Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Koska olet viimeksi selvittänyt oikeutesi toimeentulotukeen? Osuutta jakamattomassa kuolinpesässä ei normaalisti lasketa omaisuudeksi toimeentulotukea tai muitakaan tukia myönnettäessä. Olen itse edunvalvoja, jonka päämiehellä on osuus jakamattomassa kuolinpesässä. Sillä ei ole mitään vaikutuksia hänen saamiinsa tukiin.
Sinun tapauksessa asian pitäisi olla täysin selvä, jos kuolinpesällä ei ole muuta omaisuutta kuin asunto, johon leskellä on asumisoikeus. Tällainen omaisuus ei vaikuta mitenkään pesän muiden osakkaiden oikeuteen saada toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Oletko selvittänyt mahdollisuutesi toimia kevytyrittäjänä? Se on aika usein mahdollista myös työttömänä jos työtä ei ole kokoaikaisesti yli kahta viikkoa. Jos työ on vain osan aikaa vuodesta mahdollista niin kannattaa kysyä työttömyysturvaneuvonnasta voiko se olla sellainen mitä voisi tehdä kausittain y-tunnuksellakin ja olla muun ajan työttömänä. Ei kannata pelätä vaan kysy suoraan sieltä työttömyysturvaneuvonnasta miten kannattaa toimia. Sitä paitsi nykyään voi aloittaa uuden yrityksen ja olla 4kk yrittäjänä ja saada työttömyysrahaa samaan aikaan. Senkin jälkeen voi vielä saada starttirahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan vähän lapinlisää jos lapsen viikon ruuat maksavat 2 euroa? Tai vitosen eli vajaan tupakka-askin verran. Mihin se muu yhteiskunnalta saatu fyrkka oiken menee ja onko silloin prioriteetit elämässä silloin ihan kohdallaan?
Kukkuu taas näitä juttuja.
Lapsillehan maksetaan lapsilisää. Jos sen laittaa lapsiin, niin kyllä siitä enemmän pitäis ruokaankin jäädä, jos kotona ollaan kaikki päivät.
Lapsilisät otetaan huomioon toimeentulotuessa eli ei ole pelkästään lasten menoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole antaa lapselle ruoaksi muuta kuin desi riisiä, pitäisi kyllä ajatella sen lapsen etua ja antaa se huostaan tai adoptioon. Millainen itsekäs hirviö pitää omaa lastaan nälässä kun lapsi voisi saada ihan kunnollisen rakastavan kodin?
Niin että köyhien lapset eroon vanhemmistaan vaan? Nyt oikeesti jotain rajaa siihen trollailuunkin. Koska mä näen, että sä et ole enää ihminen. Mieti.
En ole tuo kenelle vastaat, mutta ei kai kukaan ole sanonut, että köyhien lapset eroon vanhemmistaan. Mutta jos lapsella ei ole useinkaan muuta syötävää kuin riisiä, onko se elämäntilanne mielestäsi lapsen kannalta oikein?
Mutta eikä asia olekin niin että yhteiskunta maksaa liian pieniä tukia ja siten on osasyyllinen siihen, että lapsi saa heikkitasoista ruokaa.
Yhteiskunta on tutkituttanut verorahoilla minimibudjetit, joilla pitäisi tulla toimeen – sama yhteiskunta maksaa kuitenkin työttömille tukea joka on vain 60% tuosta minimibudjetista. Onko oletus että köyhät ovat Jeesuksia jotka saavat kaksi kalaa ja viisi leipää kestämään koko kuukauden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet viimeksi selvittänyt oikeutesi toimeentulotukeen? Osuutta jakamattomassa kuolinpesässä ei normaalisti lasketa omaisuudeksi toimeentulotukea tai muitakaan tukia myönnettäessä. Olen itse edunvalvoja, jonka päämiehellä on osuus jakamattomassa kuolinpesässä. Sillä ei ole mitään vaikutuksia hänen saamiinsa tukiin.
Sinun tapauksessa asian pitäisi olla täysin selvä, jos kuolinpesällä ei ole muuta omaisuutta kuin asunto, johon leskellä on asumisoikeus. Tällainen omaisuus ei vaikuta mitenkään pesän muiden osakkaiden oikeuteen saada toimeentulotukea.
Tarkennus: jakamaton kuolinpesä voidaan ottaa huomioon toimeentulotuessa, jos kuolinpesä voidaan jakaa ja perintö muuttaa helposti rahaksi. Tässä tapauksessa asuntoa ei voi lesken asumisoikeuden vuoksi myydä, joten pitäisi olla täysin selvää, että asuntoa ei oteta huomioon toimeentulotukea laskettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt mahdollisuutesi toimia kevytyrittäjänä? Se on aika usein mahdollista myös työttömänä jos työtä ei ole kokoaikaisesti yli kahta viikkoa. Jos työ on vain osan aikaa vuodesta mahdollista niin kannattaa kysyä työttömyysturvaneuvonnasta voiko se olla sellainen mitä voisi tehdä kausittain y-tunnuksellakin ja olla muun ajan työttömänä. Ei kannata pelätä vaan kysy suoraan sieltä työttömyysturvaneuvonnasta miten kannattaa toimia. Sitä paitsi nykyään voi aloittaa uuden yrityksen ja olla 4kk yrittäjänä ja saada työttömyysrahaa samaan aikaan. Senkin jälkeen voi vielä saada starttirahaa.
Ohis. Olen entinen yrittäjä. TE-toimiston virkailija sanoi minulle, että missään tapauksessa minun ei kannata yrittää täyttää aktiivimallin ehtoja tekemällä edes yhtä tuntia yrittäjänä tai freelancerina. Mikä tahansa saatetaan katsoa yrittäjänä työllistymiseksi, ja tuet menevät sitten siinä. Olisin hyvin varovainen myös tuon mainitsemasi 4 kuukauden tuen kanssa, koska siinä pääsee hyvin tai huonosti yrittämisen alkuun, mutta takaisin ei välttämättä olekaan tulemista.
Vierailija kirjoitti:
Jutun pohjalla on SKS:n köyhyyttä käsittelevä kirjoituskilpailu ja siihen lähetetyt kirjoitelmat. Voisi olettaa, että pöytälaatikkokirjailijat ovat kaivaneet esiin kaikkein nyyhkyimmät stoorinsa. Kukaan ei takaa, että jutut perustuvat tositapahtumiin.
Niin koska köyhyyttähän ei ole koskaan ollut eikä voi koskaan olla olemassa, niinkö?
Huoh. Taas yksi omahyväisyyden kuplassaan elävä.
[/quote]
Täyttä potaskaa nämä kuvitelmat että köyhyys johtuu elämänhallinnan puutteesta.
Miettikääpä nyt vain tilannetta jossa ihminen on töissä melko pienellä palkalla, tulee toimeen ja jopa säästää rahaa. Tätä jatkuu vuosikausia.
Sitten hän joutuu työttömäksi ja pärjää hyvin ansiopäivärahalla. Elänyt jo aikaisemmin säästeliäästi, mutta toki vielä nipistää vähän kustannuksista nyt työttömänä. Hän on edelleen velaton, eikä luottotiedotkaan ole menneet.
Sitten hän putoaa työmarkkinatuelle, eikä tulekaan sillä toimeen vaikka vähentää kaikki kulut minimiin.
Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?[/quote]
Sinäpä sen sanoit, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)[/quote]
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.[/quote]
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.[/quote]
Kaverisi ja exänsä pitäisi käydä lastenvalvojalla tarkastamassa elatussopimus ja laskemaan miehen elatuskyky ja oikea elatusmaksu. Kela maksaa silloin sen osuuden johon miehen varat eivät riitä. Max 160 e per lapsi muistaakseni. Itsekin olin kusessa kun ex jäi työttömäksi. Se oli ihan epätoivoinen ettei ole varaa maksaa elareita ja lupasin, et voi odottaa kunnes löytää taas työn. No se venähti ja omat säästöt kului kunnes tajusin tehdä edellä mainitut. Se on paha vaatia elatustukea ulosoton kautta jos haluaa säilyttää hyvät välit aikuisten ja lasten kesken.
Olen työtön 50-vuotias 100 prosenttinen yksinhuoltaja. Olen lama-ajan nuori, silloin ei todellakaan ollut töitä tarjolla. Olen oppinut venyttämään penniä......en polta, en juo alkoholia, en osta virvoitusjuomia, en käy missään siis missään, kaikki rahani menevät asumiseen, ruokaan ja lapsen tarpeisiin. Näin se vaan menee, turha sitä on vinkua. Minulla oli hyvä työ 14-vuotta, jouduin lopettamaan sen koska lapselleni ei ole hoitopaikkaa, hän on koulussa, työni oli reissutyötä sain hyvää palkkaa. Nyt on kuitenkin näin. Haen koko ajan työtä. Tuntuu vaan olevan vaikeaa saada 50-vuotiaana työpaikkaa. Kokemusta minulla on ja olen nopea oppimaan uusia asioita. En ole heittänyt kirvestä kaivoon, elämässäni on ollut paljon vastoinkäymisiä, mutta tässä sitä vaan pusketaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä10803 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänne kirjoittelevat varmaan sellaiset työttömät/köyhät, jotka ovat pysyneet terveinä. Silloin tietysti pärjää paremmin ja on enemmän voimavaroja ja resursseja, myös niiden hyvien ja järkevien valintojen tekemiseen.
Ihmettelen silti, miksi ei ymmärretä sitä, että ihmiset ja heidän elämäntilanteensa ovat hyvin erilaisia. Ja empatian puute aivan järkyttävä. Jopa köyhät keskenään nokkivat toisiaan. Tällä yhteiskunnalla ei taida olla paljon toivoa enää.
Minä olen kärsinyt mielenterveysongelmista 10 vuotta ja olen sairaspäiväraha-kuntoutustuki-työmarkkin
atukikierteessä. Että kyllä, ihminen voi olla työtön, sairas ja silti syödä ihan hyvää ruokaa. Ja asua vielä omistusasunnossa, mietipä sitä.
Kyse on siitä, että toiset meistä on tehneet fiksuja valintoja ennen kuin se tunkio osui tuulimyllyyn ja jatkaneet sitä fiksujen valintojen tekoa senkin jälkeen.
Jos taas ei ole koskaan elämässään tehnyt yhtään hyvää valintaa, voi varmaan päätyäkin tuollaiseen pelkkää riisiä -tilanteeseen. Mutta siihen päätyy vain jos ei ole koskaan ollut töissä, ei ole koulutusta, ei mitään. Tietysti jos ei ole kotona saanut minkäänlaista elämänoppia, on vaikea kouluttautua, saada se ensimmäinen työpaikka jne. Mutta silloinkin voi aina sentään mennä armeijaan ja yrittää luoda uraa puolustusvoimissa. Siellä saa sentään vähintään puoli vuotta täyden ylöspidon, päivärahaa ja miettimisaikaa. Eli on ainakin yksi päätös, jonka jokainen nuori voi tehdä hyvin, oli miten huonoista oloista hyvänsä, ja kääntää siten elämänsä suunnan.
No kerro ihmeessä mitkä ovat nämä täydelliset "fiksut valinnat" joita kristallipallosta voi etukäteen katsoa?
Ei kai siinä nyt esim. sen kummempia tarvita, kuin se että ei laita rahoja haisemaan silloin kun niitä on. Jos on töissä, säästää, sijoittaa. Ei asu vuokralla, vaan hankkii oman asunnon. Ne nyt ihan ekana tulee mieleen.
Mutta palkkapäivämiljonäärejähän nämä neuvot kauhistuttavat.
Minäkin asun omassa asunnossa, mutta minulla on vielä velkaa. Minä sanoisin ettei ikinä pidä lähteä tähän, ei tule sitä automaattiviissatasta tilille kuten vuokralla asuville. Ei saa toimeentulotukea eikä asumistukea.
Asumistukea saa myös omaan taloon.Minä saan osa-aikatyöllä ja asumistuella saman minkä saisin työttömänä mutta ei ole velkaa eikä työkkäri kimpussa.Käytän niitä halpoja kaurahiutaleita.
Minä saan 24 euroa asumistukea, kun tuloni on takuueläke, 784e. Seuraavassa tarkistuksessa varmaan jo loppuu. Ymmärrät varmaan ettei 24 euroa kata sähkölämmitystä, vakuutuksia, jätehuoltoa, kiinteistöveroa jne.
Ei asumistuella ole tarkoituskaan kattaa kaikkia asumiskuluja. Toivottavasti talosi on sen verran tiivis, että ei ole kovin julmat sähkölaskut. Mitä sinulle sanotaan toimeentulotuesta? Älä selitä, että et saa kun on omaisuutta (talo) . Kalliimmaksi sinä tulisit yhteiskunnalle, jos sinut pitäisi majoittaa vuokra-asuntoon.
Takuueläke 784e on enemmän kuin yksinasuvan toimeentulotuen perusosa eli luultavasti jo siksi ei saa toimeentulotukea. Vuodessa jo noin 3400e euroa enemmän. Kyllä tuolla makselee asumisen kuluja ja lääkärilaskuja jo jonkin verran. Vähän riippuen siitä miten kaukana keskustasta asuu myös auto voi olla pakollinen ja sen arvo otetaan myös huomioon toimeentulotukilaskelmassa.
Eläkkeeltä on myös hankala enää parantaa asemaansa työnteolla jos työkyky on jo mennyttä. Pärjääkö tuolla summalla on sitten riippuvainen ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- eri
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Oletko nyt oikeasti laskenut, että tuo kannattaa. Jos käyttäisit eläkesäästösi, saisit sen jälkeen toimeentulotukea. Eläkeläisenä saisit joka tapauksessa vähintään takuueläkkeen ja lisäksi todennäköisesti asumistukea. Kannattaako sinun oikeasti sitkutella nyt, jotta eläkeläisenä olisi ehkä vähän enemmän rahaa käytössä? Muutaman kuukauden sitkuttelun vielä ymmärrän, mutta onko järkevää, jos tilanne jatkuu vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
Mullakin yksi tuttu aina kertoili kuinka pärjää työttömyyskorvauksella tosi hyvin, ei mitään ongelmia. Ja ihmetteli miten muut ei muka pärjää. Riittää kuulemma vaan kun laskee rahansa ja miettii mitä ostaa. No, myöhemmin selvis, että tän tutun äiti sponsoroi tyttärensä elämää vähintään 500€ joka kuukausi. Että onko ihme jos rahat riittää, kun aina voi rimpauttaa äidille ja pyytää rahaa. Ohimennen siis ihan itse kertoili mitä äitinsä oli hälle ostanut ja mitä laskuja maksellut. Omat rahat meni meikkeihin ja vaatteisiin. Tuttu on edelleen sitä mieltä, että hänen pärjäämisensä on täysin hänen omaa ansiotaan, hän osaa käyttää rahaa. Ei edelleenkää tajua tai halua myöntää, että hänen hyvä pärjäämisensä johtuu äitimuorin rahoista. Ilman niitä tuttu olis pahassa pulassa. Ei sais edes vuokraansa maksettua, siitäkin äiti kuittaa liki puolet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se törkeetä että mitättömistä tuistakin aktiivimalli vielä ottaa pois kun ne ovat elintason kehityksestä jääneet jälkeen ajat sitten. Köyhyys sairastuttaa, syrjäännyttää ja masentaa se jatkuva stressi laskea mihin kaikkeen saa sen riittämään ja mistä päästä tinkii. Mitään säästöjä ei saa olla yllätysmenoja varten tai ei edes pysty säästämään.
Ongelma on siinä, että ne tuet yhteensä ovat samankokoiset kuin pienipalkkaisilla palkat. Ymmärrän hyvin, että moni valitsee siinä tilanteessa mieluummin vapaaehtoisen syrjäytymisen kuin työssäkäynnin. Itsekin olen asiaa pohtinut, mutta kun on omistusasunto, niin en saa tukia niin paljon kuin vuokralla-asuja. Eli minulle on kannattavampaa kuitenkin käydä huonostipalkatussa työssä. Muuten joutuisin myymään asuntoni, ja elämään niillä rahoilla ennen tukia. Joskus kun olen saanut käydä ihan normipalkkaisessa työssä, niin on tullut tuo oma asunto hankittua, vaikka nyt ollaan ihan niillä rajoilla, onko minulla siihen varaa.
Miksi sinun pitäisikään saada? Asumiskulusi ovat pienemmät kuin vuokra-asujan. Asumistuki on nimenomaan tarkoitettu kattamaan osa asumisen kuluista, ei se ole mikään extra kiva raha jota annetaan "vakiosumma", vaan nimenomaan suhteessa niihin asumisen kuluihin tiettyyn rajaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli sen lapsen puolesta, joka ei ikinä pääse mihinkään. Lapset ovat syyttömiä siihen vaikka vanhempien rahat menisikin alkoholiin ja tupakkaan.
Ja mitenkäs mahdollisesti korjaisit tämän. Antamalla vanhemmille lisää rahaa, asiat ei muutu miksikään. Se raha menee "lyhentämättä" alkoholiin ja tupakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Ja yksikään ei voi olla että ehkäpä "sari" on vain laiska ja saamaton,joka ei halua ottaa vastuuta elämästään?
Niin kauan kuin elää muiden kustannuksella niin kyllä. Maksajia on vähän ja tarvitsijoita paljon, eli huoltosuhde on täysin perseellään. Ei sekään oikein ole, että sairaita ja toimettomia työllään elättävä jää kohta itse ilman.