Työttömät kertovat karusta elämästään nyky-Suomessa:”keitän lapselle desin riisiä lounaaksi, itse juon vain paljon vettä”.
Näin surkeastiko asiat on vielä nykyaikana Suomessa? 😲 Ihan itku tulee tällaisia kokemuksia lukiessa, ei ole elämän arvoista elämää tuollainen. 😢
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006087564.html
Kommentit (737)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä en käsitä miten ei ole varaa ostaa ruokaa, mihin ihmeeseen ne rahat menee???
Laskuihin? Ehkä jotkut maksavat esim. Ulosottoa pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Media valitsi taas pääotsikon todella hyvin (klikkien kannalta) ja todella huonosti (työttömien kannalta). Kyseinen tapaus vaikuttaa monelle todella absurdilta ja samalla lakaistaan ne kaikki muut työttömän arjesta kertovat tarinat maton alle. Voidaan kauhistella, ei tarvi reagoida päättävällä tasolla, kun voi mitätöidä kaikki muut parilla heitolla tästä tapauksesta, eikä tarvi edes vaivautua ottamaan selvää mitä tämä tarina kokonaisuudessaan pitää sisällään. (lehdessä vain toimittajan valikoimat kohdat kaikista tarinoista)
Itse vettä-riisiä-aiheesta... Ehkä "Sari" ei vain osaa hakea apua? Ehkä hän ei ole edes ns. kantasuomalainen, eikä tiedä, että apua voi ylipäänsä saada? Ehkä hän ei uskalla hakea apua, koska Suomen tukijärjestelmä perustuu pitkälle keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Ehkä hän on niin syvällä masennuksen kourissa, että ei vain oikeasti pysty hoitamaan asioita? Syitä voi olla monia.
Miten niin Suomen tukijärjestelmä perustuu keppiin, nöyryytykseen ja häpäisyyn? Tätä en ymmärrä.
Käypä joskus hakemassa jotain tukea, niin tiedät. Minua huvitti kun yh-kaverini selitti, että hän ei saa mistään elatustukea, vaikka rahaa on tosi niukasti, koska isällä ei ole varaa maksaa elatustukea (työttömänä nyt toista vuotta), mutta Kelan kautta ei voi periä, koska jos kela maksaisi elarit, miehellä menisi elarit ulosottoon, menettäisi autonsa eikä pääsisi enää ikinä töihin. Eli kyllähän tätä meidän hyvinvointisysteemiä ylläpitävät myös monet sellaiset, jotka olisivat apuun oikeutettuja ja tarvitsisivat sitä, mutta joutuvat siitä luopumaan, koska se tulisi liian kalliiksi. :)
Höpö höpö, lapsi on oikeutettu elatustukeen. Jos noin on tiukalla, mitä tapahtuu kun autoa pitää korjata, siihenkö loppuu työnteko? Satua koko juttu.
Kyllä se sitä ihan totena kertoi. Mies saa jotain tt-tukea hyvin vähän ja oli joutunut maksamaan just jonkun auton korjauslaskun eli rahaa ei vaan ole. Kyseinen kaveri oli kysynyt kelalta voisiko jotain elatusapua saada, ja hänelle oli sanottu, että kela maksaa, mutta ulosotto perii sitten mieheltä, jolla siis jo valmiiksi tili tyhjä. Omaisuutta on auto, jota ilman ei pärjää mitenkään eikä pysty töissä käymään jos sellaisia edes löytyisi. Eli nyt ovat sitten olleet ilman elatustukia, koska pidemmällä aikavälillä se on halvin ratkaisu. Voin vain kuvitella minkälaisia ongelmia tulee vaikkapa asumistukien ja muiden tuloperusteisten tukien kanssa sählätessä.
Auton saa ostettua päivässä. Jos on työttömänä autoa ei tarvitse, jos saa työpaikan vastaavan pelin saa ostettua päivässä. auton korjaaminen viimeisillä rahoilla kun sitä ei oikeasti juuri sillä hetkellä tarvitse on typerää. Itse ainakin laittaisin auton seisontaan, ja laitan nykyäänkin kesäloman ajaksi vaikka töissä ole. Näin säästyy autoveroissa ja vakuutusmaksuissa.
Auton saa ostettua päivässä? Millä rahalla?
Näissä lehtijutuissa ainoa mitä kerrotaan on tämänhetkinen rahattomuus ja syömättömyys.Sitä ei kerrota mihin ne rahat on käytetty ennen kuin tällaiseen tilanteeseen on päädytty.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaan, viinaan, rahapeleihin ja ylimääräiseen ruokaan työttömienkin rahat menevät.
Sähän voit nyt valaista, miten itse saisit työmarkkinatuen riittämään. Ei siitä riitä tupakkaan, viinaan eikä mihinkään ylimääräiseen. Hyvät vinkit tervetulleita, mutta avaa niille oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen perheen joka on jo 6 vuotta itkenyt rahattomuutta. Asuvat rivarissa, työttöminä, molemmat tupakoi todella paljon sätkiä, kännissä ollaan 4-8 kertaa kuukaudessa, lapsi arkisin päiväkodissa ja viikonloput isovanhemmilla. Rahaa ei ole mitään tehdä eikä joululahjoja ostella.
Olen sanonut ettei minulla työssäkäyvällä ihmisellä olisi ikinä varaa olla kännissä joka viikonloppu ja asua rivarikolmiossa. He eivät oikeasti ymmärrä sitä, että tavallinen ihminen maksaa ITSE vuokran/lainan, vedet, sähköt, lääkkeet, lääkärikäynnit, joululahjat lapsille jne jne. He ovat tottuneet siihen, että sossu maksaa kaiken tuon ja kirkolta tms saa joululahjat lapselle. Joskus kadehdin heitä, mutta silti en kuitenkaan.
Olen nyt tässsä varsin läheltä seurannut erään köyhän ihmisen yrityksiä lopettaa tupakointi. En jaksa kirjoittaa tarkemmin, mutta todella vaikeaa on. Ja vieroitusoireet sellaiset, että en tiedä miten itse kestäisin. Olen todella kiitollinen, etten ole koskaan aloittanut polttamaan.
Köyhyys lisää stressiä. Mitä enemmän stressiä, sitä vaikeampaa tupakoinnin lopettaminen on. Yksilöllistä sekin on tietysti, joillain riippuvuus on voimakkaampi kuin toisilla.
Silti, oma valinta se oli alunperinkin aloittaa tupakointi, samaten kukaan muu ei sitä spaddua sytytä ja laita huuleen. Jokainen tupakkiaski tarkoittaa sitä että heität 4 cnt hukkaan joka ikinen kuukausi loppu elämäsi. Jos viikossa poltat sen 7 askia, heität jo 28 cnt hukkaan joka ikinen kuukausi loppuelämäsi. Kuukauden polttaminen tarkoittaa että heität melkein euron kuukausittain hukkaan loppuelämäsi ajan sen vajaan parin sadan euron lisäksi. Kannattaisi oikeasti laskea hiukan niitä vaihtoehtoiskustannuksiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukaisehan pikavippifirmojen mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan naurettavaa tuo "itse juon vain paljon vettä". Kaurahiutalepaketti maksaa alle euron ja siitä saa tehtyä tosi monta puuroa.
Entä jos ei ole sitä alle euroakaan ja edellinen paketti on jo syöty. Tällainen tilanne voi olla esim. päivää tai kahta ennen tukien maksupäivää. Jos rahat ei kerta kaikkiaan riitä, niin ne ei riitä.
Eihän tuollaista tilannetta kellään ole kaiken aikaa tai edes hirveän pitkiä aikoja. Eihän ne ihmiset olisi edes hengissä enää. Noissa kertomuksissa on tuotu esille varmaankin niitä pahimpia tianteita ja kokemuksia.
En kykene ymmärtämään tuollaista elämäntyyliä ettei osata ollenkaan ennakoida. Jos olisin köyhä ostaisin joka kuukausi sinä päivänä kun rahat tulee useamman paketin noita kaurahiutaleita ja herneitä/linssejä hätävaraksi. Noin teinkin silloin kun olin vielä opiskelija ja rahat oli vähissä. Nälkää ei koskaan tarvinnut nähdä vaikka ruoka ei aina ollut kovin monipuolista.
Samaa mieltä. Olen aina hämmentävässä asemassa näissä keskusteluissa, koska sympatiseeraan ihmisiä joilla on huono elämäntilanne, ja tiedän varsin hyvin että ihan oikeaan köyhyysloukkuun voi joutua ilman mitään kaistapäisen huikentelevaisia elämäntapoja. (Joskin jokin syy sille elämäntilanteelle aina on, mutta köyhänä siitä ei välttämättä ilman apua näe ulospääsyä.)
Mutta sympatiasta huolimatta kiinnostaa kyllä tietää, mihin ihmeeseen ne rahat menee viimeistä 70 senttiä myöten, niin ettei jää rahaa edes kaurahiutaleisiin tai makaronipakettiin.
Minä ostin perjantaina kilon kaurahiutaleita, ja rahaa jäi noin 2,5 euroa. Kaksi päivää on mennyt pelkällä kaurapuurolla, ja huominen menee myös. Olen ollut vuoden sisällä monta päivää kokonaan syömättä, kun ei vain ollut rahaa ostaa mitään.
Tällainen tilanne tulee siis sen jälkeen, kun on syönyt kaapeista jauhot, hiutaleet ja muun kuivaruoan, jota on kerännyt pahan päivän varalle. Kun pahoja päiviä on riittävästi, ei hätävaroja enää ole. Olen monta kertaa ajatellut, että olisin voinut muutama viikko takaperin jättää saippuan tai pyykinpesuaineen ostamatta, jotta olisi nyt varaa näkkileipään, mutta tyhmyyksissään sitä ihminen sortuu joskus hammastahnaankin.
En tupakoi, en juo, en ostele mitään turhaa. Kuuteen vuoteen ole ostanut yhtään vaatetta enkä käynyt kampaajalla tai hammaslääkärissä. En poistu kotoa muualle kuin ruokakauppaan, joten rahat eivät mene esimerkiksi kahviloihin tai kaupungilla käymiseen. Onneksi ei ole perhettä, kavereita tai harrastuksia, niin ei ole tarvinnut niistä luopuakaan. Ymmärrän, että tällaista on hyvin vaikea käsittää mahdolliseksi. En minäkään käsittänyt ennen kuin omalle kohdalle sattui.
Mihin ne sun rahat sitten menee? Kuitenkin vuokran ja sähkön jälkeen se n. 500€ jää käytettäväksi. Makseletko jotain velkoja?
Minulla on kokonaisuudessaan alle 500 euroa kuukaudessa, siis leikattu työmarkkinatuki. Sillä pitää maksaa asuminen, sähkö, netti, puhelin, vakuutukset ja se ruoka. Velkoja ei ollut ennen tämän kurimuksen alkamista, ja nykyisetkin ovat perintä- ja ulosottokuluja niistä yllä mainitsemistani kuluista, joita en ole pystynyt maksamaan.
Minua kyllä kiinnostaisi tietää, mikä tuollaisessa tapauksessa on syynä siihen, ettei myönnetä toimeentulotukea. Kela toimii kyllä väärin jos näin on.
No mä en saa tt-tukea, koska olen ollut pöljä ja tehnyt töitä ulkomailla ja sitten Suomessa suostunut tekemään töitä pienellä palkalla ja ottamaan vastaan pätkätöitä. Lisäksi olen opiskellut kohta kolme tutkintoa. Näistä syistä siis tiedossa oleva eläke on todella pieni ja minä pöljä menin vielä säästämään eläkerahoja itse.
Jos ette tajua, niin usein ne jotka eivät saa tt-tukea ovat just tämmöisiä tapauksia, ihmisiä jotka ovat yrittäneet selvitä itse, mutta sitten kun joutuu työttömäksi, siitäkin sakotetaan.
Olisi siis kantsunut tuhlata kaikki rahat eikä säästää mitään ja lyödä kaikki lekkeriksi, nyt sitä oltais Kelan tt-tukea saava lempilapsi.
- eri
No mutta jos sulla on säästöjä, niin totta kai sä elät niillä säästöillä. Miksi ihmisellä pitäisi olla oikeus tt-tukeen, jos hänellä on itsellään säästössä rahaa millä elää? En nyt oikein ymmärrä, miten tämä liittyy köyhyyskeskusteluun.
Ymmärrätkö sanan eläkesäästöt? Jos käytän eläkerahani nyt, milläpä sitten elän eläkeläisenä? Varsinkin kun tilanne meidän köyhien osalta ei tule paranemaan.
Ymmärrätkö sanan eläkevakuutus? Rahat tilillä ei ole eläkesäästö, kun tt-tukea haetaan. Ne on rahaa, joka tulee käyttää elinkustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jumalauta edes leikilläsi ehdota, että työtön ostaa pikavipillä auton, jos sattuu työtä saamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli paha mieli sen lapsen puolesta, joka ei ikinä pääse mihinkään. Lapset ovat syyttömiä siihen vaikka vanhempien rahat menisikin alkoholiin ja tupakkaan.
Ja mitenkäs mahdollisesti korjaisit tämän. Antamalla vanhemmille lisää rahaa, asiat ei muutu miksikään. Se raha menee "lyhentämättä" alkoholiin ja tupakkaan.
Kyllä oot vähän tyhmä , jos oletat että kaikkien työttömien rahat menee tupakkaan ja alkoholiin. Itsekin olen työtön, mutta en polta enkä kytä alkoholia. Ulosottoa maksan tuistani 100e kuussa, että saisin sen joskus pois harteiltani. Loput muihin laskuihin ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt jumalauta edes leikilläsi ehdota, että työtön ostaa pikavipillä auton, jos sattuu työtä saamaan!
En mutta tuotahan nuo hippulaheikit tekevät.Itse ainoastaan ihmettelen miten lainaa voi saada noin heppoisilla ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Mullakin yksi tuttu aina kertoili kuinka pärjää työttömyyskorvauksella tosi hyvin, ei mitään ongelmia. Ja ihmetteli miten muut ei muka pärjää. Riittää kuulemma vaan kun laskee rahansa ja miettii mitä ostaa. No, myöhemmin selvis, että tän tutun äiti sponsoroi tyttärensä elämää vähintään 500€ joka kuukausi. Että onko ihme jos rahat riittää, kun aina voi rimpauttaa äidille ja pyytää rahaa. Ohimennen siis ihan itse kertoili mitä äitinsä oli hälle ostanut ja mitä laskuja maksellut. Omat rahat meni meikkeihin ja vaatteisiin. Tuttu on edelleen sitä mieltä, että hänen pärjäämisensä on täysin hänen omaa ansiotaan, hän osaa käyttää rahaa. Ei edelleenkää tajua tai halua myöntää, että hänen hyvä pärjäämisensä johtuu äitimuorin rahoista. Ilman niitä tuttu olis pahassa pulassa. Ei sais edes vuokraansa maksettua, siitäkin äiti kuittaa liki puolet.
Saman totesin opiskeluaikoina. Rikkaan perheen vesojen mielestä raha riitti aina. No riittihän se, kun kaikkea omisti jo ennestään, vuokran sijasta oli pieni vastike, kotoa tultiin joka viikonlopun jälkeen matkalaukut pullollaan ruokaa ja muuta pientä kivaa. Ne on ne samat ihmiset, jotka täällä nyt vinkuu, miten köyhyys on ”elämänhallinnan puutetta”.
Eivätpä paljon ymmärrä elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.
Sinä oletkin idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä miten tuo on mahdollista. Okei, minulla ei ole lapsia, mutta saan sen 497e räpylään vuokran jälkeen. 10-20e menee viikossa ruokaan. Teen kaiken oikeastaan alusta asti itse, ja syön samaa ruokaa niin kauan kuin riittää. Keittoja, laatikoita, salaatteja, hedelmiä leivon sämpylät itse ja rakastan näkkäriä. Paljon saa myös ns. "kallista halvalla" kun ryntää s-markettiin klo20-21. Nytkin odottaa karjalanpaistilihat jääkaapissa eikä maksanut juuri mitään. Minulla menee ruokaan ja päivittäistavaroihin 100-120e/kk (sis. pesuaineet, paskapaperit ym.) en meikkaa, enkä osta himokalliita vaatteita, ei ole autoa. Rahaa saan säästöön yli 300e/kk jos en humputtele jossain.
Minulla jää vuokran jälkeen 230 euroa. En saa toimeentulotukea ja sairausmenoja on joka kuukausi. Yhdestä leikkauksesta olen joutunut kieltäytymään ja erään lääkkeen jouduin lopettamaan kokonaan.
Sinä et saa toimeentulotukea, koska a) et viitsi/kehtaa hakea tai b) sinulla on paremmin ansaitseva puoliso tai muu asuinkumppani. Ei leikkauksesta kieltäydytä rahanpuutteen vuoksi. Lasku tulee jälkikäteen ja siihen haetaan toimeentulotukea. Jos sitä ei saa, lasku menee ulosottoon, mutta eihän ulosotto niin pienistä tuloista mitään saa.
Minä voisin väittää olevani tai ainakin olleeni hyvin köyhä. Silti olen sitä mieltä, että huomattava osa "köyhyydestä" johtuu elämänhallinnan puutteesta. Todella uskomattoman pienituloiset ihmiset tulevat toimeen ja elävät hyvä elämää. He eivät tosin paljon vaadi, riittää kun on leipää ja lämmintä.
En saa toimeentulotukea siksi koska isäni kuoli kun olin lapsi. Jäljelle jäi jakamaton kuolinpesä eli asunto jossa leskiäitini asuu. Äitini pitäisi suostua myymään asunto jotta saisin toimeentuloa sitten kun myynnistä tulleet tulot on kulutettu. Mutta leskillä on oikeus asua kodissaan. Minulla ei ole miestä eikä muitakaan läheisiä, ainoa läheinen on tuo vakavasti sairas iäkäs äitini joka kohta varmaan kuoleekin. Eli älä pilkkaa tällaista suunnattomasta yksinäisyydestä kärsivää, ole hyvä.
Hyvä tietää tuo ulosottojuttu sillä minulle on ehkä syöpäleikkaus tulossa, siihen saatan mennäkin. Mutta siihen pitäisi kuitenkin ostella sitten varmaan erilaisia lääkkeitä ja kalliita haavanhoitoaineita joita ei edes kela korvaa(tiedän kokemuksesta, myös haavanhoitotuotteiden pitäisi ehdottmasti olla kelakorvattavia, joillakin ihmisillä ne on ovat säännöllisessä käytössä ja niihin kuluu huimasti rahaa). Toisaalta olen miettinyt että voisin mielelläni myös kuolla, entä jos vaan jättäisi sen hoitamatta. Ei minulla ole enää elämässäni mitään, olen menettänyt kaikki läheiset paitsi äitini viimeisten 5 vuoden aikana. Tai siis olen tavallaan menettänyt sen äitini joka hän oli ennen sairastumistaan, sairaus on muuttanut häntä.
Jos nyt tästä paranen niin minulla on taito jolla voisin työllistää itseni sivutoimisena yrittäjänä, siis voisin jaksaa sairauksiltani tehdä töitä osa-aikaisesti noin 20 h viikossa. Mutta tätä työtä ei voi tehdä ympäri vuoden eli välillä tarvitsisin työttömyysturvaa mitä taas ei yrittäjälle anneta. Eli itse ainakin äänestin jonkinlaista perusturvaa/-tuloa kannattavaa puoluetta, se takaisi perusturvan itsensätyöllistäjällekin huonoina aikoina. Nyt minua harmittaa että en voi pitää yllä tätä ammattitaitoa, vaikka haluaisinkin, siinä pelossa että menettäisin työttömyysetuuden.
Niin ja aktiivimalli iski minuunkin vaikka olen lääkäritodistuksella sairauslomalla. Tämä on mielestäni epäreilua.
Oletko selvittänyt mahdollisuutesi toimia kevytyrittäjänä? Se on aika usein mahdollista myös työttömänä jos työtä ei ole kokoaikaisesti yli kahta viikkoa. Jos työ on vain osan aikaa vuodesta mahdollista niin kannattaa kysyä työttömyysturvaneuvonnasta voiko se olla sellainen mitä voisi tehdä kausittain y-tunnuksellakin ja olla muun ajan työttömänä. Ei kannata pelätä vaan kysy suoraan sieltä työttömyysturvaneuvonnasta miten kannattaa toimia. Sitä paitsi nykyään voi aloittaa uuden yrityksen ja olla 4kk yrittäjänä ja saada työttömyysrahaa samaan aikaan. Senkin jälkeen voi vielä saada starttirahaa.
Älkää KUKAAN vain ryhtykö yrittäjäksi, jos ette varmuudella pärjää yrittäjätuloilla loppuelämäänne! Menetätte kaikki mahdollisuutenne mihinkään tukiin! Pari kk saatte ehkä jotain ja sen jälkeen olette kusessa ikuisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feikki juttuja.
Vain etuoikeutetut hyväosaiset täällä kuvittelee näiden olevan feikkijuttuja. Suomessa todella piisaa näitä ihmisiä, ja ei, he eivät lähde tuonne ulos vapuksi kirmaamaan kuohuviinipullojen kanssa. He ovat yksin kotona syöden sitä mitä pystyy/mihin on varaa.
Näkisitte oman yltäkylläisen kuplanne ulkopuolelle, niin ymmärtäisitte enemmän muiden ihmisten saappaissa kävelemistä.
Jos täällä joku vähäosainen lukee, niin suosittelen stoalaista ajattelua, aiheesta löytyy netistä paljon ilmaiseksi ja myös kirjastosta saa aiheesta kirjoja.
Kyllä olen elänyt reilusti alle toimeentulonormien, vuokran jälkeen jäi tuloista kahdelle ihmiselle 120 euroa kuukaudessa kaikkeen muuhun. Haimme pahimpana kuukautena toimeentulotukea, mutta emme saaneet. Olinhan se suurin paha tässä maassa, eli yrittäjä. Kirjaimellisesti joka aamu kävimme etsimässä pulloja, joita aina kyllä löytyi. Lisäksi hyödynsimme silloin eräässä kauppaketjussa olleen käytännön, että jos löysi vanhentuneen tuotteen, sai vastaavan tuoreen tuotteen ilmaiseksi. Eli söimme sitä mitä kaupan hyllystä vanhentuneena löytämään. Riisiä ostettiin etnisestä liikkeestä todella harvoin todella ison säkin. Tiukimpana aikana rahat ei kyllä riittänyt, mutta jo ennen kuin saavutimme edes toimeentulotuen minimitason säästöjäkin alkoi kertymään. Ruokaa oli koko ajan ja kokoajan tehtiin työtä että tulevaisuus olisi parempi.
No nyt ollaankin sitten Suomen rikkaimmassa 10%. Että kyllä on tietoa mitä tarkoittaa kun on pienet tulot. Ja on myös omakohtaista kokemusta miten sieltä pääsee pois. Tekemällä töitä ja tekemällä fiksuja valintoja. Varmistamalla se että ne tulot tulevat sinun omista lähteistäsi, ei valtiolta. Säästämällä ja sijoittamalla, jotta ensi kuussa sinulla on hiukan parempi tilanne. Kun pitää huolen että kassavirta on joka ikinen kuukausi positiivinen, ja mitä suurempi osa siitä tulee muualta kuin tuista, sen suurempi vapaus sinulla on.
Olisi minullakin tuolloin ollut mahdollisuus tehdä konkurssi, heittäytyä tukien varaan ja parantaa lyhytnäköisesti tilannettani, mutta voipi olla että pahimmillaan olisin yhä siinä tilanteessa, enkä tässä tilanteessa missä nyt olen. Viime kuussakin varallisuuteni kasvoi yli 5000 eurolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvot kuten "tupakka ja kalja pois" ja " ihmettelyt kuten "kuinka niin ei rahat riitä" kertovat vain tiedon puutteesta ja hyvin ikävästä luonteesta. Toivotan kaikille tällä tavalla jo kirjoittaneille ja niille, jotka epäilemättä vielä tulevat listaamaan porkkanan ja tomaattimurskan kilohintoja, pikaista ja jyrkkää alamäkeä todelliseen köyhyyteen. Teidän typeryytenne on oikeastaan niin raivostuttavaa, että toivon saman tien teille pitkää elinikää ja jotakin kivuliasta, ulkonäön turmelevaa parantumatonta sairautta, jonka lääkitsemiseen rahanne eivät riitä. Ja lapsillenne juuri samaa.
Riehumisen sijaan se laskelma, mihin rahat ovat menneet. Ei muuta.
P.S. vaikka joku muu sairastuisi kuten sinä toivot, ei se sinulle tuo senttiäkään lisää. Sinusta tuo toisille pahan toivominen kertoo, ei kenestäkään muusta.
Olen kirjoittanut pariin vastaavaan ketjuun selityksen siitä, miten koulutettu, työkykyinen, vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen, josta ei ole poispääsyä. En viitsi enää, koska vaikka valtaosalla lukijoista saattaisikin välähtää, on silti juuri teitä rivien välistä luulijoita ja besserwissereitä, joilla on erittäin huono asenne ja hyvin vähän ymmärrystä.
Se, että toivon yllä mainitsemilleni älykääpiöille hyvin paljon pahaa, ei kerro sinulle minusta yhtään mitään. Sinä vain turvaudut tietämättömyyksissäsi keskustelupalstojen helppoon oikotieheen eli "kertoo sinusta paljon" -väitteeseen, joka todellisuudessa on vain tyhjä lause. Toivottavasti saat pahan taudin jo tänä iltana ja lompakkovaras ostelee luottokorttisi tyhjäksi.
Niin minä en ole nähnyt yhtään tällaista selitystä miten koulutettu, työkykynen vuosikymmeniä töitä tehnyt ihminen voi joutua köyhyyteen ilman että on itse siihen voimakkaasti myötävaikuttanut. Esim 10 vuodessa koulutettu töissä oleva ihminen saa kerrytettyä helposti 50 000 euron osakesalkun, joka tuottaa jo tuhansia euroja uutta tuloa. ja jos on ollut vuosiKYMMENIÄ puhutaan jo satojen tuhansien salkusta. Jos salkku on vaikka 200 000, niin sillä saa jo 10 000 euroa rahaa vuodessa tekemättä itse yhtään mitään.
Sinä varmasti olet myös sitä mieltä, että jos syö terveellisesti ja liikkuu tunnin päivässä, ei varmasti sairastu koskaan mihinkään, ei ainakaan mihinkään vakavaan. Ja kun lakkaa etsimästä tai ainakin alentaa rimaansa, ihan varmasti löytää ihanan puolison. Ja että uudelleen kouluttautumalla yli viisikymppinenkin varmasti löytää töitä, ja muutenkin löytää, jos vain haluaa. Ja että yrittäjä ajaa mersulla, kunhan vain hinnoittelee tuotteensa oikein.
Näitä hyvin yksinkertaisten ihmisten palstatotuuksia riittää. Miten kummassa selität sen, että Suomessa on miljoona vuosikymmeniä töissä ollutta ihmistä, joilla ei ole satojen tuhansien eikä edes tuhansien osakesalkkua? Miksei peruskoulussa ole opetettu jokaiselle noin yksinkertaista rikastumisen reseptiä? Miksi me kaikki emme ole miljonäärejä, kun se on vain alakoulun matematiikasta kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Tajuaakin opiskelijat,että heillä maksaa lounas 2,20 yliopistolla,matkakortin ja YTS:n terveydenhuollon,officepaketin yms saa tosi halvalla.Pennin venyttäminen on tosi rankkaa kun maksaa asioista täyden hinnan!!!!
Pennin venyttäminen onnistuu ihan hyvin. toimisto-ohjelmistosta ei tarvitse maksaa pennin jeniä. ilmaisiakin tuotteita on saatavilla vaikka kuinka paljon. eikä tarvitse ostaa mitään sisältöpalveluitakaan, ilmaisiakin vaihtoehtoja on kuten ruutu, areeena, deezerin ilmaisversio jne... Ruokaa voi tehdä itse halvoista raaka-aineista kun näkee vähän vaivaa (ja vieläpä ihan ravintolatason). Ne halvemmat ruhonosat ovat todella hyviä ja maukkaita oikein valmistettuina. Me teemme näin, vaikka ei olisi tarvettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feikki juttuja.
Vain etuoikeutetut hyväosaiset täällä kuvittelee näiden olevan feikkijuttuja. Suomessa todella piisaa näitä ihmisiä, ja ei, he eivät lähde tuonne ulos vapuksi kirmaamaan kuohuviinipullojen kanssa. He ovat yksin kotona syöden sitä mitä pystyy/mihin on varaa.
Näkisitte oman yltäkylläisen kuplanne ulkopuolelle, niin ymmärtäisitte enemmän muiden ihmisten saappaissa kävelemistä.
Jos täällä joku vähäosainen lukee, niin suosittelen stoalaista ajattelua, aiheesta löytyy netistä paljon ilmaiseksi ja myös kirjastosta saa aiheesta kirjoja.
Kyllä olen elänyt reilusti alle toimeentulonormien, vuokran jälkeen jäi tuloista kahdelle ihmiselle 120 euroa kuukaudessa kaikkeen muuhun. Haimme pahimpana kuukautena toimeentulotukea, mutta emme saaneet. Olinhan se suurin paha tässä maassa, eli yrittäjä. Kirjaimellisesti joka aamu kävimme etsimässä pulloja, joita aina kyllä löytyi. Lisäksi hyödynsimme silloin eräässä kauppaketjussa olleen käytännön, että jos löysi vanhentuneen tuotteen, sai vastaavan tuoreen tuotteen ilmaiseksi. Eli söimme sitä mitä kaupan hyllystä vanhentuneena löytämään. Riisiä ostettiin etnisestä liikkeestä todella harvoin todella ison säkin. Tiukimpana aikana rahat ei kyllä riittänyt, mutta jo ennen kuin saavutimme edes toimeentulotuen minimitason säästöjäkin alkoi kertymään. Ruokaa oli koko ajan ja kokoajan tehtiin työtä että tulevaisuus olisi parempi.
No nyt ollaankin sitten Suomen rikkaimmassa 10%. Että kyllä on tietoa mitä tarkoittaa kun on pienet tulot. Ja on myös omakohtaista kokemusta miten sieltä pääsee pois. Tekemällä töitä ja tekemällä fiksuja valintoja. Varmistamalla se että ne tulot tulevat sinun omista lähteistäsi, ei valtiolta. Säästämällä ja sijoittamalla, jotta ensi kuussa sinulla on hiukan parempi tilanne. Kun pitää huolen että kassavirta on joka ikinen kuukausi positiivinen, ja mitä suurempi osa siitä tulee muualta kuin tuista, sen suurempi vapaus sinulla on.
Olisi minullakin tuolloin ollut mahdollisuus tehdä konkurssi, heittäytyä tukien varaan ja parantaa lyhytnäköisesti tilannettani, mutta voipi olla että pahimmillaan olisin yhä siinä tilanteessa, enkä tässä tilanteessa missä nyt olen. Viime kuussakin varallisuuteni kasvoi yli 5000 eurolla.
Ja vielä kun tietäisi, mistä niitä töitä saa. Minä olen ollut ammatinharjoittaja eli yksinyrittäjä, mutta alani eivät enää kannata. Minua ei palkata koulutustani vastaaviin töihin, mutta ei myöskään hanttihommiin, koska olen yli 50-vuotias. Mitä fiksuja valintoja voisin tehdä?
Nyt ketjussa on jo niin paljon viisastelijoita, että puuttuu vain se kirjoittaja, joka yhdessä työttömien ja köyhien ketjussa ilmestyi ehdottamaan seuraavaa: keksikää sellainen hyödyllinen tuote, jota maailmassa ei vielä ole, perustakaa firma ja rikastukaa sillä. Kun kysyttiin, olisiko mitään yksityiskohtaisempaa neuvoa, hän suutahti ja sanoi, että hän tuli vilpittömästi auttamaan eikä keksimään muille bisnesideoita. Tällaisia neuvoja voi antaa vain trolli tai ihminen, joka oikeasti on hieman hidasälyinen ja tietämätön. Mutta näitähän riittää.