Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ooon ite pitkäaikaistyötön ja oon niin tyhmä että en ymmärrä miksi ei voisi tehdä edes jotakin sellaista josta saa liksaa korvausten päälle. Itse saan joka kuukausi noin 500€ tuloja työttömyyskorvausten lisäksi erilaisista sivubisneksistä esim. kirpputorit ja tavaroiden myyminen netissä.
Jos on aikaa niin kannattaa jokaisen työttömän miettiä sitä että voisiko tienata lisää massia korvausten lisäksi.
Teetkö pimeästi vai ilmoitatko sivutulosi Kelaan? Jos olet ilmoittanut, niin miten on käynyt? Onko tullut katkoksia tukien maksuun?
Jos ei ole rahaa ruokaan niin kannattaako silloin ilmoittaa jokainen euro kelaan? Pohtikaapas ny vähäsen.
No eihän se kannata, ja olen kuullut monta surullista tarinaa ihmisistä, jotka ovat rehellisesti ilmoittaneet. Moni on joutunut jonkun parinkymmenen euron takia olemaan viikkoja ilman työttömyyspäivärahaa, kun Kela ja Te-toimisto selvittävät, onko henkilö kokoaikainen vai osa-aikainen yrittäjä. Tekee mieli itkeä ja nauraa yhtä aikaa.
Olen itse myynyt joitain itse tekemiäni tuotteita enkä ole ilmoittanut mihinkään. Mutta jos alkaa myymään enemmän, niin eikö vaarana ole, että jää kiinni? Eikä mulla ylipäätään ole hirveästi haluja pimeisiin tienesteihin. Mutta rehellinen myyminenhän on ainakin omassa tilanteessani ihan mahdotonta. Voi luoja, miten mä toivoisin sitä perustuloa, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.
Mitenkä muka voisi jäädä kiinni ja pieniä määriä saa myydä ilman että olisi yritystoimiontaa. Jos myy alle alv velvollisuus rajan niin ei kannata ilmoitella minnekkään.
No ehkä olen vähän vainoharhainen sitten. Mutta kuten sanoin, niin ei tuntuisi hyvältä myydä jatkuvasti ja isompia määriä jotain pimeästi, sen verran rehellinen ihminen kuitenkin olen. Joku pimeä kymppi silloin tällöin ihan ok.
Nuo jutut, jotka kerroit koskevat yrittäjiä, työssäkäyviä ihmisiä ja verottajaa. Työttömällä on velvollisuus ilmoittaa kaikki tulonsa, vaikka kuinka pienet, Kelaan. Pahimmillaan, jos jää kiinni tulojen pimittämisestä, saa syytteen petoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Oletko nyt oikeasti laskenut, että tuo kannattaa. Jos käyttäisit eläkesäästösi, saisit sen jälkeen toimeentulotukea. Eläkeläisenä saisit joka tapauksessa vähintään takuueläkkeen ja lisäksi todennäköisesti asumistukea. Kannattaako sinun oikeasti sitkutella nyt, jotta eläkeläisenä olisi ehkä vähän enemmän rahaa käytössä? Muutaman kuukauden sitkuttelun vielä ymmärrän, mutta onko järkevää, jos tilanne jatkuu vuosikausia?
Saako sitä takuueläkettäkään, jos ei ole riittävän monta vuotta tehnyt töitä Suomessa? Ainakin kansaneläke (se pikkuruinen täysimääräisenäkin) on semmoinen, että sitä ei täysimääräisenä saa, jos on asunut ulkomailla. (Ulkomailta voi saada tai voi olla saamatta sitten jotain eläkettä, mutta se riippuu maasta ja sen lainsäädännöstä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.
Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.
Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.
Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.
Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.
Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.
Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.
Samaa mieltä kyllä, mutta kaikki pienituloiset eivät saa asumistukea. Olen opiskelija, miehen palkka n. 2000e ja 2 lasta. Ei olla oikeutettuja tt-tukeen. Itsellä sairaus josta monesti lääke ja lääkärikulut n. 200e per kk ja lisäksi vaikuttaa myös ruokakuluihin kun on todella rajattu ruokavalio. Miehen töissäkulkemiseen menee bensaa 200e edestä per kk. Asumiseen menee jo vajaat 1000e,vaikka asutaan halvasti. Asumistukea saadaan parisensataa. Tosi tiukoilla ollaan.
Kun ei ole ukkoa, mutta on lapsi, yhteiskunta auttaa, vaikka olisit työssä.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
Se toinen parisuhteen osapuoli palkkoinen, tukineen, olemisineen estää kaikki perustuet.
Ilmankos perheet "muuttavat" erilleen, vaikkeivät todellisuudessa muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.
Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.
Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.
Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.
Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.
Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.
Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.
Hah, vai luksuslukaalissa 😂! Pienehkö ja vanha rivari, asumiseen menee kaikkineen 1100€ mutta tiedätkö mitä? Eipä saa vuokra-asuntoa sen halvemmalla. Missä tuppukylässä oikein asut? Ei saada asumistukea koska korot ja vastike jäävät varmaan liian pieniksi. Meidän ei kuitenkaan missään nimessä ole järkevää laittaa asuntoa myyntiin kun lainaa ei ole enää paljon jäljellä ja vuokraa maksaisimme saman määrän KERROStaloasunnosta. Itse olen juuri sellainen joka sinne sairaseläkkeelle kuuluisi mutta ei pääse. Pärjäisin hyvin yksinäni mutta lasten kanssa kyllä tiukkaa tekee yhden ihmisen pienellä palkalla ja työmarkkinatuella. Lapsilisät eivät kata edes kahden teinin ruokakuluja. En tajua mistä lapsiperheiden tuista edes puhut. Meillä menisi taloudellisesti paljon paremmin ilman lapsia, en yhtään ihmettele että syntyvyys laskee. Ikinä ei olla mitään piksvippejä otettu. Autokin aikoinaan ostettiin käteisellä (20t €). En edes opintolainan nostanut vaan kävin iltaisin töissä opintojen ohella. Koskaan ei olla saatu mitään sossusta. Jotenkin kuvitellaan että lapsiperhe saa automaattisesti kaikenmaailman tukia, ei todellakaan pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ooon ite pitkäaikaistyötön ja oon niin tyhmä että en ymmärrä miksi ei voisi tehdä edes jotakin sellaista josta saa liksaa korvausten päälle. Itse saan joka kuukausi noin 500€ tuloja työttömyyskorvausten lisäksi erilaisista sivubisneksistä esim. kirpputorit ja tavaroiden myyminen netissä.
Jos on aikaa niin kannattaa jokaisen työttömän miettiä sitä että voisiko tienata lisää massia korvausten lisäksi.
Teetkö pimeästi vai ilmoitatko sivutulosi Kelaan? Jos olet ilmoittanut, niin miten on käynyt? Onko tullut katkoksia tukien maksuun?
Jos ei ole rahaa ruokaan niin kannattaako silloin ilmoittaa jokainen euro kelaan? Pohtikaapas ny vähäsen.
No eihän se kannata, ja olen kuullut monta surullista tarinaa ihmisistä, jotka ovat rehellisesti ilmoittaneet. Moni on joutunut jonkun parinkymmenen euron takia olemaan viikkoja ilman työttömyyspäivärahaa, kun Kela ja Te-toimisto selvittävät, onko henkilö kokoaikainen vai osa-aikainen yrittäjä. Tekee mieli itkeä ja nauraa yhtä aikaa.
Olen itse myynyt joitain itse tekemiäni tuotteita enkä ole ilmoittanut mihinkään. Mutta jos alkaa myymään enemmän, niin eikö vaarana ole, että jää kiinni? Eikä mulla ylipäätään ole hirveästi haluja pimeisiin tienesteihin. Mutta rehellinen myyminenhän on ainakin omassa tilanteessani ihan mahdotonta. Voi luoja, miten mä toivoisin sitä perustuloa, niin tätäkään ongelmaa ei olisi.
Mitenkä muka voisi jäädä kiinni ja pieniä määriä saa myydä ilman että olisi yritystoimiontaa. Jos myy alle alv velvollisuus rajan niin ei kannata ilmoitella minnekkään.
No ehkä olen vähän vainoharhainen sitten. Mutta kuten sanoin, niin ei tuntuisi hyvältä myydä jatkuvasti ja isompia määriä jotain pimeästi, sen verran rehellinen ihminen kuitenkin olen. Joku pimeä kymppi silloin tällöin ihan ok.
Nuo jutut, jotka kerroit koskevat yrittäjiä, työssäkäyviä ihmisiä ja verottajaa. Työttömällä on velvollisuus ilmoittaa kaikki tulonsa, vaikka kuinka pienet, Kelaan. Pahimmillaan, jos jää kiinni tulojen pimittämisestä, saa syytteen petoksesta.
Ja höpöä tuollainen, Syökää riisiä jos ette tahdo tai uskalla tehdä rahaa korvausten lisäksi. Itse en ainakaan tyydy pelkkään riisiin. Rehellisen sijasta olet hieman älyrajoitteinen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Olisi moisessa paikallaan jo lasten kiireellinen huostaanotto. Elämänhallinta on monella työttömällä pahasti rempallaan; nukutaan päivät ja hillutaan yöt. Häiritään työssäkäyvien naapureiden elämää yöllisellä riekkumisella.
Vierailija kirjoitti:
Kai tajuatte, että tämän yli vuorokauden jatkuneen valittamisen sijaan olisitte voineet katsella työpaikkoja ja laatia hakemuksia? Huonenna on taas arki. Hopihopi.
Hulvattoman hauskaa, kun itsekin alat miettiä, ettet huomenna van ole joko pää vessanpöntössä ja työtön.
Erityisesti vappuna, TYÖLÄISTEN ihanana vapaapäivänä ihmisten kuuluisi olla huokaillen koneiden ääressä tietäen, ettei työtä saa! MAHTAVAA ajatus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kävin Alepassa, jossa ihmiset olivat töissä.
Ihan vappunakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, vai luksuslukaalissa 😂! Pienehkö ja vanha rivari, asumiseen menee kaikkineen 1100€ mutta tiedätkö mitä? Eipä saa vuokra-asuntoa sen halvemmalla. Missä tuppukylässä oikein asut? Ei saada asumistukea koska korot ja vastike jäävät varmaan liian pieniksi. Meidän ei kuitenkaan missään nimessä ole järkevää laittaa asuntoa myyntiin kun lainaa ei ole enää paljon jäljellä ja vuokraa maksaisimme saman määrän KERROStaloasunnosta. Itse olen juuri sellainen joka sinne sairaseläkkeelle kuuluisi mutta ei pääse. Pärjäisin hyvin yksinäni mutta lasten kanssa kyllä tiukkaa tekee yhden ihmisen pienellä palkalla ja työmarkkinatuella. Lapsilisät eivät kata edes kahden teinin ruokakuluja. En tajua mistä lapsiperheiden tuista edes puhut. Meillä menisi taloudellisesti paljon paremmin ilman lapsia, en yhtään ihmettele että syntyvyys laskee. Ikinä ei olla mitään piksvippejä otettu. Autokin aikoinaan ostettiin käteisellä (20t €). En edes opintolainan nostanut vaan kävin iltaisin töissä opintojen ohella. Koskaan ei olla saatu mitään sossusta. Jotenkin kuvitellaan että lapsiperhe saa automaattisesti kaikenmaailman tukia, ei todellakaan pidä paikkaansa.
Muuten, naurettavaa edes ehdottaa asunnon myyntiä! Tällöin sossusta ei tippuisi yhtään sen enempää rahaa vaan joutuisi ensin vielä "syömään" asunnosta tulleet rahat. Ei mitään järkeä. Ennemmin kituuttaa että lapsille jää edes jotain perintöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin psyyke muuttuu, kun on vähissä varoissa pitkän aikaa. Jos joutuu koko ajan vaikka vuosia pihtaamaan jossain täysin älyttömissä asioissa, esim. ostanko kaupasta 2€ maksavan tuotteen vaiko 3€ maksavan, niin jossain vaiheessa tapahtuu repsahdus, että ostaakin 50€ maksavan.
Asiat eivät loputtomiin tapahdu järjen tasolla, kuten joku töissä käyvä voisi olettaa; työssäkäyvällä, joka ei joudu joka päivä valikoimaan asioita euron hintaero perusteena, ei myöskään synny näitä jatkuvien valintatilanteiden aiheuttamia rasitus-/stressitiloja mielessä, vaan mieli on sen sijaan vapaa siitä.
Niinpä jos joutuu itse jostain syystä satunnaisesti valitsemaan, ostaako 2€ tuotteen vai 3€ maksavan, niin tuo tilanne ei myöskään aiheuta minkäänlaista stressiä, koska se tilanne ei ensinnäkään muistuta millään tavalla aikaisemmasta, koska sitä aikaisempaa kokemusta ainaisesta pihistämisestä ei ole. Tällöin tuntuu, että onpas tämä helppoa valita kumman hintaisen tuotteen ostan; miksi köyhät ihmiset valittavat, jos tämä kerran on minullekin näin helppo pihtailla ostamalla tuo 1€ halvempi tuote!!
Totta. On todella vittumaista joutua kokoajan pihtaamaan ja miettimään hintoja. Ja sitten löytyy aina niitä jotka neuvovat hyödyntämään marjat ja sienet metsistä, kalat vedestä ja linnut ilmasta niinkuin he tekevät ja ovat aina tehneet ja tulevat aina tekemään koska he ovat kyvykkäitä niksipirkkoja ja puuhapetejä. Joopa joo. Ja aina voi kasvattaa omat juurekset ja kasvikset vaikka sitten sillä ranskalaisella parvekkeella kun vaan on riittävän neuvokas.
Esim. maustekasveja voi ihan hyvin kasvattaa sisällä. Tomaatteja parvekkeella. Meillä oli parvekkeella viime kesänä mansikka-amppeli ja siitä sai koko kesän ottaa silloin tällöin itse kasvatetun mansikan. Oletko kirpputorilla käynyt? Itse ostelen sieltä keräilylasia ja muuta antiikkia, joskus sattuu todellisia aarteita vastaan. Näkyy siellä olevan vaatteitakin, jos on niin tiukkaa ettei kaupasta voi ostaa. Seurakunnilta voi kysyä lahjoitusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten, naurettavaa edes ehdottaa asunnon myyntiä! Tällöin sossusta ei tippuisi yhtään sen enempää rahaa vaan joutuisi ensin vielä "syömään" asunnosta tulleet rahat. Ei mitään järkeä. Ennemmin kituuttaa että lapsille jää edes jotain perintöä.
Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo. Perussuomalaiset jo totuuden aiemmin kertoivat että meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Se todellakin on, jos omistusasuntoa voi pitää ja saada tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja höpöä tuollainen, Syökää riisiä jos ette tahdo tai uskalla tehdä rahaa korvausten lisäksi. Itse en ainakaan tyydy pelkkään riisiin. Rehellisen sijasta olet hieman älyrajoitteinen.
No ei mun tarvitse tyytyä pelkkään riisiin. Riittäähän mun rahat niiden materiaalienkin hankkimiseen, mistä tuotteita valmistan. Olennaisin pointtini oli se, että olisi kiva toimia avoimesti ilman salailua. Ja minä tosiaan puhun nyt vain omasta puolestani.
Ja lähipiirissäni on henkilö, joka joutui makselemaan työkkärirahoistaan sakkoja, kun todellakin jäi kiinni tukien huijaamisesta. Eikä kyseessä olleet edes mitkään älyttömät summat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi oikeus ja kohtuus velvoittaa sossuasiakkaat myymään asuntonsa ensin ennen tukien maksamista. Se pitäisi olla todellakin viimesijainen tulo. Perussuomalaiset jo totuuden aiemmin kertoivat että meillä on liian hyvä sosiaaliturva. Se todellakin on, jos omistusasuntoa voi pitää ja saada tukia.
Joopa joo, sitten kävisi niin että ihmiset eivät hankkisi lainkaan varallisuutta. Se ei todellakaan ole suotavaa. Meillä on liian pienet ensisijaiset tuet (mm. juuri työmarkkinatuki) mutta sitten viimesijaiset ovat liian isoja. Monessa Pohjoismaassa tämä on toisin päin, esim. Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Paistetut ahvenfileet ja pannuahvenet on hyvää ja halpaa ruokaa. Miksi työttömiä ei näy mato-ongella sillä semmoinen ei paljoa maksa ja Suomessa vesistöjä on kaikkialla. Itse en ymmärrä miksi halpa ja laadukas ruoka ei kelpaa. Monelle työttömälle on hirveätä myrkkyä jos joutuu tekemään edes jotakin elantonsa eteen.
Aijjaa. Pohjois-Helsingissä asuvan pitäisi siis käyttää rahansa bussilippuun, että pääsisi onkimaan lähimpään merenrantaan kengänraatoja, eli Helsingin rannoille, jotka ovat saastuneet, ja jossa viemäriputkia johdetaan vierivieressä, ja jossa vesi on niin sameaa, että näkyvyyttä ei juuri ole. Liekö sielä edes kaloja. Sitäpaitsi se bussilippu tosiaan maksaa. Vai meinaatko, että täältä pitäisi lähteä jonnekin sadan kilometrin päähän, missä meri on vähän puhtaampaa? Tai ehkä pitäisi ostaa kalastajavene? Työttömyyskorvauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)
Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.
Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava
En ota kantaa tuohon "riisitapaukseen", mutta mitä tulee elämänhallinnan ongelmiin, niin voi tosiaan monella köyhällä olla. Mutta ne saattavat olla ennemminkin seurausta köyhyydestä kuin sen syy.
On todettu, että köyhyys vaikuttaa samoin kuin jatkuva kiire ja se kun deadlinet painavat armottomasti päälle. Miten kauan ihminen kestää jatkuvaa kiirettä ja painetta ilman, että se vaikuttaa mielialaan ja/tai kognitiivisiin toimintoihin? Ja tilanteessa, jossa sille ei loppua näy. Ei ole tulossa edes kesälomaa, jolloin saisi hengähtää ja ns. ladata akkuja.
"Tutkija Kanerva listaa niukkuuden ja pulan vaikutuksia, jotka ovat siis yhteisiä rahapulassa ja kiireessä.
Tuntuvatko nämä tutuilta:
Mieli tunneloituu. Ajatukset ja toiminta fokusoituvat vain siihen yhteen huolenaiheeseen, ja elämä kapenee. Kaikki muu jää sivuun.
Mentaalinen kapasiteetti vähenee. Niukkuus on niin suuri rasite, että ajattelun laajakaistalta loppuu tila. Tuntuu kuin itse olisi hidastunut ja tyhmistynyt. Tavarat ovat aina kateissa, asioita unohtuu.
Älykkyystestien pistemäärä putoaa. Intialaiset viljelijät saivat testeissä korkeimmat pistemäärät silloin, kun sato oli juuri myyty ja oli rahaa. Kun heitä testattiin ennen sadon myyntiä, heidän ollessaan köyhiä, testistä tuli huonommat pisteet.
Lainaaminen lisääntyy. Rahahuolissa tulee otettua pikavippejä. Mutta myös kiire tuottaa lainaamista: tingitään yöunesta, jumpasta, perheen yhteisestä ajasta ja vapaapäivistä. Ajatuksena voi olla, että otettu aika maksetaan myöhemmin laatuaikana. Sitä hetkeä ei vain ehkä koskaan tule."
"Samalla tavalla ihminen hätiköi rahapulassa.
”Kuka tahansa tekisi huonoja päätöksiä köyhänä. Sille on löydetty tutkimuksissa paljon todisteita. Se on inhimillistä”, Kanerva sanoo.
Vanhemmuuden laatu huononee. Tämä kuulostaa kamalalta. Mutta tutkijat todella sanovat, että köyhyys tuottaa kehnoja vanhempia: lapsille annetut ohjeet ovat epäjohdonmukaisia, ei jakseta kuunnella heitä, syötetään heille pikaruokaa. Ihan samalla tavalla kuitenkin toimivat kiireiset vanhemmat.
Lennonjohtajilla tehty tutkimus osoitti, että heidän vanhemmuutensa laatu oli täysin kiinni työpäivän stressaavuudesta.
”Kun koneita oli paljon ilmassa ja työvuoro oli kiireinen, kotiin päästyä heittäydyttiin sohvalle eikä jaksettu huomioida lapsia.”
Köyhällä on rahahuolien takia aina tuollainen stressi."
Jännä juttu että nämä ongelmat ovat ilmenneet vasta nykyaikana. Kun valtaosa ihmisistä on elänyt jatkuvassa niukkuudessa koko elämänsä koko ihmiskunnan historian ajan. Silti on osattu tehdä fiksuja päätöksiä -muutenhan meidän esi-isät olisi kuolleet nälkään ja viluun aikoja sitten.
Minä keräilen vanhoja niksikirjoja ja nykyajan köyhyys ei ole mitään verrattuna 50-luvun normaaliin elämään, jolloin miehen puhkikuluneista puvunhousuista tehtiin liivihame pikkutytölle ja hapantunut kerma muunnettiin kahvikermakelpoiseksi ripauksella soodaa ja kiehautuksella. Meinaatte, että kaikki meidän paikkaa paikan päälle -esiäidit on olleet niin tyhmiä, alituisessa stressissä, huonoja äitejä ja impulssikontrollia vailla kun on ollut niin köyhää?
Ihmiset luo sen oman henkisen köyhyyden kokemuksensa nykyaikana sillä, että vertailevat muihin. Eivät ymmärrä, että ihan nykyäänkin on yhteiskuntaluokkia ja alaluokkaisten kannattaa pitäytyä alaluokkaisissa haaveissa. Ei, nykyään kaikki kuvittelee että yläluokan haaveet kuuluu kaikille, ja kun niitä ei saada, ollaan niin köyhiä ja surkeita että.
Omat isovanhempani olivat köyhiä pientilallisia ja kun tietää millaista elämää nekin viettivät nurkumatta ja holtittomia päätöksiä tekemättä, tekee mieli sylkeä näiden köyhyystutkijoiden päälle. He loukkaavat kaikkien entisaikojen "kunniallisten köyhien" muistoa kuvittelemalla, että köyhyys tekisi ihmisestä wt:n. Ei se niin mene, vaan nykyköyhät sallivat itsensä mennä siihen tilaan.
Itsekin elän työmarkkinatuella mutta en koe itseäni missään mielessä köyhäksi.
Jos nyt ihan esi-isiin asti mennään, niin eihän silloin ihmiset tehneet mitään "fiksuja päätöksiä" oman elämänsä suhteen, ei niitä voinut tehdä. Synnyit palvelijaksi, orjaksi, maanviljelijäksi, aateliseksi, kuninkaalliseksi jne, ja elit sen mukaan. Ei voinut päättää kouluttautuuko, hankkiiko lapsia, hakeeko toimeentulotukea ajoissa, teit juuri sen mukaan mitä tavallaan muut päättivät puolestasi, eli siis hyväosaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en käsitä miten ei ole varaa ostaa ruokaa, mihin ihmeeseen ne rahat menee???
Laskuihin? Ehkä jotkut maksavat esim. Ulosottoa pois?
Jep. eli juurikin sitä kykenemättömyyttä hoitaa omia asioitaan, eli omaa syytään ei ole rahaa.
Kannattaa varmaan ostaa riisiä, jos elintaso on tuollainen :D Makaronissa ois pikkusen halvempi kilohinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli sen lapsen puolesta, joka ei ikinä pääse mihinkään. Lapset ovat syyttömiä siihen vaikka vanhempien rahat menisikin alkoholiin ja tupakkaan.
Ja mitenkäs mahdollisesti korjaisit tämän. Antamalla vanhemmille lisää rahaa, asiat ei muutu miksikään. Se raha menee "lyhentämättä" alkoholiin ja tupakkaan.
Kyllä oot vähän tyhmä , jos oletat että kaikkien työttömien rahat menee tupakkaan ja alkoholiin. Itsekin olen työtön, mutta en polta enkä kytä alkoholia. Ulosottoa maksan tuistani 100e kuussa, että saisin sen joskus pois harteiltani. Loput muihin laskuihin ja ruokaan.
NO luepa vaikka se viesti mihin vastattiin. Siinä säälittiin lapsia joille ei jää mitään kun vanhemmat käyttää rahat tupakkaan ja viinaan. Silloin se lisäraha ei auta kyllä yhtään.
Ja se ulosottoon menevä 100sen olet tuhlannut jo paljon ennen kuin sitä olet edes saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.
Sinä varmasti olet myös sitä mieltä, että jos syö terveellisesti ja liikkuu tunnin päivässä, ei varmasti sairastu koskaan mihinkään, ei ainakaan mihinkään vakavaan. Ja kun lakkaa etsimästä tai ainakin alentaa rimaansa, ihan varmasti löytää ihanan puolison. Ja että uudelleen kouluttautumalla yli viisikymppinenkin varmasti löytää töitä, ja muutenkin löytää, jos vain haluaa. Ja että yrittäjä ajaa mersulla, kunhan vain hinnoittelee tuotteensa oikein.
Näitä hyvin yksinkertaisten ihmisten palstatotuuksia riittää. Miten kummassa selität sen, että Suomessa on miljoona vuosikymmeniä töissä ollutta ihmistä, joilla ei ole satojen tuhansien eikä edes tuhansien osakesalkkua? Miksei peruskoulussa ole opetettu jokaiselle noin yksinkertaista rikastumisen reseptiä? Miksi me kaikki emme ole miljonäärejä, kun se on vain alakoulun matematiikasta kiinni?
Koska Suomessa sijoittaminen on halveksittavaa ja ainoastaan veikkaamalla saa rikastua. Ja juuri tuosta syystä, kun ei sijoiteta joudutaan ongelmiin kun yllättävää tapahtuu. Yllättävän moni tuhlaa liikaa ja elää odottaen palkkapäivää. Jo palkkapäivää seuraavalla viikolla ollaan taas rahattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.
Sinä varmasti olet myös sitä mieltä, että jos syö terveellisesti ja liikkuu tunnin päivässä, ei varmasti sairastu koskaan mihinkään, ei ainakaan mihinkään vakavaan. Ja kun lakkaa etsimästä tai ainakin alentaa rimaansa, ihan varmasti löytää ihanan puolison. Ja että uudelleen kouluttautumalla yli viisikymppinenkin varmasti löytää töitä, ja muutenkin löytää, jos vain haluaa. Ja että yrittäjä ajaa mersulla, kunhan vain hinnoittelee tuotteensa oikein.
Näitä hyvin yksinkertaisten ihmisten palstatotuuksia riittää. Miten kummassa selität sen, että Suomessa on miljoona vuosikymmeniä töissä ollutta ihmistä, joilla ei ole satojen tuhansien eikä edes tuhansien osakesalkkua? Miksei peruskoulussa ole opetettu jokaiselle noin yksinkertaista rikastumisen reseptiä? Miksi me kaikki emme ole miljonäärejä, kun se on vain alakoulun matematiikasta kiinni?
Koska Suomessa sijoittaminen on halveksittavaa ja ainoastaan veikkaamalla saa rikastua. Ja juuri tuosta syystä, kun ei sijoiteta joudutaan ongelmiin kun yllättävää tapahtuu. Yllättävän moni tuhlaa liikaa ja elää odottaen palkkapäivää. Jo palkkapäivää seuraavalla viikolla ollaan taas rahattomia.
Koska Suomessa sijoittaminen on halveksittavaa, suomalainen aikuisväestö käy työssä vuosikymeniä rikastumatta ja jotkut kituuttavat sen sijaan, että olisivat sijoitusmiljonäärejä?
Oikeasti tiedän, että ei SINUN toimeentulotukeasi varten voida ÄITIÄ vaatia myymään kotiaan. Sinua voidaan vaatia realisoimaan OMA kuolinpesäosuutesi. Jos kuolinpesällä ei ole muuta omaisuutta kuin talo, jossa äitisi asuu, se on mahdotonta.
Aina on laitettava kirjallinen hakemus! Tämä on kirjoitettu moneen kertaan tähänkin ketjuun. Hakemukseen saa aina kirjallisen valituskelpoisen päätöksen.
En minä tässä trollaa vaan se, joka väittää väärin perustein, että ei saa tukia. Oikeasti se on silkkaa avuttomuutta, jos ei älyä käyttää vähiä rahojaan parempaan ruokaan. Olen itse tavannut "köyhiä yksinhuoltajia", joilla on ollut ripsipidennykset, värjätyt hiukset ym. Asiat tärkeysjärjestyksessä: kun oma ulkonäkö on tärkeämpi kuin lapsen ruoka, niin silloin keitetään vain riisiä, vaikka kunnon kaurapuuro olisi terveellisempää.