Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Mihin ne rahat on menneet, kun ei ole varaa syödä?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Sinä idioottihan sen tiedät.
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
Te ette vieläkään ymmärrä köyhiä. Mun vanhemmat oli rutiköyhiä. Näin monesti nälkää, ei ollut ikinä uusia vaatteita yms. He tuhlasivat rahansa erilaisiin bisneksiin. Esim kaksi kertaa yrittivät alkaa pitää sikalaa vaikka asiasta ei ollut mitään kokemusta ja siitä jäi kauheat velat. Rahankäyttöä pitäisi köyhille opettaa. Se on kaiken a ja o.
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Meilläkin jää vain 2800€ tuista vuokran jälkeen, eikä lapset pääse edes ulkomaille
"Köyhät teillä on aina keskuudessanne".
Vierailija kirjoitti:
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
Minä, minä ja minä...ketään ei kiinnosta mitä sinä olet syönyt, joten miksi tulet sitä tänne kertomaan? Oletko niin tyhmä, ettet ymmärrä kuinka erilaisia ihmiset, heidän elämäntilanteensa ja -tapahtumansa ovat? Tiedän, olet sillä muuten et olisi kirjoittanut tuota naiivia ja typerää komenttiasi.
Siis mitä ihmettä ihmiset!? Oikeesti täällä on vaan näitä minä sitä minä tätä mölisijöitä! Nyt valoja päälle taas...
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin jää vain 2800€ tuista vuokran jälkeen, eikä lapset pääse edes ulkomaille
Meillä ei miehen kanssa palkatkaan ole yhteensä edes 2500€. Yksi lapsi on. Silti ollaan pärjätty.
Onkohan vähän lapinlisää jos lapsen viikon ruuat maksavat 2 euroa? Tai vitosen eli vajaan tupakka-askin verran. Mihin se muu yhteiskunnalta saatu fyrkka oiken menee ja onko silloin prioriteetit elämässä silloin ihan kohdallaan?
Kukkuu taas näitä juttuja.
On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään.
Työttömänä en käsitä miten ei ole varaa ostaa ruokaa, mihin ihmeeseen ne rahat menee???
Ovat valinneet tarinat taas ääripäästä, niin ajattelutapaa kuin taloudenpitoa ajatellen. Ei työttömyysaika välttämättä noin surkeaa kyllä ole monellakaan. Aivan yhtälailla niitä paineita ja ikäviä ajatuksia syntyy työelämässäkin ollessa, ei se niin helppoa ole, vaikka rahaa on enemmän käytössä. Aika monella on tukiverkostoa taustalla, säästöjä, perintöjä, ei ihmiset heti työttömyyden alkaessa johonkin synkkään kuoppaan putoa, ei aina edes pitkäaikaistyöttömyyskään elämää pysäytä. Ymmärrän kyllä, että jos kaikki ”kortit on pelattu huonosti”, niin voi se tilanne olla aika ikävä.
Ketjujen parasta antia on köyhä, joka tulee kiroilemaan ja nimittelemään alatyylisesti niitä, jotka kyseenalaistavat suomalaisten köyhien kulutustottumukset.
Vierailija kirjoitti:
On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään.
Ei vaan se aktiivimalli oikeasti on hyvä asia! Sen puuttuvan tuen saa toimeentulotuessa takaisin, samalla saa sitten lääkärikulut ja lääkkeet ilmaiseksi! Kukaan ei ole tätä ilmeisesti tajunnut. Jos aktiivimallia ei olisi, en saisi toimeentulotukea ja täten nuo kaikki pitäisi maksaa itse työmarkkinatuesta.
Jos tilanne on se, että lapselle on pelkkää riisiä ruoaksi, elämänhallinninnassa on jotain vikaa. Ruoka-apua saa kyllä joka kunnasta, jos ei ole ruokajonoa, sitä saa diakoniasta.
Juuri ruoassa on eniten varaa säästää oikeilla valinnoilla.Iso osa näistä ostelee kalliista pikkukaupoista ja syö pikaruokapaikoissa tai tilailee pizzaa kotiinkuljetettuna.
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.