Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että 250 000e säästöni riittävät aika pitkään jos tuet lakkautettaisi. Ainakin sen aikaa että tuet saisi uudestaan juoksemaan.
Miten olet onnistunut säästämään noin paljon? Itsellä vain kusiset 70t. Raha on tärkein asia ihmisen elämässä!
Palkkatöissä ollessani säästin sekä nykyisin säästän työmarkkinatuesta. Pari muuta kikkaa on sellaisia joista en tässä kirjoita, niistä tullut suurin osa säästöistä. Nämä minun säästöt eivät näy missään, sillä muuten en saisi toimeentulotukea.
Niin, kyllä mäki säästäisin noista tuloista jos sais tt-tukea tai asumistukea. Koitapa säästää pelkästä työmarkkinatuesta!
No oma moka jos niitä ei osaa hakea.
Eikä ole, en ole oikeutettu niihin. En ole osannut piilottaa säästöjäni, ehkä pitäisi jos se kerran sallitaan.
No voit sinä vieläkin ne piilottaa ja hakea sen jälkeen toimeentulotukea. Nyt on ainakin vinkki annettu ja loppu on kiinni sinusta. Pyytävät kolmelta viimeiseltä kuukaudelta tiliotteet joten on ehkä hyvä odottaa sen aikaa ennen hakemuksen lähettämistä.
Kerropa nyt minne olet ne säästösi piilottanut? Nostanut sukanvarteen? Kyllä taidan minäkin nostaa ja mennä vaikka maailmanympärysmatkalle ja sitten marssin sossuun.
Miksi kertoisin? Ei ole minun edun mukaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan työtön ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut, mikä on se, mihin pyritäänkin. Pitämään ihmiset elossa, ei antamaan rahaa huvituksiin ja prameaan elintasoon. Se riittänee, että pysyy hengissä, on katto pään päällä ja vaatteet yllä (vaikka sitten olisikin koti kaupungin huonomaineiselta osalta ja vaatteet kirpputorilta)."
Kenen mielestä riittää? Sinunko? Tai niidenkö, jotka ovat mielestään nettomaksajia, ja siitä vihaisia?
Onko se ihmisyyttä, että "vain pysyy hengissä"?
Jollekin voi riittääkin tuollainen elämä, mutta minusta se kuulostaa aika kamalalta.
Ei tukien ole tarkoitus kattaa huvituksia, herkkuja tai matkoja. Sen tarkoitus on elättää ihmiset. Miten kuvittelet, että valtio pärjäisi, jos kaikille kustannettaisiin oikein mulava elintaso? Luuletko, että se kannustaisi ihmisiä hakeutumaan töihin, mikäli ilmankin kykenisi tekemään samoja asioita kuin työssäkäyvät?
Kuulut ilmeisesti niihin ihmisiin, jotka käyvät töissä pelkästään tai pääasiassa rahan takia? Yllätys, yllätys, meitä on muunkinlaisia. Olen työtön, mutta teen välillä lyhytaikaisia työprojekteja. Tykkään niistä niin paljon, että tekisin niitä, vaikka voittaisin millejä rahaa. Tekisin luultavasti silloin enemmänkin töitä, koska byrokratia ei olisi esteenä eikä jatkuva stressi verottaisi voimia.
Mielenkiintoinen kysymys, kiitos! Hieman kaksipiippuinen juttu. Pidän kyllä työstäni erittäin paljon, mutta jos saisin saman rahan käteen käymättä töissä, en kävisi töissä. Teen kuitenkin 40-50 tuntia töitä viikossa, ja jos saisin saman summan näppiin istumalla himassa, niin istuisin himassa. Tekisin kaikkea sitä, mistä nyt vain haaveilen että ehtisin ja jaksaisin vapaa-ajallani tehdä - lukisin, lenkkeilisin, kuntoilisin, matkustelisin ja tapaisin ystäviä ja sukulaisia. Toki teen näitä nytkin, mutten niin paljon kun haluaisin. Kyllä mun mielestä kuitenkin suurinta osaa ihmisiä motivoi töissä käymiseen juuri raha, poikkeuksena esim. luovaa työtä tekevät joille työ on samalla intohimoinen harrastus.
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan työtön ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut, mikä on se, mihin pyritäänkin. Pitämään ihmiset elossa, ei antamaan rahaa huvituksiin ja prameaan elintasoon. Se riittänee, että pysyy hengissä, on katto pään päällä ja vaatteet yllä (vaikka sitten olisikin koti kaupungin huonomaineiselta osalta ja vaatteet kirpputorilta)."
Kenen mielestä riittää? Sinunko? Tai niidenkö, jotka ovat mielestään nettomaksajia, ja siitä vihaisia?
Jollekin voi riittääkin tuollainen elämä, mutta minusta se kuulostaa aika kamalalta.
Suomessa saa kyllä sen verran rahaa että hengissä pysymisen lisäksi voi syödä terveellisesti, käydä lääkärissä ja hankkia vaatteita ja harrastusvälineitä käytettynä. Edellytyksenä toki että rahat käyttää järkevästi, boheemia vapaata rahankäyttöä ei valitettavasti voi verovaroilla sponsoroida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?
Minä olen monta kertaa kirjoittanut tässä ketjussa että se 497e riittää elämiseen, esim. etusivun nro 8. Se tuki on todellakin riittävä hyvään elämiseen kun miettii mihin rahansa käyttää. Olen kanssasi samaa mieltä!
Sama, en oikeasti käsitä mihin ne 500 elämiseen tarkoitettua euroa katoavat. Samoin lehtijutuissa jää aina kysymysmerkiksi mihin rahat menevät.
Nimimerkillä "Sivusta seurannut":
Ne katoavat ripsipidennyksiin, rakennekynsiin, hiusväreihin, tupakkaan, kavereitten kanssa hengaillessa ostettaviin virvokkeisiin ym. ja moniin pieniin ostoksiin ja sellaisiin merkkituotteisiin joiden sijasta ei voi ostaa halvempaa. Ei niihin koko 500€ kuukaudessa mene, mutta jo pari euroa päivässä ja kymppi viikossa vie kymmenesosan käytettävissä olevista rahoista. Jos jäljelle jääneillä joutuu ostamaan jotain välttämätöntä, vaikka uuden vaatteen tai kengät rikkinäisten tilalle, ei jäljellä ole tarpeeksi rahaa.
Monelle menee paljon rahaa myös aiemmin otettujen vippien ja osamaksujen maksamiseen. Kun niihen hupenee useampi kymppi tai jopa satanen kuussa, niin taas ei rahat riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?
Minä olen monta kertaa kirjoittanut tässä ketjussa että se 497e riittää elämiseen, esim. etusivun nro 8. Se tuki on todellakin riittävä hyvään elämiseen kun miettii mihin rahansa käyttää. Olen kanssasi samaa mieltä!
Sama, en oikeasti käsitä mihin ne 500 elämiseen tarkoitettua euroa katoavat. Samoin lehtijutuissa jää aina kysymysmerkiksi mihin rahat menevät.
Olen sama joka ihmettelee kanssasi, ja saan tuon 497,27e käteen kuukaudessa siis vuokran jälkeen, ja en ymmärrä miten jotkut ei saa tuota rahaa riittämään. Itsellä tuon jälkeen pakollinen kulu on puhelinlasku eli alle 20e/kk, ja raha riittää loustavasti hyvään ruokaan kun miettii miten sen rahan käyttää. Lisäksi siitä rahasta voi laittaa paljon syrjään pahan päivän varalle. En usko että haluat minulta tarkempaa selvitystä menoistani, mutta kerroin niistä aika tarkasti viestissä nro 8. Hyvää kevättä! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sama joka ihmettelee kanssasi, ja saan tuon 497,27e käteen kuukaudessa siis vuokran jälkeen, ja en ymmärrä miten jotkut ei saa tuota rahaa riittämään. Itsellä tuon jälkeen pakollinen kulu on puhelinlasku eli alle 20e/kk, ja raha riittää loustavasti hyvään ruokaan kun miettii miten sen rahan käyttää. Lisäksi siitä rahasta voi laittaa paljon syrjään pahan päivän varalle. En usko että haluat minulta tarkempaa selvitystä menoistani, mutta kerroin niistä aika tarkasti viestissä nro 8. Hyvää kevättä! :)
Niin, nyt on menossa kaksi keskustelua: yksi niistä, jotka saavat tuon 497,27 € käteen pakollisten jälkeen, ja toinen niistä, jotka eivät saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät eväät kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Sinä idioottihan sen tiedät.
Kyllähän se sitä on. Kaverini, joka on työtön niin valittaa nälkäänsä ja kaapit aina tyhjinä. Varaa on kuitenkin juoda kaljaa ja poltella tupakkia. Jos sille joku lainaa 20e, niin se painuu Lidliin ostamaan 15 kaljaa, sätkäpapereita ja pari pussia makaroonia. Tolla 20e saisi viikon safkat helposti.
20e viikossa on varmaan vítun monen lääkärin suositus ruokamenoiksi. Siis vähemmän kuin kehitysmaiden slummilaisilla.
Totta, ei 20e viikossa saa muuta kuin korkeintaan pääruoat, kaikki muut, ruisleipä, maito, voi tms, tomaatit, kurkku ym. maksaa kyllä aika paljon lisää. Lisäksi mielialaa kyllä piristää jokin herkku silloin tällöin, mutta etenkin se tuntuu olevan työttömiltä kielletty. Halvalla pärjää, mutta pitäisi syödä jotain muutakin kuin samaa keittoa ja jotain laatikkoa seitsemän päivää.
Jännä juttu kun minä saan pääruokien lisäksi myös leipää, juustoa, leikkelettä, paprikaa, tomaattia, kaalia, kurkkua, kaikenmoisia vihanneksia ja kasviksia, sekä mm. kananmunia. Tässä nyt vain muutamia mainittuna. Ja edelleen tuo 20e/vko budjetti pitää. Lisäksi sitten hätiksena puurot, herneet yms. Ostan ne ihan tuosta S-Marketista. Lihaa/kalaa/kanaa siellä on aivan älyttömästi iltaisin -60% joita voi laittaa pakastimeen ja syödä kun huvittaa.
Niin, ja kaikki asuu sitten S-marketin naapurissa? Ja ihan kaikille halukkaille riittää alennustuotteita mielin määrin?
En nyt myönnä, että itse asun naapurissa kun minulla on matkaa 4km S-Markettiin. Vai oletatko että se on minulla 300m päässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nyt on menossa kaksi keskustelua: yksi niistä, jotka saavat tuon 497,27 € käteen pakollisten jälkeen, ja toinen niistä, jotka eivät saa.
Niin ja on silkkaa tyhmyyttä jos hyväksyy sen että saa vähemmän, koska tuo 497 kuuluu jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen. Se ei ole minun vika että ihmiset eivät osaa hakea heille kuuluvia tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo. Perussuomalaiset jo totuuden aiemmin kertoivat että meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Se todellakin on, jos omistusasuntoa voi pitää ja saada tukia.
Omistusasuntoon maksetaan asumiskuluja (sähkö, vesi jne.) ihan samalla tavalla kuin vuokra-asuntoon. Ei sossu maksa asuntolainoja. Lainanhoidosta on sovittava pankin kanssa, esim. ottaa maksuttomia kuukausia, jos niitä on jäljellä, tai laskee kuukausittaisen maksun niin alas, että pärjää elämässä. Sen sijaan vuokra-asuntoon sossu/Kela maksaa myös osan vuokrasta. Se on paljon kalliimpaa touhua se.
Ei maksa ei, mutta setäni onnistui maksattamaan 350 000e omakotitalon itselleen poikansa toimeentulotuesta jossa nyt viettää leppoisia eläkepäiviä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että 250 000e säästöni riittävät aika pitkään jos tuet lakkautettaisi. Ainakin sen aikaa että tuet saisi uudestaan juoksemaan.
Miten olet onnistunut säästämään noin paljon? Itsellä vain kusiset 70t. Raha on tärkein asia ihmisen elämässä!
Palkkatöissä ollessani säästin sekä nykyisin säästän työmarkkinatuesta. Pari muuta kikkaa on sellaisia joista en tässä kirjoita, niistä tullut suurin osa säästöistä. Nämä minun säästöt eivät näy missään, sillä muuten en saisi toimeentulotukea.
Niin, kyllä mäki säästäisin noista tuloista jos sais tt-tukea tai asumistukea. Koitapa säästää pelkästä työmarkkinatuesta!
No oma moka jos niitä ei osaa hakea.
Eikä ole, en ole oikeutettu niihin. En ole osannut piilottaa säästöjäni, ehkä pitäisi jos se kerran sallitaan.
No voit sinä vieläkin ne piilottaa ja hakea sen jälkeen toimeentulotukea. Nyt on ainakin vinkki annettu ja loppu on kiinni sinusta. Pyytävät kolmelta viimeiseltä kuukaudelta tiliotteet joten on ehkä hyvä odottaa sen aikaa ennen hakemuksen lähettämistä.
Kerropa nyt minne olet ne säästösi piilottanut? Nostanut sukanvarteen? Kyllä taidan minäkin nostaa ja mennä vaikka maailmanympärysmatkalle ja sitten marssin sossuun.
Ihan voit vapaavalintaiseen paikkaan laittaa. Tai sitten matkustella ja sen jälkeen täyttää Kelan sivuilla toimeentulotuen hakemuksen. Fakta on että pelkällä peruspäivärahalla ja asumistuella jäädään miltei satavarmasti alle toimeentulotuen normin kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja on silkkaa tyhmyyttä jos hyväksyy sen että saa vähemmän, koska tuo 497 kuuluu jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen. Se ei ole minun vika että ihmiset eivät osaa hakea heille kuuluvia tukia.
Ja jos ei hakemalla saa (koska kaikki eivät saa), niin pitääkö mennä ryöstämään?
Vierailija kirjoitti:
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
muakin kummastuttaa mihin nuo ihmiset käyttävät saamansa tukirahat, joita heille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei hakemalla saa (koska kaikki eivät saa), niin pitääkö mennä ryöstämään?
ei se tukien haku mitään arvontaa ole, niissähän on selkeät kriteerit.
se johtuu siitä että sitä toimeentulotukea ei vaan kaikille makseta vaikka sitä hakisi ja laskelmassa olisi vaje.
ei silloin jää rahaa ruokaan. sossu kyllä nostaa palkan siitäkin "työstä".
Vierailija kirjoitti:
No sitten varmaan kannattaa pyrkiä pois siitä olotilasta omin toimin. Vaikka hakemalla töitä, sijoittamalla jne. Ainoastaan jos elät toimeentulotuella, sinulla ei ole mahdollista säästää ja sijoittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?
Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.
Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään.
Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.
Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D
Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.
Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...
Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/yksin-asuvan-…
miksi meidän muiden pitäisi maksaa sinun huvittelusi ja matkustelusi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?
Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.
Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään.
Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.
Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D
Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.
Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...
Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/yksin-asuvan-…
Et oletettavasti päivittäin tuosta 7 eurosta osta vaatteita ja lääkkeitä. Huvitella voi ilmaiseksikin. Köyhän ei ole tarkoitus matkustella valtion rahoilla.
Hammaslääkäriin ei tarvitse mennä kuin reiän paikkaukseen, ja sinne saa ajan samana päivänä. Kunnallisella maksaa kolmisenkymppiä.
Jos olet opiskelija, voit anoa soluasuntoa, jossa asuminen on halvempaa, ja saat opiskelija-alennuksia. Jos asut vuokralla, kotivakuutus on halpa, koska se kattaa vain irtaimiston; itse asunnon vakuutus on vuokranantajan vastuulla. Lisäksi vakuutus on vähän yhtä tyhjän kanssa, koska omavastuuosuus on joka tapauksessa useita satoja.
Pakko korjata virheellinen tieto. Ainakin meillä yhden hampaan paikkaaminen kunnallisella puolella maksoi tänä vuonna n.56 euroa. Kuvittelisin, että hinnat ovat yhteneväisiä eri puolilla maata. Kolmellakympillä ei hampaita ole paikattu pitkään aikaan. Ihan vaan tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se tukien haku mitään arvontaa ole, niissähän on selkeät kriteerit.
No niinpä. Ja jos et sovi syystä tai toisesta niihin kriteereihin, niin et saa. Sitähän tässä nyt on viestitolkulla yritetty kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
Opiskelija saa 2,60 lounaan, johon saa RAJATTOMASTI LEIPÄÄ JA RASVAA.
Työttömänä ollessani söin suolattua riisiä. Riisipaketti on 2e, ja siitä syö 1,5 päivää. Lisäksi Kekstran pähkinöitä.
Kallista riisiä tai sitten syöt helv. paljon. 2 eurolla saa kilon riisiä eli melkoisen vuoren keitettynä. En minä jaksaisi syödä tuollaista määrää 2 päivässä.