Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi joka puhuttelee vanhempiaan etunimillä.

Vierailija
03.05.2019 |

Onko kyse jonkinlaisesta auktoriteetin puutteesta vai tunne-elämän ongelmista vai mistä sellainen kertoo?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden pikkulapsen, joka ei koskaan sano äitiään äidiksi vaan kutsuu tätä etunimellä. Kai kyseinen äiti on niin halunnut, mutta en tiedä miksi.

Vierailija
2/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat kaikki lapset jossain vaiheessa kutsuneet meitä etunimillä. En oikein näe, mikä siinä on ongelmana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuin vanhempiani etunimillä. Johtui ongelmallisesta suhteestamme eli vanhemmat eivät osanneet olla vanhempia lapsilleen. Tuuliajolla oltiin.

Vierailija
4/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on aikuisena alkanut kutsumaan äitiämme etunimellä. En tiedä miksi.

Vierailija
5/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kummallakin lapsella se on ollut vain vaihe. Liittyy siihen, että tajuaa vanhempiensakin olevan "vain ihmisiä" joilla on etunimet kuten heillä. Kummallakin meni myös ohi aika nopeasti ja sen jälkeen ovat (vielä aikuisuuden kynnykselläkin) ihan äitiksi ja iskäksi kutsuneet :)

Vierailija
6/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ottaa korvaan kun äitini kutsuu äitiään etunimellä eikä samalla kutsumanimellä kuin KAIKKI muut sukulaiset. Tulee mieleen jokin mielenosoitus tai vastaava.

Vierailija
7/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ovat kaikki lapset jossain vaiheessa kutsuneet meitä etunimillä. En oikein näe, mikä siinä on ongelmana.

No mulle se kertoo tietynlaisesta kunnioituksen puutteesta, jos lapsi kutsuu etunimellä.

Tietysti jos puolisot kutsuvat toisiaan etunimillä, niin saattaa myös tarttua lapseen.

Vierailija
8/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella etäiseltä suhteelta, jos vanhempia kutsuu etunimellä.

Vierailija
9/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja siskoni olemme kutsuneet vanhempiamme etunimillä niin kauan kuin muistan. Syytä en tiedä, ei meillä minusta ole vanhempiimme sen kummallisempi suhde kuin kavereilla omiin vanhempiinsa.

Vierailija
10/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulle se kertoo tietynlaisesta kunnioituksen puutteesta, jos lapsi kutsuu etunimellä.

Tietysti jos puolisot kutsuvat toisiaan etunimillä, niin saattaa myös tarttua lapseen.

Romanit taas ajattelevat, että on epäkunnioittavaa sanoa isäänsä ”isäksi”, koska siinä otetaan kantaa vanhemman henkilön sukupuoliasioihin.

Sama on ollut valtaväestölläkin joillain murrealueilla - on ollut muodollisempaa ja siten kunnioittavampaa kutsua vanhempaansa etunimellä.

Vierailija
11/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä ihmeellä puolisot toisiaan kutsuisivat jos eivät etunimillä?

Vierailija
12/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi sanoa äidiksi tai isäksi?

Vierailija
13/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella etäiseltä suhteelta, jos vanhempia kutsuu etunimellä.

Mitenkäs oma puoliso - saako häntä kutsua etunimellä vai onko todella etäistä?

Vierailija
14/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole sanonut äitiäni äidiksi 15 vuoteen. Käytän aina etunimeä. Olen nyt 27v.

Vierailija
15/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kyseessä äiti tai isä.

Vierailija
16/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityiset nimet ja nimitykset kertovat erityisestä suhteesta. Etunimellä puhuttelu on neutraali, sen takia se tuntuu oudolta.

Vierailija
17/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no miten te sitten puhuttelette lapsiane. sanotteko heitä lapsiksi vai käytättekö nimeä. esimerkiksi, hei sinä lapsi menehän siivoamaan huoneesi.

Vierailija
18/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska kyseessä äiti tai isä.

Pitäisikö sitten äidin kutsua tytärtään tyttäreksi ja siskon veljeään veljeksi? Vaikeaksi menee.

Vierailija
19/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsuudenperheessä sanottiin etunimillä. Veljen perheessä myös. Minua lapset sanoo äidiksi ja isää sanoo toinen iskäksi ja toinen etunimellä. Ei tunnu olevan mitään erikoisen isoja ongelmia, onemme rakastava ja läheinen normaali suku. Opetin kuitenkin omat lapset sanomaan minua äidiksi, se tuntui kotoisalta. Mutta eipä ole mikään big deal.

Vierailija
20/70 |
03.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No millä ihmeellä puolisot toisiaan kutsuisivat jos eivät etunimillä?

Näsäviisastelet, mutta vastaan silti. Usein lapselle puhutaan isästä tai äidistä, vaikka kyse olisikin puolisosta.

Esim. Lähdetään isän kanssa kauppaan, kysy äidiltä jne.. Jos noissa puhutaan etunimellä, niin helposti myös lapsi alkaa käyttämään etunimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi