Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meistä tehtiin lastensuojeluilmoitus - mitä nyt tapahtuu?

Vierailija
05.05.2019 |

Nyt 18 v. nuori oli käynyt tilittämässä tuntemuksiaan nuorisoneuvonnassa ja maalannut isolla pensselilä sitä, kuinka on ahdistunut kotona ja tarvitsee oman asunnon. Oli tuolla käydessään viikkoa vaille 18 v. Kaverit olivat ilmeisesti neuvoneet, että mitä kamalammat kotiolot pystyt kuvailemaan, sitä paremmat mahdollisuudet asuntoon.

Nyt ollaan tilanteessa, että kyseisen 18 v. osalta lastensuojelua ei kiinnosta pätkääkään, mutta hänen kuvailemansa jutut johtivat siihen, että 14 v. ja 17 v. pikkusisaruksesta tehtiin keskustelun perusteella lastensuojeluilmoitus.

Sosiaaliviranomainen soitti ja kertoi sanatarkasti sen, mitä teini oli tuolla vastaanotolla sanonut. Tuntuu, että miten ihmeessä tämä on vaitiolovelvollisuuden nojalla edes mahdollista? Siellä oli mm. valheita, joita teini oli kertonut minun tehneen ja sanoneen, osa sellaisia, että niille ei ole mitään todellisuuspohjaa, mutta todistamisen taakka on minulla ("arvostellut lasten vartaloa").

En edes keksi tilannetta, missä tämä olisi tapahtunut, paitsi kyseisen nuoren ollessa 17 v. ja keksittyään ryhtyvänsä vegaaniksi, mutta ruokavalioon kelpasi lähinnä spaghetti + tomaattikastike, pavut yms. olivat pahaa. Silloin sanoin, että tuo ruokavalio on todella epäterveellinen ja johtaa kyllä lihomiseen. Saatoin tehdä esim. papu-kasvis wokkia hänelle joskus erikseen, joskun vegaanista koko perheelle. Lopputuloksena se, että vegaani nyrpisti nenää tullessaan harrastuksista klo 21 ja söi leipäää. Ikinä en ole niin paljon heittänyt ruokaa roskiin kuin tässä vegaanivaiheessa - ja tämä ei ole mikään vegeprovo, me söimme koko perhe paljon vegaania, mutta esim. kun ostin todella kallista juuston korviketta pizzaan, heitin sen pois biojätteessä kun yritin tehdä siitä ruokaa, mitä ei ehtinyt/kelvannut syömään.

Nuori on maalannut minut lähinnä aivan mielenvikaiseksi, jutuista, jotka tunnistan: mm. eilen syntyi tilanne, että hän vei koiran (ehkä 5. kerran pyynnon jälkeen) ja koira oli tottakai aivan kurainen kotiin tullessaan. Pyysin, että huuhtelisi kuraeteisessä tassut ja kuivaisi koiran. Olin kuulemma täysin sairas mielipuoli, kun suljin kodinhoitohuoneen oven ja sanoin ettei koiralla ole asiaa muihin tiloihin ennen kuin se on pesty. Koira on ensisijaisesti tämän teinin oma, mutta minä huolehdin trimmauksesta, pesemisestä ja kaikesta ylläpidosta jne. Nyt oli kyse vastapestyn koiran tassujen huuhtelemisesta.

Tämän tyyppisistä jutuista nuori on siiis kertonut minun olevan mielipuolinen sadisti, joka kiihtyy raivoon pienimmästäkin syystä. Meille varattiin keskusteluaika sekä vanhemmille, että nuoremmille lapsille (joiden kanssa ei ole mitään ongelmaa). 18 v. nyt juuri täyttänyt ei heitä kiinnosta pätkääkään, vaikka ainoastaan hän on ongelman ydin käytöksellään.

Olen aivan kauhuissani, tietenkin, meillä on (tämän esikoisen kanssa) ollut tosi kiivaita riitoja, joissa olen korottanut ääntäni jne. Kahden muun kanssa ei oikeastaan ikinä.

Voidaanko noi nuoremmat nyt siis sijoittaa jonnekin, koska tämä lähes täysi-ikäinen oli tuonut esiin "vakavan" huolensa nuoremmista sisaruksista mun raivareiden vuoksi? Jotka liittyivät esim. siihen, että kyseinen teini oli ottanut mun joululahjaksi saaman kalliin kasvovoiteen kysymättä lupaa ja käyttänyt sen vanulapuilla meikinpoistoon. Totta hemmetissä suutuin ja kielsin ottamasta minun kaapistani yhtään mitään ilman lupaa ja sanoin suutuspäissäni että otan sen 50 € voiteen kuukausirahasta pois. iItä en tehnyt.

Meille soitettiin ja asia oli ensin ok, mutta nyt sitten pyydettiin tapaamiseen. Joka kuitenkin menee heinäkuun ekalle viikolle. Tuntuu todella kummalliselta ja juuri tuon 14 v. osalta kuulemma huoli oli suuri, vaikka hänen kanssaan ei ol ikinä riidelty.

Kommentit (286)

Vierailija
21/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pelätä. Huostaanottoon tarvitaan enemmän kuin esikoisen jutut. Haastattelussa kannattaa olla rehellinen. Jos haluavat haastatella nuorempia lapsia myös niin sen parempi.

Vierailija
22/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä 18v sinulla. Laita välit poikki vähäksi aikaa niin oppii että perseilyllä on seuraukset. Tai sit rahahana kiinni, luuri ja tietsikka pois, ja kalsi tuntia kotitöitä päivässä vastineeksi ylöäpidosta.

Itse rankaisisin todella rajusti tuollaisesta törkyilystä.

Rankaisisit täysi-ikäistä. Mitä sillä tavoittelisit?

Ikuista välirikkoa lapsensa kanssa varmaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hirveä 18v sinulla. Laita välit poikki vähäksi aikaa niin oppii että perseilyllä on seuraukset. Tai sit rahahana kiinni, luuri ja tietsikka pois, ja kalsi tuntia kotitöitä päivässä vastineeksi ylöäpidosta.

Sitä että se 18v idari oppii mikä on aikusen vastuu sanoistaan ja teoistaan. Jos asuu kotona, voi myös laittaa reppu selässä maailmaan karaostumaan.

Lellitty ja hemmoteltu kermaperse!

Anteeksi mitä? Aikuisen vastuu ja vanhemman rankaisu samassa argumentissa. Kumpaa siis kannatat. Aikuisen vastuuta vai vanhemman rankaisua?

Vierailija
24/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko nuorelle mitä sai aikaan? Katkaise rahahanat, tarjoa vain ruoka ja asunto (jos asuu vielä kotona). ja peri toimeentulotuesta tai muusta takaisin. 

Kerro sossuille niinkuin asia on. Nuoremmat lapset osaa kertoa oman kantansa. On kumma jos teini saa määrätä.

Sanokaa yksikin perhe, jossa ei koskaan koroteta ääntä tai riidellä yhtään! 

Tämä, potki lisäksi ulos kotoa. Siitäpä viisastuu kääntämään systeemin omaa perhettään vastaan. Voi tulla vilu.

Vierailija
25/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä teki koulu lasun kun pojan luokkakaveri oli höpötellyt omiaan koulussa ja vanhemmilleen.

Käytiin keskustelemassa ja aika järjesty viikossa. Tiukkoja olivat kyllä, mutta asiat kerrottiin kuten ne on ja huoli todettiin aiheettomaksi.

Ainoa asia mikä mua suututti ihan julmetusti tapaamisessa oli se kun pojan kanssa keskustelivat kahden kesken ja poika tuli huoneesta itkien hysteerisesti niin totesivat ivallisesti/vähättelevästi naurahtaen ”mummon kuolemasta juttelu otti vissiin vähän koville, he he”. Olipa kiva jättää itkevää poikaa käytävälle yksin ja mennä jatkamaan miehen kanssa keskustelua. Empaattisuus oli valovuosien päässä.

Pyysimme raportin itsellemme ja sen saimme. Virheitä siinä ei ollut.

Kyllä tuo kolkuttaa välillä tuolla takaraivossa vaikka tästä on jo kolmisen vuotta.

Tsemppiä ap:lle. Koita päästä aiemmin keskustelemaan. Kerrot rehellisesti miten asiat on. Varaudu kovaankin grillaukseen ja epäempaattisuuteen. Pidä pää kylmänä ja pysy asiallisena ja rauhallisena.

Vierailija
26/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhia romaani ei jaksa lukea.

Lasu varmaan aiheesta.

Vaikutat oikein sellaiselta tympeistä tympeimmältä juorukellolta ja kiusaajalta, jolle riittää yksi negatiivinen sana koko totuudesta ja tuomio on valmis.

Vierailija
27/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä että se 18v idari oppii mikä on aikusen vastuu sanoistaan ja teoistaan. Jos asuu kotona, voi myös laittaa reppu selässä maailmaan karaostumaan.

Anteeksi mitä? Aikuisen vastuu ja vanhemman rankaisu samassa argumentissa. Kumpaa siis kannatat. Aikuisen vastuuta vai vanhemman rankaisua?

Jos 18v lellipentu kusee omaan pesään ja ruhoaa toetoisesti perhettään niin samantien voi ihan itse lähteä siitä perheestä kävelemään ulos lun kerran ”on niin kurjas”. Samall tietrnkin hänen tulee tajuta että on jo 17v täysi-ikäinen ja itse vastaa elannostaan. Hankkii sitten sen itse, keinojen keksiminen kuuluu hänelle.

Vierailija
28/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä käynyt samantapainen juttu 2 kertaa.

Yritä olla stressaamatta. Inhottavaa, että joudutte odottamaan noin pitkään tapaamista.

Tapaamisessa sinun ei tarvitse puolustautua. Annat heille vaan käsityksen itsestäsi äitinä. Sillä on enemmän painoarvoa kuin teinisi kertomuksilla. Jos haluavat kotikäynnille, sekin on vielä heille ihan normaalia.

Meillä molemmilla kerroilla prosessit loppuivat tähän. Ei syytä lastensuojelun asiakkuuteen.

Nämä prosessit täytyy vaan viedä läpi vaikka kuinka ottaisi päähän. Sääli, että koko ajan on oikeasti lapsia avun tarpeessa.

Ota rauhallisesti. Usko itseesi. Anna elämänne puhua puolestaan.

Nimeomaan näin. Se, että tapaaminen on niin pitkän ajan päästä kertoo siitä kuinka pahana ja kiireellisenä asianne näkevät. Joku kesälomasijainen juttelee kanssasi vartin ja heidän velvollisuutensa on sillä hoidettu. ”Ei aihetta lastensuojelun asiakkuuteen”.

18 v. sitten heti pihalle kotoa.

Vierailija
29/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

He tarjoavat apua, ota vastaan. Ei ne heti huostaanota.

Vierailija
30/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä stressaa, sovitte tapaamisen sosiaalityöntekijän kanssa, silloin saat kertoa miten asiat oikeasti ovat, voit myös pyytää apua tuon jo 18vuotta täyttäneen kanssa, joku tuki asunto olisi varmasti hänelle paras tapa itsenäistyä, sillä kirjoituksesta päätellen mitään oman elämän hallintaa hänellä ei ole ja uhma vanhempia vastaan on vielä suuri. Nuori ei kasva aikuiseksi yhdessä yössä, vaikka ikää olisi se 18...

Mitä elämänhallinnan puutteita on mainittu?

"eivät halua olla vanhempien kanssa  samassa tilassa, vaan pekenevat omaan huoneeseen ahdistuneina"

Meillä on kaksikerroksinen  koti, johon on tarkoituksella tehty teineille oma aula ja jokaiselle oma huone. Aulassa on pleikka ja iso TV. Kuitenkin ovat mielummin omassa huoneessa, mm.teinipoika pelaa Ramskassa asuvan serkkunsa kanssa ja NAUTTII siitä. Jopa pitävät viikonloppuisin "yölanela" ja ovat parhaita kavereita keskenään, myös livenä.

Onko jonkun muun 17 v. innoissaan vanhempien kanssa pelaamassa monopolia? Joka nyt meillä sattui olemaan kyseessä.

Vierailija
31/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 18v lellipentu kusee omaan pesään ja ruhoaa toetoisesti perhettään niin samantien voi ihan itse lähteä siitä perheestä kävelemään ulos lun kerran ”on niin kurjas”. Samall tietrnkin hänen tulee tajuta että on jo 17v täysi-ikäinen ja itse vastaa elannostaan. Hankkii sitten sen itse, keinojen keksiminen kuuluu hänelle.

Olet jo monta tällaista viestiä laittanut. Nämä kertovat vain sinun maailmankuvastasi. Se ei ole kaunis

Vierailija
32/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse yläasteella keksinyt kavereitten kanssa mennä sossun juttusille valehtelemaan miten vaikeaa on kotona ja haluamme muuttaa pois.

Kuviteltiin pääsevämme sossun maksamaan asuntoon kolmestaan asumaan eikä tullut edes mieleen, että olisi jouduttu lastenkotiin.

Sossu kuunteli kiltisti ja sanoi muistaakseni, että tulkaa takaisin mikäli tilanne pahenee.

No ei menty ja meillä kaikilla oli hyvät kodit, mutta kunhan vaan keksittiin mahdollisuus päästä asumaan keskenämme.

Nyt olen itse töissä lastensuojelun piirissä ja hirvittää ajatus, että mitäs sitten jos olisi ottanut tämä sossu meidät vakavasti.

Aplle terveisiä ettei lapsia oteta huostaan edes todella huonoista oloista helposti eli hyvillä mielin voit mennä keskusteluun, mutta sille omalle teinille nyt tiukka kuri eli kiristäisin rahoissa ensimmäisenä ettei etuja tule ilman työpanosta ym

Vierailija
33/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvästele lapsesi, nyt he pääsevät parempaan kotiin

Vierailija
34/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläasteella tytöt keksivät, että opettaja lähentelee. Itse en ollut mukana tuossa, mutta jutut oli keksittyjä. Porukalla sopivat tarinat. En muista, mitä opelle tapahtui.

Vierailija
35/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoitko nuorelle mitä sai aikaan? Katkaise rahahanat, tarjoa vain ruoka ja asunto (jos asuu vielä kotona). ja peri toimeentulotuesta tai muusta takaisin. 

Kerro sossuille niinkuin asia on. Nuoremmat lapset osaa kertoa oman kantansa. On kumma jos teini saa määrätä.

Sanokaa yksikin perhe, jossa ei koskaan koroteta ääntä tai riidellä yhtään! 

Mitä mitä mitä?? Äänen korottaminen miehen toimesta naiselle puhuessa on VÄKIVALTAA. Kyllä se koskee lapsiakin.

Ajat ovat siis muuttuneet, ennen oli tukistaminen, luunapit, ja äänen korottaminen ihan hyväksyttyä. Tervetuloa vuoteen 2019, Mika-Annikki Lumihiutale Päivänsäde määrää.

Vierailija
36/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä yläasteella tytöt keksivät, että opettaja lähentelee. Itse en ollut mukana tuossa, mutta jutut oli keksittyjä. Porukalla sopivat tarinat. En muista, mitä opelle tapahtui.

Toivottavasti ilmoitit asiasta viranomaisille. Muuten olit mukana tuhoamassa miehen elämän.

Tässä teille sitä metoo-henkeä.

Vierailija
37/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.

Vierailija
38/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en minäkään katsoisi sormien läpi tollasen 18v :n paskatemppua. Rangaistus tulisi niin että raikaa.

Miten rankaiset täysi-ikäistä? Ja miksi

Vierailija
39/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kuulisin nyt myös sen toisenkin näkökulman tilanteeseen. Ap kertoo vain omalta kannaltaan.

Vierailija
40/286 |
05.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielelläni kuulisin nyt myös sen toisenkin näkökulman tilanteeseen. Ap kertoo vain omalta kannaltaan.

Ei sellaista näissä keksityissä tarinoissa ole.

Toki sinä voit sen puolen keksiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan