Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.

Vierailija
30.04.2019 |

Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html

Kommentit (737)

Vierailija
321/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tuossa tilanteessa sitten päädytään ratkaisuun? Isä tappaa ensin kaikki muut ja lopuksi itsensä.

Vierailija
322/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sääli typeriä ihmisiä. Nuo ihmiset eivät saisi isompiakaan rahamääriä riittämään, kyse on elämänhallinnasta, ei rahan määrästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sääli typeriä ihmisiä. Nuo ihmiset eivät saisi isompiakaan rahamääriä riittämään, kyse on elämänhallinnasta, ei rahan määrästä.

Suomalaisten ostovoima on varastettu.

Vierailija
324/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.

Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.

P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.

Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.

Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.

Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.

Sinä oletkin idiootti.

Ainoa mitä köyhä osaa, on haukkua. Se laskelma nyt esiin, tulot näkyvät Kelan sivuilta, mitkä ne fiksut menot ovat, joiden vuoksi lapselle ei ole muuta ruokaa kuin kuppi riisiä?

Huumevelkoja? Kulutusluottojen ulosottoja, mitä?

Oletko sinä oikeasti sitä mieltä, että jonkun pitäisi esittää sinulle tulo- ja menolaskelmansa? Tuo osakesalkkusepustus kertoo oikein hyvin sen, että sinä olet joko trolli tai täysin harhainen öykkäri. Tuo lehtijutun riisinkeittäjä ei varmasti ole tässä ketjussa, jos on edes olemassa, joten sinun on aivan turha ulvoa hänen peräänsä. Muutenkin tällaisessa asiassa on aivan turha takertua pikkuasioihin, koska ollaan anonyymilla nettipalstalla puhumassa ilmiöstä, ei repimässä hajalle tuntemattomien ihmisten elämän oletettuja yksityiskohtia silkasta repimisen riemusta.

Vierailija
325/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia. 

Pitkäaikaistyöttömyys varmaan masentaa ja lannistaa todella monia. Minulla on se käsitys, että iso osa pitkäaikaistyöttömistä on sellaisia, jotka eivät edes ole työkykyisiä, mutta jostainhan se raha on saatava elämiseen. Esimerkiksi (muistakin syistä) vakavastikin masentuneet, jotka eivät vielä pääse kuntoutustuelle tai sairauseläkkeelle, joutuvat ilmoittautumaan "työttömäksi työnhakijaksi".  Näin kävi itselleni, kun jo ennen työttömäksi joutumistani ja varsinkin sen jälkeen sairastuin masennukseen, joka sitten syveni krooniseksi ja vakavaksi, ja joka lopulta johti työkyvyttömyyseläkkeelle joutumiseen (tai pääsemiseen, miten sen nyt ottaa, kyllähän se helpottaa stressiä, jos saa toimeentulon edes jostain). Työttömyyden alussa olin niin lamaantunut ja masentunut, etten saanut aikaiseksi tai tajunnut hakeutua psykiatrieen hoitoon (ystävä pakotti lopulta, onneksi), tai edes hakea kuntoutustukea tai työttömyyskorvaustakaan,  eli ei ollut tuloja lainkaan, ja söin pienet säästöni. Ja olin niin toimintakyvytön, että pääsin kauppaan ehkä kerran kolmessa viikossa, enkä jaksanut edes hoitaa henkilökohtaista hygieeniani, harjata hampaitani, juurikaan tavata ihmisiä tai päästä ovesta ulos.

Siksi tuntuu todella pahalta lukea joidenkin toimintakyvyttömien työttömien mollaamista,  sillä ei voi tietää, ovatko elämänhallinnan menettäneet esimerkiksi vakavasti masentuneita.

Vierailija
326/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)

Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia. 

Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.

Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)

Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.

Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman  elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.

Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.

Auton saa ostettua päivässä? Millä rahalla?

Vaikka sillä rahalla minkä laittoi syrjään edellisen myynnistä. Plus sillä rahalla mikä säästyi vakuutus- ja huoltokuluista sillä välin kun autoa ei tarvinnut. Turha sanoa että ei ole varaa pitää sitä rahaa jemmassa, samat kulut olisi jostain maksettava vaikka se auto seisoisi pihassa.

Auto on kätevä olla mutta jos ei ole rahaa lapsensa elatuksen, pitäisi laittaa asiat arvojärjestykseen.

Vierailija
327/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä pidä paikkaansa. Pitää osata käyttää rahaa oikein, kyllä pärjää. Nyt ihan karkeasti yleistäen sanon, että nämä valittajat ovat usein sellaisia äitejä joilla on pitkät ripset ja tekokynnet, poltetaan tupakkaa ja kulutetaan alkoholia.

Vierailija
328/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen köyhyys on sitä että oma lapsi ei saa viimeistä huutoa olevaa puhelinta tai päivitettyä vaatekertaa joka kuukausi. Kaikilla on kuitenkin katto pään päällä ja koulu jota käydä. Koulussa ilmainen ruoka ja koulutus. Kaikilla, ihan jokaisella on mahdollista saada ammattititkinto tai ilmainen korkeakoulututkinto. Näin onnekkaita ei ole 99% maailman muista lapsista. Ikävä kyllä asenne elämään on se mikä periytyy. Oletetaan että mun pitäisi lähtökohtaisesti saada sama kuin naapurin Maija. Ikävä kyllä jos synnyt matalapalkkaiseen perheeseen niin omat kädet on laitettava sinne saveen ja ryhdyttävä vaan hommiin. Sellaista yhteiskuntaa ei ole tulossa että ilman kunnon koulutusta pääsisi rahapalkoille. Nim. huostaanoton kautta korkeakouluun ja hyvään palkkaan.

Vierailija
329/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)

Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.

Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava

Ja asut pk-seudulla, ja olet autoton, ja siksi poljet 100 km polkupyörällä (vauva omatekoisessa kantorepussa ja muut lapset tangosta roikkuen) hakemaan niitä peruna- ja porkkanasäkkejä? Vähän vaan viitseliäisyyttä vaatii, jep, jep.

Vierailija
330/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

... 10o km eestaas siis. Vähintään.

Vierailija
331/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja sienet ja marjat kaupungin puistosta, jep, jep. (Maaseudulla ei niitä duuneja nyt vaan ole.)

Vierailija
332/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20e viikossa on jo paljon rahaa ruokaan kun suunnittelee oikein. Ei minulla mennyt töissä ollessakaan tuota enempää. Jos tekee vaikka lämpöisen ruuan kaksi kertaa viikossa ja syö sitä 3-4 päivää ei siihen mene rahaa paljon paskaakaan. Leivät voi leipoa itse, vihannekset ja kasvikset on halpoja kun valitsee kauden mukaan. Karkkia ei kukaan tarvitse. Itse saatan herkutella viikonloppuisin ostamalla kurkkua ja porkkanaa sekä hyvän dipin. On paljon halvempaa ja terveellisempää kuin karkin mussutus. "Köyhyydessä" pärjääminen on ihan helvetin paljon omasta asenteesta ja motivaatiosta kiinni! Ja kyllä olen tuilla elävä.

Varmaan on painosta ja varsinkin lihasmassasta kiinni, paljonko sitä ruokaa tarvitsee. Itselläni menee kyllä semmoiset vajaa 90 € viikossa, mutta en erityisesti ole säästöbudjetilla. Teen kyllä paljon itse ruokaa ihan alusta asti. 105 kg bodari kuluttaa hieman enemmän kuin 50 kg nojatuolissa "työkseen" kyhjöttäjä.

Vierailija
333/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)

Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.

Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)

Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.

Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman  elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.

Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.

Lukaisehan pikavippifirmojen mainoksia.

Miksi maailmassa pitäisi lukea pikavippifirmojen mainoksia? Auton saa ostettua autokaupan rahoituksella, niissä on korot parin prosentin luokkaa, ja vakuutena se auto. Toki pitää olla työpaikka, mutta ellei työpaikkaa ole, ei tarvitse autoakaan pakollisiin työmatkoihin.

Kyllä on taas ihmejossittelua tässä. Jos joku sanoo tarvitsevansa auton, se saattaa puhua tottakin. Esim. esimerkkitapauksessa ihminen ihan välttämättä tarvitsee auton jos meinaa selvitä jokapäiväisestä elämästään (henkilöllä liikuntavamma). On paljon tilanteita, joissa kaikenmaailman besserwisserit kuvittelevat tietävänsä kaikesta kaiken, vaikka ei ole mitään kokemusta eikä ilmeisesti alkeellisintakaan myötätuntoa kanssaihmisiä kohtaan. Aniharva jättää ilmiselvät järkivalinnat tahallaan tekemättä, kyllä niihin syyt löytyy. Ja minusta ainakin on ihan lämmittävää tietää, että tavalliset suomalaiset eivät esim. aja toisiaan ulosottoon ja yrittävät yhdessä keksiä järkeviä ja myötätuntoisia ratkaisuja, vaikka Kela muuta haluaisikin.

Vierailija
334/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt tässsä varsin läheltä seurannut erään köyhän ihmisen yrityksiä lopettaa tupakointi. En jaksa kirjoittaa tarkemmin, mutta todella vaikeaa on. Ja vieroitusoireet sellaiset, että en tiedä miten itse kestäisin. Olen todella kiitollinen, etten ole koskaan aloittanut polttamaan.

Köyhyys lisää stressiä. Mitä enemmän stressiä, sitä vaikeampaa tupakoinnin lopettaminen on.  Yksilöllistä sekin on tietysti, joillain riippuvuus on voimakkaampi kuin toisilla.

Köyhänä opiskelijana joutui usein valitsemaan, ostaako ruokaa (pelkkiä ohrajyviä) vaiko tupakkaa, ja joka ikinen kerta tupakka voitti. Jotkut ovat enemmän koukussa kuin toiset. Joidenkin äidit ovat esimerkiksi jo raskausaikana tupakoineet, ja molemmat vanhemmat tupakoineet koko lapsuusiän. Ja jokainen tupakkalakko syöksee masennukseen, ja melkein itsariin, tai ainakin lihottaa sen 10-15 kiloa ahdistuksen takia.

Vierailija
335/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka sillä rahalla minkä laittoi syrjään edellisen myynnistä. Plus sillä rahalla mikä säästyi vakuutus- ja huoltokuluista sillä välin kun autoa ei tarvinnut. Turha sanoa että ei ole varaa pitää sitä rahaa jemmassa, samat kulut olisi jostain maksettava vaikka se auto seisoisi pihassa.

Auto on kätevä olla mutta jos ei ole rahaa lapsensa elatuksen, pitäisi laittaa asiat arvojärjestykseen.

Voi yhden kerran. Jos sen auton myy, rahat menevät ulosottoon. Tuloksena on tilanne, jossa ei ole autoa eikä rahaa. Parin tonnin kotteron hinta menee elareihin puolessa vuodessa kokonaisuudessaan. Samalla tulee mahdottomaksi ikinä päästä kulkemaan töihin. Tosin tämähän on vain yksi variaatio samasta ongelmasta. Kun luottotiedot menee, elämä käy ylipäätään hyvin vaikeaksi ja käteistä pitäisi löytyi tuhansittain, että selviäisi edes mahdollisesta työpaikan lähelle muuttamisesta. On idioottimaista kuvitella, että tukijärjestelmä mahdollistaisi taloudellisen suunnitelmallisuuden tai palkitsisi järkevästä toiminnasta. Se on vihoviimeinen viheliäinen vaihtoehto, joka ei kannata oikeastaan muille kuin ammattipummeille.

Vierailija
336/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.

Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.

Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.

Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.

Täyttä potaskaa nämä kuvitelmat että köyhyys johtuu elämänhallinnan puutteesta.

Miettikääpä nyt vain tilannetta jossa ihminen on töissä melko pienellä palkalla, tulee toimeen ja jopa säästää rahaa. Tätä jatkuu vuosikausia.

Sitten hän joutuu työttömäksi ja pärjää hyvin ansiopäivärahalla. Elänyt jo aikaisemmin säästeliäästi, mutta toki vielä nipistää vähän kustannuksista nyt työttömänä. Hän on edelleen velaton, eikä luottotiedotkaan ole menneet.

Sitten hän putoaa työmarkkinatuelle, eikä tulekaan sillä toimeen vaikka vähentää kaikki kulut minimiin.

Mistä tämä johtuu? Onko hän yhtäkkiä unohtanut vuosikymmenten elämänhallintataidot? Vai -- ollaanpa rehellisiä -- johtuisiko tämä tilanne selkeästi siitä, että työmarkkinatuki on liian pieni verrattuna nykyisiin kustannuksiin?

Syy on noin yksinkertainen ja ymmärrettävä.

Silti 30% suomalaisista ei käsitä sitä. 

Vierailija
337/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pahaa Kela ihmisille ajaa? Aika foliohattua nyt.

Ja ei ole yhtään myötätuntoa näille jotka ensin ihan itse rys-sivät asiansa, ja sitten valehtelevat tukien suuruudesta.

Vierailija
338/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi sitä ei saisi sanoa ääneen, että joillakin on elämänhallinta kadoksissa. Ruokitaan lapsi desillä riisiä??? Miksi? Kun syksyllä saa kaupasta puoli ilmaiseksi kotimaisia juureksia (ja ei ne kaupassa talvellakaan paljon maksa, jos ostaa isompia pusseja)

Oma tilanne on nyt huomattavasti parempi, sillä ihme kyllä onnistuin työllistymään yli 1.5 vuoden työttömyyden jälkeen. Mutta ei meillä nälkää nähty silloinkaan kun olin työttömänä. Ostin esim yhdeltä tilalta 10kg säkin perunoita ja porkkanoita viidellä eurolla/säkki. Siitä tehtiin monta kasvissosekeittoa, perunavelliä ym. Ja kaiken ruoan tein itse alusta asti kauden vihanneksia hyväksikäyttäen. Ja syksyllä tietysti marjat ja sienet metsästä keräten.

Vaatii hieman viitseliäisyyttä, ja tiedän toki, että sitäkin on joskus vaikea löytää, kun työttömyys masentaa. Itseni vaan pakotin liikkeelle, sillä lapset oli ruokittava

En ota kantaa tuohon "riisitapaukseen", mutta mitä tulee elämänhallinnan ongelmiin, niin voi tosiaan monella köyhällä olla. Mutta ne saattavat olla ennemminkin seurausta köyhyydestä kuin sen syy.

On todettu, että köyhyys vaikuttaa samoin kuin jatkuva kiire ja se kun deadlinet painavat armottomasti päälle. Miten kauan ihminen kestää jatkuvaa kiirettä ja painetta ilman, että se vaikuttaa mielialaan ja/tai kognitiivisiin toimintoihin? Ja tilanteessa, jossa sille ei loppua näy. Ei ole tulossa edes kesälomaa, jolloin saisi hengähtää ja ns. ladata akkuja.

"Tutkija Kanerva listaa niukkuuden ja pulan vaikutuksia, jotka ovat siis yhteisiä rahapulassa ja kiireessä.

Tuntuvatko nämä tutuilta:

Mieli tunneloituu. Ajatukset ja toiminta fokusoituvat vain siihen yhteen huolenaiheeseen, ja elämä kapenee. Kaikki muu jää sivuun.

Mentaalinen kapasiteetti vähenee. Niukkuus on niin suuri rasite, että ajattelun laajakaistalta loppuu tila. Tuntuu kuin itse olisi hidastunut ja tyhmistynyt. Tavarat ovat aina kateissa, asioita unohtuu.

Älykkyystestien pistemäärä pu­toaa. Intialaiset viljelijät saivat testeissä korkeimmat pistemäärät silloin, kun sato oli juuri myyty ja oli rahaa. Kun heitä testattiin ennen sadon myyntiä, heidän ollessaan köyhiä, testistä tuli huonommat pisteet.

Lainaaminen lisääntyy. Rahahuolissa tulee otettua pikavippejä. Mutta myös kiire tuottaa lainaamista: tingitään yöunesta, jumpasta, perheen yhteisestä ajasta ja vapaapäivistä. Ajatuksena voi olla, että otettu aika maksetaan myöhemmin laatuaikana. Sitä hetkeä ei vain ehkä koskaan tule."

"Samalla tavalla ihminen hätiköi rahapulassa.

”Kuka tahansa tekisi huonoja päätöksiä köyhänä. Sille on löydetty tutkimuksissa paljon todisteita. Se on inhimillistä”, Kanerva sanoo.

Vanhemmuuden laatu huononee. Tämä kuulostaa kamalalta. Mutta tutkijat todella sanovat, että köyhyys tuottaa kehnoja vanhempia: lapsille annetut ohjeet ovat epäjohdonmukaisia, ei jakseta kuunnella heitä, syötetään heille pikaruokaa. Ihan samalla tavalla kuitenkin toimivat kiireiset vanhemmat.

Lennonjohtajilla tehty tutkimus osoitti, että heidän vanhemmuutensa laatu oli täysin kiinni työpäivän stressaavuudesta.

”Kun koneita oli paljon ilmassa ja työvuoro oli kiireinen, kotiin päästyä heittäydyttiin sohvalle eikä jaksettu huomioida lapsia.”

Köyhällä on rahahuolien takia aina tuollainen stressi."

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005632161.html

Jännä juttu että nämä ongelmat ovat ilmenneet vasta nykyaikana. Kun valtaosa ihmisistä on elänyt jatkuvassa niukkuudessa koko elämänsä koko ihmiskunnan historian ajan. Silti on osattu tehdä fiksuja päätöksiä -muutenhan meidän esi-isät olisi  kuolleet nälkään ja viluun aikoja sitten.

Minä keräilen vanhoja niksikirjoja ja nykyajan köyhyys ei ole mitään verrattuna 50-luvun normaaliin elämään, jolloin miehen puhkikuluneista puvunhousuista tehtiin liivihame pikkutytölle ja hapantunut kerma muunnettiin kahvikermakelpoiseksi ripauksella soodaa ja kiehautuksella. Meinaatte, että kaikki meidän paikkaa paikan päälle -esiäidit on olleet niin tyhmiä, alituisessa stressissä, huonoja äitejä ja impulssikontrollia vailla kun on ollut niin köyhää?

Ihmiset luo sen oman henkisen köyhyyden kokemuksensa nykyaikana sillä, että vertailevat muihin. Eivät ymmärrä, että ihan nykyäänkin on yhteiskuntaluokkia ja alaluokkaisten kannattaa pitäytyä alaluokkaisissa haaveissa. Ei, nykyään kaikki kuvittelee että yläluokan haaveet kuuluu kaikille, ja kun niitä ei saada, ollaan niin köyhiä ja surkeita että.

Omat isovanhempani olivat köyhiä pientilallisia ja kun tietää millaista elämää nekin viettivät nurkumatta ja  holtittomia päätöksiä tekemättä, tekee mieli sylkeä näiden köyhyystutkijoiden päälle. He loukkaavat kaikkien entisaikojen "kunniallisten köyhien" muistoa kuvittelemalla, että köyhyys tekisi ihmisestä wt:n. Ei se niin mene, vaan nykyköyhät sallivat itsensä mennä siihen tilaan.

Itsekin elän työmarkkinatuella mutta en koe itseäni missään mielessä köyhäksi.

Isovanhemmillasi tuskin oli niin paljon valinnanvaraa tehdä impulsiivisia valintoja. Mutta jos heidät olisi sullottu kaupungin kerrostalokaksioon 10 vuodeksi itsekseen ilman mitään ulospääsyä elämäntilanteestaan ja altistettu jatkuvalle mainostulvalle, jossa luvataan ilmaista rahaa ja mahdollisuutta tulla paremmaksi ihmiseksi ostamalla jokin hieno vekotin osamaksukaupalla tai voittamalla jatkuvan häviämisen sijasta kasinolla pari tonnia, niin heidän kohtalonsa voisi olla hyvinkin erilainen. Pointti oli siinä, että niukkuuden kokemus lisää riskiä impulsiivisille valinnoille tietyissä olosuhteissa., ei aiheuta tietenkään suoraan niitä. Ei intialaiset maanviljelijätkään ennen satonsa myymistä välttämättä siinä elinympäristössään tee suuria virhepäätöksiä, koska heidän elinympäristönsä ei sitä useinkaan kerta kaikkiaan mahdollista. Se ei tarkoita sitä, etteikö heidän älyllinen suorituskykynsä laskisi niukkuuden kokemuksesta ainakin älykkyystestien mukaan.  Myös näköalattomuus tunnetusti tekee ihmisistä impulsiivisia ja lyhytjänteisiä. Hyvin köyhäkin ihminen voi olla toiveikas ja nähdä elämässään jonkin suunnan, johon pyrkiä. Silloin pystyy myös pitkäjänteiseen toimintaan helpommin kuin silloin, kun kokee ettei elämällä ole suuntaa eikä merkitystä. Nykyajan köyhyydelle taitaakin olla ominaisempaa näköalattomuus ja se, että pienilläkin elämänhallinnan ongelmilla on paljon radikaalempia seurauksia kuin vuosikymmeniä sitten. 

Vierailija
339/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen toimeentuleva ihminen voisi vaikka 6 kuukauden ajan kirjata ylös, mihin kaikkeen muuhun itsellä menee rahaa kuin ruokaan.

Sitten voisi kuvitella, että olisit niiden kaikkien tarpeellisten tai kivojen juttujen sijasta joutunut miettimään, käyttääkö senkin rahan (halpaan ja täyttävään) ruokaan. Olisitko tinkinyt ruoasta ostaaksesi esim. rintaliivit, synttärikukan ja bussilipun mummon 80-synttäreille, uuden kahvinkeittimen rikkinäisen tilalle, aurinkorasvan kesäksi... Mutta köyhänhän pitää syrjäytyä ystävistä ja suvusta, kulkea ilman alusvaatteita, lopettaa ylellinen kahvin juominen tai palaa auringossa. Tai sitten oikeasti köyhä ostaa sen 10 euron aurinkorasvan ja jättää sitten pari jauhelihapakettia ja perunapussin ostamatta.

Pitkäaikaistyöttömän tai köyhän elämä on jatkuvasti tällaista kuluttavaa pohtimista. Jokainen taatusti osaa ostaa kaalia, linssejä ja kaurahiutaleita, mutta vaikkapa parissa vuodessa alkaa tulla muitakin pakollisia menoja, joihin ei tukia saa. On yllättävän paljon jo lääkkeitä, joihin ei apua saa.

Erittäin seljeästi ilmaistu mistä on kysymys.

Pelottavinta että osa suomalaisista on niin tyhmiä etteivät sitä ymmärrä vaikka kuinka selittäisi. Olipa meillä kananedustajiakin (päättäjiä!)  viime hallituksessa jotka ihan julkisesti toivat esiin etteivät yksinkertaisesti käsitä tätä yhtälöä.

Vierailija
340/737 |
01.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se laskelma esiin, niin me tyhmät ymmärretään! Täällä kaikki kirjoittavat anonyymina, ihan hyvin voi se laskelman laittaa.

Me tyhmät olemme eläneet vuosikausia toimeentulotukea pienemmällä rahalla (opiskelleet), tiedämme ihan tarkkaan että silläkin rahalla saa syödäkseen.