Mitä kertoisitte ranskalaisille Suomen ruokakulttuurista?
Kommentit (61)
En tiedä... miksi pitäisi kertoa...
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne sun jutuista älyää?
Samaa mieltä, uuniin vaan
Emme syö sammakoita emmekä juo hiivaliemiä. Syömme karjalanpaistia ja juomme maitoa päälle.
Rössypottua ja piimää ja mämmiä jälkkäriksi.
Että ei ole kovin montaa sukupolvea siitä, kun Suomessa kuoltiin nälkään
Emme myöskään syö lehmän vatsaa. Merkillisiä ruokatapoja. Emmekä hanhen kurkkua.
Sen että sianvittu on hyvää kun sen paistaa voissa, ei tarvitse edes mausteita!
Sehän on pitkälti kopioitu ranskasta. Kaikki paistetaan voissa ja kermakastiketta päälle. :D
Ranskalaisia ei kiinnosta suomalainen ruoka paljonkaan, niin olen itse kertonut heille, että syömme paljon kalaa, ja arkena paisteja ja erilaisia perunoita, mm noissette. Kreikkalainen salaatti kuuluu myös suomalaiseen ruokapöytään aika usein.
Vierailija kirjoitti:
Emme syö sammakoita emmekä juo hiivaliemiä. Syömme karjalanpaistia ja juomme maitoa päälle.
Mitä on hiivaliemi? Ei minulle ole semmoista tarjottu koskaan vaikka usein käyn Ranskassa. Pastis55 on tarjottu ja älyttömän hyvin roseviinejä ja aina erinomaisia ruokia. Sammakoita ruokalistoilla en myöskään ole nähnyt koskaan ja pari vuosikymmentä jo Ranskassa käyn pari kolme kertaa vuodessa.
Oolannin ranskalaisille yritin kertoa, eivät reagoineet pellillä.
Ei sellaista oikeastaan edes ole, kaikki ruokalajimme ja siihen liittyvä on suurimmalta osaltaan ruotsalaista.
Lipeäkala , joulukinkku, graavilohi, lihakeitto, muusi ja lihapullat, kaurapuuro, sillit ja uudet perunat, verilätyt, näkkileivät, korvapuustit, kaalilaatikko, kaalikääryleet jne jne.
Suomen ja Ruotsin armeijoissa on vieläkin molemmilla torstaina hernekeitto ja pannukakku-päivä.
Vierailija kirjoitti:
Rössypottua ja piimää ja mämmiä jälkkäriksi.
Eineksiä ja irtokarkkia ja paistopisteen herkkuja tietty pitää kertoa.
Runsaat meren antimet= kalapuikkoja
Maakuntien erikoisuuksia= talkkunapuuro
Juhlien rakastetut herkut= mämmi ja lanttulaatikko
leivosten kruunaamaton kuningas= mokkapala
Kertoisin että me käytetään voin sijaan terveellisempiä rasvoja kuten rapsi ja rypsiöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on hiivaliemi? Ei minulle ole semmoista tarjottu koskaan vaikka usein käyn Ranskassa. Pastis55 on tarjottu ja älyttömän hyvin roseviinejä ja aina erinomaisia ruokia. Sammakoita ruokalistoilla en myöskään ole nähnyt koskaan ja pari vuosikymmentä jo Ranskassa käyn pari kolme kertaa vuodessa.
Shampanjaa jos et ymmärrä. Vai että ihan käyt Ranskassa. jos et ole nähnyt sammakoita niin et ole tunnistanut niitä tai käyt syömässä McDonaldsin herkullisia hampurilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ranskalaisia ei kiinnosta suomalainen ruoka paljonkaan, niin olen itse kertonut heille, että syömme paljon kalaa, ja arkena paisteja ja erilaisia perunoita, mm noissette. Kreikkalainen salaatti kuuluu myös suomalaiseen ruokapöytään aika usein.
Ainakin meidän ranskalaiset vieraat olivat ihan innoissaan karjalanpaistista. Tekivät myös itse Ranskassa. Ja toki myös tykkäsivät kunnon rapeakuorisista karjalanpiirakoista.
Ei kai tarvitse kertoa mitään.