Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
401/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tajuatte, että tämän yli vuorokauden jatkuneen valittamisen sijaan olisitte voineet katsella työpaikkoja ja laatia hakemuksia? Huonenna on taas arki. Hopihopi.

Oletko sinä omasta mielestäsi hauska vai fiksu vai jopa kumpaakin? Ihan rehellisesti nyt.

Vierailija
402/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.

Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.

Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.

En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.

Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.

Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.

Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.

Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.

Tai sitten se perintö on jotakin suurta, kun ei kerran voi siitä luopua. Kuka pesän osakkaista vaan voi vaatia pesää jaettavaksi ja saada osuutensa, vaan ei halua. Siihen on oikeus, mutta sitten on kyse ihan omasta valinnasta olla ilman leikkauksia tai lääkkeitä.

On kuitenkin oikeutettu joko peruspäivärahaan, sairaseläkkeeseen tai vanhuuseläkkeeseen sekä asumistukeen, min n 1200 e/kk. Noihin eivät perinnöt vaikuta yhtään mitään.

Ellei saa asumistukea, asuu jonkun todella hyvin tienaavan kanssa. Jos se hyvin tienaava ei auta puolisoaan tarpeelliseen leikkaukseen, on hyvä syy muuttaa muualle, ihan muu syy kun raha.

Mistä moinen ilkeys ja viha? Kysyin siis asiaa Kelalta viime kesänä ja sieltä sanottiin todellakin ohjeeksi että äidin myydä asunto, oikein leveästi hymyillen. Mitään muuta ei kuolinpesässä ole kuin tuo asunto tällä hetkellä(isäni kuollessa oli velkaa sekä kesämökki ja kesämökki on jo 90-luvulla jaettu). Saan asumistukea 406 e ja peruspäivärahaa jää käteen aktiivileikkurin ja verojen jälkeen 500 eli yhteensä 906. Vuokrani on 670 euroa. Ja olen käynyt sosiaalityöntekijällä, hänen ideansa oli että haen ammatilliseen kuntoutukseen ja sillä tiellä ollaan, mutta harmittaa vaan että sitä ei aktiivimalli hyväksy aktiivisuudeksi, pitäisi olla joku pupuleikkikurssi. Kuntoutustuella kun olin aikaisemmin niin sain nettona 1100 euroa joten tuo 1200 on kyllä sinun omaa mielikuvitustasi.

Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ennen oli sellainen laki että en saanut edes asumistukea tuon kuolinpesän vuoksi vaikka työtuloni olivat 15 vuoden ajan 500-1500 euroa. Tämä muuttui joskus 4-5 vuotta sitten ja aloin saamaan asumistukea.

Oikeastiko luulet että asun jonkun hyvin tienaavan kanssa ja huvikseni täällä valehtelen? Olet huono trollaamaan. Melkein yhtä hyvä kuin kela joka silloin kun sairastuin ja hain asumistukea keksi että asun kimpassa sveitsiläisen miehen kanssa. Ihan kiva ajatus sinänsä mutta harmi että en itse koskaan miestä tavannut...oli asunut asunnossa joskus aikoja minua ennen.

Joko Kelan työntekijä ymmärsi tilanteesi väärin tai sitten hän ei itse tunne säädöksiä tarpeeksi hyvin. On täysin selvää, että ko. asunto ei vaikuta millään tavalla toimeentulotukeesi, koska sitä ei voi käytännössä myydä äitisi asumisoikeuden takia.

Nyt vain laitat Kelaan toimeentulohakemuksen, josta käy tarpeeksi selvästi selväksi, että

1. Kuolinpesällä ei ole muuta omaisuutta kuin ko. asunto.

2. Äidilläsi on lesken asumisoikeus tähän asuntoon.

Jos jostain syystä saisit kielteisen päätöksen toimeentulotukeen jakamattoman kuolinpesän takia, niin sitten vain valitusta kehiin. Asia korjaantuu viimeistään sillä.

Enkä minä kirjoita tätä ilkeyttäni, vaan siksi että saisit helpotusta rahatilanteeseesi (en ole sama kuin noiden ylläolevien viestien kirjoittaja).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen poltettiin noitia roviolla, nyt poltetaan työttömiä ja köyhiä. Kohta poltetaan kaikkein kylmimmät ja empatiakyvyttömimmät...ja taas aloitetaan rinki uusiksi.

Vierailija
404/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla kyllä jälkeenjäänyt tai jossain lääke+alkoholi+velkakierteessä, jos tollaista soopaa suolletaan medialle.

Vierailija
405/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän saan kelasta 595 e/kk lapaan.

Koska teen kaiken itse, haen Äss-Marketista sieltä ilmatteeksi kun se on jo suljettu ja muutenkin elän jätevirtojen varassa, niin minullahan jää joka kuukausi säästöön ainakin 8500 e/kk.

Kaikkien muidenkin kannattaisi ruveta elämään kuin minä. Kyllä niitä jätevirtoja riittää ja Ässä-marketissakin kannattaa käydä sorkkaraudan kanssa vasta sulkemisajan jälkeen. Bonuksia tosin niistä ostoksista ei saa, mitä pidän aika isona epäkohtana. Pitäisiköhän laittaa kansalaisaloite tulille siitä asiasta?

Vierailija
406/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko ihan tosissaan että kaikki ihmiset saavat kaikki tuet? Ei todellakaan!

Vierailija
407/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väärin, että kotona 24/7 oleskevalla työttömällä on paremmat ansiot kuin rehellistä työtä tekevällä! Työttömistä osa on Kelan ja ammattiliiton korvauksia nauttivia elämäntapatyöttömiä, jotka ovat mieluummin kotona kuin rehellistä työtä tekemässä ja rahaa ansaitsemassa. Heille ei kelpaa esimerkiksi fyysisesti kuormittavat työt, joita on tarjolla pilvin pimein! Kyseessä on perusterveet ihmiset, jotka pystyisivät kuntonsa puolesta esimerkiksi siivoamaan, tiskaamaan, avustamaan vanhuksia ja jakamaan sanomalehtiä. Jos tarjotut työt eivät kelpaa, niin työttömyyskorvaukset pitäisi lopettaa määräajaksi! Elämäntapatyöttömät eivät viihdy missään työpaikassa muutamaa viikkoa tai kuukautta kauempaa. Myöhästellään, venytetään taukoja ja ruokatuntia, ollaan ilmoittamatta pois ja haetaan omia "sairauslomia", jätetään työtehtäviä hoitamatta ja ollaan huolimattomia.

Pienituloinen työtätekevä kirjoitti:

Ammattiliiton ansiosidonnaista päivärahaa nauttivat ovat usein hyvätuloisia! He saavat ammattiliitostaan ilmaista rahaa kotiin tekemättä mitään. Hyvätuloiset työttömät ansaitsevat enemmän kuin pienituloiset työtä tekevät saavat palkkaa! Työttömillä ei ole työmatkakuluja, lapset voi hoitaa kotona ja päivähoitomaksut säästyvät. On 24/7 aikaa hoitaa lapsia ja kotia, valmistaa itse ruokaa ja leipoa, hyödyntää kirpputoreja ja verkkokirpputoreja, hakea päiväysalennuksia ja ilta-alennuksia kaupoista, tehdä kotitöitä ja vaikka remontoida kotia. Osa työttömistä tekee myös pimeätä työtä.

Kelan peruspäivärahaa saavilla työttömillä on pienet tulot. Moni työtön saa peruspäivärahan lisäksi myös asumistukea ja toimeentulotukea ja osalle myönnetään myös seurakunnan diakonia-avustuksia. 

Suomessa ahtaimmalla ovat pienituloiset palkansaajat, jotka eivät asumistukea, toimeentulotukea ja avustuksia. Moni pienituloinen lyhentää pankkiin asuntolainaa pienestä palkasta ja elää todella nuukasti. Monessa työssä on kova työtahti ja jopa työuupumus uhkaa.

Vierailija
408/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.

Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.

Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.

Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.

Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.

Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.

Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.

Hah, vai luksuslukaalissa 😂! Pienehkö ja vanha rivari, asumiseen menee kaikkineen 1100€ mutta tiedätkö mitä? Eipä saa vuokra-asuntoa sen halvemmalla. Missä tuppukylässä oikein asut? Ei saada asumistukea koska korot ja vastike jäävät varmaan liian pieniksi. Meidän ei kuitenkaan missään nimessä ole järkevää laittaa asuntoa myyntiin kun lainaa ei ole enää paljon jäljellä ja vuokraa maksaisimme saman määrän KERROStaloasunnosta. Itse olen juuri sellainen joka sinne sairaseläkkeelle kuuluisi mutta ei pääse. Pärjäisin hyvin yksinäni mutta lasten kanssa kyllä tiukkaa tekee yhden ihmisen pienellä palkalla ja työmarkkinatuella. Lapsilisät eivät kata edes kahden teinin ruokakuluja. En tajua mistä lapsiperheiden tuista edes puhut. Meillä menisi taloudellisesti paljon paremmin ilman lapsia, en yhtään ihmettele että syntyvyys laskee. Ikinä ei olla mitään piksvippejä otettu. Autokin aikoinaan ostettiin käteisellä (20t €). En edes opintolainan nostanut vaan kävin iltaisin töissä opintojen ohella. Koskaan ei olla saatu mitään sossusta. Jotenkin kuvitellaan että lapsiperhe saa automaattisesti kaikenmaailman tukia, ei todellakaan pidä paikkaansa.

Muuten, naurettavaa edes ehdottaa asunnon myyntiä! Tällöin sossusta ei tippuisi yhtään sen enempää rahaa vaan joutuisi ensin vielä "syömään" asunnosta tulleet rahat. Ei mitään järkeä. Ennemmin kituuttaa että lapsille jää edes jotain perintöä.

Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo. Perussuomalaiset jo totuuden aiemmin kertoivat että meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Se todellakin on, jos omistusasuntoa voi pitää ja saada tukia.

Ei tuosta mitään hyötyä olisi. Osa ymmärtäisi myydä asuntonsa ja jemmaisi rahat käteisenä ja hakisi tukia sen jälkeen. Piristäisihän tuo tietenkin asuntokauppaa kun jatkuvasti pitäisi myydä ja ostaa tai sitten kauppa sakkaisi kokonaan koska kukaan ei uskaltaisi ostaa minkäänlaista asuntoa.

Perussuomalaiset unohtivat ilmeisesti kertoa että Suomessa on tosiasiassa huonommat tuet kuin muissa pohjoismaissa puhumattakaan toimimattomasta työllisyyspolitiikasta. Tuet ei olisi ongelma jos työttömyydet ei pitkittyisi vaan esim. palkkatukea myönnettäisiin enemmän niin kuin Tanska ja Ruotsi tekevät.

Vierailija
409/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen työnteko kunniaan! kirjoitti:

On väärin, että kotona 24/7 oleskevalla työttömällä on paremmat ansiot kuin rehellistä työtä tekevällä! Työttömistä osa on Kelan ja ammattiliiton korvauksia nauttivia elämäntapatyöttömiä, jotka ovat mieluummin kotona kuin rehellistä työtä tekemässä ja rahaa ansaitsemassa. Heille ei kelpaa esimerkiksi fyysisesti kuormittavat työt, joita on tarjolla pilvin pimein! Kyseessä on perusterveet ihmiset, jotka pystyisivät kuntonsa puolesta esimerkiksi siivoamaan, tiskaamaan, avustamaan vanhuksia ja jakamaan sanomalehtiä. Jos tarjotut työt eivät kelpaa, niin työttömyyskorvaukset pitäisi lopettaa määräajaksi! Elämäntapatyöttömät eivät viihdy missään työpaikassa muutamaa viikkoa tai kuukautta kauempaa. Myöhästellään, venytetään taukoja ja ruokatuntia, ollaan ilmoittamatta pois ja haetaan omia "sairauslomia", jätetään työtehtäviä hoitamatta ja ollaan huolimattomia.

Ammattiliiton ansiosidonnaista päivärahaa nauttivat ovat usein hyvätuloisia! He saavat ammattiliitostaan ilmaista rahaa kotiin tekemättä mitään. Hyvätuloiset työttömät ansaitsevat enemmän kuin pienituloiset työtä tekevät saavat palkkaa! Työttömillä ei ole työmatkakuluja, lapset voi hoitaa kotona ja päivähoitomaksut säästyvät. On 24/7 aikaa hoitaa lapsia ja kotia, valmistaa itse ruokaa ja leipoa, hyödyntää kirpputoreja ja verkkokirpputoreja, hakea päiväysalennuksia ja ilta-alennuksia kaupoista, tehdä kotitöitä ja vaikka remontoida kotia. Osa työttömistä tekee myös pimeätä työtä.

Kelan peruspäivärahaa saavilla työttömillä on pienet tulot. Moni työtön saa peruspäivärahan lisäksi myös asumistukea ja toimeentulotukea ja osalle myönnetään myös seurakunnan diakonia-avustuksia. 

Suomessa ahtaimmalla ovat pienituloiset palkansaajat, jotka eivät asumistukea, toimeentulotukea ja avustuksia. Moni pienituloinen lyhentää pankkiin asuntolainaa pienestä palkasta ja elää todella nuukasti. Monessa työssä on kova työtahti ja jopa työuupumus uhkaa.

Ensimmäinen tummennus ei pidä paikkaansa. 

Ja toisesta vaan sen verran ettet ole tainnut lukea uutisia viime aikoina. Esperit ja attendot ovat nimenomaan olleet palkkaamatta tarpeeksi henkilökuntaa vanhustenhoitoon voitontavoittelussaan. Kaikkiin muihin töihin saattaa olla ollut paikkoja auki mutta hakemuksia tulee moninkertaisesti.

Vierailija
410/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellinen työnteko kunniaan! kirjoitti:

Joopa joo, en ole elämäntapatyötön ainakaan omasta mielestäni ja teen nytkin aina välillä keikkaluontoisesti töitä. Mutta sen myönnän suoraan, että minusta ei ole tekemään vastenmielisiä töitä kovin pitkäksi aikaa. Alan saamaan erilaisia fyysisiä ja/tai psyykkisiä oireita ja itse asiassa aika nopeasti. Monenlaista työtä kokeillut, mutta pidemmän päälle ei toimi, jos ei ole oikeasti kiinnostavaa.

En kuitenkaan myöhästele, venytä taukoja tai hutiloi, koska minulla on kuitenkin korkea työmoraali. Se itse asiassa tekee tilanteen pahemmaksi, koska väännän sitten huolellisesti ja ahkerasti töitä, vaikka en oikeastaan jaksaisi. Lopulta uuvun tai masennun niin, että on pakko hakea sairauslomaa.

Jos työ taas on kiinnostavaa ja mieluista, voin tehdä kevyesti pitkääkin päivää eikä ole mitään ongelmia jaksamisen kanssa. Viime viikollakin tein monta yli kymmentuntista työpäivää (pari kymmenen minuutin taukoa pidin).

Mitä mun kaltaisille ihmisille, jotka ei pysty ottamaan työtä työnä pitäisi tehdä? Viedä jonnekin säilöön, heittää kadulle tai kenties tappaa?

Vierailija
411/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsia tehdään vasta sitten kun ne on vara elättää ja kasvattaa. Ei yhteiskunnan eläteiksi. Tuollaisilta lapset pois ja piuhat poikki kun eivät ehkäisyä älynneet.

No varaa on ollut tähän asti. Nyt tosin 50v vanhana näyttää siltä, että työt loppuu, eikä enää ole sitä kuuminta hottia työmarkkinoilla. Ja piuhat poikki käyty jo pyytämässä kunnalliselta pari vuotta sitten, eipä ole mitään kuulunut. Olet siis sitä mieltä että lapset pois? Viimeiset 35v yhtä soittoa töissä.

Vierailija
412/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siihen tupakkaan ja somettamiseen riittää rahaa ja kaljapullo kädessä heilumiseen, mutta lapsen ruokaan ei riitä!

Vierailija
413/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletteko ihan tosissaan että kaikki ihmiset saavat kaikki tuet? Ei todellakaan!

Puolet työttömistä on ollut karenssilla. Tarkoittaa -20% tai jopa -40% leikkausta peruspäivärahaan tai työmarkkinatukeen. Käytännössä se 500+ euroa kuukaudessa ei ole mikään Kelan maksama "toimeentulominimi", vaan 295 euroa.

Ja tästä 295 euron minimistä nauttii tässä maassa tälläkin hetkellä sadat tuhannet suomalaiset, perheet mukaanlukien. Lapset eivät ole myöskään mikään syy olla leikkaamatta "viimesijaisia tukia". Mitään muita tukia ei tipu. Vuokran kun maksat, niin todellisuus on juuri tuo, että riisikupposella eletään loppukuu.

Suomalaisia vaivaa jokin ihmeellinen kognitiivinen dissonanssi. Maan sosiaaliturva on Romanian tasoa ja ulkomailla ravaa jos jonkinlaista tirehtööriä, manageria ja poliitikonbroileria vienninedistämistehtävissä ja vientiartikkelina Hyvinvointivaltio-Suomi.

Kannattaisiko kansan alkaa availla niitä silmmujaan? Se on jo ihan fakta, että osalla ei ole varaa edes lasten kouluttamiseen peruskoulun jälkeen. Ihan turha mölistä valtavista tuista. Suomessa on ihan oikea köyhien yhteiskuntaluokka, ja vielä pitäisi olla asioiden pahemmin. Onko ylempi kansanosa tyytyväinen sitten, kun lapset kerjäävät Helsingin kaduilla, vai onko sittenkin syy elämänhallintataidoissa?

Vierailija
414/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.

Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.

Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.

Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.

Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.

Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.

Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.

Hah, vai luksuslukaalissa 😂! Pienehkö ja vanha rivari, asumiseen menee kaikkineen 1100€ mutta tiedätkö mitä? Eipä saa vuokra-asuntoa sen halvemmalla. Missä tuppukylässä oikein asut? Ei saada asumistukea koska korot ja vastike jäävät varmaan liian pieniksi. Meidän ei kuitenkaan missään nimessä ole järkevää laittaa asuntoa myyntiin kun lainaa ei ole enää paljon jäljellä ja vuokraa maksaisimme saman määrän KERROStaloasunnosta. Itse olen juuri sellainen joka sinne sairaseläkkeelle kuuluisi mutta ei pääse. Pärjäisin hyvin yksinäni mutta lasten kanssa kyllä tiukkaa tekee yhden ihmisen pienellä palkalla ja työmarkkinatuella. Lapsilisät eivät kata edes kahden teinin ruokakuluja. En tajua mistä lapsiperheiden tuista edes puhut. Meillä menisi taloudellisesti paljon paremmin ilman lapsia, en yhtään ihmettele että syntyvyys laskee. Ikinä ei olla mitään piksvippejä otettu. Autokin aikoinaan ostettiin käteisellä (20t €). En edes opintolainan nostanut vaan kävin iltaisin töissä opintojen ohella. Koskaan ei olla saatu mitään sossusta. Jotenkin kuvitellaan että lapsiperhe saa automaattisesti kaikenmaailman tukia, ei todellakaan pidä paikkaansa.

Muuten, naurettavaa edes ehdottaa asunnon myyntiä! Tällöin sossusta ei tippuisi yhtään sen enempää rahaa vaan joutuisi ensin vielä "syömään" asunnosta tulleet rahat. Ei mitään järkeä. Ennemmin kituuttaa että lapsille jää edes jotain perintöä.

Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo. Perussuomalaiset jo totuuden aiemmin kertoivat että meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Se todellakin on, jos omistusasuntoa voi pitää ja saada tukia.

Ei tuosta mitään hyötyä olisi. Osa ymmärtäisi myydä asuntonsa ja jemmaisi rahat käteisenä ja hakisi tukia sen jälkeen. Piristäisihän tuo tietenkin asuntokauppaa kun jatkuvasti pitäisi myydä ja ostaa tai sitten kauppa sakkaisi kokonaan koska kukaan ei uskaltaisi ostaa minkäänlaista asuntoa.

Perussuomalaiset unohtivat ilmeisesti kertoa että Suomessa on tosiasiassa huonommat tuet kuin muissa pohjoismaissa puhumattakaan toimimattomasta työllisyyspolitiikasta. Tuet ei olisi ongelma jos työttömyydet ei pitkittyisi vaan esim. palkkatukea myönnettäisiin enemmän niin kuin Tanska ja Ruotsi tekevät.

Ongelma on se, että Suomessa ovat niin kehnot palkat, että osan kohdalla pohjoismainen sosiaaliturvakin antaisi enemmän rahaa käteen, siis vaikka tekisit normaalia työpäivää.

Käytännössä siis sosiaaliturva asettaa aina alarajan palkkatasolle. Tämä on se, mitä tarkoittaa kokoomuksen lanseeraama tuloloukku. Ei nosteta palkkoja, joilla ei tule toimeen, vaan leikataan toimeentulotukea, jotta sillä ei tule toimeen.

Tämän käytännön seurauksena Suomeen on syntynyt jo yhteiskuntaluokka, joka ei elä tehdyllä työllä. Loput haetaan erilaisina tukina, joista suurin yksittäinen muoto on asumistuki. Käytännössä valtio siis hoitaa yritysten palkanmaksun.

En ihmettelisi, jos vuonna 2030 Suomessa tehtäisiin jo suuressa mittaluokassa "työtä työn vuoksi" ja palkka olisi lähes tuntematon käsite, josta nauttii lähinnä hyvinkoulutettu, luova luokka.

Vierailija
415/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 40 v duunari en kelpaa mihinkään töihin vaikka pari vuotta sitten kouluttauduin uudelle alalle. Nyt sitten eletään toim tuella. Ja lisää pitäisi maahan saada työläisiä kun jo 500000 on kortistossa. Jos ei suomalaisille koulutetuille löydy työpaikkoja on maa kohta konkurssissa.

Vierailija
416/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä keskusteluja ja iltapäivälehtien "artikkeleita" seuranneena oon vain huomannut, että kertaakaan ei sitten todellisuudessa kerrota, mihin se raha oikein menee ja kuinka paljon sitä tulee. Aina puhutaan "yllättävistä menoista" ja ympäripyöreästä termistä "laskut". Esimerkiksi viime vuonnako joku vastaavanlainen juttu oli Iltalehdessä, jossa jonkun yksinhuoltajan rahat menivät kaiken maailman laskuihin, ilman sitten erittelyä, olivatko nämä laskut täysin pakollisia vai elämänhallintaongelmista johtuvia velkoja. 

Yhtäläisyyksiä löytyy näillä tarinoilla myös sen suhteen, että valtion oletetaan maksavat aivan kaikki. Jos tekee elämässään jatkuvasti huonoja valintoja, valtion pitäisi silti taata yhtä hyvä elämä, kuin työssäkäyvällä on. Siitä olen samaa mieltä, että lapsilla pitää olla aina riittävästi ruokaa, puhtaat vaatteet ja mahdollisuus edes jonkinlaiseen harrastamiseen, mutta jos aikuinen ajaa itsensä tuohon tilanteeseen, eikä edes apua vaivaudu hakemaan, niin voisi sanoa, että aikalailla oma syy. 

Iltalehti haluaa lietsoa köyhiä huutamaan keskustelupalstoille, kuinka pahoja päättäjät ym. ovat, vaikka kyse on juurikin tuosta ihmisen omasta elämänhallinnanpuutteestaan.

Vierailija
417/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että Suomessa ovat niin kehnot palkat, että osan kohdalla pohjoismainen sosiaaliturvakin antaisi enemmän rahaa käteen, siis vaikka tekisit normaalia työpäivää.

Käytännössä siis sosiaaliturva asettaa aina alarajan palkkatasolle. Tämä on se, mitä tarkoittaa kokoomuksen lanseeraama tuloloukku. Ei nosteta palkkoja, joilla ei tule toimeen, vaan leikataan toimeentulotukea, jotta sillä ei tule toimeen.

Tämän käytännön seurauksena Suomeen on syntynyt jo yhteiskuntaluokka, joka ei elä tehdyllä työllä. Loput haetaan erilaisina tukina, joista suurin yksittäinen muoto on asumistuki. Käytännössä valtio siis hoitaa yritysten palkanmaksun.

En ihmettelisi, jos vuonna 2030 Suomessa tehtäisiin jo suuressa mittaluokassa "työtä työn vuoksi" ja palkka olisi lähes tuntematon käsite, josta nauttii lähinnä hyvinkoulutettu, luova luokka.

Tää oli hyvä

Vierailija
418/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain vuonna 2017 opiskelijana 150e euroa soluhuoneen vuokran jälkeen käyttöön ja pärjäsin tolla rahalla aina seuraavaan kuukauteen. 

Vierailija
419/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistetut ahvenfileet ja pannuahvenet on hyvää ja halpaa ruokaa. Miksi työttömiä ei näy mato-ongella sillä semmoinen ei paljoa maksa ja Suomessa vesistöjä on kaikkialla. Itse en ymmärrä miksi halpa ja laadukas ruoka ei kelpaa. Monelle työttömälle on hirveätä myrkkyä jos joutuu tekemään edes jotakin elantonsa eteen.

Aijjaa. Pohjois-Helsingissä asuvan pitäisi siis käyttää rahansa bussilippuun, että pääsisi onkimaan lähimpään merenrantaan kengänraatoja, eli Helsingin rannoille, jotka ovat saastuneet, ja jossa viemäriputkia johdetaan vierivieressä, ja jossa vesi on niin sameaa, että näkyvyyttä ei juuri ole. Liekö sielä edes kaloja. Sitäpaitsi se bussilippu tosiaan maksaa. Vai meinaatko, että täältä pitäisi lähteä jonnekin sadan kilometrin päähän, missä meri on vähän puhtaampaa? Tai ehkä pitäisi ostaa kalastajavene? Työttömyyskorvauksista.

Hevonpaskaa kirjoittelet. helsingissä moni onkii esimerkiksi silakoita helsingin silloilta. Helsingissä meri ei ole poikkeuksellisen saastunutt pikemminkin päinvastoin. Suurimmalta osin aivan puhdasta ja kalat syömäkelpoisia ja lisäksi niitä tulee paljon.

Vierailija
420/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäyttö, kotityöt ja malli elämänhallintaan opitaan kotona. Rahankäytön opettaminen on lapsen vanhempien tehtävä. Uusavuttomat ja uushaluttomat, elämänhallintaongelmaiset äidit ja isät kasvattavat uusavuttomia ja uushaluttomia, elämänhallintaongelmaisia lapsia. Taloustaitoa pitää opettaa kouluissa, koska kaikki vanhemmat eivät ole hyvinä esimerkkeinä lapsilleen. Jos lapsi ja nuori ei opi järkevää rahankäyttöä kotona, niin sitä on opeteltava aikuisena ja kantapään kautta. Sisarukset voivat olla erilaisia: Joku lapsi on nuuka ja säästää rahansa, toinen lapsi on holtiton rahankäyttäjä ja tuhlaa rahansa.