Tästä curly girl-hiusvillityksestä
https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/kauneus/nyt-jopa-suorahiuks… en nyt ole ihan varma onko se kuitenkaan kaikkien juttu. Noissa kuvissa muutaman naisen kiharapilvi on tosi ihana, mutta on myös niitä joiden "muutos" ei ole mitenkään parempi verrattuna aikaisempaan suorahkoon hiusmalliin.
Kommentit (438)
Loreal Botanicals shampoot uudistuneissa pulloissa on sulfaatittomia. Niissä on kyllä joku sulfonate -ainesosa, joka saattaa olla liian pesevä joillekin, mutta se ei ole sulfaatti, vaikka nimi siihen vähän viittaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en edes hae tästä mitään kiharaa tukkaa vaan haluan pidentää pesuväliä, vähentää eri tuotteiden käyttöä ja saada hilseen, kuivuuden ja rasvaisuuden pidettyä loitolla.
Nyt oon ollu jokapäiväisen pesun, rasvaisuuden ja kutittavan kuivan tunteen kierteessä, vaikka päässä on oma väri ja hoidan hiuksia.
Ihan älytöntä siis. Jos sulfaatittomuus ja silikonittomuus voi parantaa tilannetta miksen hoitaisi hiuksia fiksummin. Mun tukka ei ole kihara enkä siitä sellaista haluakaan joten harjaan edelleen kuivana. Olis oikeastaan hyvä jos tukka ennemmin suoristuisi hoitamalla.
Nykyään kyllä suositellaan kaikkiin iho-ongelmiin ja hilseeseen päivittäistä pesua. Pesuväliä pidentämällä saattaa vain kuivuus, taliköhnäihottuma tai mikä tahansa hiiva tms pahentua. Varsinkin seborrea vaatii pesua, tai se johtaa lopulta jopa hiustenlähtöön. Se vesi kosteuttaa kuivaa päätä, mutta myös puhdistaa liiallista bakteeri-ja hiivamäärää, jos kyse on rasvaisesta hilseestä.
Tietenkään päivittäin ei kannata kenenkään pestä päätään voimakkaasti kuivattavilla sulfaateilla ja sitten vielä kuorruttaa silikoneilla ja mineraaliöljyillä.
Kannattaa kokeilla sulfaatittomalla shampoolla pesua tarpeen mukaan, vaikka sitten päivittäin. Mitään rasvaisia välipäiviä ei kannata yrittää pitää. Hiusten rasvoittuvuus voi toki helpottaa sitä mukaa, kun se tasapainottuu hellemmän shampoon vuoksi (jos ongelma on ollut alun perin liian kuivattava shampoo). Joskus voi olla hyötyä lisäksi pestä voimakkaammalla aineella esim. kerran parissa viikossa. Myös jokin päänahan hoito voi olla hyvä, esim. Biozellin therapeutic 1 tai System 4 oil cure. Todella hyviä tuotteita!
Jos näin ei ala päänahka parantua, niin silloin suosittelen jo osoitteeksi lääkäriä tai apteekkia. Esim. pahaksi mennyt seborrea voi vaatia pahimmillaan jopa antibioottikuurin.
Pahoja ihosairauksia ei hoideta kosmetiikalla, vaan lääkkeillä.
Ravinnolla myös.
Vierailija kirjoitti:
En tule ikinä ymmärtämään, miksi suomenkielisellä palstalla täytyy sekoittaa englantia joka ikiseen asiaan :'D Ei se tee teistä yhtään sen hienompia. Näyttää vain naurettavalta lapsen esitykseltä, että katsokaas, minä se osaan KIELIÄ. Jes 😑
Mä puhun kyllä kotona ja kavereiden kesken ihan "kiharatytöistä". Vaikka olen keski-ikäinen nainen joka puhuu sujuvasti englantia, se ei vaan sovi mun kielelle suomen puheen sekaan sanoa jotain "kööligööl". :D
Ärsyttääkö tässä sellainen suomalainen perisynti, että "mitä se oikein kuvittelee olevansa, luulee itsestään liikoja"? Tavallisen suorahiuksisen ei sovi havitella luonnonkiharuutta, se on naurettavaa.
Minulla on veltot ja hennot puolipitkät hiukset. En koskaan kampaa/harjaa/selvitä niitä pesun jälkeen, ne ovat ensin märkänä laineilla (pyyhkeellä puristelun jälkeen) ja kuivuvat täysin sileiksi ja suoriksi. Voisin toki antaa niiden muotoutua kasana mytyn sisällä, samoin kuin laittamalla hiukset korkealle kierrenutturalle yön ajaksi saan vähän tuuheutta, taipuisuutta ja tekstuuria mitä hiuksissani ei muuten ole.
Kanaparvi kootkoot koot uusi trendi koot koot kot kot iganaa koot loot koot
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ryhmä ja metodi on mielenkiintoinen. En ymmärrä miten toisten ihmisten kokeilunhaluisuus voi ärsyttää teitä näin paljon? Vaikka osa ei kiharoita saakaan niin moni on yllättynyt huomatessaan omaavansa luonnonkiharat hiukset vaikka ei ole sitä ennen tiennyt. Kuten joku jo sanoikin, suomalaisissa kampaamoissa ei osata opettaa asiakkaita kuinka hoitaa juuri niitä omia hiuksia eikä kerrota millainen hiuslaatu on. Eli nyt moni on oppinut vasta ensimmäistä kertaa jotain ihan uutta hiusten hoidosta, vaikka juuri sinä olisitkin tiennyt nämä asiat jo viimeiset 20 vuotta..
Ryhmän ainoa huvittava piirre on sama kuin missä tahansa keskusteluissa netissäkin: joku kysyy jotain ja melkein aina vastauksissa on vähintään yksi joka heittää sinne kuvan itsestään vaikkei se liittyisi kysymykseen mitenkään.
Anteeksi nyt vaan mutta ei ne ole mitkään luonnonkiharat hiukset jos ne saa esiin vaan tuollaisella järjettömällä määrällä tekemistä. Taipuisat joo, mutta ei luonnonkiharat hiukset.
Sori, mutta suurin osa noista hiuksista näyttää limaisilta ja epäsiisteiltä. Tuo metodi sopii mielestäni vain paksuille ja pitkille luonnonkiharoille.
Juuri luin jostain ulkomaisesta lehdestä että piikkisuorat hiukset olisivat jälleen tulossa muotiin.
Alkuun positiiviset: mielestäni on hienoa, että monet ovat alkaneet kyseenalaistaa sulfaatit ja silikonit sekä niiden aiheuttaman noidankierteen hiustenhoidossa. Samoin on hyvä, että hiuksia esimerkiksi ilmakuivataan föönaamisen sijaan ja vältetään jatkuvaa harjaamista. Myöskin on hyvä, että ihmiset analysoivat omaa hiustyyppiään ja miettivät, mitä hoitoa juuri heidän hiuksensa kaipaa.
Mutta sitten se negatiivinen: onhan tämä kaikki aivan pöhköä! Koko metodi on alun perin kehitelty erittäin kiharalle, jopa afrolle hiukselle. Sen perimmäisenä ajatuksena on ollut niin sanotusti hyväksyä se, mitä meille on syntymässä suotu. Luonnonkiharapehkoiset ovat vuosikausia suoristaneet, permanentanneet ja föönanneet hiuksiaan, koska heille on toitotettu, että kihara on epäsiisti. Kaikki nuo käsittelyt ovat saaneet tukan todella kaameaan kuntoon, mikä lisää epäsiistiä vaikutelmaa. Nyt sitten he ovat halunneet aloittaa liikkeen, jossa he voisivat tuoda oikealla hoidolla ja stailauksella esiin oman hiustyyppinsä parhaat puolet ilman, että tukkaa tarvitse vaurioittaa.
Nyt sitten ollaan menty ihan nurinkurin tässä ajattelussa - nyt ihmiset, joilla ei luonnostaan tukka kiharru ollenkaan, käyttävät tuntikausia siihen, että saavat "ihanat laineet", vaikka täysin saman tuloksen saisi esimerkiksi poplareilla tai muulla vastaavalla, jos ei halua lämpökäsitellä tukkaa. Eikö kannattaisi hyväksyä oma hiuslaatu eikä yrittää tehdä siitä jotakin, mitä se ei ilmiselvästi ole? Toki nättejäkin kampauksia ryhmästä löytyy paljon, mutta valitettavasti paljon näkyy myös kiharoita, jotka näyttävät juuri siltä mitä ovat - rasvan, geelin ja myttäämisen luomalta sekamelskalta.
Olen melko suorahiuksinen, ja päätin siitä huolimatta kokeilla metodia. Aloin melkein itkeä, kun jouduin lähtemään töihin karhean, takkuisen, lähmäisen ja geeliä täynnä olevan tukkani kanssa. Sitten päätin, että teen tämän omalla tyylilläni. Pesen tukan sulfaatittomalla shampoolla tai hoitoaineella, käytän hoitoainetta tai hiusnaamiota ja kampaan samalla tukan. Pesun jälkeen puristelen hiuksista pahimmat vedet pois, laitan jätettävää hoitoainetta ja kuivaan tukan t-paitaan (en kuitenkaan ploppaamalla) ja annan lopun kuivua itsestään, ilman fööniä. En käytä muotoiluaineita tai harjaa hiuksia pesujen välissä. Kihara tästä tukasta ei tule, mutta olen päässyt eroon päänahan kutinasta sekä hiusten takkuuntumisesta. Se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Alkuun positiiviset: mielestäni on hienoa, että monet ovat alkaneet kyseenalaistaa sulfaatit ja silikonit sekä niiden aiheuttaman noidankierteen hiustenhoidossa. Samoin on hyvä, että hiuksia esimerkiksi ilmakuivataan föönaamisen sijaan ja vältetään jatkuvaa harjaamista. Myöskin on hyvä, että ihmiset analysoivat omaa hiustyyppiään ja miettivät, mitä hoitoa juuri heidän hiuksensa kaipaa.
Mutta sitten se negatiivinen: onhan tämä kaikki aivan pöhköä! Koko metodi on alun perin kehitelty erittäin kiharalle, jopa afrolle hiukselle. Sen perimmäisenä ajatuksena on ollut niin sanotusti hyväksyä se, mitä meille on syntymässä suotu. Luonnonkiharapehkoiset ovat vuosikausia suoristaneet, permanentanneet ja föönanneet hiuksiaan, koska heille on toitotettu, että kihara on epäsiisti. Kaikki nuo käsittelyt ovat saaneet tukan todella kaameaan kuntoon, mikä lisää epäsiistiä vaikutelmaa. Nyt sitten he ovat halunneet aloittaa liikkeen, jossa he voisivat tuoda oikealla hoidolla ja stailauksella esiin oman hiustyyppinsä parhaat puolet ilman, että tukkaa tarvitse vaurioittaa.
Nyt sitten ollaan menty ihan nurinkurin tässä ajattelussa - nyt ihmiset, joilla ei luonnostaan tukka kiharru ollenkaan, käyttävät tuntikausia siihen, että saavat "ihanat laineet", vaikka täysin saman tuloksen saisi esimerkiksi poplareilla tai muulla vastaavalla, jos ei halua lämpökäsitellä tukkaa. Eikö kannattaisi hyväksyä oma hiuslaatu eikä yrittää tehdä siitä jotakin, mitä se ei ilmiselvästi ole? Toki nättejäkin kampauksia ryhmästä löytyy paljon, mutta valitettavasti paljon näkyy myös kiharoita, jotka näyttävät juuri siltä mitä ovat - rasvan, geelin ja myttäämisen luomalta sekamelskalta.
Tuo "epäsiistiys-vaikutelma" kyllä koskee niitä suomalaisiakin, luonnostaan laineellisia tai pörröisiä hiuksia, ei tarvitse siis omistaa afroa että tuo tuntuu jotenkin ihmisten mielessä yhdistyvän epäsiisteyteen vaikka ei sitä ole, kyse on vain hiuslaadusta. Siksikin on ihan hyvä että tällaisia metodeja tulee suosioon. Tässä ollaan kyllä tuotteiden läträämisen kanssa menty överiksi, mutta ehkä ihmiset oppivat tuolta noukkimaan ne omille hiuksille sopivat tavat. Samaa mieltä siis tuosta että miksi yrittää suorista, ei edes taipuisista hiuksista tehdä kiharaa kauhealla vaivalla.
Taas kyselen tuotesuosituksia, lähinna shampoista! Moni muukin jo on.
Olen sille yhdelle sivustolle laittanut shampoiden incit, ja kaikissa on jotain epäilyttävää. Johtuuko tää nyt siitä, että ainoastaan hoitoaineella saa pestä? Mun tukka rasvoittuu sikanopeesti, ja yritän nyt ottaa hellävaraisemman shampoon käyttöön. Pitäisi vaan löytää sopiva. Mun tukka oli lapsena melko kihara ja nytkin pesun jälkeen kosteana kihartuu ihan kunnolla. Kun tukka on kuivunut, se onkin sitten vaan hieman laineikas ja tosi eloton.
En kuulu ryhmään, mutta minua kiinnostaisi, mitkä ihan markettituotteista olisi silikonittomia, sulfaatittomia (?) ja alkoholittomia?
On ihan riittävästi kiharoita kyllä, mutta hiukset ovat turhan kuivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnostaan suorasta hiuksesta ei saa luonnonkiharaa ja päinvastoin luonnonkiharasta ei saa luonnostaan suoraa hiusta. Lisäksi tuo järkyttävä määrä eri kosteuttavia hoitoaineita ja muotoilutuotteita saa monesti perinteisestä suomalaisesta ohuesta hiuksesta vaan likaisen ja sotkuisen näköisen.
Tuo Jonna, Tiina ja Minttu ovat hyviä esimerkkejä näistä, joiden hiukset näyttävät sotkulta.
Mistä hiusnatsiopistosta valmistuit ja millä arvosanoilla?
jaahas, siellä joku mamma, jolla on päässä koppuraiset geeli"kiharat" pahoitti mielensä ja rupesi heti kimottamaan :D
Aika moni noista näyttää siltä, että on tehty ihan kampaus kiharoineen..... 🙈
T: Pehmeät loivat luonnonkiharat omistava, käytän ohan normituotteita ja kiharat ovat ilmestymisensä jälkeen pysyneet aina.
Nyt ymmärrän erään tuttavani "muodonmuutoksen". Hänellä on nykyään tönkkökiharat hiukset. On oikein ylpeä siitä, että ne eivät ole enää sileät ja kiiltävät, vaan ovat muuttuneet hamppuisiksi ja karheiksi, kun on oppinut käyttämään niissä monenmoisia aineita, mitkä jätetään päähän ja nyt ne ovat ihan tönkkökiharat, kun ne kihartaa.
Kuka kehtaa seurata näitä trendejä, en ymmärrä?
Eikö se anna ihmisestä aika yksinkertasen kuvan jos menee sen mukana mitä muutkin tekee?
Jotenkin tosi noloa mun mielestä.
Mutta mikäs siinä...
Toimisikohan pyyhkeenä ikivanha pellavapyyhe, joka on mennyt jo pehmoiseksi?
Sen verran käytän tätä metodia, että shampoo ja hoitsikka on käytössä, silloin tällöin hiusnaamio. Hiukset ovat huomattavasti parempikuntoiset, mutta pörröiset. Mitenhän pellava toimisi?
Kiharaisen Tytön Konstit