Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole velkoja. En käytä alkoholia, päihteitä enkä polta tupakkaa. En syä lihaa enkä kanaakaan. En käy ulkona. Eläkesäästöjen takia en saa tt-tukea.
Rahat menevät vuokraan, sähköön, puhelin- ja nettimaksuun, opintoihin, matkakuluihin, teveydenhoitokuluihin ja ruokaan. Eikä se kuukauden työmarkkinatuki+ asumistuki riitä noihinkaan. Vaikka on edullinen vuokra, halvin netti, vanha Nokian puhelin, jne...
Joka vuosi saan vähemmän rahaa, mutta joka vuosi kulut nousevat. Joka kuukausi rahaa riittää vähemmän kuin edellisenä kuukautena. Saamani tuet ovat noin 500 euroa vähemmän kuin mitä yksinelävä tarvitsee täällä tutkimusten mukaan.
Miten joku voi kysyä "miten rahat eivät riitä?" -- onko huono matikkapää?
On varmaan, kun en tajua että miksi et käytä säästöjäsi, joita sinulla on. Silloin olet ihan itse valinnut sen "köyhyyden".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole velkoja. En käytä alkoholia, päihteitä enkä polta tupakkaa. En syä lihaa enkä kanaakaan. En käy ulkona. Eläkesäästöjen takia en saa tt-tukea.
Rahat menevät vuokraan, sähköön, puhelin- ja nettimaksuun, opintoihin, matkakuluihin, teveydenhoitokuluihin ja ruokaan. Eikä se kuukauden työmarkkinatuki+ asumistuki riitä noihinkaan. Vaikka on edullinen vuokra, halvin netti, vanha Nokian puhelin, jne...
Joka vuosi saan vähemmän rahaa, mutta joka vuosi kulut nousevat. Joka kuukausi rahaa riittää vähemmän kuin edellisenä kuukautena. Saamani tuet ovat noin 500 euroa vähemmän kuin mitä yksinelävä tarvitsee täällä tutkimusten mukaan.
Miten joku voi kysyä "miten rahat eivät riitä?" -- onko huono matikkapää?
On varmaan, kun en tajua että miksi et käytä säästöjäsi, joita sinulla on. Silloin olet ihan itse valinnut sen "köyhyyden".
Niin siellä eläkesäästöissähän voi olla vaikka miljoona euroa, mutta edelleen pitäisi saada toimeentulotukea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.
Auton saa ostettua päivässä? Millä rahalla?
Autolainalla, jonka kyllä saa kun on näyttää että on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön 50-vuotias 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Olen lama-ajan nuori, silloin ei todellakaan ollut töitä tarjolla. Olen oppinut venyttämään penniä......en polta, en juo alkoholia, en osta virvoitusjuomia, en käy missään siis missään, kaikki rahani menevät asumiseen, ruokaan ja lapsen tarpeisiin. Näin se vaan menee, turha sitä on vinkua. Minulla oli hyvä työ 14-vuotta, jouduin lopettamaan sen koska lapselleni ei ole hoitopaikkaa, hän on koulussa, työni oli reissutyötä sain hyvää palkkaa. Nyt on kuitenkin näin. Haen koko ajan työtä. Tuntuu vaan olevan vaikeaa saada 50-vuotiaana työpaikkaa. Kokemusta minulla on ja olen nopea oppimaan uusia asioita. En ole heittänyt kirvestä kaivoon, elämässäni on ollut paljon vastoinkäymisiä, mutta tässä sitä vaan pusketaan eteenpäin.
Juuri tässä on se asenne mikä näiltä nykyajan vinkujilta puuttuu, on totuttu liian hyvään ja köyhyyteen ei osata suhtaantua, tosiaan sitä talouden hallintaan pitäisi opettaa, kelan kanssa olisi hyvä, jos maksupäivät voisi sopia vaikka parin viikon välein, jotta ei kävisi niin, että tili on hetkessä tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.
Onpa tosiaan kirjoituskilpailun satuja. Kukaan ei silti laita laskelmaa menoista ja tuloista :)
Osa ei halua käyttää säästöjään ja perintöjään :D , osalla on ilmeisesti älyttömät ulosotot, joita ei halua maksaa vaikka on ne velat itse ottanut. Se on silloin ihan oma valinta.
Yhtään uskottavaa tarinaa täällä ei ole, tuet yksinkertaisesti ovat enemmän kuin joku 230e/kk. Lapsiperheen ei varmasti tarvitse kärsiä päivääkään nälkää, sosiaalitoimi antaa harkinnanvaraista apua, diakonia auttaa, ruokakassin saa ihan varmasti. Jos kieltäytyy elatusavusta jonkun autonkorjausnyyhkystoorin vuoksi, oma valinta taas. Tyhmä sellainen, koska valitsee lapsensa puolesta, elatusapu on tarkoitettu lapselle.
Ja sitten iässä 50 v jäädään pois töistä lapsen takia, ei varmaan ole tiedossa ettei 50 vuotiaat ole vahvoilla työmarkkinoilla...aika vanhana on lapsikin tehty, kun on vielä pieni.
Ja asutaan tietysti vuokralla, ei ole koskaan aiemmin tullut mieleen että vuokran sijaan maksaisi omaa, jolloin tiukassa paikassa on edes jotakin oikeaa myytävää. On eletty koko elämä pellossa, ja nekin jotka ovat säästäneet, ovat sitä mieltä, että muiden täytyisi siitä huolimatta maksaa heidän elämänsä :) Tai ei hae niitä tukia johon on oikeutettu, ja silti valittaa, miksi?
Suomessa ei ole köyhyyttä, se tästä näkyy. Eikä asia muutu yhtään sillä, että laittaa tähän nyt alatyylisiä haukkukommentteja, kelan sivuilta näkyy ne tulot joihin jokainen on oikeutettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Koska olet viimeksi selvittänyt oikeutesi toimeentulotukeen? Osuutta jakamattomassa kuolinpesässä ei normaalisti lasketa omaisuudeksi toimeentulotukea tai muitakaan tukia myönnettäessä. Olen itse edunvalvoja, jonka päämiehellä on osuus jakamattomassa kuolinpesässä. Sillä ei ole mitään vaikutuksia hänen saamiinsa tukiin.
Sinun tapauksessa asian pitäisi olla täysin selvä, jos kuolinpesällä ei ole muuta omaisuutta kuin asunto, johon leskellä on asumisoikeus. Tällainen omaisuus ei vaikuta mitenkään pesän muiden osakkaiden oikeuteen saada toimeentulotukea.
Tarkennus: jakamaton kuolinpesä voidaan ottaa huomioon toimeentulotuessa, jos kuolinpesä voidaan jakaa ja perintö muuttaa helposti rahaksi. Tässä tapauksessa asuntoa ei voi lesken asumisoikeuden vuoksi myydä, joten pitäisi olla täysin selvää, että asuntoa ei oteta huomioon toimeentulotukea laskettaessa.
Mielestäni toimeentulotukea voidaan myös myöntää ja periä se sitten aikoinaan takaisin perinnöstä. Tämä takaisinperintä pitää kuitenkin olla mainittuna jokaisessa päätöksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lesken asumisoikeus on laissa, joten asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Esim. tätini oli 20 vuotta omistajana leskiäitinsä talossa ja sai koko ajan toimeentulotukea. Todennäköisesti pesässä on ollut jotain muutakin omaisuutta (yleensä nyt tilillä ainakin on edes jotain rahaa), joka olisi pitänyt jakaa. Kai tiedät, että pesän voi jakaa myös osittain ja koska vain? Teette jakokirjan jakokelpoisesta omaisuudesta ja sen jälkeen ongelma on ratkaistu. Olettaen, että se on jotain pientä, olet sen jälkeen oikeutettu tukiin.
Tai sitten se perintö on jotakin suurta, kun ei kerran voi siitä luopua. Kuka pesän osakkaista vaan voi vaatia pesää jaettavaksi ja saada osuutensa, vaan ei halua. Siihen on oikeus, mutta sitten on kyse ihan omasta valinnasta olla ilman leikkauksia tai lääkkeitä.
On kuitenkin oikeutettu joko peruspäivärahaan, sairaseläkkeeseen tai vanhuuseläkkeeseen sekä asumistukeen, min n 1200 e/kk. Noihin eivät perinnöt vaikuta yhtään mitään.
Ellei saa asumistukea, asuu jonkun todella hyvin tienaavan kanssa. Jos se hyvin tienaava ei auta puolisoaan tarpeelliseen leikkaukseen, on hyvä syy muuttaa muualle, ihan muu syy kun raha.
Vierailija kirjoitti:
Leikattu työmarkkinatuki tarkoittaa sitä, että on aktiivisesti laiminlyönyt elatusvelvollisuutensa itseensä. Käytännössä siis kieltäytynyt työkkärin ja sosiaalitoimen toimista, joilla työllistymistä olisi pyritty edistämään. Jos se oma työllistyminen ei edisty eikä kelpuuta jeesiä tässä, niin miksi ihmeessä tällaiselle ihmiselle pitäisi maksaa työttömyystuet täysinä? Henkilöhän on irtisanoutunut työttömän ainoasta velvollisuudesta eli olla työmarkkinoiden käytettävissä.
Ei ole vaan saadakseen työttömyysetuutta hänen pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä ja ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi. Ja tätä hän on koska saa edelleen työttömyysetuutta. Henkilö voi hakea vaikka sataa työpaikkaa kuukaudessa ja käydä kymmenissä haastatteluissa mutta silti leikkaus osuu.
Sekoitat varmaan tuon aktiivimallileikkauksen karenssiin ja alennettuun toimeentulotukeen. Alennettuun toimeentulotukeen pitää olla jokin rike Kelan mielestä esim. työstä/kurssista kieltäytyminen tai vaikka kieltäytyminen työttömäksi ilmoittautumiseen ja samalla kieltäytyminen työttömyysetuuden hakemisesta. Silloin toimeentulotukea voidaan alentaa 20-40%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes opiskelijana syönyt noin vähän vaikka elämiseen jäi alle satanen kuussa
Minä, minä ja minä...ketään ei kiinnosta mitä sinä olet syönyt, joten miksi tulet sitä tänne kertomaan? Oletko niin tyhmä, ettet ymmärrä kuinka erilaisia ihmiset, heidän elämäntilanteensa ja -tapahtumansa ovat? Tiedän, olet sillä muuten et olisi kirjoittanut tuota naiivia ja typerää komenttiasi.
Noinko ottaa koville? Suomessa on ruhtinaalliset tulonsiirrot köyhille. Verovaroin ei ole tarkoitus rikastua eikä myöskään syödä filettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.
Sinä oletkin idiootti.
Ainoa mitä köyhä osaa, on haukkua. Se laskelma nyt esiin, tulot näkyvät Kelan sivuilta, mitkä ne fiksut menot ovat, joiden vuoksi lapselle ei ole muuta ruokaa kuin kuppi riisiä?
Huumevelkoja? Kulutusluottojen ulosottoja, mitä?
Vierailija kirjoitti:
Tuosta yhdestä lehden jutusta tuli mieleeni kun kävin palkkatukityö haastattelussa jossa palkaa tarjottiin 1200 kuukaudessa, ja työ olisi ollut muutenkin sormien pyörittelyä paikassa jossa oli alkoholisteja ja muita työhon kuntoutujia.
Haastattelija kysyy "Miltäs tämä kuulostaisi sinusta työnä"
Vastaus "Kuulostaa ihan hyvältä" (Oikeasti olisin halunnut sylkäistä haastattelijan naamaan)
Ei voi sanoa suoraan, koska silloin tulee välitön karenssi, koska on vaikuttanut työn saantiin. Tällaista se on työttömänä.
Toivottavasti et saanut paikkaa. Jollekin muulle tuo olisi kelvannut ilomielin ja päälle olisi saanut vielä vähintään soviteltua päivärahaa. Osoitit melkoista halveksuntaa "alkoholisteja ja muita työhönkuntoutujia kohtaan".
Ja itse olen kyllä sanonut palkkatukipaikkaa hakiessa että ei ihan kuulosta minun työltäni ja mitään karenssia ei ole tullut. Olen saanut sitten kuitenkin paikan josta katsoin olevan enemmän etua itselleni. Ja taisipa siellä sitten olla näitä alkoholisteja ja muita työhönkuntoutujiakin mukana.
Vierailija kirjoitti:
Totta hemmetissä en minäkään joutuisi tinkimään yhtään mistään jos jäisi tuo summa käteen vuokran JÄLKEEN, sehän on enemmän kuin riittävästi jos ei ole edes lapsia! Vaikka olisi nämä lapsetkin (2kpl) niin pärjäisin tuolla summalla. Sehän siinä on että jos on edes pienipalkkainen puoliso ja omistusasunto (=pankin) niin voi unohtaa kaikki muut tuet paitsi työmarkkinatuen. Ja kyllähän tämä nykytilannekin menisi jos se olisi väliaikaista mutta jos ei tulevaisuudessa ole edes näkyvissä mitään parempaa niin synkäksi vetää. Ja ei, asuntoa ostettaessa ja lapsia hankkiessa en voinut mitenkään nähdä vuosien päähän tulevaisuuteen että joutuisin onnettomuuteen ja vammautuisin pysyvästi. Muuten olisi lapset jääneet tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.
Auton saa ostettua päivässä? Millä rahalla?
Lukaisehan pikavippifirmojen mainoksia.
Miksi maailmassa pitäisi lukea pikavippifirmojen mainoksia? Auton saa ostettua autokaupan rahoituksella, niissä on korot parin prosentin luokkaa, ja vakuutena se auto. Toki pitää olla työpaikka, mutta ellei työpaikkaa ole, ei tarvitse autoakaan pakollisiin työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään.
Ongelma on siinä, että ne tuet yhteensä ovat samankokoiset kuin pienipalkkaisilla palkat. Ymmärrän hyvin, että moni valitsee siinä tilanteessa mieluummin vapaaehtoisen syrjäytymisen kuin työssäkäynnin. Itsekin olen asiaa pohtinut, mutta kun on omistusasunto, niin en saa tukia niin paljon kuin vuokralla-asuja. Eli minulle on kannattavampaa kuitenkin käydä huonostipalkatussa työssä. Muuten joutuisin myymään asuntoni, ja elämään niillä rahoilla ennen tukia. Joskus kun olen saanut käydä ihan normipalkkaisessa työssä, niin on tullut tuo oma asunto hankittua, vaikka nyt ollaan ihan niillä rajoilla, onko minulla siihen varaa.
Nyt ymmärrän. Eli sinulle on kannattavmpaa mutta muille ei. Asia selvä. Vai voisiko kuitenkin olla niin että se on kannattavaa myös melkein kaikille työttömistä?
Etkä joutuisi kovin pitkään elämään asunnonmyyntirahoilla. Ehkä vuoden verran ja sinä aikana nostaisit ne sukan varteen ja irtisanoutuisit sitten ja alkaisit saamaan niitä "samakokoisia tukia kuin pienet palkat". Itselläni palkka on huonoimmillaan ollut noin 1500e ja käteen jäi huomattavasti enemmän kuin tuilla vaikka asun vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
Et ole ollut pöljä mutta et vaan ole osannut toimia tukiviidakossa. Nyt äkkiä eläkesäästöt sukan varteen niin saat myös toimeentulotukea ja säästöt voit käyttää sitten eläkkeelle. Ei niitä pakko tuhlata ole.
Siinä olet oikeassa että juuri sinunkaltaisesi lakeja pilkulleen noudattavat ihmiset joutuvat elämään liian pienien ensisijaisten etuuksien varassa ja heihin osuvat myös esim. aktiivimallileikkaukset. Sen sijaan jos osaa muuttaa rahansa sopivaan muotoon tai asumisjärjestelynsä yksinasuvaksi niin tuet ovat suuremmat.
Kirjoituksesi alku onkin sitten ihan höpinää. Ulkomailla työskentely ei vaikuta toimeentulotuen saantiin eikä se että olet suostunut ottamaan vastaan pienipalkkaisia töitä tai pätkätöitä sinänsä aiheuta pientä eläkettä vaan oikeastaan kartuttavat sitä. Samoin vuoden 2005 jälkeen suoritetut opinnot kerryttävät eläkettä.
Todella mielenkiintoinen tuo aloituskirjoituksen linkki. Hyvä keskustelunaihe, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jo elämänhallinnan ongelmilta. Perusraaka-aineita ruokaan saa halvallakin ja ilmaiseksi ruokajonoista, mutta tupakasta, alkoholista ja eineksistä kannattaa luopua kokonaan (jos haluaa säästää). Pitää vain hieman suunnitella rahankäyttöä etukäteen.
Ruokajonoja ei ole kuin joillakin harvoilla paikkakunnilla. Jos ihminen kertoo, että keittää lapselleen lounaaksi desin riisiä ja itse juo vettä, ovatko nuo neuvosi oikein asiallisia? (Olettaisin, jos ei muuhun ruokaan tai ruokaan ylipäätänsä ole varaa, niin ehkä tupakkaa, alkoholia, eineksiä tms. ei myöskään käytetä.)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja ...
Ja paljonkos se peruspäiväraha onkaan? 400? Ja siitä pitää maksaa vuokra ja muut laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen toimeentuleva ihminen voisi vaikka 6 kuukauden ajan kirjata ylös, mihin kaikkeen muuhun itsellä menee rahaa kuin ruokaan.
Sitten voisi kuvitella, että olisit niiden kaikkien tarpeellisten tai kivojen juttujen sijasta joutunut miettimään, käyttääkö senkin rahan (halpaan ja täyttävään) ruokaan. Olisitko tinkinyt ruoasta ostaaksesi esim. rintaliivit, synttärikukan ja bussilipun mummon 80-synttäreille, uuden kahvinkeittimen rikkinäisen tilalle, aurinkorasvan kesäksi... Mutta köyhänhän pitää syrjäytyä ystävistä ja suvusta, kulkea ilman alusvaatteita, lopettaa ylellinen kahvin juominen tai palaa auringossa. Tai sitten oikeasti köyhä ostaa sen 10 euron aurinkorasvan ja jättää sitten pari jauhelihapakettia ja perunapussin ostamatta.
Pitkäaikaistyöttömän tai köyhän elämä on jatkuvasti tällaista kuluttavaa pohtimista. Jokainen taatusti osaa ostaa kaalia, linssejä ja kaurahiutaleita, mutta vaikkapa parissa vuodessa alkaa tulla muitakin pakollisia menoja, joihin ei tukia saa. On yllättävän paljon jo lääkkeitä, joihin ei apua saa.
Mummolle ei ole tärkeää saada kukkaa, vain vieras. Ei mummo tarvitse enää tavaroita - ja jos tarvitsee, olkoon ilman köyhiä vieraita.
Auringossa ei tarvitse istua, ja jos tarvitsee, voi käyttää ohuita vaatteita, jos ei ole varaa rasvaan. Ei ne kaikki edes maksa kymppiä, vitosellakin saa.
Kahvin keittämiseen ei tarvita keitintä, sitä voi keittää vaikka tavallisessa kattilassa, kunnes on taas varaa ostaa keitin.
Rintaliivejä ei tarvita uusia joka kuukausi tai edes joka vuosi.
Kaikki nämä ovat taas tämmöisiä keksimällä keksittyjä juttuja. Minä olen ollut opiskelija 8 vuotta ja elänyt pelkällä opintorahalla ja asumislisällä. Opin käyttämään vähiä rahoja hyvin. Niistä taidoista oli hyötyä vuosia myöhemmin, kun mieheltä meni työpaikka alta muutaman sadan muun kanssa eikä kolmeen vuoteen löytynyt uutta. Oli siinä minun palkastani asuntolaina maksettavana ja lapsi elätettävänä itseni ja miehen lisäksi eikä mitään tietoa siitä, milloin mies työllistyy uudelleen vai työllistyykö koskaan. Kun ikää on lähemmäs viisikymmentä ja samassa kaupungissa 500 oman alan duunaria työttömänä, on ihme, jos onnistuu työtä taas saamaan. Onneksi miehellä oli useampia koulutuksia alla, ja töitä löytyi lopulta toiselta alalta. Kyllä siinä tuli pennejä laskettua monessa kuussa, mutta kun rahaa on vähän, ei osteta mitään, mitä todella ei tarvitse.
No ei joka vuosi tarvita uusia alusvaatteita, muistan jostain tutkimuksen että naiset hankkivat uusia liivejä kaikkein viimeiseksi. Olin itse ainakin tyytyväinen kun viimein vanhoja roskiin.
Itsekin näillä tuilla elän ja todella ei tarvitse nälkää nähdä, pitäisi osata päättää ottaako äiti ripsenpidennykset vai ostaako silläkin rahalla leipää ja voita ja ehkä vielä leipoo leivän itse ja pääsee halvemmalla..