Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo ei mene kaupaksi, epätoivo iskee

Vierailija
05.05.2019 |

Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Meillä on kiva ja nätisti remontoitu, hyvällä ja kauniilla puutarhatontilla oleva talo melko lähellä isohkoa kaupunkia. Talo on ollut myynnissä jo kohta vuoden. Katsojia on käynyt muutamia, eikä yhtään tarjousta ole tehty. Välittäjä on sitä mieltä, että markkinat ylipäänsä ovat tosi hiljaiset ja että mitään varsinaista vikaa ei ole. Pyyntihintamme on jo asetettu alemmaksi kuin hinta, jolla itse talomme seitsemän vuotta sitten ostimme. Ja tässä välissä on kuitenkin tehty paljon ja isohkojakin remontteja. Alan olla epätoivoinen, kun jostain syystä olen pitänyt itsestään selvänä, että talo kyllä tulee myytyä viimeistään nyt tämän kevään aikana. Ei näytä hyvältä. Nyt ei ole taas kuukauteen käynyt katsojiakaan.

Millaisia kokemuksia muilla on? Onko joku muu samassa tilanteessa? Vai onko teillä talokaupat sujuneet sujuvasti ja nopeasti?

En linkitä taloamme tähän kun en oikeastaan kaipaa kommentteja talostamme, vaan ennemminkin vertaiskokemuksia ja tarinoita.

Kommentit (935)

Vierailija
721/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää petturit myy sitten talonsa ja tonttinsa rikkaille venläläisille.

Mutta ei esimerkiksi työtätekevälle perheelle kymppitonnilla, vaan vaatii useita satoja tuhansia euroja ja eihän työtätekevällä ole varaa sellaiseen.

Mikä siinä on että ei voi ottaa sitä kymppitonnia tai kolmeakymppitonnia vaan vaaditaan mitättömästä maatilkusta useita satojatuhansia rahaa?

Venäläisille kyllä myytte kun olette rahan ahneita.

Ei suomalaisella työtätekevällä ole varaa maksella ylimitotettuja hintoja. Ottakaa pari nollaa pois perästä, niin kyllä saatte myytyä!

Vierailija
722/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotiasuja kirjoitti:

Ostettiin nykyinen talo 6v sitten, mielestämme hyvään hintaan (silloiseen hintatasoon nähden). Nyt on naapurustosta 3 taloa ollut/on myynnissä viimeisen vuoden aikana, kaksi mennyt kaupaksi ja jo pyynti oli paljon vähemmän kuin mitä me maksettiin aikoinaan vaikka ovat olleet hiukan "parempia". Yksi vastaava ollut vuoden jo myynnissä ja hintapyynti sitä luokkaa mitä aikoinaan me maksettiin. Ei tule menemään kaupaksi siihen hintaan.

Omakotitalojen hinnat laskee, niin se vaan menee. Ja kyllä sen jopa ymmärtää, itsekin harmittaa nykyisessä se, että ollaan käytännössä kahden auton loukussa, sillä taloudessa pitää olla kaksi autoa vaikka tämä on 10km kaupungin keskustasta. Nykyään ihmiset haluaa asua helpommin.

No joo.Itse asun n.30 km päässä isosta kaupungista ja täällä myydään parhaat talot jopa päivässa.Täältä samalta alueelta on viime aikoina maksettu jopa 20 tuhatta yli alkuperäisen hinnan.Näin meillä maalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

alhainen ostovoima kirjoitti:

Nää petturit myy sitten talonsa ja tonttinsa rikkaille venläläisille.

Mutta ei esimerkiksi työtätekevälle perheelle kymppitonnilla, vaan vaatii useita satoja tuhansia euroja ja eihän työtätekevällä ole varaa sellaiseen.

Mikä siinä on että ei voi ottaa sitä kymppitonnia tai kolmeakymppitonnia vaan vaaditaan mitättömästä maatilkusta useita satojatuhansia rahaa?

Venäläisille kyllä myytte kun olette rahan ahneita.

Ei suomalaisella työtätekevällä ole varaa maksella ylimitotettuja hintoja. Ottakaa pari nollaa pois perästä, niin kyllä saatte myytyä!

Jotkut maat on tosi tarkkoja siitä miten paljon maata tai kiinteistöjä ulkomaalaiset saa omistaa. Fiksuja nämä maat. Kohta Suomen järvenrannat on myyty kiinalaisille jos ette osaa varoa.

Vierailija
724/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne joilla on varaa ostaa, teettävät ehkä oman talopaketin. Osa taas haluaa kaupungin läheltä, joukkoliikenne -alueelle. Ja jotkut ovat saanut ehkä perinnöksi ok-talon tms. Ja muilla ei ole varaa paitsi kitua lähiökerrostalokuutiossa, ei autoa. Ehkä ihmiset ovat varovaisia ostaessa toisen taloa (hometalot ja muut remontit), miettivät miksi sitä myydään, vaikka voi olla hyväkuntoinen ja hyvä syy muuttaa. Onko alue muuten haluttu, esim. vesistö lähellä ja marketti.

Tällä hetkellä omakotitalot liikkuvat nopeasti. Olen etsinyt pari kuukautta (minulla ei kiirettä) ja kivat tosiaan menneet heti. Ehkä 70-luvun talot ovat haasteellisimmat myydä, itse en sellaista huolisi. 

Muakin pelottaa näiden rakennustekniikka, mutta muuten ne ovat usein ihanan näköisiä isoine ikkunoineen ja terasseineen.

Naapurista myyty monta 70-luvun taloa, joihin oli jo aikaisemmin tehty harjakatot. Sisäremontit tehty ja maalausta ulkopuolelta.

Tyytyväisiä ovat!

Vierailija
725/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap on saanut tönönsä myytyä?

Vierailija
726/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun esittelet taloa niin stailatkaa ja karsikaa tavaraa. Kävin kerran katsomassa taloa jonka omistaja oli joku keräilijätyyppi. Talo oli täynnä huonekaluja, paljon pikkupöytiä ja kukkapylväitä. Omistajalla oli suuri antiikkinukkekokoelma. Mulle ei jäänyt talosta mitään muuta mieleen kuin se valtava tavaran määrä. En pystynyt hahmottamaan kunnolla pohjapiirustusta ja mittasuhteita puhumattakaan että kuvittelemaan omat kalusteeni ja perheeni sinne.

Siis vähentäkää tavaraa, kaikki henk kohtainen kuten perhevalokuvat pois ja kaikki kulahtanut kuten pyyhkeet, kynnysmatto jne pois.

Vierailija
727/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavaa on, mutta 60-80 luvun tiilitalot ovat suurimmaksi osaksi tikittäviä aikapommeja, lisäksi nämä hyvät rintamamiestalot pilattiin 90-luvun laajennuksella jolloin saatiin jälleen uusi aikapommi. Nämä ovat ainakin talot joita kaikki taloa etsivät tuttavani karsastavat.

Itse taas en saanut lainaa pankista talon vuoksi, kun olisin ollut muuttamassa( lainaan tähän pankin työntekijän sanoja) "sinne hevonkuuseen, jonne ei kannata rahojansa laittaa".. Ei minua haittaa ajaa pidempää työmatkaa jos koti on kivalla paikalla ja tykkään siellä asua.. Mutta ilmeisesti pankille se on ongelma.

Vierailija
728/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavaa on, mutta 60-80 luvun tiilitalot ovat suurimmaksi osaksi tikittäviä aikapommeja, lisäksi nämä hyvät rintamamiestalot pilattiin 90-luvun laajennuksella jolloin saatiin jälleen uusi aikapommi. Nämä ovat ainakin talot joita kaikki taloa etsivät tuttavani karsastavat.

Itse taas en saanut lainaa pankista talon vuoksi, kun olisin ollut muuttamassa( lainaan tähän pankin työntekijän sanoja) "sinne hevonkuuseen, jonne ei kannata rahojansa laittaa".. Ei minua haittaa ajaa pidempää työmatkaa jos koti on kivalla paikalla ja tykkään siellä asua.. Mutta ilmeisesti pankille se on ongelma.

Onneksi syrjemmällä olevat talot maksaa usein niin vähän että siihen ei edes tarvita koko pankkia ja niiden lainoja. Toivottavasti löysit jonkun kivan talon sitten kuitenkin.

Vierailija
729/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On niitä rintamamiestaloja osattu remontoida ja laajentaa asiallisesti ja taidokkaastikin. Voi hyvänen aika sentään!

Vierailija
730/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi syrjemmällä olevat talot maksaa usein niin vähän että siihen ei edes tarvita koko pankkia ja niiden lainoja. Toivottavasti löysit jonkun kivan talon sitten kuitenkin.

Kiitos:) nykyään asustellaan pienellä paikkakunnalla, jossa on kaikki tarpeellinen. pieni talo johon toinen pankki lainan myönsi ilman kuittailua. Nyt on meidän perheellä kaikki kohdillaan vaikka matkat pitkät ovatkin.

Vierailija
731/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitä rintamamiestaloja osattu remontoida ja laajentaa asiallisesti ja taidokkaastikin. Voi hyvänen aika sentään!

On tietysti osattu! Mutta todella monen laajennusosa (se sivussa tai edessä oleva makkari/kylppärilaajennus) on usein tasakattoinen ja ei tehty kunnolla, vaan on vuotanut usein sieltä taitteesta. Sama on näiden tiilitalojen piilosokkelit ja autotallit talossa kiinni jotka ongelmia aiheuttaa. Ne ostaa niitä taloja jotka haluaa, mutta itse kierrän kaukaa.

Vierailija
732/935 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kotva taukoa ja vaihda välittäjä. Uudet kuvat ja uusi hinta. Katsot uuden välittäjän kanssa viimeisen vuoden aikana myytyjen asuntojen hinnat lähialueelta ja laitatte sen realistiseksi. Joskus remontointi ei edes edistä myyntiä. Ostaja voi nähdä remontoinnin itseä epämiellyttävänä ja ajattelee, että kaikki menee kuitenkin uusiksi.

Itse kävin kattomassa 2x yhtä asuntoa kivalla paikalla. Keskustelin välittäjän kanssa siitä, että näin siinä niin paljon uusiksi laittamista. Siihen oli tehty ido remontti, mutta kaikki oli harmaata.

Vierailija
733/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme etsineet pitkään omakotitaloa ja mielestämme ongelma ei ole mahdollinen remontoinnin tarve, vaan hinnoittelu. Meitä ei haittaa vääränlaiset tapetit ja kulahtanut keittiö sekä kylpyhuone. Pohja on tärkein ja se, että talo on rakenteiltaan terve. Mutta sitten törmäämme siihen, että peruskunnostusta kaipaava talo on hinnoiteltu väärin eli ylihintaiseksi. Kun teet siihen taloon katon, keittiön, kylpyhuoneen yms, niin lopullinen hintalappu on reilusti yli uuden talon tontteineen. Ei mitään järkeä. Miksi maksaa vanhasta enemmän kuin uudesta, kun uuden saat suunnitella juuri haluamaksesi ja voit vaikuttaa sen kuntoon omilla toimenpiteilläsi? Vanhassa, yli uuden hintaisessa otat vielä sen riskin, että edellinen omistaja piilottelee ongelmakohtia.

Vierailija
734/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi OLI hyvä maa kirjoitti:

Omakotitalon ylläpitokin kallistuu koko ajan, kiinteistöverot, sähkö, lämmitys, vesi, jätehuolto, vakuutukset, hulevesimaksut, remontit, tulevaisuudessa varmaan päästöoikeudetkin. Ei näistä selviä nykyajan vuokratyöläinen jollain 1500e palkallaan, joita on jatkuvasti yhä enemmän ja enemmän. Suomalaiset senkun köyhtyvät enenevässä määrin, maksuhäiriöitä on jo nyt enemmän kuin koskaan ennen.

Kenen te kuvittelette niitä taloja ostavan kun Suomessa on jäljellä enää koko ajan pienenevä määrä tarpeeksi varakkaita henkilöitä, joille ei tietysti kelpaa edes kuin uusi tuliterä talo.

Samoin kesämökit jne. kalliit tavarat, ei niille ole enää Suomessa markkinoita kun Suomalaiset on köyhdytetty tällä tavalla euroopan rupusakkiin.

Mielestäni on harmillista tai suorastaan huolestuttavaa että ihmisiä istutetaan kaupungissa tukien varassa etsimässä töitä joita ei ole, maksamassa helvetillisiä vuokria. Samaan aikaan pikku paikoilla olisi ihan hyviä taloja odottelemassa asukkaita. Perustulon turvin moni voisi uskaltaa muuttaa avarammille mannuille, johonkin 40 000 euron taloon. Ja asuntoja saa kymppitonnilla pienistä kylistä.

Maksaa kerrostalossakin elämä sähkö, jäte jne. Ei oo pihatöitä.

Vierailija
735/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko38 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutulla oli pieni kaksio myynnissä 2 vuotta, Jyväskylän korkeudella.

Ystäväni äidin asuntoa myytiin 6 kk Rovaniemellä.

Appivanhempien iso omakotitalo oli myynnissä 3 kk, n 100 km Helsingin keskustasta.

Taikasana oli tarpeeton pois ja väh pieni stailaus

Minä myin 2018-2020 kaksi asuntoa helsingistä.

Molemmat myytiin ennen ensinäyttöä ja kymmeniä tuhansia yli pyynnin. Toteutuneet kauppahinnat alueen ylärekisterissä.

Taikasana oli lkv liike, jonka nimessä on kaksi kirjainta ja kuvissa oksankarahkoja ja huolettomia pyyhkeitä lavuaarin reunalla.

Mä myin myös Ullanlinnasta kaksion, kolkyt tonnia pyyntiä enemmän! Vain koska käytin samaa firmaa (uskoisin) ja oli paljon kuvia joissa pyöreitä kiviä oli pinottu kauniisti ikkunalaudalle. Ja kiva hillitysti luonnonvärinen tote roikkui naulassa eteisessä. Muuten ei ois ikinä myyny tämä kämppä. Keittiö esim. oli jo viisi vuotta vanha.

Taidan tietää firmasi.   Olen käynyt viime aikoina paljon noita sivuja läpi ja yksi erottuu muista.  Asunnot on aina stailattu.  Ylimääräinen krääsä on viety pois.  Ei tursuilevia kylppärin hyllyjä, pintoja.  Ei tavaraa keittiöpinnoilla.  jne.    Ilmeisesti vielä tekevät jotain pientä maalausremonttiakin ennen kuvien ottoa. Huonekaluja on aina vähän puoleisesti ja fiksuja valintoja.   Palvelee asiakasta, joka näkee asunnon eikä vain  sitä silmään pistävää krääsää.  Ja nostaa asunnon arvoa. Tosin viime viikolla yllättivät ja asunto todella olisi kaivannut remonttia.  Arvelin, että vain pieni pintaremontti ei riitä ja siksi haluavat jättää kaiken uuden omistajan hoidettavaksi eli sopi asiakkaalle joka valmis remontoimaan ja halukas siihen jopa rakennemuutoksia tehden.

Kyseisen firman kohteet erottaa myös siitä, että kaikki on stailattu samaan tyyliin samoilla tavaroilla. Käy suorastaan viihteestä katsoa mihin se sama rottinkituoli ja hieno pölyhuiska on tässä talossa laitettu. Stailauspalvelua myy kyllä ainakin tässä kaupungissa moni muukin firma, mutta kyllä tämän yhden firman tyylin helposti tunnistaa.

Vierailija
736/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alueella on ainakin myynnissä vain ikivanhoja omakotitaloja tai uusia todella kalliiseen hintaan. Olen seurannut myyntiä jo useita vuosia. Nyt näkyy tuo 60-70 luvun omakotitalojen ylitarjonta myynnissä. Huonosti ylläpidettyjä, vain satunnaisia korjauksia tehty. Pihat rehottaa, kaikki kulunutta. Hintaa jäänyt silti 20 000- 50 000e liikaa. Joukossa sitten 2002-2012 välin omakotitaloja joista alkupään vaativat jo kylppärin ja keittiön päivittämistä. Hinta kuitenkin enemmän kuin itse maksaessa joitakin vuosia sitten.

2016 -> olevia rivareita ei ole lähes yhtään myynnissä. Näissä suurin osa 80-luvulta.

Vierailija
737/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on mielenkiintoinen tulevaisuudennäkymä: "hevon kuuseen" muodostuu varakkaiden alueita. Sellaisten, jotka eivät tarvitse pankkia rahoittamaan talon ostoaan.

Vierailija
738/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla alueella on ainakin myynnissä vain ikivanhoja omakotitaloja tai uusia todella kalliiseen hintaan. Olen seurannut myyntiä jo useita vuosia. Nyt näkyy tuo 60-70 luvun omakotitalojen ylitarjonta myynnissä. Huonosti ylläpidettyjä, vain satunnaisia korjauksia tehty. Pihat rehottaa, kaikki kulunutta. Hintaa jäänyt silti 20 000- 50 000e liikaa. Joukossa sitten 2002-2012 välin omakotitaloja joista alkupään vaativat jo kylppärin ja keittiön päivittämistä. Hinta kuitenkin enemmän kuin itse maksaessa joitakin vuosia sitten.

2016 -> olevia rivareita ei ole lähes yhtään myynnissä. Näissä suurin osa 80-luvulta.

Nuo remontit ovat kaksipiippuinen juttu sillä hyvin moni talo on remontoitu pilalle. Salaojaremontti vielä menee, samoin rännien laitto mutta esimerkiksi läpiviennit seinistä ja katosta alkavat olla jo riski. Höyrysulut rikki, vähän lisäeristystä vielä niin home-ongelma on melkeinpä taattu.

Vierailija
739/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta kohdalleen niin kaupaksi menee. 

Vierailija
740/935 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle omakotitalossa tärkeää on sellainen sijainti, että yksi auto riittää ja sitäkin tarvitaan harvoin. Koko perhe saa hyötyliikuntaa, kun voimme pyöräillä ja kävellä. Myös ulkoilualueet ovat tosi tärkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän