Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)

Vierailija
07.05.2019 |

Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??

Mitä muita näitä on?

Kommentit (365)

Vierailija
301/365 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, että Helinä-keiju näpäytti jotain taikasauvaa siinä Disneyn linnan päällä? Sinne korkeimman tornin kattoon. Siitä lähti joku kimalle-efekti siihen koko linnan kuvan ja Walt Disney -tekstin päälle. Eli ei Walt Disneyn nimen i:n päällä, vaan sen linnan korkeimman katon päällä.

-N 30 v

Vierailija
302/365 |
11.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tuo sex and the city-sekoilu selittyy mm sillä että ihmiset ei vaan osaa kirjoittaa edes yksinkertaisempia asioita oikein ja sitten kun luet sen väärin tarpeeksi monta kertaa niin alat uskomaan että se väärä on oikea. Lisäksi ihmisen aivot oikolukevat tekstiä ja pyrkivät ennakoimaan sanoja lukematta niitä loppuun. Siis itse luulin vuosia että koomikko Iikka Kivi on Ilkka kivi, näin nimen siellä täällä koskaan sen kummemmin siihen huomiota kiinnittämättä ja luin sen automaattisesti Ilkkana. En kuvittele hetkeäkään että väärinymmärrykseeni liittyy vaihtoehtoiset muistot tai aikajanat, minä vaan luin väärin. 

Tää oliskin muuten hyvä seuraava Mandela-efekti! ”Kyllä se oli ILKKA vuoteen 2019 saakka, ihan varmasti oli!” 🤣 Itsekin nimittäin luin pitkään tuon nimen väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/365 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vesi vanhin voitehista" on väärä sanonta. Kalevalassa lukee "Vesi ON vanhin voitehista".

Mistä lyhenne SDP tulee? Se ei ole Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue, vaan Suomen SosiAlidemokraattinen Puolue.

Vierailija
304/365 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä itseasiassa mullakin olleet yleisiä, että luullut, että joku julkisuuden henkilö olisi kuollut jo paljon aikaisemmin. Yksi tämmöinen on Reinikaisen esittäjä Tenho Sauren. 

Kuoli 2001, mutta oletin ennen uutisen kuulemista, että olisi kuollut joskus 90-luvun alussa. Oletus taitaa paljolti perustua siihen, että  hän niin yhtäkkiä katosi julkisuudesta melkein heti Reinikaisten päättymisen jälkeen. 

Vierailija
305/365 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim tuo sex and the city-sekoilu selittyy mm sillä että ihmiset ei vaan osaa kirjoittaa edes yksinkertaisempia asioita oikein ja sitten kun luet sen väärin tarpeeksi monta kertaa niin alat uskomaan että se väärä on oikea. Lisäksi ihmisen aivot oikolukevat tekstiä ja pyrkivät ennakoimaan sanoja lukematta niitä loppuun. Siis itse luulin vuosia että koomikko Iikka Kivi on Ilkka kivi, näin nimen siellä täällä koskaan sen kummemmin siihen huomiota kiinnittämättä ja luin sen automaattisesti Ilkkana. En kuvittele hetkeäkään että väärinymmärrykseeni liittyy vaihtoehtoiset muistot tai aikajanat, minä vaan luin väärin. 

Ai se EI ole Ilkka? Eipä mennyt hukkaan tämäkään päivä...

Vierailija
306/365 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyutyu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helinä-keiju ja monopoli täälläkin, siis ei voi olla totta! 😂 Lisäksi muistan ihan selvästi, kuinka Nancy Reagan kuoli ennen Ronald Reagania. Olikin suuri yllätys, kun hänen kuolemastaan uutisoitiin vuonna 2016. Tämä tosin ei taida kovin yleinen erhe olla.

Oho, 24 yläpeukkua. Ilmeisesti en olekaan ainoa, joka muistaa Nancy Reaganin kuoleman väärin. 😳 Piti oikein googlettaa, voisinko sekoittaa johonkin toiseen Yhdysvaltain ensimmäiseen naiseen/presidenttipariin, mutta minun elossaoloaikanani olleet presidenttien puolisot (eli siis ne, jotka voin muistaa) ovat kaikki kuolleet vasta miestensä jälkeen, paitsi tietenkin he, jotka ovat vielä elossa. Tässä samalla selvisi, että Jimmy Carter ja Rosalynn Carter ovat vielä elossa. Wow.

Tulin vielä korjaamaan itseäni (ettei virheellisesti tästä muodostu uutta mandelaefektiä 🤣). George (H.W.) Bushin puoliso Barbara Bush kuoli reilu puolisen vuotta miestään ennen, eli eivät aivan kaikki muistamani ensimmäiset naiset siis olekaan eläneet presidenttipuolisoaan pidempään. Tästä ei kuitenkaan ole kyse tässä alkuperäisessä muistossani, sillä molemmat Bushit kuolivat vasta viime vuonna, ja muistan virheellisesti Nancy Reaganin muka kuolleen reilusti ennen Ronald Reaganin kuolemaa, joka tapahtui vuonna 2004.

En ymmärrä, miten voin muistaa niin vahvasti ja niin väärin tämän.

No minä en ihmettele yhtään. Kuka nyt muutenkaan muistaa ikivanhojen jenkkipresidenttien kuolemavuosia, vielä vähemmän heidän puolisoidensa.

Siitähän tässä ei ollutkaan kysymys, muistaako joku randomisti kenenkään kuolinvuosia, vaan siitä, että muistaa joidenkin asioiden tapahtuneen merkittävästi eri aikoina ja eri järjestyksessä kuin todellisuudessa on tapahtunut. Aikoinaan kun TV-kanavia ei ollut kuin kaksi ja maailma nykyistä huomattavasti pienempi, oli Reaganit Suomessakin merkittäviä uutisaiheita.

Niin ja minun pointtini oli se, että tuossa tapauksessa ei ole mitään niin ihmeellistä, että sitä voisi kutsua edes mandelaefektiksi. Yksi ihminen vain muistaa väärin jotain sellaista mitä ei juuri kenenkään olettaisi muistavan muutenkaan, ei ole kyse siitä että ympäri maailman valtavat ihmismäärät olisivat ihmeissään Nancy Reaganin vuoksi.

Vierailija
307/365 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja lisäksi vielä se, että miten sen ajatuksen haluaa mieltää kun sen suomentaa päässään. Minustakin "Seksiä The Cityssä" on luontevampi ajatus kuin "Seksi ja The City".  Tässä vähän hämärtää se, että The City on New Yorkin lempinimi ja kaupunkia tapahtumineen pidetään ikään kuin yhtenä hahmona tarinassa. Toki "in the city" painottaisi seksiä liikaa, kun oikealla nimellä haetaan enemmän sitä, että kaupungissa touhuillaan kaikenlaista ja seksiä sitten myös.

Vierailija
308/365 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista pääkaupungeista vielä. Siis kun jotkut muistavat aivan elävästi, että koulussa opetettiin esim. että Brasilian pääkaupunki on Rio de Janeiro. No jos asia onkin noin, niin onhan opettajakin voinut erehtyä. Eivät opettajatkaan tiedä ja muista kaikkea, vaan he ovat ihan samanlaisia erehtyväisiä hutiluksia kuin me muutkin. Moni aikuinen, koulutettu ihminenkin haksahtaa helposti siihen, että maan isointa tai tunnetuinta kaupunkia automaattisesti pitää pääkaupunkina (Esim. aika monelle on ollut yllätys, ettei Australian pääkaupunki olekaan Sydney.)

Kumpi lopulta on todennäköisempää: elämme bugailevassa simuloidussa todellisuudessa, jota joku superolio yrittää korjailla sieltä täältä - vai se, että ala-asteen opettaja on voinut joskus kertoa jonkin asian väärin?

Vierailija
309/365 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

907807 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tyutyu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helinä-keiju ja monopoli täälläkin, siis ei voi olla totta! 😂 Lisäksi muistan ihan selvästi, kuinka Nancy Reagan kuoli ennen Ronald Reagania. Olikin suuri yllätys, kun hänen kuolemastaan uutisoitiin vuonna 2016. Tämä tosin ei taida kovin yleinen erhe olla.

Oho, 24 yläpeukkua. Ilmeisesti en olekaan ainoa, joka muistaa Nancy Reaganin kuoleman väärin. 😳 Piti oikein googlettaa, voisinko sekoittaa johonkin toiseen Yhdysvaltain ensimmäiseen naiseen/presidenttipariin, mutta minun elossaoloaikanani olleet presidenttien puolisot (eli siis ne, jotka voin muistaa) ovat kaikki kuolleet vasta miestensä jälkeen, paitsi tietenkin he, jotka ovat vielä elossa. Tässä samalla selvisi, että Jimmy Carter ja Rosalynn Carter ovat vielä elossa. Wow.

Tulin vielä korjaamaan itseäni (ettei virheellisesti tästä muodostu uutta mandelaefektiä 🤣). George (H.W.) Bushin puoliso Barbara Bush kuoli reilu puolisen vuotta miestään ennen, eli eivät aivan kaikki muistamani ensimmäiset naiset siis olekaan eläneet presidenttipuolisoaan pidempään. Tästä ei kuitenkaan ole kyse tässä alkuperäisessä muistossani, sillä molemmat Bushit kuolivat vasta viime vuonna, ja muistan virheellisesti Nancy Reaganin muka kuolleen reilusti ennen Ronald Reaganin kuolemaa, joka tapahtui vuonna 2004.

En ymmärrä, miten voin muistaa niin vahvasti ja niin väärin tämän.

No minä en ihmettele yhtään. Kuka nyt muutenkaan muistaa ikivanhojen jenkkipresidenttien kuolemavuosia, vielä vähemmän heidän puolisoidensa.

Siitähän tässä ei ollutkaan kysymys, muistaako joku randomisti kenenkään kuolinvuosia, vaan siitä, että muistaa joidenkin asioiden tapahtuneen merkittävästi eri aikoina ja eri järjestyksessä kuin todellisuudessa on tapahtunut. Aikoinaan kun TV-kanavia ei ollut kuin kaksi ja maailma nykyistä huomattavasti pienempi, oli Reaganit Suomessakin merkittäviä uutisaiheita.

Niin ja minun pointtini oli se, että tuossa tapauksessa ei ole mitään niin ihmeellistä, että sitä voisi kutsua edes mandelaefektiksi. Yksi ihminen vain muistaa väärin jotain sellaista mitä ei juuri kenenkään olettaisi muistavan muutenkaan, ei ole kyse siitä että ympäri maailman valtavat ihmismäärät olisivat ihmeissään Nancy Reaganin vuoksi.

Niinhän mä sanoinkin alkuperäisessä viestissäni, ettei se taida olla kovin yleinen luulo. Tosin sain kymmeniä yläpeukkuja, joten ilmeisesti monilla muillakin on jostain syystä sama väärä mielikuva. Maailmanlaajuiseksi mandelaefektiksi en ole missään vaiheessa väittänytkään. Mutta taidat olla aika nuori, jos oletat ettei Reaganien kuolemia ”juuri kukaan” muista. Usko pois, kyllä muistaa täällä Suomessakin, ja osa jopa väärin. 😉

Vierailija
310/365 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä outouksista: Ed McMahon ja iso shekkinsä tulivat tunnetuiksi Johnny Carson show’sta. Kaveri lienee tehnyt jotain 10 000 erilaista mainosta jne. Nyt se ei olekaan enää Ed joka ne teki. Forrest Gump sanoo elokuvan suklaakohtauksessa: "Life is like a box of chocolates". Mutta useat muut kivenkovaan väittävät, että alunperin se meni, "life was like a box of chocolates". Sitten, USA:sta löytyy jopa museo, jossa on tallella replika siitä JFK:n nelipaikkaisesta autosta, jossa hänet ammuttiin. Uusimmassa filmissä on kuusi ihmistä autossa.

Tuossa lisää: http://www.thepukki.fi/blog/post/mandela--efekti

Huh huh mitä paskaa. 😳

Vierailija
311/365 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän löysin eilen, mutta ehkä muistatte sen vain, jos katsoitte tiiviisti Frendit-sarjaa vuonna 1995 ja myös hauskimmat kohtaukset videolta moneen kertaan uudestaan.

Minkä värinen oli se Monican kenkä, johon Rossin lemmikkiapina Marcel kakkasi?

Enkä siis tarkoita miltä se näytti TV-ruudussa, vaan minkä värisen Rachel ja/tai Monica sanoivat sen olevan.

Tämän versumin oikea vastaus selviää tästä:

312/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aina kutsun sitä Suffeli Puffeliks, vaik se on oikeesti Suffeli Puffi lol

Jenna Pedersen

Vierailija
313/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelson Mandela pisti koko Etelä-Afrikan kaaokseen ja muijansa perusti kuolemanpartion, joka tunnettiin "jalkapallojoukkueena". 

Vierailija
314/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, mutta luulin 22 vuotta, että sen laulajan nimi on Barbara Streisand.

Vierailija
315/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on harvinaisen hyvä muisti, mutta muistan helposti väärin näkemiäni asioita. Esim. jos olen nähnyt jonkin valokuvan vain kerran, saatan muistaa pahasti väärin kuvan yksityiskohtia. Kuultuja ja luettuja asioita muistan tarkemmin.

Vierailija
316/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentti menikin tarkistukseen, koska mainitsin H i t le rin nimen. Kokeillaan uudestaan. 

Eli olen tähän mandela-efektiin törmännyt täällä palstalla, mutta sitä ei oltu mainittu tässä keskustelussa. Luulin itsekin pitkään, että Aatulla olisi ollut ruskeat silmät, syy selittyy mustavalkoisilla kuvilla ja muistelin että hän olisi ollut kaksinaismoralisti eli kun itse rotuopin mukaan suosi sinisiä silmiä ja vaaleita hiuksia (arjalainen ulkonäkö), niin ei itsekään ollut sen näköinen. 

Mutta Aatulla ilmeisesti oli siniset silmät eikä ruskeat.

Monet luulevat myös, että hänellä oli mustat hiukset, vaikka ne olivat ruskeat.

Vierailija
317/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vanhassa koulukirjassa vuodenajat meni vastapäivään kun  muutenhan aika aina kuvataan menevän myötäpäivään. Moni muukin vanha luokkalainen muistaa tämän, mutta kukaan ei ole löytänyt missä kirjassa kuva oli.  Eli talvi ylhäällä kesä alhaalla syksy oikealla ja kevät vasemmalla.

Vierailija
318/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

7687687 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta puuttuu vielä kansainväliset klassikot:

'Luke, I am your father" --> Oikeasti sanoo, että No, I am yor father.

Hannibal Lecterin "Hello, Clarice" --> Oikeasti sanoo Good Morning, eikä muuta.

Lisäksi Mona Lisan hymy. Hymyileekö nykyinen Mona Lisa enemmän kuin ennen? Muista ainakin, että omassa lapsuudessani ajattelin, ettei Mona Lisa lainkaan hymyile ja ihmettelin, miksi puhuttiin kuuluisasta Mona Lisan hymystä. Nyt kun kuvia katsoo, niin hän hymyilee aivan selvästi.

Miun on nyt pakko etsiä tuo leffa varastosta ja tarkistaa!  En usko :O

Kävitkö tarkistamassa? Kerro, miten kävi!

Itse muistan juuri sen äänenpainoin ja ilmeenkin, kun Hello, Clarice sanottiin. Hyvin hämmentävää :/

Hannibal ja Claricehan tapaavat useamman kerran, joten mistähän kohtauksesta ihmiset ylipäänsä aina puhuvat? Ehkä molemmat ovat oikein?

Tuolta soundboardista löytyy ihan "Hello, Clarise" :) https://www.101soundboards.com/boards/22408-prank-call-sounds-hannibal-…

Vierailija
319/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Paitsi etten tajua mihin se Fruit of the Loomin logo on voinut sekoittua - kun menisin vaikka valalle, että se runsaudensarvi oli siinä!!!)

Tää runsaudensari hämmentää varmaan eniten... Voi kumpa olis säilynyt joku vaate mistä sen voisi tarkistaa!  Koska se ON ollut olemassa! 

Mulla ainakin on ollut Fruittari paidassa se runsaudensarvella varustettu logo. Se oli aiemmin siinä, muttei ole enää. Joten kyse ei ole mandela efektistä, kuten ei monessa muussakaan tapauksessa.

Esim se monopolin monokkelimies ei ole koskaan ollut monopolissa, mutta samanlainen musta hahmo on monessa muussa jutussa ollut monokkelin kanssa. Se kun liittyy tuollaiseen silinterihahmoon. Ihmiset vaan on assosioinut sen jotenkin monopoliin, koska siinä on samanlainen hahmo.

No mutta miten ei netin syövereistä löydy nyt yhtään kuvaa vanhoista vaatteista tuolla vanhalla logolla varustettuna?

Koska ne on poistettu ja ne, jotka voisivat toisin todistaa, hiljennettään. Jokin taho tahtoo nyt kaasuvalottaa tavallista kansaa, siksi. ;)

Vierailija
320/365 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain vanhassa koulukirjassa vuodenajat meni vastapäivään kun  muutenhan aika aina kuvataan menevän myötäpäivään. Moni muukin vanha luokkalainen muistaa tämän, mutta kukaan ei ole löytänyt missä kirjassa kuva oli.  Eli talvi ylhäällä kesä alhaalla syksy oikealla ja kevät vasemmalla.

Mäkin muistan tän kuvan vastapäivään kuluvasta vuodenkierrosta, mutta jotenkin muistelisin että se oli jonkun lehden (Koululainen, Kultapossu tms.?) välistä saatu juliste. Muistikuvissani se on iso irrallinen paperiarkki jossa tämä vuodenkierto on näin kuvattuna. Joka kuukaudella oli oma sektorinsa kuvitettuna eri värillä.

Tai sitten ei. Kuvan kuitenkin muistan ja omassa mielessäni vuosi kuluukin vastapäivään, varmasti juuri tämän kuvan takia.