Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
05.05.2019 |

Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.

Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.

Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").

En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.

Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.

Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.

Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.

Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.

Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.

Kommentit (286)

Vierailija
101/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provoksi tämä alkoi mennä tuon vanhojentanssikuvan kohdalla. Ai että sossu sanoi sinulle puhelimessa, ettei nuoresta saanut ottaa vanhojenpäiväkuvaa? Nyt menee jo överiksi.

Vierailija
102/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, uskon että tämä ei ole provo koska meilläkin oli samantyyppistä ilmassa tuossa vanhojen aikaan. Tyttären käytös meni totaali överiksi ja voin kuvitella miten hän olisi kuvaillut tilannetta ulkopuoliselle mikäli olisi mennyt puhumaan.

Itse vedin herneet syvälle nenään tytön käytöksestä mutta hillitsin itseni. Otin asian puheeksi vasta viikko vanhojen jälkeen ja jotenkin tyttö itsekin oli tajunnut ja myönsi asian rivien välissä. En uhkaillut enkä kiristänyt mutta kerroin kuinka hän oli käytöksellään loukannut koko perhettä. Sanoin myös niin että mikäli ko käytös jatkuu niin menemme koko perhe jonnekin keskustelemaan ja se pelästytti tytön.

Ap, tärkeintä on nyt hillitä itsensä ja puhua tytön kanssa kylmän viileästi. On kerrottava että mitä hän on saanut aikaan. Kerro mitä lasu tarkoittaa. Kerro että mummun rahahanat menivät kiinni nyt. Anna tytölle pari päivää aikaa jonka jälkeen hän joko ilmoittaa sossulle tehneensä tyhmyyksiä tai muuten mietitte miten pystytte jatkamaan perheenä.

Tärkeintä on pysyä kylmänä, älä sorru tunteiluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani että teille kävi näin. Ei sossu mitään muuta tee kuin haastattelee.

Olen vihainen tämän maan systeemistä, ihan tavalliset perheet ajetaan näin pelkäämään viranomaisia. Mitä hyötyä siitä on? Eerikan tapauksen esille nosto joka käänteessä vois jo loppua. Se on ihan hirveä tapaus, mutta ei se saa koko Suomen perheen elämää ahdistella siten, että koko perhe-elämä on yhtä veitsenterällä tanssia viranomaisen pelossa. Koko virkakoneisto on selvästi ammattitaidon puutteessa. Eikä jälkihysteria ole ammattitaitoa nähnytkään.

Lasut uudelleen kouluttautumaan, aloitetaan vaikka siitä maalaisjärjestä, siitä mitä ihmiselämään kuuluu noin niin kuin ihan normaalisti ja mitä haittaa on tavallisille perheille turhasta lasun häiriköinnistä.

Vierailija
104/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon menetättä lapset. Hyvä että lapset saavat paremman kodin.

Vierailija
105/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.

Miten rankaiset täysi-ikäistä? Ja miksi

Kumpikin kävi ilmi tästä ketjusta. Miksi? Lue aloitus. Miten? Kuten tässä on kerrottu, niin kännykät ja tabletit pois ja rahahanat kiinni.

Vierailija
106/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten kummastuttaa, ettei ap mainitse mitään siitä, onko hän keskustellut tytön kanssa tästä. Siitä kannattaisi aloittaa eikä siitä, että raivoaa av:lle.

Vierailija
107/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teini ollut pahoillaan käytöksestään?

Ei. Hän koki olevansa ahdistunut ja kaverit neuvoivat menemään tuonne.

Voin kuvailla ahdistusta aiheuttaneen tilanteen:

Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne. 

Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.

Tein kunnollisen aamupalan  (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.

Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.

En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.

ap

Minä olisin sanonut jo etukäteen, että koiran sitten viette porukalla ulos ja mummin pitää saada hetkensä ja kuvansa.

Vierailija
108/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aikuisuuden kynnys ja itsenäistymisvaihe on se kohta vanhemmuutta missä punnitaan miten lapsen kasvatus onnistui.

Vierailija
109/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ja sen kusetus on teillä sellanen kiistakapula, että pitäisikö koirarukan päästä kotiin jossa sen kanssa oltaisiin ilolla? Joku yksinäinen ottaisi ilolla seuraakseen.

Vierailija
110/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut vähän samantapaisesta tilanteesta ja vanhin lapsista noin 15-16v teki itsestään lastensuojeluilmoituksen. Ei saanut kotonaan kaikessa periksi joten halusi "kostaa". Eipä ajatellut asiaa loppuun saakka ja päätyi sijaiskotiin, jossa olikin säännöt. Ei tietysti viihtynyt sielläkään vaan lähti pois. Päätyi jonkun sukulaisensa hoiviin, ei ole sielläkään tyytyväinen. Nuoremmat sisarukset asuu edelleen normaalisti omien vanhempiensa kanssa kotona, ilman mitään ongelmia. Eli perheessä ja kasvatuksessa ei siis ole niin isoja ongelmia että olisi tarvetta huostaanotolle. Nuori vain kapinoi ja käyttää hyväksi viranomaisia, osaavat kyllä nämä kiemurat tänä päivänä ja käyttävät tilannetta hyväksi (lastensuojelu vain kuormittuu, osa oikeasti vaikeista tilanteista jää selvittämättä näiden vuoksi) Itse ehkä juttelisin nuoren kanssa, kysyisin onko vain kapinaa vai mikä mättää, voisiko kertoa viranomaisille että keksi asioita, kertoisin mitä tästä voi seurata sisaruksille ja koko perheelle jne. Ja jos kovasti haluaa kotoa pois niin onhan se itse asiassa jo ajankohtaista, miettikää yhdessä miten voisi siihen valmistautua, mitä taitoja pitää oppia että pärjää yksin, harjoitelkaa ja opetelkaa. Innostukaa molemmat, kieltäminen ja vastustaminen vain lisää kapinaa. Laskekaa mitä pitää tienata että pärjää omillaan ja minkä verran voi vanhemmat auttaa. 

Vierailija
111/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuakusia ennen vanhojen tansseja nuori kysyi, voisivatko hänen 4 kaveriaan tulla meille yöksi ennen päivää. Kyllä. Meidän vanhempien piti periaatteessa olla näkymättömissä, mutta tehdä kuitenkin ruokaa jne. 

Nuoret (4 kpl) tulivat, eivät sanoneet edes että hei, nukkuivat esikoisen (isossa huoneessa). Kysyin klo 22 alakerrasta, että voisivatko viedä koiran ulos porukalla, mutta aiheutin kuulemma paniikkikohtauksen "huutamisesta" yhdelle vieraalle.

Tein kunnollisen aamupalan  (tätä ei pyydetty, eli mun virhe) tuoremehuineen, sämpylöineen, leikkeleineen jne. Kukaan ei tullut syomään, vaikka pyysin. Vein nämä 5 henkilöä koululle autolla. Yksi heistä puhui kyydin aikana ja sanoi autosta poistuessaan kiitos kyydistä. Kukaan ei kiittänyt syömättä jääneestä aamiaisesta, ei majoituksesta ja yksi sanoi kiitos kyydistä.

Vanhan mummi matkusti 300 km junalla katsomaan vanhojen tansseja, oli maksanut mekon, kengät, mekon korjauksen jne. Mummi ei nähnyt edes vilaukselta tätä vanhaa, koska hänellä oli kiire jatkoille, jonne toki veimme hänet ja nämä kaverit autolla. Kun sekä mummi että minä olimme pahoillamme tilanteesta, jossa emme saaneet edes valokuvaa, olin kuulemma taas aiheuttaneet paniikkikohtauksen kaverille (jolla oli yhä mekko päällä) ja aiheutin ahdistusta koko seurueelle. Pystyin kuitenkin ajamaan porukkaa 30 min. varatulle mökille.

En vaan tajua, miten tällainen juttu pystyy syntymään? Ja joku Eerika kuolee tuolla??? Ja jostain teiniangstista syntyy tällainen juttu??? Sossun mielestä MINÄ olin kohtuuton, kun pyysin odottamaan parin kanssa, että mummi saisi valokuvan. 99 % nuorille se näytti olevan ok.

ap

Sossua mielestä olit kohtuuton? Ettehän te vielä ole edes käyneet siellä juttelemassa. Aikahan varattiin vasta parin kk:n päähän.

Vierailija
112/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minusta tuntuu, että sosiaalityöntekijän mielestä et ollut kohtuuton pyytäessäsi valokuvaa, vaan sitä, miten käyttäydyit teiniä kohtaan. Jos lapsesi on ahdistunut tuosta tilanteesta, niin kuvittelisin, että olet hermostunut lapselle joko siinä tanssiparin edessä, tai sitten räyhännyt tilanteesta jälkeenpäin kotona. Olenko oikeassa?

Mielestäni et myöskään voi kostaa teinillesi hänen kavereidensa huonoja käytöstapoja. Syytön lapsesi on siihen, jos hänen kaverinsa eivät osaa kiittää kyydistä, yöpaikasta, tai tarjotusta aamiaisesta. Lisäksi itse miettisin omaa käytöstäni, jos lapseni kaveri menisi paniikkiin takiani. Sinä ehkä koet, että esitit pyyntösi normaalia kovemmalla äänellä, koska puhuit alakerrasta yläkertaan, mutta lapsen kaveri saattoi kokea pyyntösi uhkaavana, koska esitit sen huutamalla. Ihan ymmärrettävää, varsinkin jos kyseessä on se sama kaveri, joka asuu sijoitettuna.

Vierailija
113/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja tätä maailmaa. Jo mun teini-iässä oli ihan yleinen tarina, että oman kämpän saa, kun käy valittamassa kotioloista. Onneksi suurin osa ei käynyt. Tämä on uskomatonta, kuinka yhteiskunta mahdollistaa tämmöisen pelleilyn. Ymmärrän, että on olemassa yksittäisin nuoria, joilla asuminen kotona on mahdotonta, mutta suurin osa asukoon kotona ja piste. Ei tämä yhteiskunta ole velvollinen maksamana ihmisille bilekämppiä.

Tätä olin minäkin tulossa kirjottamaan! Älkää nyt vain ehdottaja mitään tukiasuntoa tuollaiselle keskenkasvuiselle normipennulle! Silloin on aina vaara se, että hän ottaa pikapassin syrjäytymiseen ja toisaalta se, että nuori joka oikeasti asuu turvattomassa nuoruudessa ei saa sitä apua ja tukiasuntoa kun joku mamin pikku oikutteleva lumihiutale keksii satuja ja häntä täytyy auttaa ettei hän vain joudu itse kasvamaan aikuiseksi.

Vierailija
114/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kovasti odotat sinäkin kaikenlaista käytöstä teiniltä ja ilmeisesti kertomatta mitä odotat? Jälkikäteen tai kesken kaiken skitsoat sitten kun teini ei osaa olla kuten sinä odotit. Ahdistuisin minäkin teinin elämänkokemuksella.

Vierailija
115/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten kummastuttaa, ettei ap mainitse mitään siitä, onko hän keskustellut tytön kanssa tästä. Siitä kannattaisi aloittaa eikä siitä, että raivoaa av:lle.

TIETENKIN olen.

Tytär oli itkenyt siellä vastaanotolla ja sanonut suoraan että hiukan väritti ja että hänellä ei ola sanottavaa nuorempien oloista ja kuulemma "rukoili" ettei asiaa viedä eteenpäin. Mutta lain mukaan ilmoitus on pakko tehdä ja se on myös lain mukaan pakko käsitellä.

Nuoren jutut olivat myös sellaisia, että ne antavat tietenkin aihetta huoleen ja tässä ei nyt tiimin mielestä riittänyt puhelinkeskustelu meidän vanhempien kanssa.  Hän oli jutellut luullen vaitiolovelvollisuuteen, mitä ei todellakaan ollut olemassakaan, vaan minulle kerrottiin kaikki mitöä hän oli puhunut:  minä puhelimessa Prisman vihannesosastolla, mm. se, että olisin "kärkkäästi kommentoinut lasteni painoa" - kts. viesti edellä.

Kyseinen tyttö pyrki jatkamaan oman ikäluokkansa rytmisen voimistelun maajoukkuetasolla harjoitellen itsenäisesti  asuessamme muualla. Tottakai sanoin, että se tavoite on äärimmäisen kova ja vaatii todella kovaa FYYSISTÄ KUNTOA (ei laihuutta), jota sillä hetkellä ei ole riittävästi SILLE TASOLLE, mutta että tavoite on saavutettavissa äärimmäisen kovalla työllä kaikilla tasoilla - kaikkeen muuhun harrastamiseen aivan ehdottomasti kaikki se riitti ja tuli riittämään. Tytär oli tällöin 12-vuotias ja ruumiin rakenne oli pienin murhe tavoitteeseen pyrkiessään.

Olen ammatiltani itse sosionomi, ihan eri alalla kuitenkin ja ymmärrän sossuakin tässä. Olen vaan aivan hajalla koko hommasta.

Vierailija
116/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa yhtä hermoheikolta kuin teininsäkin. Räjähdellään ja asiat ovat totuttu hoitamaan huutamalla ja ylireagoimalla molempien kohdalla.

Vierailija
117/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisit miettiä miten asiasi esität. Jos lapsen kaveri pelästyi sitä, että vaadit viemään koiran ulos, herää kysymys miten asiasi esitit. Kyllä minäkin pelästyisin, jos joku räyhää ja raivoaa.

Ap ei tietenkään ole kommentoinut mitään niihin kysymyksiin, joita täällä on herännyt.

Vierailija
118/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää 18 vuotiasta vuokraamasta omaa asuntoa? Sen ikäinen saa tehdä sopimuksia. Jos on rahasta kiinni, enkä ymmärrä mistä muusta, niin säästäköön. Laskekaa yhdessä kauanko kestää käytettävissä olevilla tuloilla säästää takuuvuokra+kuluva kuukausi. Siitä vaan sitten säästämään.

Tätä jäin itsekin miettimään. Minkä ihmeen takia se teini on mennyt jonnekin valittamaan kotioloista että saisi asunnon, hän voisi vaan hoitaa omat asiat siihen kuntoon että muuttaa kotoa pois. Niin itse tein ja meillä olisi oikeasti ollut aihetta sille lastensuojelulle, mutta helpointa oli vain itse painua siitä talosta mahdollisimman kauas kun kukaan ei voinut enää estää. Ihme tapa itsenäistyä teidän teinillä, luulisi että jos on hankala olla hoitaisi hommat niin että vaan muuttaa pois.

Teini lienee kuullut joltain kaverilta, että sossu jakelee ahdistuneille nuorille vastikkeetonta rahaa ja ilmaisia asuntoja. Sitten on valehdellut äidistään sossuille, jotta varmasti saisi nämä ilmaiset edut mahdollisimman nopeasti tajuamatta/välittämättä siitä, mikä seuraus voi olla omille pikkusisaruksille. Ei ole ap:n lapsi ihan penaalin terävin kynä.

Hmm ottamatta kantaa tähän teinin tapaukseen, kyllähän sossu tai kela jakelee vastikkeetonta rahaa niille, jotka ovat siihen oikeutettuja. Esim. työttömyyskorvaus on tavallaan vastiikkeetonta, samoin perustoimeentulotuki ja asumistuet. Ei niiden saamiseksi työpanosta vaadita. Nuorille eri kun vaaditaan opiskelua tukien saamiseksi. Sossu ei jakele asuntoja, mutta ehkä voivat auttaa vaikeassa asunto tilanteessa olevia nuoria ja lapsiperheitä, en tiedä? Mutta Haloo, jos nuori valehdellut senhän käytte sitten läpi sossun kanssa. Täytyyhän heidän sanoa kuka väittää ja mitä ja sitten käytte asiat läpi ja nuorelta selvitettävä onko hän todella väittänyt mitä sossu väittää. Ettei vaan sossukin pistele omia tulkintoja joukkoon.

Vierailija
119/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minusta tuntuu, että sosiaalityöntekijän mielestä et ollut kohtuuton pyytäessäsi valokuvaa, vaan sitä, miten käyttäydyit teiniä kohtaan. Jos lapsesi on ahdistunut tuosta tilanteesta, niin kuvittelisin, että olet hermostunut lapselle joko siinä tanssiparin edessä, tai sitten räyhännyt tilanteesta jälkeenpäin kotona. Olenko oikeassa?

Mielestäni et myöskään voi kostaa teinillesi hänen kavereidensa huonoja käytöstapoja. Syytön lapsesi on siihen, jos hänen kaverinsa eivät osaa kiittää kyydistä, yöpaikasta, tai tarjotusta aamiaisesta. Lisäksi itse miettisin omaa käytöstäni, jos lapseni kaveri menisi paniikkiin takiani. Sinä ehkä koet, että esitit pyyntösi normaalia kovemmalla äänellä, koska puhuit alakerrasta yläkertaan, mutta lapsen kaveri saattoi kokea pyyntösi uhkaavana, koska esitit sen huutamalla. Ihan ymmärrettävää, varsinkin jos kyseessä on se sama kaveri, joka asuu sijoitettuna.

Ok. En nähnyt nuoreni tanssiparia. En tänä päivänä tiedä miltä hän näytti.

Mutta joo, ehkä vaatimus oli liian kova. Tuntuu näin 70-luvulla kasvaneena jotenkin absurdilta, että joku saa paniikkikohtauksen siitä, että yökylässä vanhempi pyytää viemään koiran tai odottaa, että isovanhemmalle sanottaisiin edes kiitos kaikesta. 

Mutta ei kai nykyisin oikein mitään saa vaatia jos tämäkin on liikaa. En olisi ikinä osannut mennä ja tulla yökylään kaverilleni sanomatta kiitos.

Vierailija
120/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse marssii sossun pakeille, ei siinä vielä ihmeempiä vaitiolovelvollisuuksia ole keskustelujen suhteen, ellei aiheet sitä itsessään ole, teidän kohdallahan ei ole, teinin perusvalitusta kuinka ahdistaa ja mutsi kettuilee painosta ja kaikesta muustakin.

Typerä teini, jos luuli, että värittämällä asioita saisi oman kämpän yms. Vaikka huostattu kaveri näin omasta tapauksestaan kertookin, hänen kohdallahan se pitääkin paikkaansa, ei tavallisella teinillä. Sun teini ei ilmeisesti vielä tutki asioita ja ota niistä selvää.

Mutta kuten edellä monasti sanottu, turhaan tätä lasupuolta stressaat, siitähän ei tule seuraamaan yhtään mitään, mikäli nyt olet totuutta kirjoitellut tänne.

NYT on viimeiset hetket käydä läpi sen aikuisen teinin kanssa elämisen sietämätöntä ihanuutta läpi, velvollisuudet ja vapaudet. Hän on liikaa tottunut saamaan tahtonsa läpi, teillä keskustelukulttuuri ei ole toiminut hänen kanssaan, vaikka nuorempien kanssa toimiikin.  Oletan, ettet ole juurikaan aidosti kysellyt hänen kuulumisiaan ja niitä myös aidosti kuunnellut ja arvostanut kuulemaasi. Esikoisesi ei ole se helpoin persoona, mutta et ehkä sinäkään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän