Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Sitten kun kaapit tyhjenee eikä yksinkertaisesti ole enää mitään. Tulee siihen viisas ikänsä hyväosaisena elänyt lähimmäinen neuvomaan kuinka täytyy opetella ennakoimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Sitten kun kaapit tyhjenee eikä yksinkertaisesti ole enää mitään. Tulee siihen viisas ikänsä hyväosaisena elänyt lähimmäinen neuvomaan kuinka täytyy opetella ennakoimaan.
No aika kuutamolla saa olla ettei yhtä kaurahiutale pakettia tai makaronipussia ole.Jos tuohon kurjuuteen on vielä lapsen hankkinut niin kannattaisi katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
No se laskelma esiin, niin me tyhmät ymmärretään! Täällä kaikki kirjoittavat anonyymina, ihan hyvin voi se laskelman laittaa.
Me tyhmät olemme eläneet vuosikausia toimeentulotukea pienemmällä rahalla (opiskelleet), tiedämme ihan tarkkaan että silläkin rahalla saa syödäkseen.
Miksi sellaiset opiskelevat joita se ei hyödytä, jotka eivät siitä huolimatta viisastu.
Yhä uudelleen joku jaksaa teille kärsivällisesti selittää , että ne sadat tuhannet jotka ovat nyt työtä vailla, ovat myös opiskelleet.
He ovat siis entisiä opiskelijoita kuten sinäkin, myös he elivät vuosikausia toimeentulotukea pienemmällä rahalla. Nyt valmistuttuaan osalla vielä lisäksi opintolainat, jotka pankki vähentää kk työmarkkinatuista --kun ei töitä löydykään.
Nämä 30%kuuluvat - tyhmät- eivät tule tätä koskaan sisäistämään ennen kuin kokevat sen itse ja sitten ollaan huuli pyöreänä että aijaa nythän mä vasta hokasin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Tässä kiteytyy se, miksi näitä "köyhiä" ei juurikaan sympatiseerata. Kun se on just tätä että sen rankalta vaikuttavan tilanteen taustalta paljastuu jotain tosi tyhmää joka olisi helposti korjattavissa. Niinkuin nyt.
Yhyy, joudun kituuttamaan nälässä kun en saa tarpeeksi rahaa yhteiskunnalta elämiseen ja samaan aikaan istun jonkun 10-20000e eläkesäästöpottini päällä 🤦🤦🤦
Ei, kyllä mä ymmärrän että varmasti on tiukkaa. Mutta tuo on ihan oma valinta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika kuutamolla saa olla ettei yhtä kaurahiutale pakettia tai makaronipussia ole.Jos tuohon kurjuuteen on vielä lapsen hankkinut niin kannattaisi katsoa peiliin.
Huomautan nyt, että täällä keskustelunpätkät eivät ole rajoitettuja kahteen ihmiseen, vaan tuossakin voi olla kuusi eri ihmistä kommentoimassa. Minä olen tuossa vain yhtenä ihmisenä, ja satun olemaan juuri tuo, jolla on 2,5 euroa jäljellä. Olen keskustellut toisaalla tässä ketjussa siitä, miten tähän tilanteeseen voi päätyä, mutta sinulle en sitä ryhdy selittämään. Miksikö? Siksi, että sinulla ei ole eväitä ymmärtää.
Huomautan myös, että kannattaa ehkä lukea noin lyhyet pätkät kunnolla ja kommentoida vasta sitten. Silloin ei sinunkaan nimittäin tarvitsisi ihmetellä, miksi perheetön ihminen on hankkinut lapsen tuohon kurjuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Tässä kiteytyy se, miksi näitä "köyhiä" ei juurikaan sympatiseerata. Kun se on just tätä että sen rankalta vaikuttavan tilanteen taustalta paljastuu jotain tosi tyhmää joka olisi helposti korjattavissa. Niinkuin nyt.
Yhyy, joudun kituuttamaan nälässä kun en saa tarpeeksi rahaa yhteiskunnalta elämiseen ja samaan aikaan istun jonkun 10-20000e eläkesäästöpottini päällä 🤦🤦🤦
Ei, kyllä mä ymmärrän että varmasti on tiukkaa. Mutta tuo on ihan oma valinta!
Nätisti yleistetty. Kuinka monen nälästä kärsivän sinä kuvittelet istuvan 10-20000 säästöjen päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.
Tai sitten se perintö on jotakin suurta, kun ei kerran voi siitä luopua. Kuka pesän osakkaista vaan voi vaatia pesää jaettavaksi ja saada osuutensa, vaan ei halua. Siihen on oikeus, mutta sitten on kyse ihan omasta valinnasta olla ilman leikkauksia tai lääkkeitä.
On kuitenkin oikeutettu joko peruspäivärahaan, sairaseläkkeeseen tai vanhuuseläkkeeseen sekä asumistukeen, min n 1200 e/kk. Noihin eivät perinnöt vaikuta yhtään mitään.
Ellei saa asumistukea, asuu jonkun todella hyvin tienaavan kanssa. Jos se hyvin tienaava ei auta puolisoaan tarpeelliseen leikkaukseen, on hyvä syy muuttaa muualle, ihan muu syy kun raha.
Mistä moinen ilkeys ja viha? Kysyin siis asiaa Kelalta viime kesänä ja sieltä sanottiin todellakin ohjeeksi että äidin myydä asunto, oikein leveästi hymyillen. Mitään muuta ei kuolinpesässä ole kuin tuo asunto tällä hetkellä(isäni kuollessa oli velkaa sekä kesämökki ja kesämökki on jo 90-luvulla jaettu). Saan asumistukea 406 e ja peruspäivärahaa jää käteen aktiivileikkurin ja verojen jälkeen 500 eli yhteensä 906. Vuokrani on 670 euroa. Ja olen käynyt sosiaalityöntekijällä, hänen ideansa oli että haen ammatilliseen kuntoutukseen ja sillä tiellä ollaan, mutta harmittaa vaan että sitä ei aktiivimalli hyväksy aktiivisuudeksi, pitäisi olla joku pupuleikkikurssi. Kuntoutustuella kun olin aikaisemmin niin sain nettona 1100 euroa joten tuo 1200 on kyllä sinun omaa mielikuvitustasi.
Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ennen oli sellainen laki että en saanut edes asumistukea tuon kuolinpesän vuoksi vaikka työtuloni olivat 15 vuoden ajan 500-1500 euroa. Tämä muuttui joskus 4-5 vuotta sitten ja aloin saamaan asumistukea.
Oikeastiko luulet että asun jonkun hyvin tienaavan kanssa ja huvikseni täällä valehtelen? Olet huono trollaamaan. Melkein yhtä hyvä kuin kela joka silloin kun sairastuin ja hain asumistukea keksi että asun kimpassa sveitsiläisen miehen kanssa. Ihan kiva ajatus sinänsä mutta harmi että en itse koskaan miestä tavannut...oli asunut asunnossa joskus aikoja minua ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)
Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.
Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava
En ota kantaa tuohon "riisitapaukseen", mutta mitä tulee elämänhallinnan ongelmiin, niin voi tosiaan monella köyhällä olla. Mutta ne saattavat olla ennemminkin seurausta köyhyydestä kuin sen syy.
On todettu, että köyhyys vaikuttaa samoin kuin jatkuva kiire ja se kun deadlinet painavat armottomasti päälle. Miten kauan ihminen kestää jatkuvaa kiirettä ja painetta ilman, että se vaikuttaa mielialaan ja/tai kognitiivisiin toimintoihin? Ja tilanteessa, jossa sille ei loppua näy. Ei ole tulossa edes kesälomaa, jolloin saisi hengähtää ja ns. ladata akkuja.
"Tutkija Kanerva listaa niukkuuden ja pulan vaikutuksia, jotka ovat siis yhteisiä rahapulassa ja kiireessä.
Tuntuvatko nämä tutuilta:
Mieli tunneloituu. Ajatukset ja toiminta fokusoituvat vain siihen yhteen huolenaiheeseen, ja elämä kapenee. Kaikki muu jää sivuun.
Mentaalinen kapasiteetti vähenee. Niukkuus on niin suuri rasite, että ajattelun laajakaistalta loppuu tila. Tuntuu kuin itse olisi hidastunut ja tyhmistynyt. Tavarat ovat aina kateissa, asioita unohtuu.
Älykkyystestien pistemäärä putoaa. Intialaiset viljelijät saivat testeissä korkeimmat pistemäärät silloin, kun sato oli juuri myyty ja oli rahaa. Kun heitä testattiin ennen sadon myyntiä, heidän ollessaan köyhiä, testistä tuli huonommat pisteet.
Lainaaminen lisääntyy. Rahahuolissa tulee otettua pikavippejä. Mutta myös kiire tuottaa lainaamista: tingitään yöunesta, jumpasta, perheen yhteisestä ajasta ja vapaapäivistä. Ajatuksena voi olla, että otettu aika maksetaan myöhemmin laatuaikana. Sitä hetkeä ei vain ehkä koskaan tule."
"Samalla tavalla ihminen hätiköi rahapulassa.
”Kuka tahansa tekisi huonoja päätöksiä köyhänä. Sille on löydetty tutkimuksissa paljon todisteita. Se on inhimillistä”, Kanerva sanoo.
Vanhemmuuden laatu huononee. Tämä kuulostaa kamalalta. Mutta tutkijat todella sanovat, että köyhyys tuottaa kehnoja vanhempia: lapsille annetut ohjeet ovat epäjohdonmukaisia, ei jakseta kuunnella heitä, syötetään heille pikaruokaa. Ihan samalla tavalla kuitenkin toimivat kiireiset vanhemmat.
Lennonjohtajilla tehty tutkimus osoitti, että heidän vanhemmuutensa laatu oli täysin kiinni työpäivän stressaavuudesta.
”Kun koneita oli paljon ilmassa ja työvuoro oli kiireinen, kotiin päästyä heittäydyttiin sohvalle eikä jaksettu huomioida lapsia.”
Köyhällä on rahahuolien takia aina tuollainen stressi."
Jännä juttu että nämä ongelmat ovat ilmenneet vasta nykyaikana. Kun valtaosa ihmisistä on elänyt jatkuvassa niukkuudessa koko elämänsä koko ihmiskunnan historian ajan. Silti on osattu tehdä fiksuja päätöksiä -muutenhan meidän esi-isät olisi kuolleet nälkään ja viluun aikoja sitten.
Minä keräilen vanhoja niksikirjoja ja nykyajan köyhyys ei ole mitään verrattuna 50-luvun normaaliin elämään, jolloin miehen puhkikuluneista puvunhousuista tehtiin liivihame pikkutytölle ja hapantunut kerma muunnettiin kahvikermakelpoiseksi ripauksella soodaa ja kiehautuksella. Meinaatte, että kaikki meidän paikkaa paikan päälle -esiäidit on olleet niin tyhmiä, alituisessa stressissä, huonoja äitejä ja impulssikontrollia vailla kun on ollut niin köyhää?
Ihmiset luo sen oman henkisen köyhyyden kokemuksensa nykyaikana sillä, että vertailevat muihin. Eivät ymmärrä, että ihan nykyäänkin on yhteiskuntaluokkia ja alaluokkaisten kannattaa pitäytyä alaluokkaisissa haaveissa. Ei, nykyään kaikki kuvittelee että yläluokan haaveet kuuluu kaikille, ja kun niitä ei saada, ollaan niin köyhiä ja surkeita että.
Omat isovanhempani olivat köyhiä pientilallisia ja kun tietää millaista elämää nekin viettivät nurkumatta ja holtittomia päätöksiä tekemättä, tekee mieli sylkeä näiden köyhyystutkijoiden päälle. He loukkaavat kaikkien entisaikojen "kunniallisten köyhien" muistoa kuvittelemalla, että köyhyys tekisi ihmisestä wt:n. Ei se niin mene, vaan nykyköyhät sallivat itsensä mennä siihen tilaan.
Itsekin elän työmarkkinatuella mutta en koe itseäni missään mielessä köyhäksi.
Suurin osa vanhojen aikoijen ihmisistähän kuolikin viluun ja nälkään. Kaikki oli taikauskoisia rasisteja ja panivat pikkupiikoja 13-vuotiaina. Oli se aikaa se.[/quote
Ja ihmiset elivät ehkä max 28-38-vuotiaiksi noin niin ko keskiarvoisesti.
Kulkutaudit niittivät nälän heikentämät ihmiset niin, että suuri osa kansasta saattoi kuolla semmoisiin tauteihin, mihin ei yleensä, hyvinravittuina, kuolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä moinen ilkeys ja viha? Kysyin siis asiaa Kelalta viime kesänä ja sieltä sanottiin todellakin ohjeeksi että äidin myydä asunto, oikein leveästi hymyillen. Mitään muuta ei kuolinpesässä ole kuin tuo asunto tällä hetkellä(isäni kuollessa oli velkaa sekä kesämökki ja kesämökki on jo 90-luvulla jaettu). Saan asumistukea 406 e ja peruspäivärahaa jää käteen aktiivileikkurin ja verojen jälkeen 500 eli yhteensä 906. Vuokrani on 670 euroa. Ja olen käynyt sosiaalityöntekijällä, hänen ideansa oli että haen ammatilliseen kuntoutukseen ja sillä tiellä ollaan, mutta harmittaa vaan että sitä ei aktiivimalli hyväksy aktiivisuudeksi, pitäisi olla joku pupuleikkikurssi. Kuntoutustuella kun olin aikaisemmin niin sain nettona 1100 euroa joten tuo 1200 on kyllä sinun omaa mielikuvitustasi.
Olen kuitenkin tyytyväinen, sillä ennen oli sellainen laki että en saanut edes asumistukea tuon kuolinpesän vuoksi vaikka työtuloni olivat 15 vuoden ajan 500-1500 euroa. Tämä muuttui joskus 4-5 vuotta sitten ja aloin saamaan asumistukea.
Oikeastiko luulet että asun jonkun hyvin tienaavan kanssa ja huvikseni täällä valehtelen? Olet huono trollaamaan. Melkein yhtä hyvä kuin kela joka silloin kun sairastuin ja hain asumistukea keksi että asun kimpassa sveitsiläisen miehen kanssa. Ihan kiva ajatus sinänsä mutta harmi että en itse koskaan miestä tavannut...oli asunut asunnossa joskus aikoja minua ennen.
Oletko siis ihan hakenut sitä toimeentulotukea Kelasta ja saanut päätöksen jossa sanotaan, että äitisi tulisi myydä asunto? Kelan palveluneuvojat kun eivät kuitenkaan niitä päätöksiä tee ja aika erikoiselta kuulostaisi se että et tuolla perusteella saisi toimeentulotukea. Suosittelisin siis ihan laittamaan sen hakemuksen ja selvittämään siihen kuolinpesän tilanteen.
Lisäksi, Kela saa asumistiedot väestötietojärjestelmästä, joten jos edellinen asukas ei muuta osoitetietojaan niin ei siellä Kelassakaan voida tietää asutko oikeasti kirjoilla olevan ihmisen kanssa vai et. Naurettavaa kuvitella että Kela itse keksisi tuon asian vain jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luo sen oman henkisen köyhyyden kokemuksensa nykyaikana sillä, että vertailevat muihin. Eivät ymmärrä, että ihan nykyäänkin on yhteiskuntaluokkia ja alaluokkaisten kannattaa pitäytyä alaluokkaisissa haaveissa. Ei, nykyään kaikki kuvittelee että yläluokan haaveet kuuluu kaikille, ja kun niitä ei saada, ollaan niin köyhiä ja surkeita että.
Ai köyhät ei saisi edes haaveilla. Tuo kertoo kaiken tarpeellisen ala-arvoisesta arvomaailmastasi ja moraalittomuudestasi.
Sitä paitsi olet väärässä muutenkin. Ihminen on sosiaalinen kädellinen, ihmisapina, ja älykäs sellainen, ja sellaisilla kädellisillä on taipumus statusvertailuun, ja nimenomaan itsensä vertaamiseen lajitovereihin. Se on lajityypillinen ominaisuus ihmisellä. Tämän tietäisit, jos sinulla olisi alkeellinenkin käsitys käyttäytymistieteistä ja luonnontieteistä, tai jos olisit käynyt edes lukion.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en käsitä miten ei ole varaa ostaa ruokaa, mihin ihmeeseen ne rahat menee???
Ruokaan riittääkin juuri ja juuri. Vielä kun keksisi miten vaatteita saisi ostettua.
Paistetut ahvenfileet ja pannuahvenet on hyvää ja halpaa ruokaa. Miksi työttömiä ei näy mato-ongella sillä semmoinen ei paljoa maksa ja Suomessa vesistöjä on kaikkialla. Itse en ymmärrä miksi halpa ja laadukas ruoka ei kelpaa. Monelle työttömälle on hirveätä myrkkyä jos joutuu tekemään edes jotakin elantonsa eteen.
Heh. En malta vahingonilolleni mitään kun luen näitä kiukkuisten köyhien stooreja. >D Olen vieläpä itse samassa tilanteessa, sairaseläkkeellä, tulot vajaa 600e. Mutta en maksa vuokraa kun asun vanhan 88v isäukon kanssa samassa huushollissa ja maksatan sillä lähes kaiken ja SÄÄSTÄN! Tällä hetkellä 71.000e! Ensi kuussa tulee lisää ja sitä seuraavana... Miksette tee samoin?
M43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja ...
Ja paljonkos se peruspäiväraha onkaan? 400? Ja siitä pitää maksaa vuokra ja muut laskut.
Vuokran JÄLKEEN jää tuo summa elämiseen. Ainoa lasku jonka tuosta maksan on puhelinlasku. Alle 20e/kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.
Tai sitten se perintö on jotakin suurta, kun ei kerran voi siitä luopua. Kuka pesän osakkaista vaan voi vaatia pesää jaettavaksi ja saada osuutensa, vaan ei halua. Siihen on oikeus, mutta sitten on kyse ihan omasta valinnasta olla ilman leikkauksia tai lääkkeitä.
On kuitenkin oikeutettu joko peruspäivärahaan, sairaseläkkeeseen tai vanhuuseläkkeeseen sekä asumistukeen, min n 1200 e/kk. Noihin eivät perinnöt vaikuta yhtään mitään.
Ellei saa asumistukea, asuu jonkun todella hyvin tienaavan kanssa. Jos se hyvin tienaava ei auta puolisoaan tarpeelliseen leikkaukseen, on hyvä syy muuttaa muualle, ihan muu syy kun raha.
Leskeä ei voi kodistaan häätää, joten sulle on valehdeltu. Tee se hakemus ja katso kuinka käy. Mullakin on tuttava, joka saa jatkuvasti toimeentulotukea, vaikka on vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Heh. En malta vahingonilolleni mitään kun luen näitä kiukkuisten köyhien stooreja. >D Olen vieläpä itse samassa tilanteessa, sairaseläkkeellä, tulot vajaa 600e. Mutta en maksa vuokraa kun asun vanhan 88v isäukon kanssa samassa huushollissa ja maksatan sillä lähes kaiken ja SÄÄSTÄN! Tällä hetkellä 71.000e! Ensi kuussa tulee lisää ja sitä seuraavana... Miksette tee samoin?
M43
Mun isä kuoli 1996 ja äiti 2000, viimeinen isovanhemmista 2004. Sisaruksia ei ole, muuhun sukuun en ole pitänyt yhteyksiä. Lapsia ei ole eikä miestä. Kenen luokse ehdottaisit, että muuttaisin?
N48
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toimeentuleva ihminen voisi vaikka 6 kuukauden ajan kirjata ylös, mihin kaikkeen muuhun itsellä menee rahaa kuin ruokaan.
Sitten voisi kuvitella, että olisit niiden kaikkien tarpeellisten tai kivojen juttujen sijasta joutunut miettimään, käyttääkö senkin rahan (halpaan ja täyttävään) ruokaan. Olisitko tinkinyt ruoasta ostaaksesi esim. rintaliivit, synttärikukan ja bussilipun mummon 80-synttäreille, uuden kahvinkeittimen rikkinäisen tilalle, aurinkorasvan kesäksi... Mutta köyhänhän pitää syrjäytyä ystävistä ja suvusta, kulkea ilman alusvaatteita, lopettaa ylellinen kahvin juominen tai palaa auringossa. Tai sitten oikeasti köyhä ostaa sen 10 euron aurinkorasvan ja jättää sitten pari jauhelihapakettia ja perunapussin ostamatta.
Pitkäaikaistyöttömän tai köyhän elämä on jatkuvasti tällaista kuluttavaa pohtimista. Jokainen taatusti osaa ostaa kaalia, linssejä ja kaurahiutaleita, mutta vaikkapa parissa vuodessa alkaa tulla muitakin pakollisia menoja, joihin ei tukia saa. On yllättävän paljon jo lääkkeitä, joihin ei apua saa.
Meidän perhellä on kirjanpito kokoajan. Viime kuussa tuhlasimme normaalia enemmän (2 henkeä) ja meillä meni elämiseen, eli niihin kuluihin mihin TTT on tarkoitettu yhteensä 805,14 €. tammikuussa 393,13 helmikuussa 546,90 ja maaliskuussa 694,75. Nämä siis täysin pihistelemättä ja ajattelematta mihin rahaa käytetään.
Hyvähyvä. Tukia voisi vieläkin leikata. Saisipahan yhteiskunnan loiset menemään töihin tai kuolemaan pois.
Vierailija kirjoitti:
M43
Koska voin muuttaa sinne isäsi luokse?
Jos ei lapsilisät+työmarkkinatuki+miehen pieni palkka riitä niin sitten teillä on joku hervoton luksuslukaali hyvällä sijainnilla josta lyhennykset on toista tonnia/kk. Eli silloin kämppä myyntiin. Mutta vähän on kutina että jätät jotain kertomatta/rahaa menee johonkin "turhaan"/tms.
Tuohonkin tosin asumistukea saa kyllä asumiskuluihin, toimeentulotukea saa ainakin harkinnanvaraista/ehkäisevää. Ja jos on se tilanne että rahat menee johonkin pikavippi velkojen lyhentelyyn eikä siitä syystä ole oikeutettu tukiin niin lapsille voi hakea vaate/harrastus ym. avustuksia niin rahaa jää muuhun.
Oikeasti, lapsiperheitä tuetaan kyllä hyvin avokätisesti. Moniin tukiin tulee lapsikorotukset, lapselle lasketaan ihan oma toimeentulotuen osuus (eikä niinkuin tässäkin ketjussa moni on väittänyt että pitää elättää lapset sillä aikuisen tt-tuella). Ulosoton suojaosassa huomioidaan lasten lukumäärä. Lapsen harrastuskuluihin saa tt-tuessa useamman saturaisen vuodessa ja nykyisin riittää pelkkä laskun esittäminen, ei tarvitse toimittaa edes kuittia että raha on oikeasti mennyt lapsen tarpeisiin. Ja jos on sellainen tilanne että joutuu esim. lääkkeitä käyttämään jotka ei ole kelakorvauksen piirissä, ne kyllä kompensoidaan muissa tuissa. Että on todella, todella pahasti elämänhallinnassa puutetta jos lapselle ei ole ruokaa/ruuaksi on vain desi riisiä. Ja sitä ongelmaa ei korjata lappamalla tälläisille vanhemmille lisää rahaa.
Toki pienituloisia on, ja ihan köyhiäkin. Mutta useimmin ne köyhät on niitä yksinasuvia jotka kuuluisivat sairaseläkkeelle mutta eivät pääse. Ei niille yksinäisille köyhille ole juuri vaate- tai muita apuja, ilmaisia/tuettuja harrastuksia/matkoja/leirejä joille lapsiperheet pääsee. (Ja joku tulee kuitenkin kitisemään niistä omavastuuosuuksista ja matkakuluista; nekin on mahdollista kuitata avustuksista) Niistä pienistä tuloista maksetaan kaikki itse. Perheellisillä on eri juttu. Toki voi olla hometaloa, kahden asunnon loukkua ym. mutta aika marginaalisia juttuja. Ja tosiaan, silloinkin sillä lapsikortilla tukia ja apua tulee.
Niin ja en ole mikään kultalusikka suussa syntynyt itsekään. Aika harva näille köyhyysvalituksille kulmia kohotteleva on vaikka aina näissäkin ketjuissa juttu kääntyy siihen että kuinka "parempiosaiset" ei voi tajuta pienituloisten arkea. kun hei, tää on av, tuskin se Suomen rikkain väki täällä kovin aktiivisesti hengaa. Eiköhän täällä pikemminkin ole aika hyvin just ne penninvenyttäjät edustettuina. Meillä sen maagisen köyhyysrajan alle jäädään reilusti. Tiukkaa on mutta se on voi voi. Ei kaikki vaan voi vetää hanhenmaksapalleroita ja shamppanjaa avo-audissaan luksuslukaalinsa pihassa, meitä tavan tallaajiakin tarvitaan.
Olisihan se kiva jos mun tukeni olis pari sataa enemmän, lapsilisää vois tulla tuplat ja mieskin vois saada palkankorotuksen. Mutta mistä ihmeestä se raha otettaisiin? Ja miksi, kun nytkin just ja just pärjää? Luksusta ei toki saa mutta miksi sitä pitäisi saada? Ja itse asiassa, jos hakisin kaikki tuet/avustukset joihin oltaisiin lapsiperheenä oikeutettuja niin saataisiin sitä luksustakin. Mutta jääpähän muille enemmän kun en hae jos se niiden onni on siitä kiinni.