Pystyisitkö olemaan viikon kesälomalla mökillä jossa vesi pitää kantaa järvestä sisälle ja jossa on vain ulkohuussi?
Mä pystyisin. Musta olis vaan ihana päästä vähäksi aikaa ihan luonnon rauhaan kauas nykymukavuuksista.
Kommentit (131)
Olen asunut elämäni 24 ekaa vuotta tuolla tyylillä. Lapsuuden kodissa sentään kylmä vesi tuli keittiöön, mutta seitsemän vuotta kannoin ulkosaunalta veden sisälle. Ekat lapsetkin sain kyseisissä oloissa. Joten voisin hyvinkin pari viikkoa oleilla nuin. Vaikka loppuelämäni. En ole mikään kermaperse.
Vierailija kirjoitti:
Vietin suunnilleen kaikki kesät lapsena tuollaisessa ympäristössä, joten eiköhän se edelleenkin onnistuisi.
Vietin koko lapsuuteni ja nuoruuteni tuollaisessa ympäristössä kesät talvet. Vesi kyllä otettiin kaivosta, paitsi joinakin kuivina vuosina, kun vesi loppui. Silloin haettiin vesi naapurista tai sulatettiin lumesta.
Ei kyllä kuullosta lomalta. En lähtisi tuollaiseen paikkaan.
Totta kai pystyisin mutta en halua. Vietän lomani mielummin jossain missä ei ole koko ajan jotain töitä tehtävänä.
Joka viikonloppu ollaan mökillä. Ei mökillä kuulu olla juoksevaa vettä tai sähköä.
Pystyisin, mutta olen mieluummin omalla huvilalla, jossa on kaikki mukavuudet.
Olemme monesti usean viikon putkeen vanhempieni kesämökillä. Ei sähköä, ei juoksevaa vettä. Aurinkopaneelit ja kaivo löytyy. Ja hyvin ne vauvojen kakkapyllytkin saa pestyä kun osaa ennakoida ja pitää lämmintä vettä saatavilla koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onneton tyyppi saa olla, jos ei pystyisi sellaisessa paikassa olemaan.
Joillain onnettomilla on sairauksia.
No ehkä ap olisi lisännyt sairautensa, olisi tullut juttuun hieman draamaa. Taisi kuitenkin olla ihminen, joka on tottunut koko ikänsä olemaan mukavuuksien keskellä. Ei kai ko aloitusta olisi muuten tehty. Sille, joka on esim elänyt lapsuutensa ilman juoksevaa vettä, tuossa ei ole mitään exstreemiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut, ei kiitos. Kiva pestä lapsen peppu kakkavaipan jälkeen kylmällä vedellä. Toki se pitää ensin hakea järvestä. Ulkohuussiista muistan hämähäkit, paskakärpäset ja kylmyyden. No thanks.
Eikö sitä vettä voinut lämmittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika onneton tyyppi saa olla, jos ei pystyisi sellaisessa paikassa olemaan.
Kahta kuukautta.
20 vuotta, kuten itse olen tehnyt :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä asun sellaisessa ympäri vuoden. Veden kannan saunasta, koska talossa ei ole vesijohtoa eikä viemäriä, mutta saunassa on. Ulkohuussi on ja kuistin komerossa komposti wc. Eikä ole tässä torpassa sähköjäkään.
Ja silti kirjoitat tänne ilman sähköttä. Mielenkiintoista!
Kuten tässä jo joku ensin ehtikin kertomaan, akut on keksitty. Eläinsuojaani tulee sähköt valaistuksen ja ilmastoinnin takia, ja siellä älyvehkeeni lataan yleensä. Lataan myös työpaikalla tai poikani huushollissa.
Voisin olla hyvinkin, mutta ilman lapsia ja vieraita, muiden passaaminen noissa olosuhteissa - ei kiitos
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyn. Meillä on just sellanen mökki, eikä sähköä. Aurinkopaneelien avulla saa puhelimet ladattua ja illalla valoa, mut siinä se.
Kannattaa ostaa aggregaatti siihen kaveriksi. Meillä on muuten samanlaisella perustasolla oleva mökki mutta voimakoneella saa pumpattua vedet saunaan ja tarvittaessa paneelien akut ladattua jos ei muuten virtaa ole. Ja aamuisin saa leivät paahdettua ja kahvit keitettyä jos ei halua pannukahveja aina tuhdata.
Kannetaan vedet tietysti, mutta ei ole johtosähköä. Silti meillä on jääkaappi, pakastin, uuni, tv ja kaikki mitä tarvitaan.
Kompostoiva Biolan antaa mullatkin, samoin pallokompostori biojätteelle.
Aggregaattia ei voi käyttää ilman sähköä, mutta ei vielä ole tullut tarvetta. Invertteri toimii. Leivät paahtuu ja kahvit kiehuu aivan normaalisti ja ruoka hautuu takassa. Olemme kaikki kesät mökillä ja onnellisia.
Eihän aggregaattiin tarvitse sähköä! Bensa- tai diselkäyttösiähän ne ovat ja kehitetty paikkoihin, missä ei ole sähköä.
Riippuu seurasta. Yksin tylsistyisin, lapset on niin pieniä että oman perheen kesken en tuommoiseen mielellään lähtis, mut jos olis mukavaa seuraa ja apukäsiä niin mikäs siinä ollessa :) mun isällä on erämaakämppä jonne pari km lähimmältä tieltä ja ei tietty sähköjä tai mitään muutakaan mukavuuksia, mutta hyvin siellä viihtyis varsinkin hyvällä ilmalla. Ruokahuolto tietty kesällä vaatii miettimistä kun ei oo jääkaappia, ehkä pitäis käydä kauppareissu kesken viikon tekemässä.
Meidän mökille on sähköt, vesipumppu ja erotteleva vessa, noiden kanssa pärjää keväästä syksyyn. Enempää mukavuuksia en kaipaa.
Monta vuotta asuin talossa jossa ruoka laitettiin puuhellalla, yöksi kaksi isoa vesikattilaa, aamulla oli vielä sopivan lämmintä peseytymiseen. Pitkän päälle rasittavaa. Varsinkin myöhään töistä tullessa likaiset astiat ja kaikkea pidettiin itsestään selvänä.
Onnetonta, jos ei viikkoa tulisi toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu seurasta. Yksin tylsistyisin, lapset on niin pieniä että oman perheen kesken en tuommoiseen mielellään lähtis, mut jos olis mukavaa seuraa ja apukäsiä niin mikäs siinä ollessa :) mun isällä on erämaakämppä jonne pari km lähimmältä tieltä ja ei tietty sähköjä tai mitään muutakaan mukavuuksia, mutta hyvin siellä viihtyis varsinkin hyvällä ilmalla. Ruokahuolto tietty kesällä vaatii miettimistä kun ei oo jääkaappia, ehkä pitäis käydä kauppareissu kesken viikon tekemässä.
Tämmöisille paskahuusimökeille en kestä mennä kutsusta. Tietää heti, että jotain hommaa on tiedossa. Sanon vain, etten pidä mökkeilystä ja varaan vuokramökin kaikilla mausteilla ihan itselleni ja miehelleni.
En millään pystyisi. En voi olla yli kahta yötä poissa vähintään Tampereen kokoisesta kaupungista ja keskustan hulinasta.
Viime kesänä jouduin erinäisten syiden vuoksi viettämään 4 yötä pienehkössä suomalaisessa kaupungissa, ja se oli ihan hirveää. Tulee vieläkin fyysinen pahanolon tunne kun edes ajattelee asiaa.
Mökki olisi minulle kuolemantuomioon verrattava asia.
Sellainenhan kesämökin juuri kuuluukin olla.