Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
"Kukaan työtön ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut, mikä on se, mihin pyritäänkin. Pitämään ihmiset elossa, ei antamaan rahaa huvituksiin ja prameaan elintasoon. Se riittänee, että pysyy hengissä, on katto pään päällä ja vaatteet yllä (vaikka sitten olisikin koti kaupungin huonomaineiselta osalta ja vaatteet kirpputorilta)."
Kenen mielestä riittää? Sinunko? Tai niidenkö, jotka ovat mielestään nettomaksajia, ja siitä vihaisia?
Onko se ihmisyyttä, että "vain pysyy hengissä"?
Jollekin voi riittääkin tuollainen elämä, mutta minusta se kuulostaa aika kamalalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?
Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.
Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään.
Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.
Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D
Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.
Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...
Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/yksin-asuvan-…
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo.
En ole sossun asiakas, mutta onko sinusta tosiaan parempi, että yhteiskunta maksaa vuokrani (esim. 700 euroa), vai asumistukea yhtiövastikkeeseeni (300 euroa)?
Minä olen tullut Suomelle paljon halvemmaksi säästämällä omaan asuntoon, kuin jos olisin elänyt koko elämäni vuokrakämpässä.
Vierailija kirjoitti:
"Kukaan työtön ei tietääkseni ole Suomessa nälkään kuollut, mikä on se, mihin pyritäänkin. Pitämään ihmiset elossa, ei antamaan rahaa huvituksiin ja prameaan elintasoon. Se riittänee, että pysyy hengissä, on katto pään päällä ja vaatteet yllä (vaikka sitten olisikin koti kaupungin huonomaineiselta osalta ja vaatteet kirpputorilta)."
Kenen mielestä riittää? Sinunko? Tai niidenkö, jotka ovat mielestään nettomaksajia, ja siitä vihaisia?
Jollekin voi riittääkin tuollainen elämä, mutta minusta se kuulostaa aika kamalalta.
Ei tukien ole tarkoitus kattaa huvituksia, herkkuja tai matkoja. Sen tarkoitus on elättää ihmiset. Miten kuvittelet, että valtio pärjäisi, jos kaikille kustannettaisiin oikein mulava elintaso? Luuletko, että se kannustaisi ihmisiä hakeutumaan töihin, mikäli ilmankin kykenisi tekemään samoja asioita kuin työssäkäyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Jo yhdenkin lapsen kanssa tilanne olisi aivan toinen.
Lapsesta maksetaan lapsilisää, köyhä saa päivähoidon ilmaiseksi ja alennuksia/tukia lapsen harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Eli yhteiskunnalta pitäisi saada lisää rahaa, mutta sitä rahankäyttöä ei pitäisi joutua itse miettimään?
Ei me työssäkäyvätkään voida ostaa mitä tahansa, vaan moni joutuu budjetoimaan menojaan ja valitsemaan, mitä hankkii. Tottakai elintaso on itellä ainakin työssäkäyvänä korkeampi, mutta en mä kyllä ymmärrä miksi työttömän pitäisi saada sama elintaso. Perustarpeet pitää saada tietenkin katettua, mutta kaikki muu on extraa.
Eiköhän niitä ole yleensä mietitty aika paljon, monesti väsymiseen saakka. Ainakin itse olen uuvuttanut itseni jopa liialla asioiden pyörittämisellä päässäni, ja usein laskenut ne pienet pennoset moneen kertaan päivän aikana. Ja joskus tullaan yksinkertaisesti siihen tilanteeseen, ettei voi tyhjästä enää nyhjästä mihinkään.
Ihmisillä näyttää olevan hyvin erilaisia käsityksiä siitä, mitä perustarpeisiin kuuluu. En minä edes kaipaa mitään luksusta, mutta kyllä vuoden 2019 Suomessa perustarpeisiin pitäisi kuulua muutakin kuin asunto, ruokaa ja yksi tai kaksi vaatekertaa.
Kyllä näillä nykyisillä tuilla on helposti varaa hommata lääkkeet, hyvää ruokaa, vaatteet (ostin myös talvella uudet talvikengät), käyn elokuvissa joskus, käyn ulkomailla, ostin pihakalusteet, kävin hammaslääkärissä ja papa-kokeissa, juon alkoholia... Autoa en tarvitse vaikka kortti onkin, se ehkä ainoa mihin ei ole varaa/en tarvitse. Saan Kelasta asumistuen 238e, työmarkkinatuen 528e ja toimeentulotukea n.65ekk. Summat suurinpiirtein kun en jaksa kirjautua Kelan sivuille. Tämän lisäksi maksavat kotivakuutuksen, lääkärikäynnit ja lääkkeet (e-pillerit ja buranat). Miten tuolla ei voi pärjätä? :D
Niin, sullakaan ei ole isoja lainoja tai velkoja maksettavana? Ja ilmeisesti ei ole pahoja tai kinkkisiä terveysongelmia, jos tarvitset vaan e-pillereitä ja buranaa, ja tulet toimeen julkisen terveydenhuollon palveluilla. Ei olekaan ihme, että pärjäät hyvin.:)
Minulla on ulosotossa yli 56000e, joten voisin sanoa että velkaa on, näistä tuloista eivät niitä peri. Odotan että velat vanhentuu ja nostan sitten säästöni ulos. Seuraavalle viestin löytäjälle voin sanoa että on tässä ollut syöpä ja on myös reuma, nekin lääkkeet Kela maksaa. En kokenut tarpeelliseksi ilmoittaa koko lääkelistaani. Joo, ja olen 29 vuotias, 6 vuotta kun odotan niin velat ovat vanhentuneet, sitten voin nauttia säästöistäni.
Onko sun vanhemmat tehneet sun nimissä velkaa? Et ainakaan itse ole niitä voinut tehdä, jos olet 29 ja velat vanhenee 6 vuoden päästä.
Taidat olla trolli, taitamaton sellainen.
15 vuodessa vanhenee velat, ihan hyvin on voinut ne tehdä.
"Alle 15-vuotiaan velkaantuminen johtuu yleensä vanhemmista, esimerkiksi maksamatta jääneistä perintö-, lahja- tai jäännösveroista."
https://www.ksml.fi/kotimaa/Yli-tuhat-alaik%C3%A4ist%C3%A4-joutuu-vuosi…
Tuossa lukee, että yleensä. Miten muuten alle 15-vuotias voi velkaantua? Eihän sen ikäisenä saa mistään lainaa eikä mitään pysty tilaamaan tai muutenkaan hankkimaan omiin nimiinsä. En ymmärrä.
Esimerkiksi vahingonkorvauksista.
Itse aiheutettua köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saan työmarkkinatuen ja asumistuen. Vuokran ja laskujen jälkeen jää 7 euroa per päivä ruokaan, lääkkeisiin, vaatteisiin, hammaslääkäriin, opintoihin, ynnä muuhun. Itse en koe että pärjään tuolla summalla.
Tuolla rahalla ei ole varaa hankkia kotivakuutusta, ei ole varaa ostaa kunnollisia vaatteita kuin harvoin, lääkkeitä joutuu jättämään ostamatta, saati että olisi rahaa ostaa monipuolisesti ruokaa, huvitella ja matkustaa lomalle jne...
Mutta eihän tämä ole vain henkilökohtainen kokemus vaan tutkittu juttu. Tutkimuksen mukaan mun pitäisi saada vähintään 750 euroa kuussa enemmän että tulojani voisi sanoa kohtuulliseksi minimibudjetiksi.
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/hyvinvointiyhteiskunta/yksin-asuvan-…
Et oletettavasti päivittäin tuosta 7 eurosta osta vaatteita ja lääkkeitä. Huvitella voi ilmaiseksikin. Köyhän ei ole tarkoitus matkustella valtion rahoilla.
Hammaslääkäriin ei tarvitse mennä kuin reiän paikkaukseen, ja sinne saa ajan samana päivänä. Kunnallisella maksaa kolmisenkymppiä.
Jos olet opiskelija, voit anoa soluasuntoa, jossa asuminen on halvempaa, ja saat opiskelija-alennuksia. Jos asut vuokralla, kotivakuutus on halpa, koska se kattaa vain irtaimiston; itse asunnon vakuutus on vuokranantajan vastuulla. Lisäksi vakuutus on vähän yhtä tyhjän kanssa, koska omavastuuosuus on joka tapauksessa useita satoja.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?
Ja kuinka monesti näissä ketjuissa on kerrottu, että kaikki eivät saa sitä 500/kk. Miten monta kertaa se pitää sanoa, että se menee perille? Jotkut saavat esim. leikattua tt-tukea ja eri syistä on myös väliinputoajia. Suomen sosiaaliturva ei todellakaan ole aukoton.
Melkein jokaisella suomalaisella on jotain lainaa tai velkaa; asunto-, opinto- ja/tai kulutusluottoa. Tämän artikkelin mukaan joka neljännellä suomalaisella on joku kulutusluotto:
https://yle.fi/uutiset/3-9730138
Jos yllättäen jää työttömäksi tai työkyvyttömäksi, niin kyllä niitä lainoja pitää edelleen maksaa. Asunto- ja opintolainojen maksuihin saa helpotuksia ja joustoja jonkin aikaa, muttei loputtomiin. Ja jos perintätoimistot ja ulosotto tulevat mukaan, niin sitten vasta lisäkuluja tulee ja ulosoton myötä elämä vaikeutuu muutenkin. Siksikin monet yrittävät välttää ulosottoa viimeiseen saakka.
Moni joutuu myös ostamaan jotain tärkeää osamaksulla, vaikka ei se järkevää olekaan. Joskus se vaan on ainoa todellinen vaihtoehto.
Ja esim. itselläni julkinen terveydenhoito ei ole riittävä, joudun hakemaan täydennystä yksityiseltä puolelta. Niitä kuluja tt-tuessa ei huomioida, myöskään harkinnanvaraista en saa.
Vierailija kirjoitti:
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
Opiskelija saa 2,60 lounaan, johon saa RAJATTOMASTI LEIPÄÄ JA RASVAA.
Työttömänä ollessani söin suolattua riisiä. Riisipaketti on 2e, ja siitä syö 1,5 päivää. Lisäksi Kekstran pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikattu työmarkkinatuki tarkoittaa sitä, että on aktiivisesti laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa itseensä. Käytännössä siis kieltäytynyt työkkärin ja sosiaalitoimen toimista, joilla työllistymistä olisi pyritty edistämään. Jos se oma työllistyminen ei edisty eikä kelpuuta jeesiä tässä, niin miksi ihmeessä tällaiselle ihmiselle pitäisi maksaa työttömyystuet täysinä? Henkilöhän on irtisanoutunut työttömän ainoasta velvollisuudesta eli olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Minun työllistymistäni ei ole kukaan pyrkinyt edistämään. Olen tehnyt satoja työpaikkahakemuksia joka puolelle maata. Ainoat rekrytointikoulutukset, jotka minulle sopisivat, ovat sellaisia, joissa itse olen ollut kouluttamassa. Haluaisin pyrkiä joillekin autonkuljettajakursseille, mutta minulla ei ole rahaa maksaa niihin kuuluvia 350-1000 euron kuluja. Työmarkkinatukeani siis leikataan.
TE-virkailija on soittanut minulle kahdesti tarkistussoiton, jossa on vain päivitelty sitä, että työhön epätoivoisesti haluava ei saa mistään töitä. Olen itse soittanut TE-toimistoon muutaman kerran ja pyytänyt apua. Yksi virkailija oikein suuttui siitä, etten ollut löytänyt töitä, ja kaivoi esille kaikki Uudenmaan opettajanpaikat. Yritin selittää hänelle, että ei aineenopettajaa palkata erityisopettajan tai ihan toisen aineen vakanssiin, mutta hän oli sitä mieltä, että ei niillä niin eroa ole.
Mitä minä sinun mielestäsi olen aktiivisesti laiminlyönyt? Annapa nyt neuvoja, kun en itse tiedä eikä TE-toimisto kerro.
Oletko ehdottanut niitä kursseja työkkärissä? Nykyisinhän työkkäri sponssaakin opiskelua.
Totta kai olen ehdottanut. Ei työkkäri maksa autonkuljettajakurssien lupia ja lääkärintodistuksia. En tiedä, maksaako muiden puolesta, mutta minun ei ainakaan.
Minun mieheni uudelleenkouluttautui ammattikuljettajaksi. TE-toimisto maksoi ammattikuljettajalupakurssit, olisikohan hinta ollut noin 800 euroa. TE-toimistolla on kouluttamisrahaa vain alkuvuodesta, joten mars anomaan rahoitusta ja perustelemaan, miksi sinut pitäisi kouluttaa juuri sille alalle. Pari vuotta sitten TE-toimiston kouluttamisrahat loppuivat toukokuulla.
Miehesi on ilmeisesti jollain tavalla erilainen tapaus, koska minulle sanottiin, että näihin tarkoituksiin ei rahaa anneta. Koulutukseen saan kyllä pyrkiä, mutta se pitää maksaa itse. Mahtaako miehesi kuulua jonkinlaiseen vähemmistöön, joille räätälöidään koulutus tulkkeja myöten?
Ei kuulu vähemmistöön. On viisikymppinen suomea äidinkielenään puhuva tavallinen kantasuomalainen mies. Pitää vain osata perustella TE-toimistoon, miksi sopii alalle ja miksi tarvitsee sen koulutuksen. Hän sanoi, että on ollut parikymppisenä kesätöissä telakka-alueella ja silloin myös ajanut trukkia ja traktoria muun työn ohessa ja siksi hänestä tuntuu, että kuljetustyö sopisi hänelle.
On totta, että kun miehen entinen työkaveri meni kylmiltään kysymään, saisiko hänkin rahoituksen samalle kurssille, hän ei sitä saanut. Mutta hän ei millään tavoin osannut perustellakaan, miksi juuri hänen pitäisi saada rahoitus juuri sen alan koulutukseen. Hän myös haki rahoitusta marraskuussa, kun TE-toimiston rahat olivat jo aikaa loppu. Sama TE-toimisto, sama TE-virkailija.
Selvä. Minun perusteluni olivat ne, että kyseessä olivat ainoat rekrykoulutukset, joihin minulla olisi mahdollisuus päästä. En edes yrittänyt esitellä sitä, että olen ollut polvenkorkuisesta lähtien kiinnostunut ammattiajamisesta. TE-virkailijan äänenpainoista päätellen minulla on myös vääränlainen koulutus, vääränlainen ikä ja vääränlainen sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?
Mihin ihmeen ”nykyisiin kustannuksiin”? Mitä ne on?
Jos jää työttömäksi, pitää kulutustottumukset viilata alas. Ei voi pitää autoa, omakotitaloa jne.
Ei ole rakettitiedettä.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä keskusteluja ja iltapäivälehtien "artikkeleita" seuranneena oon vain huomannut, että kertaakaan ei sitten todellisuudessa kerrota, mihin se raha oikein menee ja kuinka paljon sitä tulee. Aina puhutaan "yllättävistä menoista" ja ympäripyöreästä termistä "laskut". Esimerkiksi viime vuonnako joku vastaavanlainen juttu oli Iltalehdessä, jossa jonkun yksinhuoltajan rahat menivät kaiken maailman laskuihin, ilman sitten erittelyä, olivatko nämä laskut täysin pakollisia vai elämänhallintaongelmista johtuvia velkoja.
Yhtäläisyyksiä löytyy näillä tarinoilla myös sen suhteen, että valtion oletetaan maksavat aivan kaikki. Jos tekee elämässään jatkuvasti huonoja valintoja, valtion pitäisi silti taata yhtä hyvä elämä, kuin työssäkäyvällä on. Siitä olen samaa mieltä, että lapsilla pitää olla aina riittävästi ruokaa, puhtaat vaatteet ja mahdollisuus edes jonkinlaiseen harrastamiseen, mutta jos aikuinen ajaa itsensä tuohon tilanteeseen, eikä edes apua vaivaudu hakemaan, niin voisi sanoa, että aikalailla oma syy.
Näitä laskuja olen itsekin ihmetellyt. Itselläni on seuraavat laskut: 1. kotivakuutus. 2. Puhelinlasku. 3. Yhtiövastike (sisältää veden ja netin). 4. Sähkölasku. 5. Maksu eräästä harastuksesta kerran vuodessa. Miehelleni tulee sitten vielä autosta vakuutuslaskut, katsastusmaksut ja autovero. Joskus
Mutta mitään muita laskuja ei ole, eikä kertaakaan 40-vuotiaan elämäni aikana ole mitään muuta laskua tullut. En oikein ymmärrä mistä näitä mystisiä laskuja saa, jollei ole firmaa joka ostaa laskulla tavaraa? Mitään yllättävää näissä ei ole koskaan ollut, hinnat on samat vuosikausia putkeen jne.
Itsekin olen ollut kohta kymmenen vuotta vuoroin työtön, vuoroin sairaspäivärahalla, vuoroin kuntoutustuella. Enkä tunnista sitä hirmuista puutetta missä ihmiset elävät.
Kymmenen vuotta on kyllä melkomoinen saavutus asua alasti ilman vaatteita ja kenkiä. Mitä sitä ny tosiaan ehjillä alkkareilla terve ihminen ! Sukista ny puhumattakaan tai rintsikoista --ne ny saa käytettynä toisten vanhoina kirppareilta kolmet sukat yhden parin hinnalla! Tuoksut nyt on mitä on kun ei oo pesuaineitakaan, äkkiäkö se nenä tottuu kun ei nirsoile--- shampoita ja hammastahnoja sun muita turhia hygieniatuotteita ei o ostettu kymmeneen vuoteen ku eipä ole pesukonettakaan tarvinnu ostaa saati korjata.
Vesivellikin lämpiää kätevästi trangialla.
50-luvullakin ne teki kahvinkorviketta puunkuorista eikä valittanu.
Laskullako sinä ruoan, vaatteet ja hygieniatuotteet ostat?
Lasku on lasku. Kaikki menot eivät ole laskuja.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?
Mihin ihmeen ”nykyisiin kustannuksiin”? Mitä ne on?
Jos jää työttömäksi, pitää kulutustottumukset viilata alas. Ei voi pitää autoa, omakotitaloa jne.
Ei ole rakettitiedettä.
Kakkahattutäti on vissiin elänyt tynnyrissä viimeiset vuosikymmenet tai vähintäänkin uutispimennossa. Ja ilmeisesti joku muu on maksanut hänen asumisensa ja ruokansa.
Muuten hän nimittäin tietäisi, että ruoan ja vuokrien hintataso on jatkuvasti noussut. Tuet taas eivät siinä määrin ollenkaan. Sain itse tt-tukea vähän aikaa 1980-luvun lopulla ja nyt saan taas tällä hetkellä. Ostovoimassa on aikamoinen ero.
En kyllä ymmärrä, miksi vastasin trollille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä ketjuja on ja on ollut lukemattomia. Mutta useasta pyynnöstä huolimatta en ole vielä kertaakaan saanut kunnollista selitystä mihin ne rahat menee jos kerran ei riitä elämiseen? Jokaiselle on turvattu minimi toimeentulo joka maksetaan vaikka toimeentulotukena jos muita tuloja ei ole. Se on siis minimi. Alle sen ei kenenkään tulot ole, tai sitten ei ole hakenut itselle kuuluvia tukia. Mutta kun siis tämä perusosan määrä mikä jokaiselle täysikäiselle kuuluu on lähes 500€/kk (lapsista maksetaan myös erikseen, tarkkaa summaa en muista). Tämän rahan ei tarvitse kattaa asumismenoja, sitä varten on ihan erillinen tuki. Asumisesta jää toki omavastuu osuus, mutta jos asunto ei ole liian suuri, omavastuu osuutta varten saa lisää toimeentulotukea. Myös lääkkeisiin voi hakea erillistä toimeentulotukea, samoin sairaala/ poliklinikkamaksuihin. Harkinnanvaraista toimeentulotukea voi hakea lapsen kohtuuhintaiseen harrastukseen, tai muuhun vastaavaan. Miten siis on mahdollista ettei tuo lähes 500€/kk riitä elämiseen? Jos siis oletus on ettei itse ole ensin asioitaan sössinyt hankkimalla paljon velkaa eikä laita rahoja päihteisiin, merkkivaatteisiin tai muuhun ei pakolliseen? En ymmärrä, joten voisiko joku kertoa mitä ne pakolliset menot on mihin rahat menee niin ettei enää riitä ruokaan?
Ja kuinka monesti näissä ketjuissa on kerrottu, että kaikki eivät saa sitä 500/kk. Miten monta kertaa se pitää sanoa, että se menee perille? Jotkut saavat esim. leikattua tt-tukea ja eri syistä on myös väliinputoajia. Suomen sosiaaliturva ei todellakaan ole aukoton.
Melkein jokaisella suomalaisella on jotain lainaa tai velkaa; asunto-, opinto- ja/tai kulutusluottoa. Tämän artikkelin mukaan joka neljännellä suomalaisella on joku kulutusluotto:
https://yle.fi/uutiset/3-9730138
Jos yllättäen jää työttömäksi tai työkyvyttömäksi, niin kyllä niitä lainoja pitää edelleen maksaa. Asunto- ja opintolainojen maksuihin saa helpotuksia ja joustoja jonkin aikaa, muttei loputtomiin. Ja jos perintätoimistot ja ulosotto tulevat mukaan, niin sitten vasta lisäkuluja tulee ja ulosoton myötä elämä vaikeutuu muutenkin. Siksikin monet yrittävät välttää ulosottoa viimeiseen saakka.
Moni joutuu myös ostamaan jotain tärkeää osamaksulla, vaikka ei se järkevää olekaan. Joskus se vaan on ainoa todellinen vaihtoehto.
Ja esim. itselläni julkinen terveydenhoito ei ole riittävä, joudun hakemaan täydennystä yksityiseltä puolelta. Niitä kuluja tt-tuessa ei huomioida, myöskään harkinnanvaraista en saa.
Aika monella ihmisellä on se käsitys, että kun jossakin lukee, että X euroa on jäätävä pakollisten jälkeen, niin se X euroa sitten jää, tai muuten on kyseessä kaljoitteleva, tupakoiva, uhkapelaava, huumevelkainen krääsänostelija. Köyhyydestä ja vähävaraisuudesta keskusteleminen nimettömänä herättää väistämättä ihmisluonteen alhaisimmat puolet, ja kuten näkyy, nöyryyttäminen ja ainakin sen yrittäminen on monelle suuri nautinto. Se tietysti peitellään jonkinlaiseksi avuntarjoamiseksi, mikä on omahyväisyydessään vielä suurempi tyydytys. Ihminen tekee ja sanoo kaikenlaista, kun tietää, ettei joudu siitä vastaamaan omalla naamallaan.
Minä olen yrittänyt kertoa muun muassa siitä, millaiseen poikkeusten ja harkinnanvaraisuuksien suohon yrittäjä uppoaa, kun hänen on pitkän yrittäjänä rimpuilemisen jälkeen pakko lopettaa kannattamaton toiminta ja yrittää päästä edes jonkinlaisen avun piiriin. Ja mikäs sen mukavampaa kuin päästä höykyttämään yrittäjää, joka monen mielestä on ahne riistäjä, vaikka olisikin ollut yrityksensä ainoa työntekijä. Vahingonilo on suunnaton. Ja aina tulee esille se, että itsepäs hankit köyhyytesi ja takuulla sinulle jää pakollisten jälkeen se viisisatanen, josta riittää sijoitettavaksi.
En ole nähnyt missään keskustelussa niin paljon olkiukkoja kuin tässä. Mutta se kertoo vain siitä, millaisilla eväillä köyhien kiusaajat ovat liikkeellä. Ei ole kauhalla annettu, mutta hitonmoinen ämyri on jäänyt käteen.
Olen itse köyhä toisessa povessa ja mun perheessäni ei ikinä olla nähty nälkää. Joka päivä pystyn tekemään usein kahtakin liharuokaa ja lapsilla aamu ja iltapalana puuro. Ollaan työkyvyttömät vanhemmat ja toimeentulotukea saadaan. Toisaalta, kyllä saadaan usein ruoka ja vaate apuja ja meillä ei ole autoa, kuljetaan joko tuttujen kyydillä tai kävellen. Kaikki rahat kyllä menevät ruokaan ja vuokraan. Kyllä oltais aika kusessa, jos meitä ei kukaan auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tukien ole tarkoitus kattaa huvituksia, herkkuja tai matkoja. Sen tarkoitus on elättää ihmiset. Miten kuvittelet, että valtio pärjäisi, jos kaikille kustannettaisiin oikein mulava elintaso? Luuletko, että se kannustaisi ihmisiä hakeutumaan töihin, mikäli ilmankin kykenisi tekemään samoja asioita kuin työssäkäyvät?
Kuulut ilmeisesti niihin ihmisiin, jotka käyvät töissä pelkästään tai pääasiassa rahan takia? Yllätys, yllätys, meitä on muunkinlaisia. Olen työtön, mutta teen välillä lyhytaikaisia työprojekteja. Tykkään niistä niin paljon, että tekisin niitä, vaikka voittaisin millejä rahaa. Tekisin luultavasti silloin enemmänkin töitä, koska byrokratia ei olisi esteenä eikä jatkuva stressi verottaisi voimia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen monta kertaa kirjoittanut tässä ketjussa että se 497e riittää elämiseen, esim. etusivun nro 8. Se tuki on todellakin riittävä hyvään elämiseen kun miettii mihin rahansa käyttää. Olen kanssasi samaa mieltä!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Jep. Suomessa kun oikeasti saa kyllä ruokaan ja asumiseen rahaa, itsekin olen saamapuolella aikoinani ollut ja täyttä höpöä tuo että nälkään muka kuolisi. Kannattaa perehtyä siihen mitä oikeasti Suomessa maksetaan ja millä kriteereillä -kaikki tiedot saatavilla ja julkista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Nuo, jotka elvistelevät vähäisillä ruokakuluillaan, ovat aineenvaihdunnaltaan hitaita ihmisiä (ja ehkä muutenkin hitaalla käyviä). Minä en kyllä tulisi toimeen viidellä eurolla päivä. Syön paljon ja ruokaan menee niukistellenkin vähintään kymppi päivässä.
Jos tekee ruokaa itse, täytyy kuitenkin osaa ruuanlaittovälineitä, olla leivinpaperia, foliota, mausteita ja perustarpeita kaapissa. Perustarpeita on jauhot, sokeri, suola, mausteet, perunat, hiutaleet, voi, öljy, kananmunat jne. Kallista on perustarpeistoakin pitää. Sitten vielä ne kyseisen päivän ruokatarvikkeet siihen päälle. Liha on kallista ja kyllä kasviksiinkin saa rahaa uppoamaan. Ruuan pitää olla hyvää, en minä ainakaan vaivaudu ruuanlaittoon vain jotta saan polttoainetta.
Jälkiruuatkin on oltava. Jos teen kiisseliä, joka on sinänsä halpaa, jos on syksyllä kerännyt pakasteeseen marjoja, on sen kanssa oltava kuitenkin kermavaahtoa. Muuten en viitsi kiisseliäkään keitellä. Jos teen syksyllä ilmaiseksi saaduista omenoista ranskalaisen omenapain, teen sen tietysti aitoon voihin. Ei ole voikaan halpaa, kympin päiväbudjetista lohkaisee jo viidesosan, enemmänkin, ellei ole tarjouksessa.
Kyllä nuo halvan ruuan elvistelyt on tältä palstalta jo moneen kertaan luettu. Jos ovat totta niin ei niillä ihmisillä kyllä pas ka kovin liukkaasti suolessa kulje. Ovat niin sanotusti kitkapas.koja, eli panttaavat kakkaakin sisällään, kun ovat niin pihejä.
Voi kuule, suoli toimii aivan loistavasti. Ja tuo on ihan pahvin kommentti että pitää olla jälkkäriä. Kuka hemmetti sellaista tarvitsee, jos ei ole joku älytön tankki?
Omistusasuntoon maksetaan asumiskuluja (sähkö, vesi jne.) ihan samalla tavalla kuin vuokra-asuntoon. Ei sossu maksa asuntolainoja. Lainanhoidosta on sovittava pankin kanssa, esim. ottaa maksuttomia kuukausia, jos niitä on jäljellä, tai laskee kuukausittaisen maksun niin alas, että pärjää elämässä. Sen sijaan vuokra-asuntoon sossu/Kela maksaa myös osan vuokrasta. Se on paljon kalliimpaa touhua se.