärin, ei sitä ole, se on vain ihan normaalia muistin temppuilua.
Ihmiset ovat samanlaisia, joten ei ole mitenkään ihmeellistä että isokin joukko muistaa saman asian samalla tavalla väärin.
Robert "Rocky" Balboa on ollut todellinen henkilö
Vierailija kirjoitti:
Usassa on 50 osavaltiota, eikä 52.
USA:lla on myös muutamia erillisiä "hallintoalueita" ja joissakin listauksissa näistä pari lasketaan mukaan, jolloin tulee 52. Eipä ihme että sekoittaa, jopa natiivejakin.
Jjjjjjjj kirjoitti:
Ehkä pahin on se kuuluisa veistos miehestä joka nojaa kädellään päähänsä. Mihin kohtaa päätä. Monet muistaa että otsaan. Myös on olemassa jäännetodisteita siitä että on muuttunut mm vanhoja kuvia joissa ihmiset nojaavat matkuen patsasta mutta käsi väärässä kohdassa päätä.
https://medium.com/@nathanielhebert/the-thinker-has-changed-three-times…
Tässä oli se, että samankaltaisia patsaista on useampi ja kädet ovat eri patsailla eri kohdissa.
Ajattelijapatsas on todella friikki, sillä netistä löytyy pilvin pimein kuvia, joissa porukka poseeraa patsaan edessä, mutta väärin, eli käsi otsaa vasten. Patsas henkilön takana on käsi leukaa vasten. Todella kummallista, miksi poseeraus olisi tehty niin usein tahallaan tai tahattomasti väärin.
Irwin Goodman kuoli alkoholinhuuruisesti ruotsinlaivalle.
Tästä oli lööppejäkin.
Paitsi ettei ollut. Silti muistan juuri noin tapahtuneen.
Oikea kuolinsyy ja silloinen raittius selvisi minulle vasta hiljattain. Siihen saakka uskoin kaikki vuodet olevani oikeassa valemuistoineni.
Yhä tuo muisto lööpeistä ja uutisen shokki arvosta on elävänä päässäni. En osaa unohtaa sitä.
Mistähän moinen muistikuva, tai muistivirhe? Johtuneekohan siitä, että 80-90 -lukujen taitteessa nuorena olin lukioluokan risteilyllä jossa perseet olalla ollut Irwin yritti houkutella tyttöjä hyttiinsä?
We are the champions kappale (Queen).
Ihan varmasti loppuu: We are the champions....of the world.
Paitsi ettei lopu. Tuota of the worldiä ei ole. Mutta olen aika varma että tuo väärä muisto tulee monelle kun kappale soi jonkun ison futis mm:n tai jonkun lopussa ja siinä silloin hoilattiin lopussa tuo of the world. Ehkä. Toivon.
Mutta joka kerta kun kuulen tuon laulun odotan tuota of the world loppua ja sitä ei vaan tule. Laulu loppuu ihan kesken.
John F. Kennedyn salamurhapäivänä autossa oli neljä ihmisistä, mutta nykyään, kaikissa kuvissa autossa on kuusi ihmistä! Murhan jälkeenkin lehdissä oli kuvia vain nelipaikkaisesta autosta.
Vierailija kirjoitti:
Jorma Uotinen on kyllä sata varmasti ollut Uotila!!! Muistan niin selvösti kun katsoin tanssii tähtien kanssa ja siinä esiteltiin aina ne tuomarit kokonimellä, ja niiiiin selvä muistikuva kuinka se on Jorma Uotila. Ollut tähän päivään saakka kunnes googlasin :(
Jo Juice Leskinen lauloi "Köyhän miehen Jorma Uotisesta".
Etkäsitä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jjjjukj kirjoitti:
”Mirror mirror on the wall” EI vaan se on magic mirror on the wall
Tuo on Solid Basesta, ei Mandela effect
Luen ensin mistä on kysymys. Nyt et selvästikään käsitä mistä mandela ekristä on kyse.
Valaise meitä eikäsittäviä. Mistä tuossa biisissa on kyse ja miten se liittyy koko mandela efektiin. Vastaa jos kerra ntiedät, äläkä vain käske lukemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on Mandela-efekti? Koitin googlettaa, mutta löysin vaan jotain epämäärästiä matrix-höpinää. Eli siis suurin osa ihmisistä muistaa jonkun asian väärin, vai? Meinaatko, että muutkin ihmiset luulevat Suffeli Puffien olleen Suffeli Puffeleita, vai mitä tässä ajetaan takaa?
Tapahtuma jonka muistat ihan varmasti tapahtuneen tai asia minkä muistat olleen, joka ei todellisuudessa ole koskaan tapahtunut tai ollutkaan. Nimi Mandela-efekti tulee siitä, kun hyvin moni ihminen jakaa saman muiston siitä, että Nelson Mandela kuoli jossain 60-luvulla vankilassa, vaikka hän kuoli vasta 2013.
Suffeli Puffeli on hyvä esimerkki tällaisesta muistosta. Ei se ole koskaan ollut Suffeli Puffeli, vaikka muistan niin.
90-luvulla Mandela oli julkkisten kaveri; Naomi Campbell oli hyvää pataa Mandelan kanssa ja poseerasi tämän kanssa usein. Spice Girlsit tapasivat myös Mandelan. 90-luvun nuoret näkivät Mandelaa televisiossa ja lehdissä.
-
Suomessa uutisoitiin Mandelasta niin taajaan ettei vääristymä päässyt syntymään. Varmasti eri juttu jossain ulkomailla.
Mua hämmentää eniten monopolimiehen monokkeli(ttomuus), Fruit of the Loomin runsaudensarvimaisen korin puuttuminen logosta ja ajattelijapatsas.
Ja mun muistoissa varhaisella Pikachulla oli musta hännänpää?
Ja Freddy Kreugerin paita. Oli nimittäin punavihreä, mutta eipä ilmeisesti ollutkaan, vaan punamusta.
Vierailija kirjoitti:
James Bond elokuva missä rautahammas ja nainen katsovat ihailevasti toisiaan. Kaikki muistaa että naisella olisi hammasraudat. Todellisuudessa ei ole.
Mutta tuollainen mainos on ollut! Oli joskus reilu 10 vuotta sitten, en tosin muista mitä siinä mainostettiin. Mutta ihmisten muistot ovat kai sekoittuneet siihen.
Moni luulee että Marilyn Monroen kauneuspilkku oli siinä ihan ylähuulen vasemmalla puolella (mihin nykyään tehdään ihan Monroeksi / Madonnaksi kutsuttuja lävistyksiäkin). Todellisuudessa pilkku oli paaaljon kauempana, melkein jo poskella.
Neuvostoliiton lipussa ei ole pelkkä punainen tausta ja sirppi ja vasara, vaan siitä löytyy tähtikin.
Wolkswagenin logossa on viiva, no ei oo koskaan ollutkaan.
Mistä lähtien ihmisen sydän on sijainnut keskellä? Eikö sen aina opettettu olevan vasemmalla puolella, siis ihan selkeästi vasemmalla?
Vierailija kirjoitti:
Ja Freddy Kreugerin paita. Oli nimittäin punavihreä, mutta eipä ilmeisesti ollutkaan, vaan punamusta.
Kyl mun freddypatsaalla on punavihreä. Sopii nykyiseen maailman menoonkin paremmin. Sen verta punavihreää sekoilua taas ilmassa kaikkine sen mukana tuomine kriiseineen.
Mutta kun kyse oli siitä suklaapatukasta ap:nkin alkuperäisen viestin mukaan, ja se patukka on aina kyllä ollut pelkkä "Suffeli". Puffit tulivat noihin pusseihin...