Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pystyisitkö olemaan viikon kesälomalla mökillä jossa vesi pitää kantaa järvestä sisälle ja jossa on vain ulkohuussi?

Vierailija
03.05.2019 |

Mä pystyisin. Musta olis vaan ihana päästä vähäksi aikaa ihan luonnon rauhaan kauas nykymukavuuksista.

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn toki, mut juomavettä pitää olla ja sähköjääkaappi.

Niillä mökeillä ei yleensä ole edes sähköä, joten puita joutuu kantamaan lämmitystä varten. Kaasulla voi tietenkin keittää, ja mikä vika on kaasujääkaapissa kun pitää olla sähköjääkaappi? Ei tarvita minkäänlaista jääkaappia, jos on kellari.

Entä millä tavalla sinun juomavesi poikkeaa kantovedestä? Ei sitä vettä oteta kannoista vaan kannetaan sisään kaivosta tai lähteestä, eli on tavallisesti aivan juomakelpoista.

Talvella ulkohuussi ei ole mitenkään kiva, ei varsinkaan pimeässä.

Vierailija
62/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä mökeillä ei yleensä ole edes sähköä, joten puita joutuu kantamaan lämmitystä varten. Kaasulla voi tietenkin keittää, ja mikä vika on kaasujääkaapissa kun pitää olla sähköjääkaappi? Ei tarvita minkäänlaista jääkaappia, jos on kellari.

Entä millä tavalla sinun juomavesi poikkeaa kantovedestä? Ei sitä vettä oteta kannoista vaan kannetaan sisään kaivosta tai lähteestä, eli on tavallisesti aivan juomakelpoista.

Hetkinen, niin mitä??!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystyn. Meillä on just sellanen mökki, eikä sähköä. Aurinkopaneelien avulla saa puhelimet ladattua ja illalla valoa, mut siinä se.

Kannattaa ostaa aggregaatti siihen kaveriksi. Meillä on muuten samanlaisella perustasolla oleva mökki mutta voimakoneella saa pumpattua vedet saunaan ja tarvittaessa paneelien akut ladattua jos ei muuten virtaa ole. Ja aamuisin saa leivät paahdettua ja kahvit keitettyä jos ei halua pannukahveja aina tuhdata.

Aggregaattia ei voi käyttää ilman sähköä, mutta ei vielä ole tullut tarvetta.

Ööööööö... Aggregaatti toimii juurikin bensalla (+ öljyllä).

Vierailija
64/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juomavettä ja kaasujääkaappi.

Joo mä en pidä kaasusta, se ei oo turvallista.

No onneksi sähkö on.

T. nimimerkki ”tutkin työkseni tulipalojen syitä, aika usein palo lähtee sähkölaitteesta”

Ps. Kotitalonikin oli palaa viime vuonna, jääkaappi syttyi palamaan, sähkössä oli.

Vierailija
65/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kesämökkini on tälläinen :D Sähköt on ja jääkaappi. Juomavesi tuotu kotoa, näillä on pärjätty. Pikkuruinen kannettava keittolevy siellä myös. Hyvin on pärjännyt pitkiä viikonloppuja joten miksei viikkoa.

Vierailija
66/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai pystyisin, mutta en todellakaan haluaisi. Menisin tuollaisiin oloihin vain jos olisi tapahtunut joku katastrofi niin että hengissä säilyäkseen olisi pakko paeta jonnekin primitiiviseen takametsään. Lomalle en menisi tuollaiseen paikkaan edes yhdeksi päiväksi, saati viikoksi.

Vierailija
67/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn. Meillä on just sellanen mökki, eikä sähköä. Aurinkopaneelien avulla saa puhelimet ladattua ja illalla valoa, mut siinä se.

Ihana <3

Käyttekö myös talvella?

Vierailija
68/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä asun sellaisessa ympäri vuoden. Veden kannan saunasta, koska talossa ei ole vesijohtoa eikä viemäriä, mutta saunassa on. Ulkohuussi on ja kuistin komerossa komposti wc. Eikä ole tässä torpassa sähköjäkään.

Ja silti kirjoitat tänne ilman sähköttä. Mielenkiintoista!

Akut on keksitty jo paljon ennen älypuhelimia. Vielä 1960-luvulla monessa sähköttömässä talossa saatiin virtaa auton akusta. En ole tuo, jolle kysymyksen esitit, mutta nykyään joissakin puhelimissa akku kestää jopa viikon.

Vierailija
69/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut, ei kiitos. Kiva pestä lapsen peppu kakkavaipan jälkeen kylmällä vedellä. Toki se pitää ensin hakea järvestä. Ulkohuussiista muistan hämähäkit, paskakärpäset ja kylmyyden. No thanks.

Öööö?

Veden saa lämpimäksi vedenkeittimellä, hellalla ja saunassa, miksi pitäisi käyttää kylmää vettä?

Vierailija
70/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä asun sellaisessa ympäri vuoden. Veden kannan saunasta, koska talossa ei ole vesijohtoa eikä viemäriä, mutta saunassa on. Ulkohuussi on ja kuistin komerossa komposti wc. Eikä ole tässä torpassa sähköjäkään.

Akut on keksitty jo paljon ennen älypuhelimia. Vielä 1960-luvulla monessa sähköttömässä talossa saatiin virtaa auton akusta. En ole tuo, jolle kysymyksen esitit, mutta nykyään joissakin puhelimissa akku kestää jopa viikon.

Vierailija
71/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisin, kunhan voisin ottaa mukaan kanisterissa puhdasta juomavettä :) 

Vierailija
72/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika onneton tyyppi saa olla, jos ei pystyisi sellaisessa paikassa olemaan.

Joillain onnettomilla on sairauksia.

Vierailija
73/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hetkinen, niin mitä??!

Mikä kohta lainauksessa oli sinulle epäselvää?

Vierailija
74/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisin M61, taidat olla sinäkin varttunutta ikäluokkaa!

Miten varttunut ikäluokka asiaan kuuluu?! Olen nuorempi, ja vietän kesälomani kyseisenkaltaisella mökillä. Ulkovessa, kantovesi, ei sähköä. Lapsesta asti näin ollut. Ja olen kaupunkilainen, sekään ei haittaa. Tykkään etenkin polttopuuhommista.

Vierailija
75/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta omaan pitäisi hommata vesipumppu ja erotteleva vessa, joka olisi mielellään sisällä. Hajun takia ne huussit on siellä jossain tontin nurkassa.

Ei mun huussi haise, kompostikäymälä.

Vierailija
76/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköttä tai ilman sähköä. Ei "ilman sähköttä".

Vierailija
77/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pärjännyt jo melkein 50 kesää. Mitä väliä sillä on laskeeko köntsänsä valkoisen posliinin sisällä olevaan veteen vaiko lähes hajuttomaan kompostikäymälään? 

Vierailija
78/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä nykyään. Teini-iässä kaverin kanssa soudettiin meidän mökille saareen. Ajettiin ensin pyörällä 7 km ja jätettiin pyörät isän ystävän mökin seinustalle, siitä käveltiin rantaan 2 km. Taidettiin neljä yötä olla. Pestiin siellä kaikki matot ja vuodevaatteet. Saunottiin, uitiin, kalasteltiin ja soudeltiin sekä kikatettiin paljon. Kaasulevy oli ja isän itse tekemä grilli. Olis siinä varmaan viikonkin ollut. Vanhempien töiden takia ei yleensä perheenä oltu kuin yksi yö koskaan. Ei kylmäsäilytystiloja, mutta säilykkeillä, kuiva-tuotteilla ja maitojauheella mentiin. Pyörillä ei saatu kylmälaukkuakaan, joten makkaraa ei grillattu. Lettuja taidettiin paistaa. 

Valitettavasti mieheni, joka on asunut maalla ja jonka kotiin tuli sisävessa ja vesijohdovedet vasta 90-luvulla, ei ole sinne koskaan suostunut. Mies kalastaa ja yöpyy ties missä, mutta alkeelliselle mökille ei suostu, kun ko.  järvestä ei saa hyvää kalaa. 

Ihana tuo sun lapsuuden muisto!

Vierailija
79/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Viikon pärjää reissussakin sissitelttaillen, ilman huussiakin. En erityisemmin pidä mökkeilystä, mökki pyörillä olisi mun juttu. Ensi vuonna.

Vierailija
80/131 |
04.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon? Minä olin viime vuonna sellaisella mökillä saaressa melkein kuusi kuukautta vuodesta... toukokuun alusta lokakuun loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme