Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
05.05.2019 |

Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.

Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.

Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").

En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.

Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.

Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.

Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.

Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.

Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.

Kommentit (286)

Vierailija
61/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.

Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.

Vierailija
62/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meistä teki koulu lasun kun pojan luokkakaveri oli höpötellyt omiaan koulussa ja vanhemmilleen.

Käytiin keskustelemassa ja aika järjesty viikossa. Tiukkoja olivat kyllä, mutta asiat kerrottiin kuten ne on ja huoli todettiin aiheettomaksi.

Ainoa asia mikä mua suututti ihan julmetusti tapaamisessa oli se kun pojan kanssa keskustelivat kahden kesken ja poika tuli huoneesta itkien hysteerisesti niin totesivat ivallisesti/vähättelevästi naurahtaen ”mummon kuolemasta juttelu otti vissiin vähän koville, he he”. Olipa kiva jättää itkevää poikaa käytävälle yksin ja mennä jatkamaan miehen kanssa keskustelua. Empaattisuus oli valovuosien päässä.

Pyysimme raportin itsellemme ja sen saimme. Virheitä siinä ei ollut.

Kyllä tuo kolkuttaa välillä tuolla takaraivossa vaikka tästä on jo kolmisen vuotta.

Tsemppiä ap:lle. Koita päästä aiemmin keskustelemaan. Kerrot rehellisesti miten asiat on. Varaudu kovaankin grillaukseen ja epäempaattisuuteen. Pidä pää kylmänä ja pysy asiallisena ja rauhallisena.

Olipas tosi inhottavia kun mummon kuolema nauratti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairas lapsi sulla.

Vierailija
64/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläasteella tytöt keksivät, että opettaja lähentelee. Itse en ollut mukana tuossa, mutta jutut oli keksittyjä. Porukalla sopivat tarinat. En muista, mitä opelle tapahtui.

Järkyttävää. Olisit kertonut aikuisille että jutut keksittyjä. Syyttömän opettajan elämä saattoi tuhoutua.

Vierailija
65/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.

Miten rankaiset täysi-ikäistä? Ja miksi

Rankaisen miten haluan jos mun nurkissa asuu ja mun ostamaa leipää syö. Meillä ei perseillä. Josnsemmosta haluaa, muuttakoon pois.

Vierailija
66/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.

Kokee säännöt ahdistaviksi? Tervemenoa omaan kotiin, aikaa viikko.

Hankkikoot alkuun vaikka kimppakämpän jonku afgaanipojun kanssa. Niille varmasti kelpaa (kulujen) jakaja.

Kaunis asenne. Siis laitat pihalle ja vielä ilkein sanoin ja ajatuksin?

Jatkossa tästä seuraa?

Mitä siitä seuraa jos ei koskaan pyydetä ottamaan vastuuta teoistaan?

Eiköhän se ole jo ohitettu. Ei tässä mitään vastuuuta haeta, se hoidetaan toisella tavalla.

Tässä tavoite on ikuinen välirikko

Vierailija
67/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokee säännöt ahdistaviksi? Tervemenoa omaan kotiin, aikaa viikko.

Hankkikoot alkuun vaikka kimppakämpän jonku afgaanipojun kanssa. Niille varmasti kelpaa (kulujen) jakaja.

Kaunis asenne. Siis laitat pihalle ja vielä ilkein sanoin ja ajatuksin?

Jatkossa tästä seuraa?

Meidän nuoruudessa kommunit ja interreilaus oli ihan normaalia. Tarkentaisitko mitä tuossa oli ilkeää?

Ja olin 18 kun lähdin kotoa opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.

Vierailija
68/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rankaisen miten haluan jos mun nurkissa asuu ja mun ostamaa leipää syö. Meillä ei perseillä. Josnsemmosta haluaa, muuttakoon pois.

Rankaisetko muitakin täysi-ikäisiä

Vierailija
69/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläasteella tytöt keksivät, että opettaja lähentelee. Itse en ollut mukana tuossa, mutta jutut oli keksittyjä. Porukalla sopivat tarinat. En muista, mitä opelle tapahtui.

Järkyttävää. Olisit kertonut aikuisille että jutut keksittyjä. Syyttömän opettajan elämä saattoi tuhoutua.

Saattoi?

Ettekö tajua että epäilys riittää siihen?

Toi on se joka kuulemma ahdisteli niit silloin... Ei sitä voitu todistaa mutta varmasti se teki sen.

Vierailija
70/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairas lapsi sulla.

Niin. Ap:n tekstin perusteella vikaa ei äidissä ole, mutta nuori tarvitsee apua. Ei ole tervettä.

Vierailija
71/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä taas teini ei halua omilleen kun silloin olisi taloudellisesti rankempaa ja kai sitten oikeasti tykkää asua vielä kotona. Ihan ok meille, paitsi pieni dilemma tulee siinä että joskus yhteisten pelisääntöjen noudattaminen lipsuu pahasti. Vihjailen omasta asunnosta, jossa voisi elää omien sääntöjen mukaan, mutta ei kiinnosta.

Sinänsä huvittavaa, jotkut haluaa kovasti muuttaa pois ja jotkut ei, vaikka vähän vihjaillaan ja toivotaan.

Meillä siis tilanne, että nuori ei halua muuttaa itse. Ja ei sinänsä haittaa paitsi hieman erilaisen elämänrytmin takia tulee joskus pikku ongelmia. Toiset nukkuu öisin ja toiset päivällä. Vaatii jonkun verran sovitteluja.

Vierailija
72/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri tekee ohareita ja jättää lainaamansa rahat maksamatta takaisin. Muutama vaatekin tainnut jäädä sille tielle (se yksi mekko harmittaa, ei ollut ihan halpa). Onko kauan kaveri?

Eikö sosiaalisesta piiristä pudottamien ole rangaistus teoille?

-eri

Vierailija
73/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne mun luona asuu nii joo.

Vierailija
74/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hankit lapsia jos et osaa niitä kasvattaa??

Vierailija
75/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista kuinka monta osaamatonta vanhempaa täällä on. Lapset saa perseillä miten haluaa eikä tule edes kunnon seuraamuksia.

Vierailija
76/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.

Nuori meni sinne sossun juttusille juuri tämän takia, että saisi asunnon "helposti" sossun kautta eli liioitteli olojaan saadaksekseen etuja.

Mitähän etuja kuvitteli saavansa? 17 vuotias joutuu omista tuistaan maksamaan elämisensä, niinkuin muutkin.

Vierailija
77/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori meni sinne sossun juttusille juuri tämän takia, että saisi asunnon "helposti" sossun kautta eli liioitteli olojaan saadaksekseen etuja.

Mitähän etuja kuvitteli saavansa? 17 vuotias joutuu omista tuistaan maksamaan elämisensä, niinkuin muutkin.

Viikkoa vaille 18v.

Vierailija
78/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu tekee työtään virkavastuulla. Jos saa kuulla että lasten vointi on uhattuna niin asia selvitetään juurta jaksain. Enää koskaan ei saa tulla pikku-Eerikan kaltaisia tapauksia jossa lapsi tapettiin kun ei puututtu tarpeeksi voimakkaasti. Jos aloittajan perheessä on jotain ongelmaa tullut esille niin eikö se ole hyvä asia että ulkopuolinen ammattilainen auttaa? 

Vierailija
79/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin nuoren pihalle. Valehteleminen on täysin anteeksiantamatonta, kun tässä tapauksessa siitä on seurauksia nuoremmille sisaruksille jotka ovat tilanteeseen täysin syyttömiä. Todennäköisesti vanhemman sisaruksen perseily myös kuormittaa noita nuorempia lapsia, eivät vaan uskalla näyttää sitä kun haluavat itse olla helpompia.

Vierailija
80/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim Helsingissä ei nuori helposti pysty saamaan omaa asuntoa vaan sossun luukulta kuvitellaan apu löytyvän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi