Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
581/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut ahvenfileet ja pannuahvenet on hyvää ja halpaa ruokaa. Miksi työttömiä ei näy mato-ongella sillä semmoinen ei paljoa maksa ja Suomessa vesistöjä on kaikkialla. Itse en ymmärrä miksi halpa ja laadukas ruoka ei kelpaa. Monelle työttömälle on hirveätä myrkkyä jos joutuu tekemään edes jotakin elantonsa eteen.

Aijjaa. Pohjois-Helsingissä asuvan pitäisi siis käyttää rahansa bussilippuun, että pääsisi onkimaan lähimpään merenrantaan kengänraatoja, eli Helsingin rannoille, jotka ovat saastuneet, ja jossa viemäriputkia johdetaan vierivieressä, ja jossa vesi on niin sameaa, että näkyvyyttä ei juuri ole. Liekö sielä edes kaloja. Sitäpaitsi se bussilippu tosiaan maksaa. Vai meinaatko, että täältä pitäisi lähteä jonnekin sadan kilometrin päähän, missä meri on vähän puhtaampaa? Tai ehkä pitäisi ostaa kalastajavene? Työttömyyskorvauksista.

Hevonpaskaa kirjoittelet. helsingissä moni onkii esimerkiksi silakoita helsingin silloilta. Helsingissä meri ei ole poikkeuksellisen saastunutt pikemminkin päinvastoin. Suurimmalta osin aivan puhdasta ja kalat syömäkelpoisia ja lisäksi niitä tulee paljon.

Itse puhut kukkua ja tuubaa. Milloin olet viimeksi sukeltanut silmät auki Helsingin edustan kuravedessä?  Itsellä siitä on jo 10 vuotta, mutta jo silloin oli mahdotonta nähdä omaa kättänsäkään. Paikka oli Soutustadion, jonka vedestä sukelsin ystäväni sinne pudottamia silmälaseja.

Mistähän syystä raskaana olevia kehoitetaan olemaan syömättä järvikalaa tai Itämeren kalaa? Ettei vaan olisi elohopean, PCB:n, dioksiinien, furaanien, sun muiden ympäristömyrkkyjen? Hylkeilläkin nykyään epämuodostumia silakan takia - niiden räpylöiden luut eivät kehity kunnolla, ja niistä iso osa on hedelmättömiä munatorvien epämuodostumien takia. Kalaravinnolla elävillä linnuilla samaten.

https://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=asy00213

Ja kun nyt nimenomaan vauva-palstalla ollaan, niin:

- Lapset, nuoret ja hedelmällisessä iässä olevat voivat syödä vain 1–2 kertaa kuukaudessa isoa, perkaamattomana yli 17 cm:n silakkaa tai vaihtoehtoisesti Itämerestä pyydettyä lohta tai taimenta.

- Lapset, nuoret ja hedelmällisessä iässä olevat voivat syödä järvestä tai merestä pyydettyä haukea vain 1–2 kertaa kuussa.

- Raskaana olevien ja imettävien äitien ei pitäisi syödä haukea ollenkaan, koska se kerää elohopeaa.

Sisävesialueiden kalaa päivittäin syöviä suositellaan vähentämään muidenkin elohopeaa keräävien petokalojen käyttöä. Näitä kaloja ovat hauen lisäksi isokokoiset ahvenet, kuhat ja mateet.

(lähde: Virallinen suositus)

.

Tiedän, että Lautasaaren sillalta jotkut onkivat. Mutta jos sinne Pohjois-Helsingistä menee bussilla, on se 2,80 euroa suuntaansa, eli 5,60 euroa yhteensä. Aika paljon saa onkia, että kannattaisi lähteä onkimaan, ja sitten kuumassa bussissa pilaamaan dioksiini- ja elohopeaitoiset kalat vielä syömäkelvottomammaksi myös lämmön takia (ainakin kesäkuumalla).

Vierailija
582/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.

Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.

P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.

Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.

Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.

Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?

Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.

Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään. 

Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.

Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D

Niin, sullakaan ei ole isoja lainoja tai velkoja maksettavana? Ja ilmeisesti ei ole pahoja tai kinkkisiä terveysongelmia, jos tarvitset vaan e-pillereitä ja buranaa, ja tulet toimeen julkisen terveydenhuollon palveluilla. Ei olekaan ihme, että pärjäät hyvin.:)

Minulla on ulosotossa yli 56000e, joten voisin sanoa että velkaa on, näistä tuloista eivät niitä peri. Odotan että velat vanhentuu ja nostan sitten säästöni ulos. Seuraavalle viestin löytäjälle voin sanoa että on tässä ollut syöpä ja on myös reuma, nekin lääkkeet Kela maksaa. En kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa koko lääkelistaani. Joo, ja olen 29 vuotias, 6 vuotta kun odotan niin velat ovat vanhentuneet, sitten voin nauttia säästöistäni.

Onko sun vanhemmat tehneet sun nimissä velkaa? Et ainakaan itse ole niitä voinut tehdä, jos olet 29 ja velat vanhenee 6 vuoden päästä.

Taidat olla trolli, taitamaton sellainen.

15 vuodessa vanhenee velat, ihan hyvin on voinut ne tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulli-santeri kirjoitti:

olin 6 vuotta työttömänä 2008-2014, enkä tunnista tätä ahdinkoa yhtään. Kokkailin joka päivä hyvää ruokaa, tupakkaa oli varaa polttaa 3-4 askia viikko. Auton vakuutukset oli varaa maksaa (800€ auton ostin kesätyörahoilla ennen työttömyyttä). Joka viikonloppu oli varaa juoda kaljaa, joskus viikollakin. Yksiön vuokra hoitui helposti, oli laajakaista netti, tietokone, telkkari yms.

Toki parturissa en käynyt koko aikana, itse koneella ajelin pään. Ulkona en käynyt mäkkäriä kalliimmin syömässä koskaan. Puhelin oli perusmallia, tosin älypuhelin kiima ei ollut vielä silloin näin pahasti päällä kuin nykyään. Vaatteet ostin kirpputorilta, alusvaatteet lidlistä. 

Kaiken kaikkiaan elintaso oli hyvä nuorelle miehelle, joka ei tehnyt leipänsä eteen mitään. Joka ei suomessa työttömänä pärjää on niin tyhmä että kuolisi nälkään lottovoitonkin jälkeen.

Kulli-Santeri, veit sanat suustani! Olet myös kirjallisesti lahjakas, kumarrus ja pusu!

Vierailija
584/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni oli työttömänä joskus seurustelumme alkuaikoina 18-19 vuotiaana ja kouluttamattomana. Pystyi autoa pitämään, maksamaan laskunsa ajallaan ja syömäänkin (ei tietystikään ulkona, mitään gurmeeta, mutta ihan ookoo kotiruokaa), eikä paljon valittanut. Se on kuitenkin ILMAISTA rahaa, mitä ei monissakaan valtioissa saa. Suomessa ei sentään tarvitse kerjätä saadakseen murua rinnan alle.

Eräs tuttavani on pitkäaikaistyötön, vähän "ressukka" ja osaamaton lähes kaikissa asioissa. Jatkuvasti valittaa, kuinka ei ole rahaa ja kaikessa täytyy nipistää ja mitään ei ole varaa tehdä. Elänyt miehensä siivellä, ja kun mies vaihtoikin naista niin huhheijjaa. Valtio olisi hänelle jo kaksi eri amatillista koulutustakin tarjonnut ja hän ne aloittikin, mutta lopetti kun "ei nyt tuntunutkaan kiinnostavalta" "olisi pitänyt tehdä iltavuoroja" ym. Äärimmäisen raskas ihminen muutenkin, täytyisi hänen valitusta, huolia ja murheita kuunnella kokoajan, mutta takaisin ei saa mitään. Korkeintaan syyllistämistä kuinka kukaan ei muka auta ja kukaan ei välitä. Kun tuttavani sairasti, kävin hänelle kaupassa. Kauppalista paljastikin hyvin paljon, miksi on rahat loppu kokoajan. Oli nimetty erikseen että "VALION pikarijuguja, JUUSTOPORTIN leipäjuustoa, AURAN sinihomejuustoa, KNORRIN thai-valmisruokia, ATRIAN naudanjauheliha..." ymymym. Jos itse olisin työtön ja oikeasti rahasta tiukkaa, valitsisin todellakin ne halvimmat vaihtoehdot enkä niitä kaikkein kalliimpia.

Ei todellakaan ole mitään ilmaista rahaa. Se on veroissa maksettu. Lisäksi jos työttömänä oli helppoa niin annapa yksityiskohtaiset ohjeet miten saa asuttua työttömänä saaden ok kotiruokaa. Mitä tukia ja miten pitää hakea. Lisäksi riippuu siitä onko toimeentulotuella vai ei. Kun toimeentulotukea leikattu 40% niin mites elelet? Suomen sosiaaliturva on tutkitusti Romanian tasolla ostovoimaltaan. Sen toivoisi jokaisen ylimielisen kansalaisen kokevan:)

No periaatteessa on. Miehenikään ei ennen työttömyyttään kovin montaa pätkää ollut ollut töissä, koska oli tosiaan kovin nuori. Hän asui 29m² yksiössä keskustan laidalla hyvällä alueella, vuokra ei kovin päätä huimaava ollut pikkukaupungissa. Ruokaa sai ihan kaupasta ostamalla, seurasi tarjouksia, osti lapputavaraa, etsi kaupungin "halvimman" kaupan, osti ja teki ruokaa pakastimeen. Ilta- ja aamupalaksi puuroa tahi ruisleipää. Tästä on toki 10 vuotta aikaa. Jokainen työtön selvittäköön ihan itse mitä tukia on oikeutettu saamaan ja mistä niitä hakee, sen verran on jokaisen kyettävä itse tekemään varsinkin kun sitä aikaa on. Jos tarkoitat, että minä olisin ylimielinen, niin ihan tiedoksesi, että olen itsekin aikoinaan työttömänä ollut. Ja silti elossa edelleen enkä nälkää ole eläessäni yhtenäkään päivänä nähnyt. Suuttukaa vain, mutta mielestäni on huonoa elämänhallintaa, saamattomuutta selvittää asioita ja laiskuutta jos ei saa pidettyä itseään leivän syrjässä kiinni työttömänä. Kukaan työtön ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut, mikä on se, mihin pyritäänkin. Pitämään ihmiset elossa, ei antamaan rahaa huvituksiin ja prameaan elintasoon. Se riittänee, että pysyy hengissä, on katto pään päällä ja vaatteet yllä (vaikka sitten olisikin koti kaupungin huonomaineiselta osalta ja vaatteet kirpputorilta).

Vaikka periaatteessa oletkin oikeassa siinä, että omalla toiminnalla on oltava vaikutusta elintasoon, niin onko mielestäsi oikein, että moni joutuu elämään nykyisin koko elämänsä kuvailemallasi minimielintasolla siksi, ettei sitä palkallista työtä enää riitä kaikille? Onko oikein, että jo nuorena ja melko satunnaisesti määräytyy, kuka pääsee työelämäputkeen ja kuka joutuu köyhyysputkeen? Koska nyt jo tiedetään, että työttömien hakemukset menevät usein roskikseen. Koulutusta on ihan turha myöskään huudella ratkaisuksi maassa, jossa on työttömiä tohtoreita, fyysikoita, kauppatieteilijöitä, dippainsinöörejä jne. Onko oikein, että työpaikan saanti ja siten elintaso loppuelämäksi määräytyy toissijaisten seikkojen, kuten suhdeverkostojen ja sattuman avulla? Eikö siinä tapauksessa olisi armeliasta vain a.mpua suoraan kaikki ylijäämäihmiset? Niinkö ajattelet, kun kiellät huono-onnisemmilta mielekkään elämän?

Kiitos kommentistasi! On toki ikävää, ettei kaikille riitä työtä, mutta se on vain fakta, mikä meidän on hyväksyttävä tällä hetkellä. Siinä mm. yksi syy, miksen itse aio lisääntyä. Itse työnantajana en siirrä työttömien työhakemuksia suoraan roskikseen. Olen työnantajana alalla, mille ei vaadita koulutusta tai edes minkäänlaista työkokemustakaan, ilmankin voi työllistyä. Olenkin palkannut pitkäaikaistyöttömiäkin. Ikävä kyllä heistä ei yhtä poikkeusta lukuunottamatta kukaan ole koeaikaa pidemmälle jatkaneet, omasta halustaan ovat purkaneet työsopimuksen koeajalla ja siirtyneet takaisin kortistoon. Vaikka itse olisin ollut halukas osan kanssa jatkamaan yhteistyötä. Ilmeisesti vuosien kotona olon jälkeen ei työnteko lopulta maistukaan, ala kun ei mitenkään hurjan hyvin palkattua ole (tesin mukainen silti) ja kotona istumalla saa kuitenkin hengissä pysymiseen riittävästi rahaa. Itse en arvota ihmisiä koulutuksen perusteella, itsellänikin on vain ammatillinen tutkinto taustalla ja aivan eri alalle, kuin missä nyt työskentelen. Se on totta, että työllistymiseen tarvitaan hitunen onnea. Moniin paikkoihin tulee paljon samantasoisia hakemuksia, ja niistä nyt vain jotkut valitaan haastatteluun ja vielä pienempi osa saa työpaikan. Ikävä kyllä, kaikista ei vain myöskään mm. sosiaalisten taitojen, työmoraalin tai rehellisesti sanoen saamattomuuden takia ole tekemään työtä. Työnantajana on kuitenkin pidettävä yritys tuottavana, eikä se tuota "laiskureilla". Enkö nyt tarkoita, että työttömät olosovat laiskureita, vaan puhun luonteenpiirteestä. Mielestäni työttömän/huonosti tienaavan elämä ei automaattisesti ole huonoa. Elämässä on paljon muitakin asioita, mistä saa iloa ja tyydytystä kun raha ja työnteko. Ystäväni kärsii pahoista taloudellisista ongelmista, mutta silti hän on yksi positiivisimmista ihmisistä kenet tunnen. Luonteenpiirre sekin. Hän nauttii luonnossa kulkemisesta, keskusteluista ja ystävien näkemisestä. Hän tyytyy siihen vähään, mikä hänellä on, ja on kiitollinen siitä, että Suomessa on kuitenkin hyvä tilanne. On turvallista, peruselämä on taattua, on koti ja ystäviä, terveyspalvelut ja mahdollisuus harrastaa myös ilmaiseksi monia asioita. Mielestäni raha ei tuo onnea, mutta fakta on, että helpottaahan se elämää. Minusta tuntui pahata tuo syytöksesi siitä, että kieltäisin huono-osaisemmilta elämän mielekkääseen elämään.

Vierailija
585/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.

Sinä idioottihan sen tiedät.

Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.

20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.

Totta, ei 20e viikossa saa muuta kuin korkeintaan pääruoat, kaikki muut, ruisleipä, maito, voi tms, tomaatit, kurkku ym. maksaa kyllä aika paljon lisää. Lisäksi mielialaa kyllä piristää jokin herkku silloin tällöin, mutta etenkin se tuntuu olevan työttömiltä kielletty. Halvalla pärjää, mutta pitäisi syödä jotain muutakin kuin samaa keittoa ja jotain laatikkoa seitsemän päivää.

Vierailija
586/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin läheiselle lahjakortin heseen, koska tukiraha menee kaljaan ja tupakkaan, ei syö. Oli vaihtanut sen tupakka-askiin.

En auta enää, en jaksa. Ruokaa en voi ostaa koska asuu toisella paikkakunnalla.

Jokainen tekee omat valintansa, et voi pelastaa jos ei halua tulla pelastetuksi. Enkä puhu uskonnosta.

Vierailija
587/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo, jotka elvistelevät vähäisillä ruokakuluillaan, ovat aineenvaihdunnaltaan hitaita ihmisiä (ja ehkä muutenkin hitaalla käyviä). Minä en kyllä tulisi toimeen viidellä eurolla päivä. Syön paljon ja ruokaan menee niukistellenkin vähintään kymppi päivässä.

Jos tekee ruokaa itse, täytyy kuitenkin osaa ruuanlaittovälineitä, olla leivinpaperia, foliota, mausteita ja perustarpeita kaapissa. Perustarpeita on jauhot, sokeri, suola, mausteet, perunat, hiutaleet, voi, öljy, kananmunat jne. Kallista on perustarpeistoakin pitää. Sitten vielä ne kyseisen päivän ruokatarvikkeet siihen päälle. Liha on kallista ja kyllä kasviksiinkin saa rahaa uppoamaan. Ruuan pitää olla hyvää, en minä ainakaan vaivaudu ruuanlaittoon vain jotta saan polttoainetta.

Jälkiruuatkin on oltava. Jos teen kiisseliä, joka on sinänsä halpaa, jos on syksyllä kerännyt pakasteeseen marjoja, on sen kanssa oltava kuitenkin kermavaahtoa. Muuten en viitsi kiisseliäkään keitellä. Jos teen syksyllä ilmaiseksi saaduista omenoista ranskalaisen omenapain, teen sen tietysti aitoon voihin. Ei ole voikaan halpaa, kympin päiväbudjetista lohkaisee jo viidesosan, enemmänkin, ellei ole tarjouksessa.

Kyllä nuo halvan ruuan elvistelyt on tältä palstalta jo moneen kertaan luettu. Jos ovat totta niin ei niillä ihmisillä kyllä pas ka kovin liukkaasti suolessa kulje. Ovat niin sanotusti kitkapas.koja, eli panttaavat kakkaakin sisällään, kun ovat niin pihejä.

Vierailija
588/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikattu työmarkkinatuki tarkoittaa sitä, että on aktiivisesti laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa itseensä. Käytännössä siis kieltäytynyt työkkärin ja sosiaalitoimen toimista, joilla työllistymistä olisi pyritty edistämään. Jos se oma työllistyminen ei edisty eikä kelpuuta jeesiä tässä, niin miksi ihmeessä tällaiselle ihmiselle pitäisi maksaa työttömyystuet täysinä? Henkilöhän on irtisanoutunut työttömän ainoasta velvollisuudesta eli olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Minun työllistymistäni ei ole kukaan pyrkinyt edistämään. Olen tehnyt satoja työpaikkahakemuksia joka puolelle maata. Ainoat rekrytointikoulutukset, jotka minulle sopisivat, ovat sellaisia, joissa itse olen ollut kouluttamassa. Haluaisin pyrkiä joillekin autonkuljettajakursseille, mutta minulla ei ole rahaa maksaa niihin kuuluvia 350-1000 euron kuluja. Työmarkkinatukeani siis leikataan.

TE-virkailija on soittanut minulle kahdesti tarkistussoiton, jossa on vain päivitelty sitä, että työhön epätoivoisesti haluava ei saa mistään töitä. Olen itse soittanut TE-toimistoon muutaman kerran ja pyytänyt apua. Yksi virkailija oikein suuttui siitä, etten ollut löytänyt töitä, ja kaivoi esille kaikki Uudenmaan opettajanpaikat. Yritin selittää hänelle, että ei aineenopettajaa palkata erityisopettajan tai ihan toisen aineen vakanssiin, mutta hän oli sitä mieltä, että ei niillä niin eroa ole.

Mitä minä sinun mielestäsi olen aktiivisesti laiminlyönyt? Annapa nyt neuvoja, kun en itse tiedä eikä TE-toimisto kerro.

Oletko ehdottanut niitä kursseja työkkärissä? Nykyisinhän työkkäri sponssaakin opiskelua.

Totta kai olen ehdottanut. Ei työkkäri maksa autonkuljettajakurssien lupia ja lääkärintodistuksia. En tiedä, maksaako muiden puolesta, mutta minun ei ainakaan.

Minun mieheni uudelleenkouluttautui ammattikuljettajaksi. TE-toimisto maksoi ammattikuljettajalupakurssit, olisikohan hinta ollut noin 800 euroa. TE-toimistolla on kouluttamisrahaa vain alkuvuodesta, joten mars anomaan rahoitusta ja perustelemaan, miksi sinut pitäisi kouluttaa juuri sille alalle. Pari vuotta sitten TE-toimiston kouluttamisrahat loppuivat toukokuulla.

Miehesi on ilmeisesti jollain tavalla erilainen tapaus, koska minulle sanottiin, että näihin tarkoituksiin ei rahaa anneta. Koulutukseen saan kyllä pyrkiä, mutta se pitää maksaa itse. Mahtaako miehesi kuulua jonkinlaiseen vähemmistöön, joille räätälöidään koulutus tulkkeja myöten?

Vierailija
589/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.

P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.

Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.

Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.

Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?

Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.

Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään. 

Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.

Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D

Niin, sullakaan ei ole isoja lainoja tai velkoja maksettavana? Ja ilmeisesti ei ole pahoja tai kinkkisiä terveysongelmia, jos tarvitset vaan e-pillereitä ja buranaa, ja tulet toimeen julkisen terveydenhuollon palveluilla. Ei olekaan ihme, että pärjäät hyvin.:)

Minulla on ulosotossa yli 56000e, joten voisin sanoa että velkaa on, näistä tuloista eivät niitä peri. Odotan että velat vanhentuu ja nostan sitten säästöni ulos. Seuraavalle viestin löytäjälle voin sanoa että on tässä ollut syöpä ja on myös reuma, nekin lääkkeet Kela maksaa. En kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa koko lääkelistaani. Joo, ja olen 29 vuotias, 6 vuotta kun odotan niin velat ovat vanhentuneet, sitten voin nauttia säästöistäni.

Onko sun vanhemmat tehneet sun nimissä velkaa? Et ainakaan itse ole niitä voinut tehdä, jos olet 29 ja velat vanhenee 6 vuoden päästä.

"Alle 15-vuotiaan velkaantuminen johtuu yleensä vanhemmista, esimerkiksi maksamatta jääneistä perintö-, lahja- tai jäännösveroista."

https://www.ksml.fi/kotimaa/Yli-tuhat-alaik%C3%A4ist%C3%A4-joutuu-vuosi…

Tuossa lukee, että yleensä. Miten muuten alle 15-vuotias voi velkaantua? Eihän sen ikäisenä saa mistään lainaa eikä mitään pysty tilaamaan tai muutenkaan hankkimaan omiin nimiinsä. En ymmärrä.

Vierailija
590/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät eväät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.

Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.

20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.

Totta, ei 20e viikossa saa muuta kuin korkeintaan pääruoat, kaikki muut, ruisleipä, maito, voi tms, tomaatit, kurkku ym. maksaa kyllä aika paljon lisää. Lisäksi mielialaa kyllä piristää jokin herkku silloin tällöin, mutta etenkin se tuntuu olevan työttömiltä kielletty. Halvalla pärjää, mutta pitäisi syödä jotain muutakin kuin samaa keittoa ja jotain laatikkoa seitsemän päivää.

Jännä juttu kun minä saan pääruokien lisäksi myös leipää, juustoa, leikkelettä, paprikaa, tomaattia, kaalia, kurkkua, kaikenmoisia vihanneksia ja kasviksia, sekä mm. kananmunia. Tässä nyt vain muutamia mainittuna. Ja edelleen tuo 20e/vko budjetti pitää. Lisäksi sitten hätiksena puurot, herneet yms. Ostan ne ihan tuosta S-Marketista. Lihaa/kalaa/kanaa siellä on aivan älyttömästi iltaisin -60% joita voi laittaa pakastimeen ja syödä kun huvittaa.

Vierailija
591/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Alle 15-vuotiaan velkaantuminen johtuu yleensä vanhemmista, esimerkiksi maksamatta jääneistä perintö-, lahja- tai jäännösveroista."

Tuossa lukee, että yleensä. Miten muuten alle 15-vuotias voi velkaantua? Eihän sen ikäisenä saa mistään lainaa eikä mitään pysty tilaamaan tai muutenkaan hankkimaan omiin nimiinsä. En ymmärrä.

29+6=35 35-15=20, suosittelen matikan tuntia.

Vierailija
592/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikattu työmarkkinatuki tarkoittaa sitä, että on aktiivisesti laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa itseensä. Käytännössä siis kieltäytynyt työkkärin ja sosiaalitoimen toimista, joilla työllistymistä olisi pyritty edistämään. Jos se oma työllistyminen ei edisty eikä kelpuuta jeesiä tässä, niin miksi ihmeessä tällaiselle ihmiselle pitäisi maksaa työttömyystuet täysinä? Henkilöhän on irtisanoutunut työttömän ainoasta velvollisuudesta eli olla työmarkkinoiden käytettävissä.

Minun työllistymistäni ei ole kukaan pyrkinyt edistämään. Olen tehnyt satoja työpaikkahakemuksia joka puolelle maata. Ainoat rekrytointikoulutukset, jotka minulle sopisivat, ovat sellaisia, joissa itse olen ollut kouluttamassa. Haluaisin pyrkiä joillekin autonkuljettajakursseille, mutta minulla ei ole rahaa maksaa niihin kuuluvia 350-1000 euron kuluja. Työmarkkinatukeani siis leikataan.

TE-virkailija on soittanut minulle kahdesti tarkistussoiton, jossa on vain päivitelty sitä, että työhön epätoivoisesti haluava ei saa mistään töitä. Olen itse soittanut TE-toimistoon muutaman kerran ja pyytänyt apua. Yksi virkailija oikein suuttui siitä, etten ollut löytänyt töitä, ja kaivoi esille kaikki Uudenmaan opettajanpaikat. Yritin selittää hänelle, että ei aineenopettajaa palkata erityisopettajan tai ihan toisen aineen vakanssiin, mutta hän oli sitä mieltä, että ei niillä niin eroa ole.

Mitä minä sinun mielestäsi olen aktiivisesti laiminlyönyt? Annapa nyt neuvoja, kun en itse tiedä eikä TE-toimisto kerro.

Oletko ehdottanut niitä kursseja työkkärissä? Nykyisinhän työkkäri sponssaakin opiskelua.

Totta kai olen ehdottanut. Ei työkkäri maksa autonkuljettajakurssien lupia ja lääkärintodistuksia. En tiedä, maksaako muiden puolesta, mutta minun ei ainakaan.

Minun mieheni uudelleenkouluttautui ammattikuljettajaksi. TE-toimisto maksoi ammattikuljettajalupakurssit, olisikohan hinta ollut noin 800 euroa. TE-toimistolla on kouluttamisrahaa vain alkuvuodesta, joten mars anomaan rahoitusta ja perustelemaan, miksi sinut pitäisi kouluttaa juuri sille alalle. Pari vuotta sitten TE-toimiston kouluttamisrahat loppuivat toukokuulla.

Miehesi on ilmeisesti jollain tavalla erilainen tapaus, koska minulle sanottiin, että näihin tarkoituksiin ei rahaa anneta. Koulutukseen saan kyllä pyrkiä, mutta se pitää maksaa itse. Mahtaako miehesi kuulua jonkinlaiseen vähemmistöön, joille räätälöidään koulutus tulkkeja myöten?

Ei kuulu vähemmistöön. On viisikymppinen suomea äidinkielenään puhuva tavallinen kantasuomalainen mies. Pitää vain osata perustella TE-toimistoon, miksi sopii alalle ja miksi tarvitsee sen koulutuksen. Hän sanoi, että on ollut parikymppisenä kesätöissä telakka-alueella ja silloin myös ajanut trukkia ja traktoria muun työn ohessa ja siksi hänestä tuntuu, että kuljetustyö sopisi hänelle.

On totta, että kun miehen entinen työkaveri meni kylmiltään kysymään, saisiko hänkin rahoituksen samalle kurssille, hän ei sitä saanut. Mutta hän ei millään tavoin osannut perustellakaan, miksi juuri hänen pitäisi saada rahoitus juuri sen alan koulutukseen. Hän myös haki rahoitusta marraskuussa, kun TE-toimiston rahat olivat jo aikaa loppu. Sama TE-toimisto, sama TE-virkailija.

Vierailija
593/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhät eväät kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu kun minä saan pääruokien lisäksi myös leipää, juustoa, leikkelettä, paprikaa, tomaattia, kaalia, kurkkua, kaikenmoisia vihanneksia ja kasviksia, sekä mm. kananmunia. Tässä nyt vain muutamia mainittuna. Ja edelleen tuo 20e/vko budjetti pitää. Lisäksi sitten hätiksena puurot, herneet yms. Ostan ne ihan tuosta S-Marketista. Lihaa/kalaa/kanaa siellä on aivan älyttömästi iltaisin -60% joita voi laittaa pakastimeen ja syödä kun huvittaa.

Niin, ja kaikki asuu sitten S-marketin naapurissa? Ja ihan kaikille halukkaille riittää alennustuotteita mielin määrin?

Vierailija
594/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?

Vierailija
595/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi vahingonkorvauksista.

Vierailija
596/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

29+6=35 35-15=20, suosittelen matikan tuntia.

No niin tietysti joo. Paha ajatusvirhe. Pyydän anteeksi, siis myös häneltä, jolle alunperin vastasin.

Vierailija
597/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa. 

Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.

Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.

En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.

Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)

Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.

Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.

Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.

En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.

Sitten kun kaapit tyhjenee eikä yksinkertaisesti ole enää mitään. Tulee siihen viisas ikänsä hyväosaisena elänyt lähimmäinen neuvomaan kuinka täytyy opetella ennakoimaan.

Siinä kohtaa kun ei ole enää muuta syötävää kuin ihoa myöten kalutut kynnet, on vielä ruokajonomahdollisuus.

Vierailija
598/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa. 

Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.

Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.

En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.

Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)

Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.

Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.

Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.

En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.

Sitten kun kaapit tyhjenee eikä yksinkertaisesti ole enää mitään. Tulee siihen viisas ikänsä hyväosaisena elänyt lähimmäinen neuvomaan kuinka täytyy opetella ennakoimaan.

Siinä kohtaa kun ei ole enää muuta syötävää kuin ihoa myöten kalutut kynnet, on vielä ruokajonomahdollisuus.

Siis ne ruokakassit, joita meidänkin kaupungissa jakaa kolme eri tahoa useina päivinä viikossa. Ja srk:n diakonia. Koulujen keittiöiltä voi käydä pyytämässä ylijäämäruokaa ilmaiseksi, on valmiita aterioita salaatteineen.

Vierailija
599/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. En malta vahingonilolleni mitään kun luen näitä kiukkuisten köyhien stooreja. >D Olen vieläpä itse samassa tilanteessa, sairaseläkkeellä, tulot vajaa 600e. Mutta en maksa vuokraa kun asun vanhan 88v isäukon kanssa samassa huushollissa ja maksatan sillä lähes kaiken ja SÄÄSTÄN! Tällä hetkellä 71.000e! Ensi kuussa tulee lisää ja sitä seuraavana... Miksette tee samoin?

M43

Mun isä kuoli 1996 ja äiti 2000, viimeinen isovanhemmista 2004. Sisaruksia ei ole, muuhun sukuun en ole pitänyt yhteyksiä. Lapsia ei ole eikä miestä. Kenen luokse ehdottaisit, että muuttaisin?

N48

Veri on vettä sakeampi. Suvun on tarkoitus tukea ja auttaa. Miksi olet hylännyt omasi etkä ole vaalinut suhteita sukuun?

Vierailija
600/737 |
02.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.

Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.

Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.

Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.

Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.

Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.

Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.

Samaa mieltä kyllä, mutta kaikki pienituloiset eivät saa asumistukea. Olen opiskelija, miehen palkka n. 2000e ja 2 lasta. Ei olla oikeutettuja tt-tukeen. Itsellä sairaus josta monesti lääke ja lääkärikulut n. 200e per kk ja lisäksi vaikuttaa myös ruokakuluihin kun on todella rajattu ruokavalio. Miehen töissäkulkemiseen menee bensaa 200e edestä per kk. Asumiseen menee jo vajaat 1000e,vaikka asutaan halvasti. Asumistukea saadaan parisensataa. Tosi tiukoilla ollaan.

Jos perheessä on toinen aikuinen opiskelija, silloinhan perhe on oikeutettu opiskelija-asuntoon. Teillä on liian kallis asunto+asumiskustannukset, se on selvä.