Kootaan Mandela-efektejä (myös suomalaisia)
Olen ihan varma, että se pinkki suklaapatukka oli nimeltään Suffeli Puffeli. Muistan kun lapsena isäni vei minut lentokentälle ja antoi minulle Suffeli Puffeli -patukan. Nyt se on nimeltään muka Suffeli Puffi??
Mitä muita näitä on?
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Dumle-karkit olivat joskus Dumble-karkkeja. Eikö vain?
Ei.
Varhaisimpia mandela-efektejä mitä minä muistan oli se kun 101 dalmatialaista vaihtui 102 dalmatialaiseksi.
7876878 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä on Mandela-efekti? Koitin googlettaa, mutta löysin vaan jotain epämäärästiä matrix-höpinää. Eli siis suurin osa ihmisistä muistaa jonkun asian väärin, vai? Meinaatko, että muutkin ihmiset luulevat Suffeli Puffien olleen Suffeli Puffeleita, vai mitä tässä ajetaan takaa?
Tapahtuma jonka muistat ihan varmasti tapahtuneen tai asia minkä muistat olleen, joka ei todellisuudessa ole koskaan tapahtunut tai ollutkaan. Nimi Mandela-efekti tulee siitä, kun hyvin moni ihminen jakaa saman muiston siitä, että Nelson Mandela kuoli jossain 60-luvulla vankilassa, vaikka hän kuoli vasta 2013.
Suffeli Puffeli on hyvä esimerkki tällaisesta muistosta. Ei se ole koskaan ollut Suffeli Puffeli, vaikka muistan niin.
90-luvulla Mandela oli julkkisten kaveri; Naomi Campbell oli hyvää pataa Mandelan kanssa ja poseerasi tämän kanssa usein. Spice Girlsit tapasivat myös Mandelan. 90-luvun nuoret näkivät Mandelaa televisiossa ja lehdissä.
-Suomessa uutisoitiin Mandelasta niin taajaan ettei vääristymä päässyt syntymään. Varmasti eri juttu jossain ulkomailla.
Minullakin oli kyllä käsitys, että Mandela olisi kuollut vankilassa 80-luvulla :D Mihinkähän ihmiset tuon sekoittavat..
Steven Bikoon.
Muistatteko kun Jammu raiskasi ne kaksi pikkutyttöä. Vaan ei raiskannutkaan, vain tappoi.
Venäjällä on historiaan liittyvää Mandela-efektiä aika paljon. Tosin varmaan valtion masinoimalla historian vääristelyllä on jokin muu nimi.
Vierailija kirjoitti:
Varhaisimpia mandela-efektejä mitä minä muistan oli se kun 101 dalmatialaista vaihtui 102 dalmatialaiseksi.
Siis 102 dalmatialaistahan on jatko-osa tuolle ekalle 101 dalmatialaista -elokuvalle.
Joku mietti Ruispaloja. Paketissa lukee Ruispala, ei Ruispalat. Milläs nimellä ihminen niitä pussin sisällä olevia leipiä kutsuu; Ruispaloiksi? "Ostin kauapasta Ruispaloja." Sitten oli joku Dune (1984) -leffaan liittyvä. Joku puhuva kala akvaariossa ja kielenkääntökone. Missä kohtaa elokuvassa on tuollainen? Olen nähnyt useasti Dunen, mutta se on niin hämmentävä leffa runsaine, toinen toistaan oudoimpine tapahtumineen, etten muista ollenkaan kohtausta äkkiseltään.
Onko Suffeli Puffia ollut patukkana? Puff(i) tarkoittaa puffattua; paahdettua maissia, joka laajenee (puff). En muista sellaista patukkaa. Suffeli Puffit olivat pussissa olleita suklaamaisseja. Olivat vakiokamaa meikällä silloin n. 2003-2005. Tuolloin olen niitä itse ostanut. Veikkaisin tuotteen tulleen markkinoille 2003 tai 2004.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chevrolet oli aikoinaan Chervolet.
Ei ollut, suomalaisen suuhun vain Chervolet sopi helpommin ja siitä tuli väärä käsitys monelle.
Ei oikein suomalaisen suuhun sovi nämä Ameriikan intiaanisanat. Myös laulujen sanojen tai leffojen a ja the menevät sekaisin, sillä ääntyvät äärimmäisen savalla tavalla ja keskellä lausetta puhuttuna eivät eroa välttämättä juuri lainkaan. Juuri siihen moni harhaluulo perustuu, että ne kuullaan väärin. Kirjoitettunahan samaa ongelma ei ole. Näyttelijä Shannen Doherty hyvä esimerkki tästä, sillä muodossa Shannon nimi on paljon yleisempi: Shannon Elizabeth, Michael Shannon, Molly Shannon jne. Shannen ja Shannon äännetään myös identtisesti.
Suklaafriikki kirjoitti:
Vähän myöhässä tää , Kyllä niitä Puffeli patukoita oli missä oli pieniä karamellirakeita päällä , muuten aika samoja kun suffelitkin, eikä siinä ole Nelssonilla mitään tekemistä piste....
Puhut nyt Susu-patukasta. Ahaa-patukka oli samankaltainen myös.
Merkkari-karkit. Kun ostat niitä kaupasta, niin ostat Merkkareita, eikö? Ja syöt Merkkareita. Ei kukaan niistä yksikössä puhu. (Ellei osta yhtä karkkia laarista. Kahdella markalla sai naperona sievoisen pussin kioskilta näitä nameja, sano!)
Vierailija kirjoitti:
Kun luin ensimmäistä kertaa Mandela-efektistä, siinä vain hymähtelin, että mitä siinä nyt ihmettelemistä, jos jotain satutaan muistamaan vähän väärin. Jaa että tämmöinen väärä muisto, ja tämmöinen, sellaista sattuu.
Mutta sitten mainittiin Monopolimies ja Fruit of the loomin logo, ja pädängg: Mitäääh, etteikö ole monokkelia ja sarvea, ihan varmasti muistan että on! Ja ei kun googlaamaan ja ihmettelemään, jaa eikö niitä olekaan, mihin ne ovat kadonneet?
Hauska ilmiö on!
Mulla tuohon vielä liittyy sellainen, että isäni Fruit of the Loom paita ja sen niskalapussa ollut logo on se, mistä lapsena ylipäänsä opin sanan runsaudensarvi ja minkä vuoksi pidin termejä 'cornucopia' ja 'fruit of the loom' synonyymeinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusiseelanti oli aussin pohjoispuolella
Ei,siellä on Jaava, Indonesia jne. Jotenkin liian lähellä nekin nykykartoissa. Ennen vanhaan Australia kellui ylhäisessä yksinäisyydessään keskellä merta (jos alapuolen Tasmaniaa ei lasketa).
Mulla on myös tämä mielikuva. Rakastin maantietoa ja karttojen tutkimista, mulla oli lapsena useampia karttkakirjoja, maapallo, maailmankartta kirjoitusalustana, ei varmaan päivääkään mennyt, etten olisi nähnyt maailmankarttaa. Ja muistan myös lapsena järkeilleeni itselleni, että juuri siksi Australian eläimistö ja kasvisto on muotoutunut niin erilaiseksi, kun se on eristyksissä eikä se ollut 10 000 vuoteen saanut vaikutteita muualta ennen eurooppalaisten tuloa.
Ja nykyään Australia on melkein Papua-Uuudessa Guineassa kiinni, varmaan uimalla pääsisi saarelta mantereelle. Miksi vesinokkaeläimiä ja kunguruita on vain Australiassa, jos ne olisivat helposti voineet levitä saaristoa pitkin muuallekin?
Vierailija kirjoitti:
"Vesi vanhin voitehista" on väärä sanonta. Kalevalassa lukee "Vesi ON vanhin voitehista".
Mistä lyhenne SDP tulee? Se ei ole Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue, vaan Suomen SosiAlidemokraattinen Puolue.
Tuo on täysin suomalaisen runopoljennon vastainen.
Mandelasta: aika heikkoa on yleissivistys, jos ei tiedä tai muista, että Nelson Mandela oli Etelä-Afrikan presidentti 1990-luvulla (1994-1999). Nämä olivat Etelä-Afrikan ensimmäiset vaalit, joissa oli yleinen äänioikeus (eli äänioikeus oli myös mustalla väestöllä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chevrolet oli aikoinaan Chervolet.
Ei ollut, suomalaisen suuhun vain Chervolet sopi helpommin ja siitä tuli väärä käsitys monelle.
Muistisäännöksi käy se, että auton lempinimi on Chevy, ei Chery.
Kunniattomien paskiaisten alkuperäisnimi on muuttunut. Nyt se on siis väärin yllättävän monessa youtubevideossa ja myös esim. näissä TV-ohjelmaoppaissa:
https://www.iltapulu.fi/kunniattomat-paskiaiset
https://www.telsu.fi/kunniattomat+paskiaiset
Ja myös Areenan TV-oppaassa se on ollut samalla tavalla väärin (paitsi että sieltä ei enää pääse katsomaan kuin viikon vanhoja ohjelmatietoja).
Eräs mielenkiintoisimmista Mandela-efekteistä on sanan kidsofrenia muuttuminen jossain vaiheessa skitsofreniaksi.