Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?
Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.
Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.
Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").
En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.
Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.
Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.
Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.
Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.
Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.
Kommentit (286)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.
Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.
Teini lienee kuullut joltain kaverilta, että sossu jakelee ahdistuneille nuorille vastikkeetonta rahaa ja ilmaisia asuntoja. Sitten on valehdellut äidistään sossuille, jotta varmasti saisi nämä ilmaiset edut mahdollisimman nopeasti tajuamatta/välittämättä siitä, mikä seuraus voi olla omille pikkusisaruksille. Ei ole ap:n lapsi ihan penaalin terävin kynä.
Vierailija kirjoitti:
Sanon ihan yleisellä tasolla, että kokemusta on aiheettomasta lasusta. Sen teki anoppi. Vinksahtanut. Ikävintä koko prosessissa on se, että lasun tekijän ilmoitusteksti tuntuu olevan kuin fakta, joka perheen vanhempien pitäisi saada kumottua. Eli susta vanhempana voidaan keksiä mitä vaan ja sitten pitäisi selittää, että näin ei ole. Ihan kuin syyttömänä tuomittu. Siltä se tuntui.
No tässä kaupungissa oli fiksut sossut ja tajusivat, että ilmoitus on ihan täyttä kuraa. Asia jäi siihen.
Jälkiseuraamuksena meidän suvussa ollut se, että meille on jäänyt tuosta aiheettomuudestakin leima joidenkin silmissä. Ennen ajattelin, että mitään kiusaamisilmoja ei edes ole, mutta niinpähän vaan on.
ai vähän kuin metoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.
Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.
Hmm. Kyseessä teini, joka meni lukioon keskiarvolla 9,8.
Täytti 18 v. ja sai siinä vaiheessa mm. mummin rahaston käyttöönsä, arvo n. 12.000 e. Emme me eikä mummi voi valvoa miten sen hoitaa. Annoin 200 € rahaa synttäriksi sijoitustilille, kummit antoivat yhteensä toiset 200 € . taitaa olla jo mennyt, koska pitää mennä tetatterille harrastukseen, eikä voi ottaa kotoa esim. voileipää, hedelmää, (=pilaantuu, ei voi raahata pientä kylmälaukkua, koska painaa jne.) vaan ostaa proteinirahkaa yms. 10 € per päivä mitä nyt ennen 18 v. pystyin seuraamaan.
Miten tällainen voi muuttaa pois?
Tässä oli tilanne, että kaveri asuu ryhmäkodissa huostassa ja kaveri opiskelijayksiössä täysin vailla vanhempien tukea. Nuoremme kuvitteli (kai) kavereiden rohkaisemana, että vaikka isä tienää 100.00 € vuodessa, hänelle lankeaa järven rannasta kiva pieni yksiö. Rukoili ettei lasua tehtäisi, mutta tietenkin se on pakko lain mukaan tehdä. Onko meillä intoa rahoittaa 18 v. elämää jatkossa tästä syystä? Ei, ei ole. jos tekee oman osansa kotitöistä, maksan yhä bussikortin ja puhelimen. Käyttöraha muualta.
T. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori meni sinne sossun juttusille juuri tämän takia, että saisi asunnon "helposti" sossun kautta eli liioitteli olojaan saadaksekseen etuja.
Mitähän etuja kuvitteli saavansa? 17 vuotias joutuu omista tuistaan maksamaan elämisensä, niinkuin muutkin.
Koska huostassa oleva ja ryhmäkodissa asuva kaveri kertoi. Siksi.
Kyllähän se teini pärjäisi omillaan, ihan kuten muutkin. Ap voisi kertoa teinille, että auttaa asunnon etsimisessä. Teidän vanhempien ei sitä tarvitse maksaa, teidän teini voi hoitaa sen ihan itse yhteiskunnan tuella. Ei ole ainoa 18v joka omilleen muuttaisi.
Lasusta ei teille siis seuraa muuta kuin tuo tapaaminen, sen jälkeen asia on ok. Joten nyt tuet sitä pöhköä esikoistasi omilleen.
Onko teini ollut pahoillaan käytöksestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kyseessä teini, joka meni lukioon keskiarvolla 9,8.
Täytti 18 v. ja sai siinä vaiheessa mm. mummin rahaston käyttöönsä, arvo n. 12.000 e. Emme me eikä mummi voi valvoa miten sen hoitaa. Annoin 200 € rahaa synttäriksi sijoitustilille, kummit antoivat yhteensä toiset 200 € . taitaa olla jo mennyt, koska pitää mennä tetatterille harrastukseen, eikä voi ottaa kotoa esim. voileipää, hedelmää, (=pilaantuu, ei voi raahata pientä kylmälaukkua, koska painaa jne.) vaan ostaa proteinirahkaa yms. 10 € per päivä mitä nyt ennen 18 v. pystyin seuraamaan.
Miten tällainen voi muuttaa pois?
Tässä oli tilanne, että kaveri asuu ryhmäkodissa huostassa ja kaveri opiskelijayksiössä täysin vailla vanhempien tukea. Nuoremme kuvitteli (kai) kavereiden rohkaisemana, että vaikka isä tienää 100.00 € vuodessa, hänelle lankeaa järven rannasta kiva pieni yksiö. Rukoili ettei lasua tehtäisi, mutta tietenkin se on pakko lain mukaan tehdä. Onko meillä intoa rahoittaa 18 v. elämää jatkossa tästä syystä? Ei, ei ole. jos tekee oman osansa kotitöistä, maksan yhä bussikortin ja puhelimen. Käyttöraha muualta.
T. ap
Lapsi on siis täysin pilalle hemmoteltu kermaperse... Ei millään pahalla, tunnen pari vastaavalla taustalla olevaa ja ovat aikamoisia loisia vielä aikuisiässäkin.
Vierailija kirjoitti:
No, kyllä tässä maailmassa on paljon asioita, joita yhteiskunnan ei pitäisi kustantaa, mutta niin vaan käy. Tässä tapauksessa olisi kaikkien osapuolten kannalta parasta, että nuori muuttaa omaan asuntoonsa. En laittaisi välejä katkolle, vaan seuraisin taustalta, kuinka käy, korkeintaan veisin ruokakassin. Olisin tietysti valmis ottamaan myös kopin, elleivät siivet kanna.
Täysi-ikäisen ihmisen asioihin ei vanhemmilla ole enää valtaa puuttua, joten ei kannata mitään rangaistusjuttuja miettiä. Nuori joutuu kovan eteen kuitenkin, kun yrittää pärjätä omillaan. Ehkä se ymmärrys jossain vaiheessa sieltä tulee esiin, kun tähän asti on saanut kaiken tarjottimella, ja nyt joutuisikin ottamaan itse vastuun elämästään.
Aloittaja, teillä on siellä täysi-ikäinen nuori, joka on mielestään täysin aikuinen. Kohdelkaa häntä sellaisena.
Olen samaa mieltä ja rauhanomaisesti itse perseilemättä auttaisin nuorta hankkimaan oman asunnon. Siitä eteenpäin tosiaan hän olisi itse vastuussa elämisestään. Ruokakassin kantaisin minäkin hänelle silloin tällöin.
Välit palautuisivat nopeammin hyviksi kun nuori ymmärtää, ettei se ole niin helppoa vaikka jee jee on omat säännöt, saan tehdä mitä tykkään.
Tee 18v tyttärestäsi rikosilmoitus väärästä ilmiannosta. Oppiipahan olemaan. Saavat sitten tutkia näitä tyttäresi sanomisia, ja tyttäresi pääsee korjailemaan tarinaansa.
Jaa taitaapi tämä olla provo. Mutta asiaan, eiköhän tuo sossu järjestele asioita lähinnä lastensuojelun jälkihuollon asiakkaille, ei muille. Kotoaan muuttavat itsenäistyvät nuoret ovat etusijalla asuntojen jaossa, joten ei ihan mahdotonta sitä asuntoa saada ja voihan vanhemmat aina potkaista pellolle niin johan se asunto pian järjestyy. Huvittavaa, kun meille sossu suositteli että nuori olisi muuttanut pois kotoa, vaikka oli alaikäinen, kun asunto oli käynyt liian ahtaaksi koko perheelle. Ööh, perheen hajoamisen sijaan itse kyllä näin järkevämmäksi hankkia isomman asunnon. Kuka oikeasti potkaisee oman lapsen pellolle, varsinkaan kun tai jos lapsi ei itse halua muuttaa omilleen. Inhottavaa vanhemmilta, vaikka olisi täysi-ikäinen. Tietenkin nuoren pitää ottaa myös muu perhe huomioon asumisessa, ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, mutta toisaalta on nuorellakin oikeus elää sitä omaa nuoren elämää, mitä muutkin samanikäiset elää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa taitaapi tämä olla provo. Mutta asiaan, eiköhän tuo sossu järjestele asioita lähinnä lastensuojelun jälkihuollon asiakkaille, ei muille. Kotoaan muuttavat itsenäistyvät nuoret ovat etusijalla asuntojen jaossa, joten ei ihan mahdotonta sitä asuntoa saada ja voihan vanhemmat aina potkaista pellolle niin johan se asunto pian järjestyy. Huvittavaa, kun meille sossu suositteli että nuori olisi muuttanut pois kotoa, vaikka oli alaikäinen, kun asunto oli käynyt liian ahtaaksi koko perheelle. Ööh, perheen hajoamisen sijaan itse kyllä näin järkevämmäksi hankkia isomman asunnon. Kuka oikeasti potkaisee oman lapsen pellolle, varsinkaan kun tai jos lapsi ei itse halua muuttaa omilleen. Inhottavaa vanhemmilta, vaikka olisi täysi-ikäinen. Tietenkin nuoren pitää ottaa myös muu perhe huomioon asumisessa, ja noudattaa yhteisiä pelisääntöjä, mutta toisaalta on nuorellakin oikeus elää sitä omaa nuoren elämää, mitä muutkin samanikäiset elää.
Täh, siis sossun mielestä nuori voisi muuttaa pois kotoa alaikäisenä vielä mielummin kun perheelle saisi asunnon, jossa nuorelle järjestyy oma huone? Ei voi olla totta.
Mulle ei tullut mieleenkään, että olisin mennyt jollekin nuorisoneuvojalle tai sossulle puhumaan siitä, että tarvin oman asunnon. Katsoin vuokra-asuntoilmoituksia, opiskelijana kävin täyttämässä Kelan paperin ja etsin osa-aikatyön. Mitä tämä nykymeno on, että aina pitää löytää joku, joka ottaa vastuun omasta elämästä ja hoitaa hommat puolesta? Yläkoulun opettajana olen lopen kyllästynyt siihen, että oppilaat eivät jaksa tehdä yhtään mitään opiskelunsa ja asioidensa hoitamisen eteen, mutta olettavat silti pääsevänsä eteenpäin kuin koira veräjästä! Mistä tämä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Hän koki olevansa ahdistunut ja kaverit neuvoivat menemään tuonne.
Voin kuvailla ahdistusta aiheuttaneen tilanteen:
Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne.
Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.
Tein kunnollisen aamupalan (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.
Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.
En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh, siis sossun mielestä nuori voisi muuttaa pois kotoa alaikäisenä vielä mielummin kun perheelle saisi asunnon, jossa nuorelle järjestyy oma huone? Ei voi olla totta.
Kyllä on totta, mutta sossu olikin vähän takakireän oloinen enkä oikein tiedä oliko sisältänyt ihan mikä on lasten parasta ja että, yleensä perheessä ajatellaan asioita kaikkien lasten kannalta. Myös sen teinin tai jopa täysi-ikäisen lapsen kannalta. Vanhempien lapsi hänkin on. Itseasiassa palvelushan tuo on yhteiskunnalle aina kun tai jos nuori asuu kotona, nimittäin yleensä yhteiskunta joutuu aika voimakkaasti tukemaan taloudellisesti nuoren asumista, ellei ole nuori siinä tilanteessa että ei tulojen puolesta ole oikeutettu asumistukeen. Esim. intin aikana, herran jestas jos nuorella olisi ollut oma asunto yhteiskunta olisi sen maksanut täysin koko intin ajalta, ja asunto ihan tyhjillään suurimmaksi osaksi, ja opintojen aikana asumistukea ja työttömyyden aikana koko vuokra 100 prossaa yhteiskunnan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Hän koki olevansa ahdistunut ja kaverit neuvoivat menemään tuonne.
Voin kuvailla ahdistusta aiheuttaneen tilanteen:
Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne.
Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.
Tein kunnollisen aamupalan (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.
Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.
En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.
ap
Jos tämä ei ole trolli... Niin itse aiheutettu ongelma. Olette kasvattaneet pilalle hemmotellun kakaranne kieroon. Nyt potku perseelle ja nuori itsenäistymään.
Ap tuntuu katkeralta. Kaikessa korostaa rahaa ja kuinka lapsi on kiittämätön. Lopeta marttyyrina oleminen. Keskustele lapsen kanssa äläkä huuda.
Sinä et voi ostaa lapselle sinun mieleistä käytöstä rahalla. Sen ajatuksen voit nyt heti lopettaa.
Aika heikossa kantimissa on tämän ketjun vanhemmuus ja elämänhallinta noin yleisesti. Jos oma 18v tekisi noin, keskustelisin hänen kanssaan vakavasti, mutta kuittaisin hölmöilyksi ja jatkaisin elämää. En todellakaan arvosta tätä sakkia, joka kenkii 18v:nsä ulos yhteiskunnan elätettäväksi. Ne on edelleen teidän lapsia ja teillä on heistä ensi sijainen vastuu! 18v:llä on erittäin heikot mahdollisuudet elättää itseään ja koulussahan tuollaisten tulisi olla muutenkin, koska ei tämä maa elätä kouluttamattomia. Joo ja työskentelen siellä sosiaalitoimistossa.
Huostaanottoja ja sijoituksia tehdään harvoin. Ovat kalliita eli nämä säästetään todella vain niille, joilla on suuri tarve. Kaikki eivät siltikään pääse. Tuskin normaalin perheen normaaleja lapsia aletaan turhaan mihinkään sijoitella. Lisäksi sijoituksiin tarvitaan nuoren ja huoltajan suostumus eli ulkopuolinen ei edes voi tätä tehdä ellei kyseessä kiireellinen henkeä uhkaava tilanne.
No, kyllä tässä maailmassa on paljon asioita, joita yhteiskunnan ei pitäisi kustantaa, mutta niin vaan käy. Tässä tapauksessa olisi kaikkien osapuolten kannalta parasta, että nuori muuttaa omaan asuntoonsa. En laittaisi välejä katkolle, vaan seuraisin taustalta, kuinka käy, korkeintaan veisin ruokakassin. Olisin tietysti valmis ottamaan myös kopin, elleivät siivet kanna.
Täysi-ikäisen ihmisen asioihin ei vanhemmilla ole enää valtaa puuttua, joten ei kannata mitään rangaistusjuttuja miettiä. Nuori joutuu kovan eteen kuitenkin, kun yrittää pärjätä omillaan. Ehkä se ymmärrys jossain vaiheessa sieltä tulee esiin, kun tähän asti on saanut kaiken tarjottimella, ja nyt joutuisikin ottamaan itse vastuun elämästään.
Aloittaja, teillä on siellä täysi-ikäinen nuori, joka on mielestään täysin aikuinen. Kohdelkaa häntä sellaisena.