Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
361/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ooon ite pitkäaikaistyötön ja oon niin tyhmä että en ymmärrä miksi ei voisi tehdä edes jotakin sellaista josta saa liksaa korvausten päälle. Itse saan joka kuukausi noin 500€ tuloja työttömyyskorvausten lisäksi erilaisista sivubisneksistä esim. kirpputorit ja tavaroiden myyminen netissä.

Jos on aikaa niin kannattaa jokaisen työttömän miettiä sitä että voisiko tienata lisää massia korvausten lisäksi.

Vierailija
362/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ooon ite pitkäaikaistyötön ja oon niin tyhmä että en ymmärrä miksi ei voisi tehdä edes jotakin sellaista josta saa liksaa korvausten päälle. Itse saan joka kuukausi noin 500€ tuloja työttömyyskorvausten lisäksi erilaisista sivubisneksistä esim. kirpputorit ja tavaroiden myyminen netissä.

Jos on aikaa niin kannattaa jokaisen työttömän miettiä sitä että voisiko tienata lisää massia korvausten lisäksi.

Mitä ihmeen tavaroita sulla on pkäaikaistyöttömänä myytäväksi ellei omista enää edes keittiön pöytää saati ehjää sänkyä. Et tosiaankaan ymmärrä mitä köyhyys tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. En malta vahingonilolleni mitään kun luen näitä kiukkuisten köyhien stooreja. >D Olen vieläpä itse samassa tilanteessa, sairaseläkkeellä, tulot vajaa 600e. Mutta en maksa vuokraa kun asun vanhan 88v isäukon kanssa samassa huushollissa ja maksatan sillä lähes kaiken ja SÄÄSTÄN! Tällä hetkellä 71.000e! Ensi kuussa tulee lisää ja sitä seuraavana... Miksette tee samoin?

M43

Koska voin muuttaa sinne isäsi luokse?

Tjaa. Kait tänne joku taloudenhoitaja mahtuisi siivoamaan ja tiskaamaan, -ruuan laitan MINÄ ja sen on kelvattava- talossa 4 makuuhuonetta. Voisit pitää isäukolle seuraa kun itse en viitsi. Osaathan keskustella peltolinnuista yms.?

M43

Vierailija
364/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teetkö pimeästi vai ilmoitatko sivutulosi Kelaan? Jos olet ilmoittanut, niin miten on käynyt? Onko tullut katkoksia tukien maksuun?

Vierailija
365/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teetkö pimeästi vai ilmoitatko sivutulosi Kelaan? Jos olet ilmoittanut, niin miten on käynyt? Onko tullut katkoksia tukien maksuun?

Jos ei ole rahaa ruokaan niin kannattaako silloin ilmoittaa jokainen euro kelaan? Pohtikaapas ny vähäsen.

Vierailija
366/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen tavaroita sulla on pkäaikaistyöttömänä myytäväksi ellei omista enää edes keittiön pöytää saati ehjää sänkyä. Et tosiaankaan ymmärrä mitä köyhyys tarkoittaa.

Itse en ymmärrä mitä typeryys tarkoittaa.

A voin myydä jonkun toisen tavaroita ja tilittää massit kun kohteet myyty tai B ostaa halvemmalla ja myydä kalliimmalla. Kyllä myytävää tavaraa riittää. Itse en edes kerkeä myymään kaikkea mitä olisi tarjolla.

Vierailija
367/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A voin myydä jonkun toisen tavaroita ja tilittää massit kun kohteet myyty tai B ostaa halvemmalla ja myydä kalliimmalla. Kyllä myytävää tavaraa riittää. Itse en edes kerkeä myymään kaikkea mitä olisi tarjolla.

Säännöllisesti tehtynä voidaan katsoa yritystoiminnaksi.

Vierailija
368/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.

Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.

Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.

Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.

Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.

Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.

Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.

Samaa mieltä kyllä, mutta kaikki pienituloiset eivät saa asumistukea. Olen opiskelija, miehen palkka n. 2000e ja 2 lasta. Ei olla oikeutettuja tt-tukeen. Itsellä sairaus josta monesti lääke ja lääkärikulut n. 200e per kk ja lisäksi vaikuttaa myös ruokakuluihin kun on todella rajattu ruokavalio. Miehen töissäkulkemiseen menee bensaa 200e edestä per kk. Asumiseen menee jo vajaat 1000e,vaikka asutaan halvasti. Asumistukea saadaan parisensataa. Tosi tiukoilla ollaan.

Vierailija
369/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ymmärrä mitä typeryys tarkoittaa.

Toisin sanoen sinulla on aktiivista liiketoimintaa, minkä lisäksi käytät yhteiskunnan tukia. Ei ihme, että saat tuet riittämään niin kivasti. Miten paljon sinun pitää omasta mielestäsi tehdä kauppaa, jotta sinut katsotaan yrittäjäksi?

Ohis

Vierailija
370/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.

Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.

Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.

Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.

Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.

Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.

Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.

Samaa mieltä kyllä, mutta kaikki pienituloiset eivät saa asumistukea. Olen opiskelija, miehen palkka n. 2000e ja 2 lasta. Ei olla oikeutettuja tt-tukeen. Itsellä sairaus josta monesti lääke ja lääkärikulut n. 200e per kk ja lisäksi vaikuttaa myös ruokakuluihin kun on todella rajattu ruokavalio. Miehen töissäkulkemiseen menee bensaa 200e edestä per kk. Asumiseen menee jo vajaat 1000e,vaikka asutaan halvasti. Asumistukea saadaan parisensataa. Tosi tiukoilla ollaan.

Tarkoitin siis että kaikki pienituloiset eivät saa toimeentulotukea.

Vierailija
371/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.

Sinä idioottihan sen tiedät.

En ole tuo kirjoittaja, mutta kun lopetin juomisen ja polttamisen, mikä muuten ei todellakaan ollut helppoa, mulla jäi työttömänä rahaa mm. merkkivaatteisiin. Jos mulla olisi lapsia saisin huomattavasti korkeampia tukia ja lisiä.

Vierailija
372/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toimeentuleva ihminen voisi vaikka 6 kuukauden ajan kirjata ylös, mihin kaikkeen muuhun itsellä menee rahaa kuin ruokaan.

Sitten voisi kuvitella, että olisit niiden kaikkien tarpeellisten tai kivojen juttujen sijasta joutunut miettimään, käyttääkö senkin rahan (halpaan ja täyttävään) ruokaan. Olisitko tinkinyt ruoasta ostaaksesi esim. rintaliivit, synttärikukan ja bussilipun mummon 80-synttäreille, uuden kahvinkeittimen rikkinäisen tilalle, aurinkorasvan kesäksi... Mutta köyhänhän pitää syrjäytyä ystävistä ja suvusta, kulkea ilman alusvaatteita, lopettaa ylellinen kahvin juominen tai palaa auringossa. Tai sitten oikeasti köyhä ostaa sen 10 euron aurinkorasvan ja jättää sitten pari jauhelihapakettia ja perunapussin ostamatta.

Pitkäaikaistyöttömän tai köyhän elämä on jatkuvasti tällaista kuluttavaa pohtimista. Jokainen taatusti osaa ostaa kaalia, linssejä ja kaurahiutaleita, mutta vaikkapa parissa vuodessa alkaa tulla muitakin pakollisia menoja, joihin ei tukia saa. On yllättävän paljon jo lääkkeitä, joihin ei apua saa.

Meidän perhellä on kirjanpito kokoajan. Viime kuussa tuhlasimme normaalia enemmän (2 henkeä) ja meillä meni elämiseen, eli niihin kuluihin mihin TTT on tarkoitettu yhteensä 805,14 €. tammikuussa 393,13 helmikuussa 546,90 ja maaliskuussa 694,75. Nämä siis täysin pihistelemättä ja ajattelematta mihin rahaa käytetään. 

Ai se riittää noin hyvin! No siinähän tapauksessa se voidaan puolittaa!

Hyvä että osa köyhistää kilpailee keskenään kellä roposet riittää pitempään, voidaan ottaa löysät pois kuleksimasta ja jakaa ne uudelleen -- vaikka palkankorotuksiin ja vastikkeettomiin

sopeutumiseläkkeisiin kansanedistajille ja ex-kansanedustajille.

Jatkakaa ihmseessä ! Mielellään laittakaa myös laskelmia mukaan taloudenpidostanne (tämä kehoitus vain niille joille jää työmarkkinatuesta  yli).

Vierailija
373/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisi on suurin ravinnonlähde tässä maailmassa eivätkä todella köyhät, nälkää näkevät ja aliravitut sitä mitenkään prinsessamaisesti mausta.

Vain kädestä suuhun.

Köyhyys on suhteellista ja kärsimys aina subjektiivista, mutta Suomen kaltaisessa valtiossa ihmisen täytyy olla todella tavalla tai toisella sairas, liikuntakyvytön tai sitten yksinkertaisesti edellä mainittu typerä, jos ei riisiä saa riittämään ruuaksi.

Riisiähän voi ostaa monen kilon säkeissä.

Sitä voi maustaa.

Pakastevihannekset ovat halpoja: pinaattia, papuja, kukkakaalia, parsakaalia...

Porkkanaa ja sipulia tuoreena.

Vierailija
374/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.

Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.

Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.

En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.

Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.

Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.

Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.

Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.

Tai sitten se perintö on jotakin suurta, kun ei kerran voi siitä luopua. Kuka pesän osakkaista vaan voi vaatia pesää jaettavaksi ja saada osuutensa, vaan ei halua. Siihen on oikeus, mutta sitten on kyse ihan omasta valinnasta olla ilman leikkauksia tai lääkkeitä.

On kuitenkin oikeutettu joko peruspäivärahaan, sairaseläkkeeseen tai vanhuuseläkkeeseen sekä asumistukeen, min n 1200 e/kk. Noihin eivät perinnöt vaikuta yhtään mitään.

Ellei saa asumistukea, asuu jonkun todella hyvin tienaavan kanssa. Jos se hyvin tienaava ei auta puolisoaan tarpeelliseen leikkaukseen, on hyvä syy muuttaa muualle, ihan muu syy kun raha.

Mistä moinen ilkeys ja viha? Kysyin siis asiaa Kelalta viime kesänä ja sieltä sanottiin todellakin ohjeeksi että äidin myydä asunto, oikein leveästi hymyillen. Mitään muuta ei kuolinpesässä ole kuin tuo asunto tällä hetkellä(isäni kuollessa oli velkaa sekä kesämökki ja kesämökki on jo 90-luvulla jaettu). Saan asumistukea 406 e ja peruspäivärahaa jää käteen aktiivileikkurin ja verojen jälkeen 500 eli yhteensä 906. Vuokrani on 670 euroa. Ja olen käynyt sosiaalityöntekijällä, hänen ideansa oli että haen ammatilliseen kuntoutukseen ja sillä tiellä ollaan, mutta harmittaa vaan että sitä ei aktiivimalli hyväksy aktiivisuudeksi, pitäisi olla joku pupuleikkikurssi. Kuntoutustuella kun olin aikaisemmin niin sain nettona 1100 euroa joten tuo 1200 on kyllä sinun omaa mielikuvitustasi.

Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ennen oli sellainen laki että en saanut edes asumistukea tuon kuolinpesän vuoksi vaikka työtuloni olivat 15 vuoden ajan 500-1500 euroa. Tämä muuttui joskus 4-5 vuotta sitten ja aloin saamaan asumistukea.

Oikeastiko luulet että asun jonkun hyvin tienaavan kanssa ja huvikseni täällä valehtelen? Olet huono trollaamaan. Melkein yhtä hyvä kuin kela joka silloin kun sairastuin ja hain asumistukea keksi että asun kimpassa sveitsiläisen miehen kanssa. Ihan kiva ajatus sinänsä mutta harmi että en itse koskaan miestä tavannut...oli asunut asunnossa joskus aikoja minua ennen.

Niinkuin pari jo neuvoikin, ei kannata uskoa mitään maireasti hymyilevää palveluneuvojaa vaan hakemusta sisään ja sitten katsomaan mitä siihen on laitettu perusteluiksi. Nimenomaan pitää olla mustaa valkoisella eikä mitään suullisesti neuvottua. Sama ohje pätee kaikkeen asiointiin viranomaisten ja varsinkin Kelan kanssa. Jos on kielteinen päätös niin eikun googlaamaan ja sen jälkeen valitusta jos näyttää että ei ole lain mukaan toimittu.

Vierailija
375/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa ruokaan niin kannattaako silloin ilmoittaa jokainen euro kelaan? Pohtikaapas ny vähäsen.

No eihän se kannata, ja olen kuullut monta surullista tarinaa ihmisistä, jotka ovat rehellisesti ilmoittaneet. Moni on joutunut jonkun parinkymmenen euron takia olemaan viikkoja ilman työttömyyspäivärahaa, kun Kela ja Te-toimisto selvittävät, onko henkilö kokoaikainen vai osa-aikainen yrittäjä. Tekee mieli itkeä ja nauraa yhtä aikaa.

Olen itse myynyt joitain itse tekemiäni tuotteita enkä ole ilmoittanut mihinkään. Mutta jos alkaa myymään enemmän, niin eikö vaarana ole, että jää kiinni?  Eikä mulla ylipäätään ole hirveästi haluja pimeisiin tienesteihin. Mutta rehellinen myyminenhän on ainakin omassa tilanteessani ihan mahdotonta. Voi luoja, miten mä toivoisin sitä perustuloa, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.

Vierailija
376/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis että kaikki pienituloiset eivät saa toimeentulotukea.

Eivät saa vaan ne jotka jäävät alle toimeentulotuen normin ja lisäksi pitää sekä hakea että olla oikeutettu.  Siihen on tietysti monta syytä miksi ei ole oikeutta. Teillä 2 aikuista ja 2 lasta pitäisi esim. asumiskulujen (eli lähinnä vuokran) jälkeen jäädä noin 1500 euroa elämiseen ja jos ei jää niin puuttuvaa voi hakea toimeentulotukena. 

Vierailija
377/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin psyyke muuttuu, kun on vähissä varoissa pitkän aikaa. Jos joutuu koko ajan vaikka vuosia pihtaamaan jossain täysin älyttömissä asioissa, esim. ostanko kaupasta 2€ maksavan tuotteen vaiko 3€ maksavan, niin jossain vaiheessa tapahtuu repsahdus, että ostaakin 50€ maksavan.

Asiat eivät loputtomiin tapahdu järjen tasolla, kuten joku töissä käyvä voisi olettaa; työssäkäyvällä, joka ei joudu joka päivä valikoimaan asioita euron hintaero perusteena, ei myöskään synny näitä jatkuvien valintatilanteiden aiheuttamia rasitus-/stressitiloja mielessä, vaan mieli on sen sijaan vapaa siitä.

Niinpä jos joutuu itse jostain syystä satunnaisesti valitsemaan, ostaako 2€ tuotteen vai 3€ maksavan, niin tuo tilanne ei myöskään aiheuta minkäänlaista stressiä, koska se tilanne ei ensinnäkään muistuta millään tavalla aikaisemmasta, koska sitä aikaisempaa kokemusta ainaisesta pihistämisestä ei ole. Tällöin tuntuu, että onpas tämä helppoa valita kumman hintaisen tuotteen ostan; miksi köyhät ihmiset valittavat, jos tämä kerran on minullekin näin helppo pihtailla ostamalla tuo 1€ halvempi tuote!! 

Totta. On todella vittumaista joutua kokoajan pihtaamaan ja miettimään hintoja. Ja sitten löytyy aina niitä jotka neuvovat hyödyntämään marjat ja sienet metsistä, kalat vedestä ja linnut ilmasta niinkuin he tekevät ja ovat aina tehneet ja tulevat aina tekemään koska he ovat kyvykkäitä niksipirkkoja ja puuhapetejä. Joopa joo. Ja aina voi kasvattaa omat juurekset ja kasvikset vaikka sitten sillä ranskalaisella parvekkeella kun vaan on riittävän neuvokas.

Vierailija
378/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se kannata, ja olen kuullut monta surullista tarinaa ihmisistä, jotka ovat rehellisesti ilmoittaneet. Moni on joutunut jonkun parinkymmenen euron takia olemaan viikkoja ilman työttömyyspäivärahaa, kun Kela ja Te-toimisto selvittävät, onko henkilö kokoaikainen vai osa-aikainen yrittäjä. Tekee mieli itkeä ja nauraa yhtä aikaa.

Olen itse myynyt joitain itse tekemiäni tuotteita enkä ole ilmoittanut mihinkään. Mutta jos alkaa myymään enemmän, niin eikö vaarana ole, että jää kiinni?  Eikä mulla ylipäätään ole hirveästi haluja pimeisiin tienesteihin. Mutta rehellinen myyminenhän on ainakin omassa tilanteessani ihan mahdotonta. Voi luoja, miten mä toivoisin sitä perustuloa, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.

Mitenkä muka voisi jäädä kiinni ja pieniä määriä saa myydä ilman että olisi yritystoimiontaa. Jos myy alle alv velvollisuus rajan niin ei kannata ilmoitella minnekkään.

Vierailija
379/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä ettei työttömän tarvitse koskaan enää syödä mitään mikä maistuisi hyvältä.

Riisi vedessä keitettynä pitää hengissä.

Voihan sitä hyvänen aika maustaa. Ei ne mausteet paljoa maksa ja kerää vaikka tyhjiä pulloja.

Kannattaa aikaisin sunnuntai-aamuna kiertää rannat ja roskikset kukonlaulun aikaan, ettei joku toinen köyhä ole ehtinyt ensin.

Lapsetkin saa aamulenkkiä samalla ja laatuaikaa perheen kanssa.

Voivat sitten syksyllä kirjoittaa siitä äidinkielen tunnilla aineen jonka aiheeksi opettaja  on laittanut "Kesämuistoja".

En minäkään köyhänä opiskelijana valita vaan pärjään oikein hyvin vaikka saan paljon vähemmän kun te, niin mun riisipussi riittää jopa yhden lukukauden.

Vierailija
380/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuatte, että tämän yli vuorokauden jatkuneen valittamisen sijaan olisitte voineet katsella työpaikkoja ja laatia hakemuksia? Huonenna on taas arki. Hopihopi.