Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)
Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??
Mitä muita näitä on?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miksi ihmisten pitää alapeukuttaa jotain, minkä toiset muistaa eritavalla 😅 mitä se kenenkään peppua kutkuttaa jos mä muistan uudenseelannin sijainnin väärin, foxin logon oranssiksi tai suffelit puffeleiksi.
Niin tai sitten yläpeukku = muistan samoin, alapeukku = muistan eri tavalla.
Siis täysin ilman mitään dissaamista.
Vierailija kirjoitti:
56456 kirjoitti:
Starwars. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Darth Vader ei sano ”Luke I am your father.” vaan “No, I am your father.”
Tämä on yksi kummallisimmista. Dokumenteissa darth vaderia esittänyt näyttelijäkin vetää kohtausrepliikin uudestaan haastattelun yhteydessä ja sanoo luke i am your father mutta leffassa itsessään se menee no, i am your father.
Monet tosifanit ovat menneet tästä suorastaan vihaisiksi.
Tämä on selitetty jo. Kukaan ei ymmärrä jos sanot vain "No, I am your father". Siksi ihmiset ovat itse lisänneet sen Luke-sanan siihen jotta muut ymmärtävät Star Wars -viittauksen ja näin on sitten alkuperäinen repliikki muuttunut ihmisten mielessä toiseksi.
"I'll be back" -lausahdukseen on myös syytä lisätä jotain, että porukka tajuaan sen tulevan Terminator-elokuvista eikä Risto Räppääjästä.
I'll be back!
Kind Regards,
Terminator, The
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä outouksista: Ed McMahon ja iso shekkinsä tulivat tunnetuiksi Johnny Carson show’sta. Kaveri lienee tehnyt jotain 10 000 erilaista mainosta jne. Nyt se ei olekaan enää Ed joka ne teki. Forrest Gump sanoo elokuvan suklaakohtauksessa: "Life is like a box of chocolates". Mutta useat muut kivenkovaan väittävät, että alunperin se meni, "life was like a box of chocolates". Sitten, USA:sta löytyy jopa museo, jossa on tallella replika siitä JFK:n nelipaikkaisesta autosta, jossa hänet ammuttiin. Uusimmassa filmissä on kuusi ihmistä autossa.
Tuossa lisää: http://www.thepukki.fi/blog/post/mandela--efekti
Mikä hiton valepukki sä olet, joka tyrkkäät tätä blogiasi joka ketjuun?
Loppujen lopuksi aika vähän noita esimerkkejä. Tässäkin ketjussa lähinnä toistettu muutamaa juttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helinä-keiju ja monopoli täälläkin, siis ei voi olla totta! 😂 Lisäksi muistan ihan selvästi, kuinka Nancy Reagan kuoli ennen Ronald Reagania. Olikin suuri yllätys, kun hänen kuolemastaan uutisoitiin vuonna 2016. Tämä tosin ei taida kovin yleinen erhe olla.
Oho, 24 yläpeukkua. Ilmeisesti en olekaan ainoa, joka muistaa Nancy Reaganin kuoleman väärin. 😳 Piti oikein googlettaa, voisinko sekoittaa johonkin toiseen Yhdysvaltain ensimmäiseen naiseen/presidenttipariin, mutta minun elossaoloaikanani olleet presidenttien puolisot (eli siis ne, jotka voin muistaa) ovat kaikki kuolleet vasta miestensä jälkeen, paitsi tietenkin he, jotka ovat vielä elossa. Tässä samalla selvisi, että Jimmy Carter ja Rosalynn Carter ovat vielä elossa. Wow.
Tulin vielä korjaamaan itseäni (ettei virheellisesti tästä muodostu uutta mandelaefektiä 🤣). George (H.W.) Bushin puoliso Barbara Bush kuoli reilu puolisen vuotta miestään ennen, eli eivät aivan kaikki muistamani ensimmäiset naiset siis olekaan eläneet presidenttipuolisoaan pidempään. Tästä ei kuitenkaan ole kyse tässä alkuperäisessä muistossani, sillä molemmat Bushit kuolivat vasta viime vuonna, ja muistan virheellisesti Nancy Reaganin muka kuolleen reilusti ennen Ronald Reaganin kuolemaa, joka tapahtui vuonna 2004.
En ymmärrä, miten voin muistaa niin vahvasti ja niin väärin tämän.
Vierailija kirjoitti:
Manduseh kirjoitti:
Sex and the city vai sex in the city?
Tämä on minulle ehkä merkittävin mandela-efekti. Minulle ohjelma oli sex and the city alusta alkaen. Kerran kuitenkin muistan, kun ohjelman alussa lukikin Sex in the city. Olin tästä kauhean hämmästynyt ja luin nimen niin moneen kertaan kuin ehdin, koska en meinannut uskoa silmiäni. Päättelin, että ohjelman nimeä on nyt vaihdettu. Kunnes se myöhemmin oli taas sex and the city. Kukaan ystävistäni ei ollut muutosta huomannut, mutta jatkossa kun sarjan nimestä keskusteltiin ja joku kertoi muistavansa nimen väärin Sex in the citynä, kerroin, että olen minäkin nähnyt nimen noin ja että sitä on ilmeisesti välillä muutettu.
Mandelajuttujen myötä minulle on selvinnyt vasta viime vuosina, ettei nimeä ole koskaan oikeasti muutettu.
Siis nyt oon sekaisin, mutta kävi tämä juuri äsken kun luin tästä viestistä kolme ekaa lausetta. Muistan tienneeni aikaisemmin, että se on Sex and the City. Sitten jossain vaiheessa luin yleisimmistä Mandela-efektistä ja samalla selvisi, että se on Sex in the City. Eikä ole ikinä ollut Sex and the City, alusta alkaen Sex in the City. Olin tästä niin hämmilläni ja tarkistin sen monesta eri lähteestä.
Mutta NYT se onkin taas Sex and the City? Ja tämän kirjoitettuani aloin taas epäillä kaikkea enkä enää tiedä mitä oon luullut ja milloin.
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi aika vähän noita esimerkkejä. Tässäkin ketjussa lähinnä toistettu muutamaa juttua.
Jos vaivautuisit tutustumaan aiheeseen niin huomausit nopeasti että niitä esimerkkejä on satoja ja taas kerran satoja. Esim youtube on aivan täynnä videoita joissa esimerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helinä-keiju ja monopoli täälläkin, siis ei voi olla totta! 😂 Lisäksi muistan ihan selvästi, kuinka Nancy Reagan kuoli ennen Ronald Reagania. Olikin suuri yllätys, kun hänen kuolemastaan uutisoitiin vuonna 2016. Tämä tosin ei taida kovin yleinen erhe olla.
Oho, 24 yläpeukkua. Ilmeisesti en olekaan ainoa, joka muistaa Nancy Reaganin kuoleman väärin. 😳 Piti oikein googlettaa, voisinko sekoittaa johonkin toiseen Yhdysvaltain ensimmäiseen naiseen/presidenttipariin, mutta minun elossaoloaikanani olleet presidenttien puolisot (eli siis ne, jotka voin muistaa) ovat kaikki kuolleet vasta miestensä jälkeen, paitsi tietenkin he, jotka ovat vielä elossa. Tässä samalla selvisi, että Jimmy Carter ja Rosalynn Carter ovat vielä elossa. Wow.
Tulin vielä korjaamaan itseäni (ettei virheellisesti tästä muodostu uutta mandelaefektiä 🤣). George (H.W.) Bushin puoliso Barbara Bush kuoli reilu puolisen vuotta miestään ennen, eli eivät aivan kaikki muistamani ensimmäiset naiset siis olekaan eläneet presidenttipuolisoaan pidempään. Tästä ei kuitenkaan ole kyse tässä alkuperäisessä muistossani, sillä molemmat Bushit kuolivat vasta viime vuonna, ja muistan virheellisesti Nancy Reaganin muka kuolleen reilusti ennen Ronald Reaganin kuolemaa, joka tapahtui vuonna 2004.
No minä en ihmettele yhtään. Kuka nyt muutenkaan muistaa ikivanhojen jenkkipresidenttien kuolemavuosia, vielä vähemmän heidän puolisoidensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manduseh kirjoitti:
Tämä on minulle ehkä merkittävin mandela-efekti. Minulle ohjelma oli sex and the city alusta alkaen. Kerran kuitenkin muistan, kun ohjelman alussa lukikin Sex in the city. Olin tästä kauhean hämmästynyt ja luin nimen niin moneen kertaan kuin ehdin, koska en meinannut uskoa silmiäni. Päättelin, että ohjelman nimeä on nyt vaihdettu. Kunnes se myöhemmin oli taas sex and the city. Kukaan ystävistäni ei ollut muutosta huomannut, mutta jatkossa kun sarjan nimestä keskusteltiin ja joku kertoi muistavansa nimen väärin Sex in the citynä, kerroin, että olen minäkin nähnyt nimen noin ja että sitä on ilmeisesti välillä muutettu.
Mandelajuttujen myötä minulle on selvinnyt vasta viime vuosina, ettei nimeä ole koskaan oikeasti muutettu.
Siis nyt oon sekaisin, mutta kävi tämä juuri äsken kun luin tästä viestistä kolme ekaa lausetta. Muistan tienneeni aikaisemmin, että se on Sex and the City. Sitten jossain vaiheessa luin yleisimmistä Mandela-efektistä ja samalla selvisi, että se on Sex in the City. Eikä ole ikinä ollut Sex and the City, alusta alkaen Sex in the City. Olin tästä niin hämmilläni ja tarkistin sen monesta eri lähteestä.
Mutta NYT se onkin taas Sex and the City? Ja tämän kirjoitettuani aloin taas epäillä kaikkea enkä enää tiedä mitä oon luullut ja milloin.
Sex and the City se on aina ollut.
Hghjjjjj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaivautuisit tutustumaan aiheeseen niin huomausit nopeasti että niitä esimerkkejä on satoja ja taas kerran satoja. Esim youtube on aivan täynnä videoita joissa esimerkkejä.
Suomessa ei vissin ole väki ihan sieltä hulluimmasta päästä, sen takia ilmiö on täällä jäänyt suppeammaksi.
Sama kävi onneksi litteä maapallo -hulluuden kanssa.
tyutyu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ihmettele yhtään. Kuka nyt muutenkaan muistaa ikivanhojen jenkkipresidenttien kuolemavuosia, vielä vähemmän heidän puolisoidensa.
Siitähän tässä ei ollutkaan kysymys, muistaako joku randomisti kenenkään kuolinvuosia, vaan siitä, että muistaa joidenkin asioiden tapahtuneen merkittävästi eri aikoina ja eri järjestyksessä kuin todellisuudessa on tapahtunut. Aikoinaan kun TV-kanavia ei ollut kuin kaksi ja maailma nykyistä huomattavasti pienempi, oli Reaganit Suomessakin merkittäviä uutisaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Manduseh kirjoitti:
AIVA SAMA JUTTU!!!! Tiesin aina, että se on and, sitten jossain törmäsin siihen, että se onkin in, ja myös googlailin asiaa. Ja in se oli silloin, ja olin ihan että what. Nyt taas se on and. Ajattelin vielä silloin että mun mielestä se and sopii paaaljon paremmin kuin in.
Sally Fieldin Oscar gaalan puhe. Muistan vielä sen ilmeetkin kun puristi pystiä rintaansa vasten ja tunteellisesti sanoi You like me, you realy like me.
Vierailija kirjoitti:
We are the champions kappale (Queen).
Ihan varmasti loppuu: We are the champions....of the world.
Paitsi ettei lopu. Tuota of the worldiä ei ole. Mutta olen aika varma että tuo väärä muisto tulee monelle kun kappale soi jonkun ison futis mm:n tai jonkun lopussa ja siinä silloin hoilattiin lopussa tuo of the world. Ehkä. Toivon.
Mutta joka kerta kun kuulen tuon laulun odotan tuota of the world loppua ja sitä ei vaan tule. Laulu loppuu ihan kesken.
Ei ihme, jos ihmisillä menee tämä sekaisin. Virallisessa videossa nimittäin ei lauleta of the world -sanoja, mutta legendaarisessa Live Aid -konsertissa sen sijaan lauletaan.
Mulla tuli tuosta Fruit of the Loomista mieleen, ettei vain olisi jotain Rodoksen tuliaisia ne, joissa paidan logossa on sarvi/kori?
Helinä-keiju lienee liihottanut myös elokuvien lopussa?
Entäs Samu Sirkan joulutervehdys, tapahtuiko siinä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Sally Fieldin Oscar gaalan puhe. Muistan vielä sen ilmeetkin kun puristi pystiä rintaansa vasten ja tunteellisesti sanoi You like me, you realy like me.
Niin mikä tässä on mandelaa?
Esim tuo sex and the city-sekoilu selittyy mm sillä että ihmiset ei vaan osaa kirjoittaa edes yksinkertaisempia asioita oikein ja sitten kun luet sen väärin tarpeeksi monta kertaa niin alat uskomaan että se väärä on oikea. Lisäksi ihmisen aivot oikolukevat tekstiä ja pyrkivät ennakoimaan sanoja lukematta niitä loppuun. Siis itse luulin vuosia että koomikko Iikka Kivi on Ilkka kivi, näin nimen siellä täällä koskaan sen kummemmin siihen huomiota kiinnittämättä ja luin sen automaattisesti Ilkkana. En kuvittele hetkeäkään että väärinymmärrykseeni liittyy vaihtoehtoiset muistot tai aikajanat, minä vaan luin väärin.
Tämä jos mikä osoittaa koko Mandela-efektin tyhmyyden. Siinä biisissä kyllä lauletaan myös se "of the world", mutta ei viimeisessä säkeessä. Eli joka kerta kun laulu loppuu niihin sanoihin niin todellisuudessa biisi lopetetaan kesken. Silloin kun sanoja ei tule niin biisi soitetaan loppuun.