Lapsen kaverin kotona oli tällaista ruokaa- Mitä ajattelette tästä?
Tyttö oli mennyt koulun jälkeen kaverinsa luo. Kun pääsin töistä, niin menin hakemaan tytön. Tyttöni oli kaverinsa kanssa ruokapöydässä ja tarjolla oli pastaa, jauhelihakastiketta ja jotain rasvaista majoneesisalaattia. Joivat mehua. Pöydässä ei ollut kasviksia eikö mitään värikästä muutenkaan.
Kysyin tytöltä, millaista jauhelihakastike oli, että oliko tomaattipohjainen vai perus ruskea. Tyttö sanoi, että ruskea ja oli kuulema ollut voin maku.
Sanoin tytölle, että ei syö kylässä seuraavalla kerralla.
Kommentit (317)
Mua hävettää kun en itse osaa tehdä mitään kastikkeita, en edes sitä ruskeaa. Lapset sais vaan sen makaroonin ja maustetun jauhelihan. :D Karut olisi eväät. Olisi mielenkiintoista, millainen itkupotkuraivari tulisi vauvaforkalle silloin. "yhyy toi äiti ei osaa kokata mitään, paistoi vain jauhelihan hyi"
Harjoittelen salaa keittiössä silloin tällöin... Ainoa kerta kun onnistunut niin tein sen uunissa paistetun lihan paistoliemestä/rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Mua hävettää kun en itse osaa tehdä mitään kastikkeita, en edes sitä ruskeaa. Lapset sais vaan sen makaroonin ja maustetun jauhelihan. :D Karut olisi eväät. Olisi mielenkiintoista, millainen itkupotkuraivari tulisi vauvaforkalle silloin. "yhyy toi äiti ei osaa kokata mitään, paistoi vain jauhelihan hyi"
Harjoittelen salaa keittiössä silloin tällöin... Ainoa kerta kun onnistunut niin tein sen uunissa paistetun lihan paistoliemestä/rasvasta.
Älä sure! Minä opin vasta päälle kuusikymppisenä tekemään ruskeaa kastiketta. Vieläkään en aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ruskea kastike tehdään ilman voita? Lopputuloksen myös muistuttava hyvältä!
Nestesuurustuksella lihaliemeen.
Ei tuolla tavalla saa hyvää kastiketta.
Hahaha :D
Viimeksi kun tuli lapsiperhe kylaan niin aikuiset sai linssimuhennosta (vegaani) ja lapsille olin tehnyt sika-nautajauhelihasta lihapullia ja tein ranskalaisia siihen kylkeen (air fryerilla). Ketsuppiin dippasivat ja soivat niin etta napa rytkyi.
Oman kokemuksen mukaan juuri kouluikaiset (tai vahan alle) lapset eivat syo mitaan kvinoaa tai hirvean maustettuja ruokia (mita me aikuiset kylla syodaan mielellaan), niille menee parhaiten just nauravat nakit, ranskalaiset, ym.
(Olen itse lapseton)
Vierailija kirjoitti:
Ma huijaan tuossa ja lisaan sen jauhon veden tai maidon seassa ja laitan sitten vaikka worchester/soijakastiketta ym etta siita tulee ruskeata :D Paljon helpompi tehda eika tule paakkuja :)
Eli kaytannossa sulatan voin pannulla ja kaadan sen neste/jauhoseoksen siihen ja hammennan kunnes saostuu. Lurautan sitten sekaan kermaa, mausteet ja sita soijakastiketta.
Vierailija kirjoitti:
Ne on muutens kolleega -housut! Lekkinsit on lekkinsit. Ja jauheliha ruskealla kastikkeella on jautista.
Olet väärässä! Ne on golera-housut!
Ai kauhea. Kai annat seuraavalla kerralla mukaan juustokyyhkysiä ja lehtikaalia ettei tarvitse nälkää nähdä?
Mä haluun takaisin 80-luvulle syömään tota! Ei ollut samanlaisia ylipaino-ongelmia kuin nykyään. No, toki kastike oli perunan kanssa, leipää aina pöydässä ja puolukkahilloa ja äidin tekemiä pullia. Ja annoskoko hillitty.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluun takaisin 80-luvulle syömään tota! Ei ollut samanlaisia ylipaino-ongelmia kuin nykyään. No, toki kastike oli perunan kanssa, leipää aina pöydässä ja puolukkahilloa ja äidin tekemiä pullia. Ja annoskoko hillitty.
Se annoskoko pysyi kohtuullisena, koska raaka-aineet oli aitoja eikä jotain kevytkorvikkeita. Aito ravinto ei aiheuta ylensyömistä.
Ai hitsi. Onneksi kukaan ei syö rasvassa paistettuja vappumunkkeja, majoneesipitoista perunasalaattia ja nakkeja & sokerista simaa nyt vappuna.
No kyllä meillä vaan jauhelihakastike tehdään voi ja jauho pohjaisesti lähes aina, koska tulee yksinkertaisesti paremman makuista. Ihme niuhottamista. Älä päästä lastasi sinne jos noin pelkäät lapsesi terveyden puolesta.
Gollegehousuissani nyt lähden kauppaan ostamaan voita ja vehnäjauhoja.
Harmaat golleget, ainoa oikea väri.
Varmasti aika moni vielä syö tuollasta. Erityisesti +50 veet sinkkumiehet.
Itselle ruoka on lääke. Myöskään ekologisuudesta ja eettisyydestä en tingi, ennemmin vaikka mausta, tosin sitä en ole vielä joutunut tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti aika moni vielä syö tuollasta. Erityisesti +50 veet sinkkumiehet.
Itselle ruoka on lääke. Myöskään ekologisuudesta ja eettisyydestä en tingi, ennemmin vaikka mausta, tosin sitä en ole vielä joutunut tekemään.
Ruoka on tosiaan lääke. Pitää vain ymmärtää minkälainen ruoka on sitä lääkettä.
Jos lapsi syö kaverillaan haittaako se että on ollut ruokaa josta äiti ei pidä. Ei kai hän jokapäivä siellä syö! Kotona sitten saa ilmeisesti "kunnon ruokaa" Kutsukaa kaveri syömään teille terveellistä ruokaa niin oppisiko syömään ja veis myös terveisiä kotiinsa.Miten hyvää oli kaverilla. Huomioidaan myös ettei kaikilla ole varaa tarjota vieraille , eikä muille kuulu mitä on ilta/ aamupalalla jotain rajaa tuohonkin.
Voivoi. Kai te olette kouluun ilmoittaneet ettei lapsi syö perinteistä suomalaista ruokaa? Aivan taatusti siellä tarjoillaan ihan vastaavia pöperöitä😱
Voit typeryyden huipentuma mamma. Miksi lapsesi ei syö kotona sitä teidän omaa laktoositon, gluteiiniton, soijaton, ym erityisruokavalion ruokaa ???? Antaa naapurien syödä kuten haluavat, hoida sinä oman lapsesi ruokailut tai jos et pysty hoitamaan niin anna olla. Söimme itse tänään vanhanajan ranskanleipää josta olin tehnyt valkosipulileipiä sekä tzazikia ja lihapullia......nam nam
Ihme kommentti. Kenenkään lapsenhan ei ole pakko mennä toisten kotiin syömään. Mitä se nöyryyttäminen taas tässä oli? Voi luoja. Kyllä on hyvin asiat tässä maassa, jos edullisen kotiruoan tarjoaminen on lapsen nöyryyttämistä!
Eihän tuossa kommentoija missään sanonut, ettei halua syöttää lapsia, vaan että pitää järkevästi kustannukset kurissa. Eikä se kalliimpi ruoka aina ole arkiruokaa terveellisempää, vaikka lapsen mielestä paremman makuista olisikin. Jokainen syöttäköön omalle lapselleen ihan mitä haluaa ja jos lähettää lapsen naapuriin syömään, hyväksyköön naapurin arkiruoat.