Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tästä curly girl-hiusvillityksestä

Vierailija
02.05.2019 |

https://www.menaiset.fi/artikkeli/lifestyle/kauneus/nyt-jopa-suorahiuks… en nyt ole ihan varma onko se kuitenkaan kaikkien juttu. Noissa kuvissa muutaman naisen kiharapilvi on tosi ihana, mutta on myös niitä joiden "muutos" ei ole mitenkään parempi verrattuna aikaisempaan suorahkoon hiusmalliin.

Kommentit (438)

Vierailija
401/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä sanoisi "tyhmäksi villitykseksi". Ulkomaillahan tämä on ollut jo vuosia ja vuosia käytössä. Mikään uusi juttu ei siis ole kyseessä, paitsi täällä Suomessa ehkä.

+15 vuotta vanha juttu. Mutta ulkomailla kyllä saisivat hyvät naurut millainen villitys siitä Suomessa on yhtäkkiä tullut. :D

Olen itse erehdyksen ja kokeiluiden kautta päätynyt samankaltaiseen hiusten hoitorutiiniin. Suomessa kampaajat eivät osaa leikata tai käsitellä kiharia hiuksia. Mistään et saa hyviä neuvoja. Ja aina kun löydän hyvän shampoon tai hoitoaine , se lopetaan, koska menekki on huono. Miten opoisimme.joitamaan hiuksia, koska neuvot ovat huonoja. Nämä samat hiukset.leikkauyan aina ulkomailla.käydessäni. tulos on upea. Joka kerta.oaljon parempi kuin Suomessa(ja Virossa).

Vierailija
402/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina käsittäny ettei hiuksia saa harjata märkinä. Nyt sit sanotaan, että kuivina ei saa, mutta märkinä saakin. Ota nyt sit tästäkin selvää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne hiuksethan tietenkin kuivataan, ei niitä jätetä märkänä valumaan. Hoitoaineen voi huuhdella osittain pois, riippuu ihan hiustyypistä paljonko sitä kannattaa päähän jättää. Kuivatessa toki pyyhe tai paita imee osan hoitoaineesta, mutta se on se ideakin, hiukset imee hoitoainetta sen verran kuin ne tarvitsee ja ylimääräiset jää pyyhkeeseen. Kuivaamisen jälkeen laitetaan geeli jos sitä haluaa käyttää, sen jälkeen hiukset jätetään vapaasti kuivumaan. Tuo on se oikea curly girl- metodi joka tuntuu tosi monilla olevan aivan täysin hukassa. En toisaalta ihmettele kun lehdissä ja blogeissa ja instragramissa ja ties missä jauhetaan täyttä puutaheinää. ÄLKÄÄ jättäkö märkiä hiuksia pyyhkeeseen tai paitaan pitkiksi ajoiksi älkääkä varsinkaan yön yli, pahimmillaan saatte jonkun tulehduksen päänahkaan. Bakteerit ilahtuu lämmöstä ja kosteudesta. 

Afrohiukset ja voimakkaasti kihartuvat kuivat hiukset poikkeaa hieman laineikkaiden ja "tavallisten" kiharoitten hoidosta, niitä ei mm. välttämättä tarvitse kuivata ja pesujärjestys voi olla vähän erilainen, ei siitä sen enempää.

Vierailija
404/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon harkinnut ottavani osan näistä curly girl metodin tavoista käyttöön. Mihinkään geelijuttuihin en lähde, mutta hiusten kosteutusta ja sulfaattien, silikonien yms poisjättämistä olen ajatellut.

Mulla on luonnostaan kihara tukka, kulkee molemmin puolin sukua. Tai mulla oli vielä yläasteella kunnes vaalensin mun tukkaa ekaa kertaa. Nykyisin olen vieläkin feikkiblondi, tukka on vaalea, kuiva ja tikkusuora. En lämpökäsittele hiuksiani mitenkään enää, mutta kaikki shampoot ynnä muut sisäktää näitä sulfaatteja ja muita CGssä kiellettyjä aineita. Olisi mielenkiintoista kokeilla pystyykö mun vahvasti käsiteltu tukka enää kihartua, jos hoidan sitä oikein. Onko täällä kenelläkään kokemusta tästä?

Vierailija
405/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiiko metodi permikselle? Luonnostan suorat, nyt parmanentattu kiharaksi, parantaako hiusten kuntoa latistamatta kiharoita?

Vierailija
406/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri esitteli töissä hiuksiaan kun on nyt noudattanut cg-ohjeita ja kiharoita en nähnyt, ainoastaan likaisen tukan ja geelillä klöntätyt latvat. Hyi hitto.

Vierailija
407/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sinun hiustenhoitorutiinisi eroaa täysin cg metodista. Cg:ssä hoitoaine laitetaan ihan litimärkään tukkaan. Lämpökäsittelyä vältetään kokonaan. Kiharoita ei missään tapauksessa kammata auki. Että aika paljon tosiaan eroaa.

Voisiko joku metodia paremmin tunteva selittää, että eikö hoitoaine vain valu veden mukana pois hiuksista, jos se laitetaan läpimärkään tukkaan? Tai tätä kampaajani on aina selittänyt: hoitoaine pitäisi aina laittaa pyyhekuiviin hiuksiin, jos haluaa sen oikeasti vaikuttavan....

siis mää ainakin puristelen hoitoaineen hiuksiin ja annan vaikuttaa joku 5-10min päässä, sitten puristelen huuhtoessa vettä hiuksiin taas ja sitten lopussa laitan muotoiluaineet joskus joko litimärkään hiukseen puristellen tai sitten kosteaan. 

10min on ihan pirun pitkä aika antaa hoitoaineen vaikuttaa, itselläni on koko suihku hiustenpesuineen ohi noin viidessä minuutissa. Mitä teet tuon ajan?

siis en joka kerta kun pesen laita hoitoainetta ja yleensä pidän sitä sen ajan kun on muuta tehtävää esim. sheivaus, vartalon saippuointi/kuorinta jne. 

Vierailija
408/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän palstan innoittamana kokeilin osittaista curly girl tapaa. Pesin hiukset normi shampoolla ja levitin suihkussa paljon hoitoainetta niin että oioin hiuksia samalla. Puristelin hiukset märkänä ja laitoin muotovaahtoa, kun ei ollut geeliä kaapissa. Annoin kuivua ihan vapaasti ja hiukset tosiaan kuivui kiiltäville kiharoille. Hiukseni on tosin muutenkin todella taipuisat ja jos lyhennän hiuksia, niin ne menevät kosteanakin helposti laineille. Eli tapaa ei tarvitse orjallisesti noudattaa jos on oikeasti kihara/laineikas tukka. Jos taas on suora tukka niin ei ole mitään järkeä sotkea isoa geelimäärää tukkaan, kuivata paidan sisällä jne. Ihan hullun hommaa.

Vierailija
409/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis harjata saa, suihkussa harvapiikkisellä kammalla kun hiukset on runsaasti hoitoaineen valelemat.

Vierailija
410/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon aina käsittäny ettei hiuksia saa harjata märkinä. Nyt sit sanotaan, että kuivina ei saa, mutta märkinä saakin. Ota nyt sit tästäkin selvää.

Kiharoiden leikkauksen ja hoidon erittäin hyvin osaava, kokenut kampaaja varoitti minua kampaamasta hiuksia ikinä märkänä. Märkänä kampaaminen venyttää hiusta ja rikkoo sen rakennetta. Aina harjataan kuivana, mutta vain ja ainoastaan juuri ennen pesua. Ja jos hius on yhtään kuiva ja takkuuntumiseen taipuvainen niin ei välineeksi mitään kovapiikkisiä kampoja vaan pehmeä harja.

Vierailija
411/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne kiharat ole klimppiset jos ei harjaa? Osalla ainakin on geelikökkökiharoita. Ovatko pistäneet liikaa ohueen hiukseen geeliä?

Vierailija
412/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne kiharat ole klimppiset jos ei harjaa? Osalla ainakin on geelikökkökiharoita. Ovatko pistäneet liikaa ohueen hiukseen geeliä?

Kökköä vaikuttaa tulevan, kun laittaa geeliä suoraan/taipuisaan ja ohuehkoon hiukseen. Reilusti kihartuvaa tukkaa geeli näyttää auttavan kihartumaan ja pysymään kauniina. Monesta näkee, että ne "kiharat" on vain ploppauksen ja geelikökön aikaansaannos, eli sekasotku.

Vierailija
413/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti ja/tai liikaa hoitoainetta geelin alla. Geelikökköhiuksiset voi kokeilla seuraavan pesun jälkeen laittaa saman määrän geeliä ilman hoitoainetta, jos edelleen on kökköinen hius niin geeliä on liikaa. Tietenkin voi vähentää sekä hoitoainetta ja geeliä mutta silloin ei voi olla varma mikä aiheutti minkä.

Hoitoainettahan ei ole mikään pakko jättää hiuksiin eikä monikaan sitä edes tarvitse. Tietyt hoitoaineet myös helposti jää tavallaan hiuksen pintaan eikä imeydy, hiukset näyttää sellaisilta rasvaisilta ja veltoilta. Siihen voi kokeilla joko vaihtaa kevyempään hoitoaineeseen, vähentää hoitoainetta tai laimentaa sitä vedellä ettei ole niin paksua. Moni liian voimakas hoitoaine on itseasiassa ihan hyvä kun lantraa vedellä. Vedellä ohennus ei ole mikään cg-juttu mutta hyvä kikka kuitenkin.

Jos hius on kovin huokoinen, se on vähän pakko selvittää suihkussa koska sellainen hius tykkää takkuuntua kastuessaan. Selvittely pitää tietenkin tehdä todella varovaisesti ja ainoastaan hoitoaineen kanssa niin, että se hius on tosi liukas ja takut aukeaa helposti. Kaikista paras kun selvittelee hiukset kuivana juuri ennen suihkua, mutta kaikilla se ei ole mahdollista.

Vierailija
414/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä harha kesyttää takut paremmin ja hellävaraisemmin kuin tangle teezer. Suosittelen lämpimästi <3

Vierailija
416/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ryhmä ja metodi on mielenkiintoinen. En ymmärrä miten toisten ihmisten kokeilunhaluisuus voi ärsyttää teitä näin paljon? Vaikka osa ei kiharoita saakaan niin moni on yllättynyt huomatessaan omaavansa luonnonkiharat hiukset vaikka ei ole sitä ennen tiennyt. Kuten joku jo sanoikin, suomalaisissa kampaamoissa ei osata opettaa asiakkaita kuinka hoitaa juuri niitä omia hiuksia eikä kerrota millainen hiuslaatu on. Eli nyt moni on oppinut vasta ensimmäistä kertaa jotain ihan uutta hiusten hoidosta, vaikka juuri sinä olisitkin tiennyt nämä asiat jo viimeiset 20 vuotta..

Ryhmän ainoa huvittava piirre on sama kuin missä tahansa keskusteluissa netissäkin: joku kysyy jotain ja melkein aina vastauksissa on vähintään yksi joka heittää sinne kuvan itsestään vaikkei se liittyisi kysymykseen mitenkään.

Anteeksi nyt vaan mutta ei ne ole mitkään luonnonkiharat hiukset jos ne saa esiin vaan tuollaisella järjettömällä määrällä tekemistä. Taipuisat joo, mutta ei luonnonkiharat hiukset.

Mikä järjetön määrä tekemistä? Siellähän on osa vain vaihtanut tuotteita ja lakannut harjaamasta hiuksia kuivana. Vaihtanut ehkä pyyhkeen toiseen. Eihän tuo ajallisesti vie juuri mitään vaikka sitä geeliäkin laittaisi vielä lisäksi.

Ei tuo ehkä, mutta koko repertuaari. Sen sijaan en usko sekuntiakaan että joku olisi pitänyt itseään suorahiuksisena mutta löytänyt luonnonkiharansa vaihtamalla pyyhettä tai olemalla harjaamatta hiuksia. Luonnonkihara ei myöskään suoristu vääristä aineista, eli kukaan ei ole luullut itseään suorahiuksiseksi siksi että on käyttänyt väärää shamppoota. Jokainen jolla on kiharat tietää millaisiksi ne menevät esimerkiksi tiheällä harjalla harjatessa joten senkin takia ihmettelen miten tämä curly girl on yhtäkkiä tuonut tämän tietoon.

Kiharaa on erilaista ja eriasteista. Voimakas kihara ei taatusti suoristu väärällä shampoolla, mutta monilla joilla on on taipuisa tukka, näin voi käydäkin. Taipuisat hiukset ovat monesti lapsena olleet enemmän kiharat ja suoristuneet iän myötä. Taipuisa hius menee usein laineille tai jopa kiharalle, jos sitä hoitaa oikein/eri tavoin kuin suoraa hiusta. Taipuisa hius kihartuu helposti ja on rakenteeltaan erilainen kuin suora, usein helposti takkuuntuva ja pörrööntyvä joka tarvitsee paljon kosteutusta. Se siis kaipaa samantyyppistä hoitoa, kuin kunnolla kihara hius. Suora hius ei tälläistä kaipaa.

Jos tukka on taipuisa tai kihara niin myös harjauksella on väliä. Suoraa voi harjata millon vaan missä vaan. Kihara voi räjähtää hirveäksi pörröksi joka ei näytä enää kiharalta, jos sen harjaa kuivana. Taipuisa hius voi myös pörrööntyä ja tulla "mataksi"sekä suoristua jos sen harjaa kuivana.

Summa summarum, kihara ja taipuisa tukka kaipaa usein samankaltaista hoitoa mitä suora ei kaipaa. Erityisesti taipuisalle tukalle on väliä miten hoitaa, jos haluaa laineita tai kiharoita ilmestyvän. Taipuisa ei ole tarpeeksi voimakkaasti kihartuva että tekisi sen huolimatta hoidosta.

Hyvin kirjoitettu!

Vierailija
417/438 |
06.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

120

Vierailija
418/438 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeiden tuotteiden löytäminen on hankalaa. Yksi vika ostos on jo tullut.

Shampoo kuivattaa liikaa vaikka kyljessä lukee renew. Hoitoaine ei riitä tai imeydy hiuksiin. Tuloksena pörrökiharat.

Vierailija
419/438 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tätä metodia noudattavat urheilevat. Talvella ainakin pitää olla lakki päässä kylmällä ilmalla. Minulla on edelleen pipo korvien suojana kevätviimalta. Päänahkani myös hikoilee paljon ja usein on nostettava hiukset pois niskasta nutturalle tai ponnarille. Meneekö kiharat tässä menossa pilalle?

Vierailija
420/438 |
07.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaisin kokonaan nuo geelit ja hoitoainekin voi latistaa jos on vain taipuista tukka. Ploppaus ei toiminut minulla, vaan tukka jäi märäksi. Itse selvitän hiukset märkänä ja vedän letille tai nutturalle, kuivuttuaan hiukset ovat kiharat (tietysti). Avaan ne afrokammalla ja jos haluan valtavan mattapörrön, harjaan tavallisella harjalla. Tuollaisia geelikikkareita en haluaisi ikinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme