Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talo ei mene kaupaksi, epätoivo iskee

Vierailija
05.05.2019 |

Alan olla tosi kyllästynyt tilanteeseen. Meillä on kiva ja nätisti remontoitu, hyvällä ja kauniilla puutarhatontilla oleva talo melko lähellä isohkoa kaupunkia. Talo on ollut myynnissä jo kohta vuoden. Katsojia on käynyt muutamia, eikä yhtään tarjousta ole tehty. Välittäjä on sitä mieltä, että markkinat ylipäänsä ovat tosi hiljaiset ja että mitään varsinaista vikaa ei ole. Pyyntihintamme on jo asetettu alemmaksi kuin hinta, jolla itse talomme seitsemän vuotta sitten ostimme. Ja tässä välissä on kuitenkin tehty paljon ja isohkojakin remontteja. Alan olla epätoivoinen, kun jostain syystä olen pitänyt itsestään selvänä, että talo kyllä tulee myytyä viimeistään nyt tämän kevään aikana. Ei näytä hyvältä. Nyt ei ole taas kuukauteen käynyt katsojiakaan.

Millaisia kokemuksia muilla on? Onko joku muu samassa tilanteessa? Vai onko teillä talokaupat sujuneet sujuvasti ja nopeasti?

En linkitä taloamme tähän kun en oikeastaan kaipaa kommentteja talostamme, vaan ennemminkin vertaiskokemuksia ja tarinoita.

Kommentit (935)

Vierailija
481/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ostin asunnon sillä fiiliksellä että asun siinä hautaan asti.

Niin minäkin 😄 valtava, hyvinhoidettu taloyhtiö, juuri se johon halusin. Asunto juuri sillä sijainnilla jonka halusin.

En muuta enää koskaan 😁

Vierailija
482/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin laittamassa asuntoa pakottavasta syystä myyntiin ja reilusti halvemmalla mitä itse maksettiin. Lainaakin taitaa jäädä jokunen tonni maksettavaksi, vaikka kaupat syntyisikin. Asunto sijaitsee halvalla alueella, missä tyhjiä asuntoja seisoo myynnissä, vaikka sinällään alueessa ei mielestäni ole mitään vikaa. Olen nyt maalannut valkoiset seinät puhtaan valkoisiksi, yrittänyt saada vanhan näyttämään uudelta, vähentänyt tavaraa, yrittänyt puunata jokaista kohtaa ja saada yleisvaikutelmaltaan siistin, puhtaan, neutraalin, huolella pidetyn asunnon. Vain jotta edes se yksi potentiaalinen ostaja iskisi silmänsä tähän. Ensin pitäisi vain saada näyttöön väkeä paikalle. Sellaista jotka eivät kavahda 10 vuoden sisään tulossa olevaa putkiremonttia. Saa nähdä miten käy. Odotukset eivät ole korkealla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene mökkikään kaupaksi:

https://www.is.fi/viihde/art-2000007933771.html

Vierailija
484/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on 5 hengen perhe myynyt kolmiota jo 3 vuotta, hinta laskettu minimiin. Ei ole vakituisia työpaikkoja, asunnot menee henkilökohtaisiksi tappioiksi ja 10 vuoden sisällä tulee perikuntien asuntoja pilvin pimein myyntiin. Ei ole ostajia eikä vuokraajia.

Vierailija
485/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli talo myynnissä pari vuotta kiinteistövälittäjän "virheen" vuoksi. Hän arvioi talomme hinnan liian korkealle. Talo siis kyllä oli varmastikin sen arvoinen, mutta kukaan ei ollut valmis /pystynyt ostamaan sillä hinnalla. Eivät saaneet pankista niin paljon lainaa. Lopulta myimme talomme ilman välittäjää huomattavasti halvemmalla hinnalla, koska olimme taloudellisesti jo pulassa, kahden talon loukussa. Oli todella helpotus saada talo myytyä. Itse olisin laittanut hinnan heti alemmaksi, joten olin vähän katkera välittäjälle tuosta turhasta kahden vuoden piinasta.

Vierailija
486/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että. Me ollaan katselemassa taloa vähän kauempaa ja kohta syliin tipahtelee halpoja taloja kun ne ei mene teillä kaupaksi :) Vielä vähän säästellään ja asutaan toistaiseksi vuokralla. 

Vierailija
487/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähtee kirjoitti:

Kannattaa siivota talo lattiasta kattoon. Pestä ikkunat, sauna, kylpyhuone, terassit, varastot ja kaapit. Joo, tiedän, että ei kukaan kaappiin kurkistaa, mutta silti. Viedä pois turhat huonekalut ja tavarat. Osta uudet verhot, sängyn peitteet, tyynyt sohvalle ja muutama iso matto. Osta palvelu sisustussuunnittelijalta, joka saa kotinne parhaat puolet esiin. Yleensä ihmisillä on aivan liikaa roinaa ja se karkottaa ostajakandidaatit jo ovelta pois. Henkilökohtaiset tavarat ja valokuvat pois; ketään ei kiinnosta millainen vihkikuva talon isäntäparilla on. Pientä luxusta vessaan ja kylppäriin: uudet pyyhkeet, kauniit saippuapullot ja huonetuoksutikkuja. Pese saunan lauteet viimeisen päälle juuriharjalla ja eukalyptus- tuoksuisella pesuaineella. Kauniit laudeliinat puhtaille lauteille odottamaan uutta saunojaa. Kenties Lexington ja Gant merkkisiä tekstiilejä kylpyhuoneeseen. Ostaja pitää vietellä ja siihen tarvitaan kaikki aistit mukaan. Millainen tunnelma on? Kauniita kukkia maljakoissa, ehkä joissain houkutteleva sohvanurkkaus huovalla ja tyynyllä tuunattuna. Kahvintuoksua ja kanelipullia keittiössä.

Ja tämä on sitten ihan höpöhöpöä. Kun me löysimme tämän missä nyt asumme, ei edellinen omistaja ollut vissiin koskaan pessyt ikkunoita (ikkunoiden välissä oli kuolleita hyönteisiä ja itse ikkunat likaiset), sisustus oli suorastaan koominen, eli melkoisen ankea eikä mikään sopinut keskenään yhteen, vessanpöntön huuhtelunappi likainen jne, mutta me keskityimmekin talon kuntoon, mikä oli erinomainen. Ikkunat ja vessanpöntöt saa kyllä itse siivottua. Alkuperäisestä pyyntihinnasta (mikä ei sekään ollut kallis) saimme tingittyä vielä 15k pois, ja tällä hetkellä ei mitään valittamista.

Vierailija
488/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei myy, koska liian kallis. Juttu ratkaistu.

Vierailija
489/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläsiä ne kommentit sit on ihmisiltä, joilla ei ole minkään sortin kädentaitoja että vois pärjätä omakotitalossa itsenäisesti.

Mutta eihän omakotitalossa tarvitse tehdä mitään! Juuri eilen toisessa omakotitaloketjussa joku kehui, kuinka kesällä riittää kerta viikkoon ruohonleikkuuta, taisi sanoa ajaksi jonkun puoli tuntia. Talvella kolataan silloin tällöin pieni läntti. Muuta ei tarvitse tehdä. 

Vakavasti ottaen, omakotitalossa asuminen ei mitään rakettitiedettä ole. Monia ei vaan kiinnosta tuhlata aikaansa siihen. 

Vierailija
490/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas ei ole höpöhöpöä. Ei nyt tietenkään tarvitse kuurata kaikkea, eikä leipoa sitä pullaa mutta kyllä talon täytyy olla siisti. Puhun siis nyt talon ostosta. Jos talo on epäsiisti, niin ajattelen automaattisesti, että muutkin asiat voi olla hoitamatta ja eteen saattaa tulla ikäviä yllätyksiä.

Vierailija
491/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta tulee olla kohdallaan alusta asti. Kannattaa kysellä monelta eri välittäjältä mihin hintaan alueella on asuntoja mennyt kaupaksi lähiaikoina. Julkista dataakin löytyy asiasta. Myynti-ilmoituksien pyynteihin on turha verrata. Kun hintaa lasketaan ja asunto ollut pitkään myynnissä niin tulee kuva ettei se kelpaa ihmisille. 

Kuvat tulee ottaa hyvällä valolla ja sisustuksen tulee olla mahdollisimman pelkistettyä. Vaikka olisit kuinka omasta mielestäsi sisustanut tyylikkäästi ja mukavasti, niin parempi on jos oma persoonasi ei näy paljoa sisustuksessa. Tapetit kannattaa repiä pois ja seinät maalata valkoisiksi. Omakotitalon ostajalla on usein haaveena omanlaisensa kodin löytäminen. Kukaan ei halua asua talossa joka tuntuu jonkun toisen perheen kodilta. Kaikkea pystyy muuttamaan, mutta usein ihmiset ovat huonoja visualisoimaan asioita. Eli täytyy muistaa että myyt taloa, et kotia. Talosta joku sitten tekee itselleen kodin. Pohjakuva on äärimmäisen tärkeä.

Välittäjissä on suuria eroja. Osa välittäjistä lopettaa puhelimeen vastaamisen klo 16:00. Hyvä välittäjä vastaa aina puhelimeen ja tulee näyttämään asuntoa juuri silloin kun joku haluaa tulla katsomaan. Jos talosi on alueella missä tarjonta ylittää kysynnän, niin se välittäjä joka jaksaa nähdä muita enemmän vaivaa tulee myös viemään ostajat, joten on todella tärkeää että myös sinun talosi on tällä välittäjällä. Välittäjää etsiessä kannattaa soittaa vaikka lauantaina ja katsoa kuka vastaa ja kuka ei. 

No nyt tuli kyllä niin ylimielinen ulostulo. Eiköhän välittäjilläkin ole oikeus vapaapäiviin, iltoihin ja perheeseen. Tekisitkö itse töitä 24/7 ihan vaan siksi, että kaltaisesi tyhmä saisi palvelua?

Kaveri on välittäjä. Hän aina sanoo, että tämä ei ole työ vaan elämäntapa. Hän vastaa puhelimeen lauantaina ja järjestää näytön niin pian kuin suinkin mahdollista. Niinpä hän sitten pokkaakin ketjunsa mestarimyyjätittelin joka vuosi ja tienaa varsin kivasti. Aivan oikeutetusti.

Vierailija
492/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotiasuminen 😂

Remontit 😂

Pihatyöt 😂

Ei narkkeja tai bilettäjiä tai lorotusääniä seinän takana. Ei naapurista leviäviä luteita. Ei äkäpusseja valittamassa lasten hyppelystä, itkusta tai muista äänistä. Ei kateutta autopaikasta.

Remontit ja pihatyöt kuuluvat myös kerros- ja rivitaloasumiseen. Kaikissa asumismuodoissa ne voi tehdä itse tai voi maksaa niiden teettämisestä ulkopuolisella.

Vierailija
493/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stailaamiseesta. 

Nykyisen asuntoni (pääkaupunkiseudulta) ostin 12 vuotta sitten.  Kohde oli juuri tullut myyntiin.  Ei vielä edes ensinäyttöä.  Pääsin katsomaan asuntoa ennekuin se tuli myyntiin.  Talossa oli juuri tehty putkiremontti ja rojuja oli heti eteisessä isoissa muovisäkeissä.  Tapetit repsottivat - oikeasti. Parketti oli tummunut.  Sähköt oli typerästi suljettu.  Olisi pitänyt ostaa heti!

Ajattelin, että olen ovela ja odotan sunnuntaihin.  Silloin nimittäin alkoi "talviaika", ja tajusin, että iltapäivänäytöllä on pilkkopimeää.  Silloin kukaan ei ostaisi.  Olin väärässä.  Ostajilla oli taskulamput mukanaan ja niitä oli paljon,  Näytöllä tehtiin viisi tarjousta.  

Nyt oli pakko kysyä välittäjältä, että mikä on suurin tarjous.  Eihän tällaista saa kysyä mutta välittäjä vastasi.  Tarjosin sitten vähän enemmän.  Ostin.  

Tämän tarinan opetus on se, että kaikki ostajat ei katso kirjavia tapetteja, pölyä  tai oikeanvärisiä sohvatyynyjä vaan osaavat katsoa näiden lävitse ja nähdä pelkästään potentiaalit.

Vierailija
494/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei narkkeja tai bilettäjiä tai lorotusääniä seinän takana. Ei naapurista leviäviä luteita. Ei äkäpusseja valittamassa lasten hyppelystä, itkusta tai muista äänistä. Ei kateutta autopaikasta.

Remontit ja pihatyöt kuuluvat myös kerros- ja rivitaloasumiseen. Kaikissa asumismuodoissa ne voi tehdä itse tai voi maksaa niiden teettämisestä ulkopuolisella.

Erikoisia ennakkoluuloja kerros- ja rivitaloasumisesta. 

Vierailija
495/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta 2 vuotta vanha aloitus, että talo on jo kait myyty.

Jos itse oisin omakotitaloasuja, maksanut talosta summan X, jonka jälkeen asunut ja rempannut, niin miettisin kyllä seitsemään kertaan, että myydäkö tuntuvaan alihintaan vai jatkaako vain asumista, vaikkei enää sadalla rosentilla nappaisikaan. Onko se pitkä asuntolainan maksu korkoineen, remonttien kustannukset ja vaivan näkö yms. sen väärtti, että kannattaa talo myydä alihintaan.

Jos talous on hyvin vatupassissa, niin voi tietysti ostaa uuden asunnon ja pistää vanhan vuokralle. Vuokraaminenhan on nykyisin kannattavaa, kun vuokrat ovat ihan pilvissä. Sillä voi vähän ottaa hyvitystä siitä, kun kämppää ei nykytilanteessa kannata myydäkään. Kannattavampaa pistää vuokralle kuin myydä pois.

Vierailija
496/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse oisin omakotitaloasuja, maksanut talosta summan X, jonka jälkeen asunut ja rempannut, niin miettisin kyllä seitsemään kertaan, että myydäkö tuntuvaan alihintaan vai jatkaako vain asumista, vaikkei enää sadalla rosentilla nappaisikaan. Onko se pitkä asuntolainan maksu korkoineen, remonttien kustannukset ja vaivan näkö yms. sen väärtti, että kannattaa talo myydä alihintaan.

Jos talous on hyvin vatupassissa, niin voi tietysti ostaa uuden asunnon ja pistää vanhan vuokralle. Vuokraaminenhan on nykyisin kannattavaa, kun vuokrat ovat ihan pilvissä. Sillä voi vähän ottaa hyvitystä siitä, kun kämppää ei nykytilanteessa kannata myydäkään. Kannattavampaa pistää vuokralle kuin myydä pois.

Mä oon miettinyt, että minkälaiset ihmiset haluaa vuokrata omakotitalon? Siis voihan joskus olla syy joku tilapäinen oleskelu työn takia toisella paikkakunnalla ja tilaa tarvitaan enempi mutta.. tuntuu että paljon on myös niitä, jotka hakee sitä ettei naapurit vingu kun saa elää hyvin epäsosiaalista elämää eikä se vuokratalosta huolehtiminenkaan ole ihan niin justiinsa.

Vierailija
497/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtökohtaisesti pahin virhe mitä asuntokaupassa voi tehdä pn laittaa asunto liian kovalla hinnalla myyntiin. Reilusti alakanttiin vain hinta niin markkinat kyllä korjaavat sen oikeaksi. Kun kaksi tai useampi ostaja tekee kilpaa toistaan kovempia tarjouksia niin silloin asunnosta saadaan se paras hinta. Ei niin että laitetaan hintaan 100ke liikaa ja toivotaan et joku hölmö tarjoaa tinkii siitä vaan 50ke. Hölmöjä ostajia ei markkinoilla enää käytännössä ole.

Vierailija
498/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hinta tulee olla kohdallaan alusta asti. Kannattaa kysellä monelta eri välittäjältä mihin hintaan alueella on asuntoja mennyt kaupaksi lähiaikoina. Julkista dataakin löytyy asiasta. Myynti-ilmoituksien pyynteihin on turha verrata. Kun hintaa lasketaan ja asunto ollut pitkään myynnissä niin tulee kuva ettei se kelpaa ihmisille. 

Kuvat tulee ottaa hyvällä valolla ja sisustuksen tulee olla mahdollisimman pelkistettyä. Vaikka olisit kuinka omasta mielestäsi sisustanut tyylikkäästi ja mukavasti, niin parempi on jos oma persoonasi ei näy paljoa sisustuksessa. Tapetit kannattaa repiä pois ja seinät maalata valkoisiksi. Omakotitalon ostajalla on usein haaveena omanlaisensa kodin löytäminen. Kukaan ei halua asua talossa joka tuntuu jonkun toisen perheen kodilta. Kaikkea pystyy muuttamaan, mutta usein ihmiset ovat huonoja visualisoimaan asioita. Eli täytyy muistaa että myyt taloa, et kotia. Talosta joku sitten tekee itselleen kodin. Pohjakuva on äärimmäisen tärkeä.

Välittäjissä on suuria eroja. Osa välittäjistä lopettaa puhelimeen vastaamisen klo 16:00. Hyvä välittäjä vastaa aina puhelimeen ja tulee näyttämään asuntoa juuri silloin kun joku haluaa tulla katsomaan. Jos talosi on alueella missä tarjonta ylittää kysynnän, niin se välittäjä joka jaksaa nähdä muita enemmän vaivaa tulee myös viemään ostajat, joten on todella tärkeää että myös sinun talosi on tällä välittäjällä. Välittäjää etsiessä kannattaa soittaa vaikka lauantaina ja katsoa kuka vastaa ja kuka ei. 

No nyt tuli kyllä niin ylimielinen ulostulo. Eiköhän välittäjilläkin ole oikeus vapaapäiviin, iltoihin ja perheeseen. Tekisitkö itse töitä 24/7 ihan vaan siksi, että kaltaisesi tyhmä saisi palvelua?

No olipas melkoinen mielipide. Kuinkapaljon sinä olet valmis ottamaan tappiota asuntokaupasta, jottein välittäjän tarvitse rasittua liikaa töistään?

Välittäjä rahastaa omakotalon myynnissä kymppitonnin, joten kyllä sen eteen pitäisi vähän tehdäkkin töitä.

Kannattaa harkita jotain muuta työtä jos haluaa työskennellä virka-aikana.

Vierailija
499/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon miettinyt, että minkälaiset ihmiset haluaa vuokrata omakotitalon? Siis voihan joskus olla syy joku tilapäinen oleskelu työn takia toisella paikkakunnalla ja tilaa tarvitaan enempi mutta.. tuntuu että paljon on myös niitä, jotka hakee sitä ettei naapurit vingu kun saa elää hyvin epäsosiaalista elämää eikä se vuokratalosta huolehtiminenkaan ole ihan niin justiinsa.

Esim. Asumistukea saavat

Vierailija
500/935 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myynnissä 5 vuoden vastuu homeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan