Pystyisitkö olemaan viikon kesälomalla mökillä jossa vesi pitää kantaa järvestä sisälle ja jossa on vain ulkohuussi?
Mä pystyisin. Musta olis vaan ihana päästä vähäksi aikaa ihan luonnon rauhaan kauas nykymukavuuksista.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, ei kiitos. Kiva pestä lapsen peppu kakkavaipan jälkeen kylmällä vedellä. Toki se pitää ensin hakea järvestä. Ulkohuussiista muistan hämähäkit, paskakärpäset ja kylmyyden. No thanks.
Siis voihan sen veden lämmittää ennen pesua
Vierailija kirjoitti:
Oltiin just viime kesänä. Paikka oli muuten todella idyllinen ja kaunis, järven rannalla eikä ketään muuta missään. Eli veden kanto ja ulkohuussi ei tuntuneet missään. Toisin sanoen juoksevan veden puute pitää kompensoitua jollain todella merkittävällä, kuten meidän tapauksessa kävi. Minnekään kuivanmaan mökkiin en lähtisi noilla ominaisuuksilla.
Olisikin kiva nähdä ihminen, joka kantaa veden järvestä kuivan maan mökkiin.
No helposti! Ja alkeellisemmissakin oloissa on oltu useasti (teltassa) ja lapset mukana. Mikä paratiisi!
Asuin pari vuotta 1920-luvulla rakennetussa talossa, jossa kantovesi ja pari hehkulamppua katossa. Lämmitys tuvassa kamina ja leivinuuni, kammareissa pönttömuurit. Sauna ja huussi pihan perällä, vesi kaivosta ja juomavesi kylältä kanisterissa. Olihan siinä tunnelmansa. Työssäkäyvälle sinkulle aika työläs ratkaisu, mutta tulipa kokeiltua. Talvella tuvan sai lämpimäksi, mutta aamuisin tuvan puolella koirien vesikupit silti jäässä, vaikka illalla latasi täyden satsin kaminaan ja uuniin. Oppi pukemaan peiton alla pimeässä, kun herätessään huomasi kammarin olevan melkein nollassa. Sattui vielä kaksi saakelin kylmää talvea, jolloin oli pari kuukautta pakkanen 20-32.
Osaapa arvostaa uutta taloa, jossa tunnelmatakan lisäksi maalämpö ja kaikki lattiat lattialämmityksellä. Toisaalta en ole ikinä nukkunut niin hyvin kuin siinä mörskässä. Herätys puoli viisi, että ehti lämmittää talon ennen töihin lähtöä ja töistä tullessa taas kolme tuntia lämmitystä ja seuraavan päivän puiden kanto muurin taakse lämmittelemään. Lisäksi aikana ennen älypuhelimia ja ilman telkkaria ajanviete oli lämmityksen lisäksi leipominen, kutominen, lukeminen ja naiminen, jos sai seuraa houkuteltua kaupungin lämmöstä periferiaan.
Parhaillaan olen jo toista viikkoa. Tää on ihanaa. Ikävä kyllä ensi viikolla taas töihin.
En viikkoa. Vuorokauden korkeintaan.
Pakosta tietenkin helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oltiin just viime kesänä. Paikka oli muuten todella idyllinen ja kaunis, järven rannalla eikä ketään muuta missään. Eli veden kanto ja ulkohuussi ei tuntuneet missään. Toisin sanoen juoksevan veden puute pitää kompensoitua jollain todella merkittävällä, kuten meidän tapauksessa kävi. Minnekään kuivanmaan mökkiin en lähtisi noilla ominaisuuksilla.
Olisikin kiva nähdä ihminen, joka kantaa veden järvestä kuivan maan mökkiin.
Lapsena oli kuivan maan mökki ja vesi piti kantaa puolen kilometrin päästä kaivosta käsinveivattavalla pumpulla. Kai sekin lasketaan? Järveen olisi ollut hieman pitempi matka.
Mieluummin mä nyt tollasen viikon viettäisin entä olisin viikon pieksettävänä, mutta ei mua tollaseen mestaan kyllä vapaaehtosesti sais.
Pystyisin, jollei olisi menkkoja sillä viikolla.
Mutta en ole "mökki-ihminen", joten onneksi ei tarvitse.
Pystyisin ja usein olen ollutkin. Viime kesänä olin liki neljä viikkoa yhteen menoon. Mökkini on pienessä saaressa, ei sähköä, ulkovessa ja kantovesi. Koko tuota aikaa en ollut yksin, mutta muistaakseni ainakin viikon vietin täysin yksin.
Ihanaa aikaa, jos työt eivät olisi alkaneet, en olisi tullut pois kuin vasta kelien pakottamana. Toivottavasti tänä kesänä pääsee taas mökkeilemään pitkäksi aikaa.
Joka kesä vietän aikaani tällaisessa paikassa ja pidemmän ajan kuin viikon. Ei ole myöskään sähköä, juomavesi haetaan 20km:n päästä kaupalta ja kaasujääkaappi.
Pystyisin mutta mökkeily ei ole koskaan kiinnostanut.
En tiedä nykyään. Teini-iässä kaverin kanssa soudettiin meidän mökille saareen. Ajettiin ensin pyörällä 7 km ja jätettiin pyörät isän ystävän mökin seinustalle, siitä käveltiin rantaan 2 km. Taidettiin neljä yötä olla. Pestiin siellä kaikki matot ja vuodevaatteet. Saunottiin, uitiin, kalasteltiin ja soudeltiin sekä kikatettiin paljon. Kaasulevy oli ja isän itse tekemä grilli. Olis siinä varmaan viikonkin ollut. Vanhempien töiden takia ei yleensä perheenä oltu kuin yksi yö koskaan. Ei kylmäsäilytystiloja, mutta säilykkeillä, kuiva-tuotteilla ja maitojauheella mentiin. Pyörillä ei saatu kylmälaukkuakaan, joten makkaraa ei grillattu. Lettuja taidettiin paistaa.
Valitettavasti mieheni, joka on asunut maalla ja jonka kotiin tuli sisävessa ja vesijohdovedet vasta 90-luvulla, ei ole sinne koskaan suostunut. Mies kalastaa ja yöpyy ties missä, mutta alkeelliselle mökille ei suostu, kun ko. järvestä ei saa hyvää kalaa.
Vierailija kirjoitti:
No mä asun sellaisessa ympäri vuoden. Veden kannan saunasta, koska talossa ei ole vesijohtoa eikä viemäriä, mutta saunassa on. Ulkohuussi on ja kuistin komerossa komposti wc. Eikä ole tässä torpassa sähköjäkään.
Ja silti kirjoitat tänne ilman sähköttä. Mielenkiintoista!
Vierailija kirjoitti:
Pystyn. Meillä on just sellanen mökki, eikä sähköä. Aurinkopaneelien avulla saa puhelimet ladattua ja illalla valoa, mut siinä se.
Kannattaa ostaa aggregaatti siihen kaveriksi. Meillä on muuten samanlaisella perustasolla oleva mökki mutta voimakoneella saa pumpattua vedet saunaan ja tarvittaessa paneelien akut ladattua jos ei muuten virtaa ole. Ja aamuisin saa leivät paahdettua ja kahvit keitettyä jos ei halua pannukahveja aina tuhdata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn. Meillä on just sellanen mökki, eikä sähköä. Aurinkopaneelien avulla saa puhelimet ladattua ja illalla valoa, mut siinä se.
Kannattaa ostaa aggregaatti siihen kaveriksi. Meillä on muuten samanlaisella perustasolla oleva mökki mutta voimakoneella saa pumpattua vedet saunaan ja tarvittaessa paneelien akut ladattua jos ei muuten virtaa ole. Ja aamuisin saa leivät paahdettua ja kahvit keitettyä jos ei halua pannukahveja aina tuhdata.
Kannetaan vedet tietysti, mutta ei ole johtosähköä. Silti meillä on jääkaappi, pakastin, uuni, tv ja kaikki mitä tarvitaan.
Kompostoiva Biolan antaa mullatkin, samoin pallokompostori biojätteelle.
Aggregaattia ei voi käyttää ilman sähköä, mutta ei vielä ole tullut tarvetta. Invertteri toimii. Leivät paahtuu ja kahvit kiehuu aivan normaalisti ja ruoka hautuu takassa. Olemme kaikki kesät mökillä ja onnellisia.
En pystyisi. Enkä haluaisi.
Veden kantaminen nyt on pikkujuttu, mutta puucee.
Ensiksiksikin joudun köymön vessassa myös yöl. En tod htisi keskellä yö jonnekin pimeään hajukoppiin. Toinen on mahaongelmat. Eli ei kiitos puuceemökille.
Pystyisin ja haluaisin! Vielä jos olisi vähän halkojen hakkaamista ja tietenkin puusauna! :D tarvittaessa mökkikin lämpenisi puilla. Unelma kesä! Tai vaikka vuoden ympäri.