Kenen ehdoilla eka äitienpäivä?
Siis ensimmäinen oma äitienpäivä, esikoiseni syntyi viime syksynä. Itse haluaisin viettää ekan äitienpäiväni vain oman perheen kanssa, aamulla kakkua ja tilata vaikka jotain ruokaa kotiin. Oleskella ja nauttia päivästä ilman kiirettä ihan vain omana perheenä.
Tämäpä ei nyt sitten käykään lähipiirille. Anoppi vaatii meitä kolmea luokseen syömään. Minua ei kiinnosta lähteä, meillä on hieman viileät välit muutenkin ja en haluaisi pilata ekaa äitienpäivääni anopin ruokapöydässä, matkaakin on sata kilometriä suuntaansa. Mies saa puolestani mennä yksin, mutta anoppi vaatii vauvaa sinne mukaan kun on "mummin kulta". Joo imetän, vauva ei nyt tällä kertaa lähde kaksin isänsä kanssa sinne enkä minä vietä äitienpäivääni ilman vauvaani. Miehelle on kuulemma ihan sama meneekö yksin vai ei vai mennäänkö kaikki vai ei.
Minulla on kaksi lapsetonta siskoa, jotka vaatii meitä perinteiselle äitienpäivälounaalle vanhempieni kanssa ravintolaan. En jaksaisi vauvan kanssa, kun sinnekin on matkaa se sata kilometriä ja äitienpäiväbuffetit on aika hälyisiä. Kumpikaan siskoistani ei millään voi käsittää että miksi en halua tulla ja äitinikin on nyt loukkaantunut, kun onhan se hänen äitienpäivä, jota on aina vietetty yhdessä.
Kenen ehdoilla siispä oma eka äitienpäivä?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa kummallinen keskustelu. Ap:n äiti ja anoppi ovat ehtineet viettää jo 35 omaa äitienpäivää. Ap:lla on nyt ensimmäinen kerta omassa elämässään. Ja silti täällä moni on noiden vanhusten puolella.
Lapsettomat siskot nyt eivät mitään ymmärräkään ennen kuin saavat itse lapsia.
Mihin se äitiys katoaa, kun omasta lapsesta tulee vanhempi eli oikeastiko sinä et ole kiitollinen äidillesi siitä, että olet olemassa ja koska sinulla on oma lapsi, voit unohtaa oman äitisi etenkin äitienpäivänä?
Rouva on hyvä je kertoo miten jaetaan äitienpäivä, jos on A, äiti jolla on pienet lapset paikkakunnalla X. Tämän äiti B 300km etäisyydellä paikkakunnalta X ja C A:n anoppi, joka asuu Ruotsissa. Lisäksi B:llä on hyväkuntoinen äiti, joka asuu 100km:n päässä B:stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla ehdoilla. Koska olet äiti ja tämä on ensimmäinen äitienpäivä. Miehesi voi muistaa anoppia postikortilla.
Miehelleni on tosiaan ihan sama että näkeekö hän äitiään äitienpäivänä, vain anopille se näkeminen olisi tärkeää ja nimenomaan niin, että meidän pitäisi mennä hänen luo syömään. Minusta vaan on nyt tässä leivottu se paha miniä, koska minä olen se, joka ei halua mennä.
Ihan kamala tilanne miehelläsi ja tämän äidillä. Varmasti äidissä vikaa, jos pojalle ihan sama, näkeekö äitiään äitienpäivänä vai ei. Normaalia olisi, että miehen mielestä olisi ikävää, ettei tänä äitien päivänä äitiään näe, kun asettaa tietysti sinun ensimmäisen äitienpäiväsi etusijalle. Mutta tuo ”ihan sama” kuulostaa kyllä todella kurjalta. Miten jollain voi olla niin huono suhde äitiinsä, että asia on ihan sama? Ilmeisen karsea äiti ollut pojalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa kummallinen keskustelu. Ap:n äiti ja anoppi ovat ehtineet viettää jo 35 omaa äitienpäivää. Ap:lla on nyt ensimmäinen kerta omassa elämässään. Ja silti täällä moni on noiden vanhusten puolella.
Mihin se äitiys katoaa, kun omasta lapsesta tulee vanhempi eli oikeastiko sinä et ole kiitollinen äidillesi siitä, että olet olemassa ja koska sinulla on oma lapsi, voit unohtaa oman äitisi etenkin äitienpäivänä?
Siltä näyttää. Minä itse korostuu tässä ketjussa. Uskomatonta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos tuo vähän selkeyttäisi, että miksi kaikki eivät heti ymmärrä, että toisille äitienpäivä on miehen päivä vaimolleen. Perinteitä kun on niin erilaisia.
Miehen päivä vaimolleen??? Siis jos mies haluaa jollain tavalla muistaa oman lapsensa äitiä äitienpäivänä, se on miehen päivä vaimolleen? Tai jos äiti haluaa viettää äitienpäivää omassa kodissa oman lapsensa ja lapsen isän kanssa, se on miehen päivä vaimolleen?
”En muista äitiäni koska hänellä on ollut jo 35 äitienpäivää.” Ette taida edes tajuta kuinka absurdi perustelu tämä on ettet voi omaa äitiäsi muistaa äitienpäivänä. Vaikka kuinka tätä täällä perustelette että itsellenne tulisi parempi mieli niin ei se muuta sitä tosi asiaa että olette kiittämättömiä ja itsekkäitä. Mutta jokainen tyylillään, kai ne vanhempanne osaavat varautua kun teidät ovat kasvattaneet. Minun äitini ei onneksi ole se yksinäinen äiti äitienpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla ehdoilla. Koska olet äiti ja tämä on ensimmäinen äitienpäivä. Miehesi voi muistaa anoppia postikortilla.
Miehelleni on tosiaan ihan sama että näkeekö hän äitiään äitienpäivänä, vain anopille se näkeminen olisi tärkeää ja nimenomaan niin, että meidän pitäisi mennä hänen luo syömään. Minusta vaan on nyt tässä leivottu se paha miniä, koska minä olen se, joka ei halua mennä.
Ihan kamala tilanne miehelläsi ja tämän äidillä. Varmasti äidissä vikaa, jos pojalle ihan sama, näkeekö äitiään äitienpäivänä vai ei. Normaalia olisi, että miehen mielestä olisi ikävää, ettei tänä äitien päivänä äitiään näe, kun asettaa tietysti sinun ensimmäisen äitienpäiväsi etusijalle. Mutta tuo ”ihan sama” kuulostaa kyllä todella kurjalta. Miten jollain voi olla niin huono suhde äitiinsä, että asia on ihan sama? Ilmeisen karsea äiti ollut pojalleen.
Juu. Karmeaa, jos mies juhlistaa oman lapsensa äitiä. Naista, joka on hänelle lapsen synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
”En muista äitiäni koska hänellä on ollut jo 35 äitienpäivää.” Ette taida edes tajuta kuinka absurdi perustelu tämä on ettet voi omaa äitiäsi muistaa äitienpäivänä. Vaikka kuinka tätä täällä perustelette että itsellenne tulisi parempi mieli niin ei se muuta sitä tosi asiaa että olette kiittämättömiä ja itsekkäitä. Mutta jokainen tyylillään, kai ne vanhempanne osaavat varautua kun teidät ovat kasvattaneet. Minun äitini ei onneksi ole se yksinäinen äiti äitienpäivänä.
MILLOIN SITÄ TUORETTA ÄITIÄ SITTEN JUHLISTETAAN, JOS ÄITIENPÄIVÄT VARATTU MUMMOILLE?
Vastaapa tähän nyt viimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmuus on tilan antamista omalle lapselle, eikä uudelleen aktivoitunut äitiys jo aikuisiin itsenäisiin ihmisiin... en halua, että oma lapseni on minuun sidottu ikuisesti jollain kiitollisuussiteellä, lapsi hankittiin täysin itsekkäistä syistä uteliaisuutena millainen tyyppi saadaan aikaan... toivon että hänestä kasvaa itsenäinen viisas aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Minä soitan äidilleni joka äitienpäivä. Eikös se ole muistamista se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi on ehtinyt aivan tarpeeksi omien lasten kanssa viettää äitienpäivää, aikuisen ihmisen kuuluisi kasvaa ja ymmärtää, että lapset puolisoineen ja jälkikasvuineen tarvitsee tilaa ja heillä on oikeus omiin perinteisiin ja tapoihin.
Älä anna periksi, lähetä postikortti ja se on siinä. Sano anopille, että aikuisen ihmisen pitää ymmärtää tilanne ja olla loukkaantumatta siitä. Älkää menkö enää hänelle kylään, jos loukkaantuu tuosta.
Sinuakaan ei siis haittaa, jos lapsesi eivät halua nähdä sinua kuin ehkä kerran vuodessa?
Minä tapaan äitiäni kyllä useamman kerran vuodessa ihan mielelläni, vaikka juuri äitienpäivänä en tapaisikaan. Sinulleko tällainen olisi tyystin mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen tätä että miksi näännytetään lapsiperheet h e n g i l t ä. Eikö jokainen perhe saa luoda omat perinteensä? Tai entä jos jonain vuonna ne isovanhemmat matkustaisivat lapsiperheen luo eikä nuori perhe sylivauvan kanssa? Monet isovanhemmat ovat kuitenkin suht terveita ja vielä työelämässäkin.
Ei se käy jos miniä haluaa viettää äitienpäivän oman perheen kesken. Ei halua jakaa päivää toisen äidin kanssa. Tyyliin Tämä päivä on Minun.
Vierailija kirjoitti:
Kun miniä sai esikoisena, niin ilmoitin hyvissä ajoin, että meille ei tarvitse tulla äitienpäivänä, luokaa perheen omat perinteet. Ovat menneet joka äitienpäivä miniän vanhemmille ja se on minulle ihan OK, ei tarvitse laittaa ruokaa tai toimia lastenvahtina.
Mutta en halua sitäkään, että vietetään jotain "varjoäitienpäivää" myöhemmin. Siis kiitos ei kortteja lapsenlapsilta (postittaa toki voi) ja sellaista teennäistä "kun ei silloin ehditty" -juhlaa. Äitienpäivä on kerran vuodessa ja jos silloin ei halua käydä mummolassa tai jos mummo tavallani on ihan tyytyväinen, ettei tulla käymään, niin ei ryhdytä kehittämään mitään myöhästyneen äitienpäivän perinnettä.
Ja samalla tavalla kuin poikani perhe tekee omat juhlaperinteensä, pidän minä kiinni omistani. Juhannuksena olen mökillä eikä sinne ole kukaan tervetullut, samoin jouluna olen omassa kodissani enkä erityisemmin kaipaa seuraa. Joskus lasten puolisoilla on ollut ongelmia ymmärtää sitä, että seniorikansalainen ei luovuta kesämökkiä juhannuksena nuoremmille, joilla olisi sille paljon käyttöä. Niin on minullakin.
Minulla ei ole vielä lapsenlapsia. Mutta kolme aikuistuvaa poikaa.
Minä olen varmaan myös se hankala anoppi tulevaisuudessa. Minua väsyttää nyt jo ajatus, että pitäisi joulua laittaa isolle porukalle tai väsätä äitienpäivälounasta. Mieluummin vietän ne ihan rauhassa kotonani omissa oloissa.
Mökkiä minulla ei ole, joten käyttövuoroista ei tule ongelmaa. Mutta muuten kaipaan aika lailla omaa rauhaa ja en ole sitä tyyppiä, joka pyöräyttäisi tuosta noin vain täytekaakut ja monen hengen päivälliset ja isolle laumalle lapsenlapsia omat herkut. Joten tuskin tulee kutsuja perhejouluihin tai äitienpäiväkutsuja.
Tykkään levätä vapaapäivisin yksin ja puuhailla omiani.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ilmeisesti saa muuttaa muualle kotipaikkakunnalta, eikä mennä naimisiin, eikä saada lapsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette niin kuin teistä itsestänne hyvältä tuntuu! Jos haluat olla ekan äitienpäivän vain perheesi kanssa, on se ihan OK. Kyllä suku sen kestää.
Mutta älä loukkaannu, jos muut tekevät samalla tavalla eli eivät tule luoksesi, kun teillä on juhlat.
Kun tässä nyt ei ilmeisesti ole edes niitä juhlia järjestettynä. Ap kertoi, että mennään buffeeravintolaan syömään muutama henki. Ehkä tällaisia voi järjestää muulloinkin vuoden mittaan.
Miksi pitäisi? Jos on jo äitienpäivänä ollut kivassa seurassa syömässä, ei ole mitään tarvetta toistaa samaa siksi, että ap haluaa mukaan.
Me käymme isovanhempien kanssa syömässä monta kertaa vuodessa. Ei ole ainutkertaista eikä siihen sisälly suuren juhlan tuntua.
Niin, nimenomaan äitienpäivänä ette halua olla isoäidin kanssa? Muina viikonloppuina asia on OK, mutta äitienpäivänä isoäiti ei saa kokea olevansa äiti? Mahtaa teillä olla hyvät välit keskenänne, kun oikein alleviivaat, että juuri toukokuun toisena sunnuntaina et sitten ole mitään.
No koskas sitä tuoretta äitiä sitten juhlitaan, jos äitienpäivänä pitäisi juhlia isoäitejä?
Mikä estää juhlimasta sinua ja äitiäsi samalla kertaa? Tai jos sinulla on siskoja joilla lapsia niin heitä myös voi juhlia samalla. Naurattaa kun täällä niin moni kokee että pitää saada yksin olla se päivän prinsessa. Siitä tässä kai on kyse. Prinsessa haluaa huomion vain itseensä. Juhlitaan äitejä eli siis perhettä mutta siitä ei saa tehdä perhejuhlaa johon kaikki osallistuvat vaan yksin on saatava kaikki huomio. Jos asutaan järkevän matkan päässä toisistaan niin ei ole mitään oikeaa syytä olla muistamatta omaa äitiään. Eri asia jos matkaa satoja kilometrejä. Oman perheen kanssa voi viettää rauhallisen aamun ja illan. Ja onhan ne äidinäiti ja tädit, serkut, sedät myös perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tähän olemassa muita vastausmahdollisuuksia kuin : sen tuoreen äidin edoilla?!
On, koska ihmissuhteissa ei mikään toimi pitkän päälle, jos mennään yhden ihmisen ehdoilla. Toimivat ihmissuhteet vaativat aina kaikilta osapuolilta joustoa, kykyä tehdä kompromisseja, luovuutta, soveltamista ja toisten ihmisten tapojen ja tarpeiden arvostamista yhtä tärkeiksi kuin omansa. Muuten ollaan tilanteessa, jossa vauvapalstalla käydään avautumassa, kun se, tämä tai tuo sukulainen on niin kamala ja aina on riitaa ja kinaa ja kaikilla kurjaa ja paha mieli. Ihmissuhdetaidot ja toisten huomioiminen pitäisi taas nostaa arvoonsa. Mikä ei siis tarkoita ovimatoksi heittäytymistä ja kaiken tekemistä muiden tahdon mukaan - ennen kuin joku siitä alkaa mesoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät ilmeisesti saa muuttaa muualle kotipaikkakunnalta, eikä mennä naimisiin, eikä saada lapsia...
Luetunymmärtäminen?
Tehkää mummot samantien adressi siitä että äitienpäivä pitää muuttaa mummojenpäiväksi, kun ei kerta tuoreet äidit saisi juhlia äitiyttään. Eiköhän suomessa ole se 50 000 mummoa että menisi tuokin adressi eduskunnan käsiteltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun vanhempani eivät viettäneet äitienpäivää vanhempiensa kanssa... mekin olemme oman perheen kesken.
Haluan nähdä vastaavaan ketjun miehiltä isänpäivänä! 🤣
Onnistuuhan se noin, jos asutaan lähekkäin. Jos on enemmän välimatkaa, totuus on se että lapsiperhe viettää suurimman osan päivästä autossa suhaamassa mummolasta toiseen mummolaan, kolmanteen mummolaan ja välillä hautausmaalle.