Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko kasari-lerput?

Vierailija
18.02.2025 |

Mulla oli eka koneena C-64 ja siinä käytössä kasetit ja lerput. Myöhemmin mulla oli Atari ST ja siinä käytössä korput.

C64-lerpun  oli muistaakseni hyvä olla DSDD, double sided, double density. Jos ei ollut valmiiksi "kirjoituskoloa" kääntöpuolta varten, sen saattoi leikata varovasti esim. kynsisaksilla. Joskus tuli leikattua liikaa...

Ja sit kun halusi kirjoitussuojata lerpun, peitti kolon jollain teipinpalalla. Näin siis halpislerppujen kanssa. Kalliissa lerpuissa oli valmiina molemmat kolot ja sellaiset liukuvat kiinteät kirjoitussuojat.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihan ekat 5,25 tuuman lerput olivat 3M:n. Vuosi oli kai 1985. Sen verran kalliita olivat nuo 3M:n lerput (taisivat olla vähintään 25mk/kpl), että aloin aika pian ostaa kaikista halvimpia random-lerppuja, jotka nekin olivat kappalehinnaltaan kalliimpia kuin keskiverto aikakauslehti, joka siihen aikaan maksoi alle 10mk. Pelejä vartenhan niitä lerppuja tietenkin ostettiin.

Vierailija
2/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka tietokone mitä käytin oli Luxorin abc-100. 100kiloa muistia kaksi lerppuasemaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lerput teillä korput on housuissanne :)

Vierailija
4/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvin. Heikin erektio lopahti aina siinä vaiheesa, kun penis olisi pitänyt viedä sisään. Tämä tapahtui aina Pirjon kanssa.

Vierailija
5/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin iloinen kun pääsi eroon noista suurista hitaista, äänekkäistä levyasemista. Oli laatikko täynnä noita 5,25". Oli se kehitystä siihen kasettiasemaan verrattuna jolla kestä 5min käynnistää peli. Löytyy vielä joku 10kpl diskettejä kaapista, en ole heittänyt pois kun siellä voi olla jotain lapsuuden aikasia juttuja. Me ohjelmoitiin qbasicilla omia pelejä. Noilla disketeille on vieläkin kysyntää koska osa laitteista esim. sairaalat, lentokoneet vaatii diskettiaseman ohjelmiston päivityksiin ja järjestelmän muutoksiin.

Vierailija
6/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava katella nostalgisesti Commodore 1541 aseman yms. kuvia. Tuli vastaan myös lapsuudesta tuttu hopeinen, pahvinen 3M-lerppuboksi. DS,DD. Näyttäisi 10kpl maksavan 25 euroa.

Vierailija
7/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli c64:ssa vain kasettidekki olisin halunnut pelata Giana Sisterssiä, niin aina kaverin luona jolla lerppuasema.. 

Vierailija
8/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan mielestäni onnekas ja sain myytyä pois C64:n, levyaseman, disketit ja muutamat alkuperäiset pelit. Sain jotain 1500mk ja käytin tuon rahan ostaakseni uunituoreen Amigan. Sitten kun tultiin vuoteen 2000, viitisen vuotta vanhasta PC:stä ei saanut oikein mitään... eli siinä mielessä C64 oli vielä hintansa väärti.

Vierailija
9/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta puheenollen Miten se turbo-ohjelma vaikutti itse pelin koodiin? Mulla kasetit oli turbolla kaikki kopsattuja ja vaativat turbon ensin ennen kuin pystyy lataa pelin kasetilta? Se oli joku koodi joka nopeutti pelien lataamista? Pakattuja?

Vierailija
10/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin aikanaan mielestäni onnekas ja sain myytyä pois C64:n, levyaseman, disketit ja muutamat alkuperäiset pelit. Sain jotain 1500mk ja käytin tuon rahan ostaakseni uunituoreen Amigan. Sitten kun tultiin vuoteen 2000, viitisen vuotta vanhasta PC:stä ei saanut oikein mitään... eli siinä mielessä C64 oli vielä hintansa väärti.

Mulla on c64 yksikkö vieläkin tallessa 😁 ikävä kyllä kasettidekki kadonnut ja pelit

Vierailija
11/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi sitä onnen päivää, muistan vieläkin, kun avasin nelivuotiaana jouluna ison paketin ja siellä oli c64!

Vierailija
12/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lerppuja ja pelejä ostettiin pikkupaikkakunnilla jostain kirjakaupoista ja kodinkoneliikkeistä. Ensimmäiset postimyynti-lerppupelini hommasin Komentokeskuksesta. Oli oululainen firma. Mitähän ne maksoi? Veikkaisin, että yli 100mk/kpl. Mutsi suostui maksamaan vain jotain They Sold A Million -tyyppisiä kokoelmia. Mulla taisi olla niistä osat 1 ja 3.

Vierailija
13/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiasta puheenollen Miten se turbo-ohjelma vaikutti itse pelin koodiin? Mulla kasetit oli turbolla kaikki kopsattuja ja vaativat turbon ensin ennen kuin pystyy lataa pelin kasetilta? Se oli joku koodi joka nopeutti pelien lataamista? Pakattuja?

Niin ne varmaan oli pakattuja. Ainakaan niissä ei ollut latauskuvia jne, eli paljon jätetty pois. Nehän oli aina cräckättyjä. Nuoli ja L ja oikea kohta kasettiasemassa, niin alkoi ladata.

Vierailija
14/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan. Itellä oli C-64 vain kasettiasemalla, mutta kavereilla oli se kalliimpi levykeasemalla varustettu. Ja äidin työpaikalla olin jo ennen Commodoren saamista päässyt näkemään lerppuja, äidin osastolla oli sentään yksi ihan oikea tietokone kaikkien päätteiden lisäksi.

Vierailija
15/15 |
18.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksin yliopistolle v. 1991. Siellä näin paitsi noita 5,25 tuuman lerppuja, myös niitä vielä vanhempia, taisivat olla 8 tuumaisia, huvittavan isoja joka tapauksessa.