Mensan testi ja perhekriisi
Menimme puolisoni kanssa sitten tekemään jokin aika sitten Mensan testin. Minulla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin puolisollani. Hän otti siitä nokkiinsa ja on enemmän tai vähemmän mököttänyt minulle testin jälkeen.
Yritin selittää hänelle, ettei yksi testi ole koko maailma ja ihmisellä on muitakin ominaisuuksia kuin älykkyysosamäärä. Osasimmehan me elää yhdessä ennen testiäkin kaikessa sovussa!
Avaudu asiasta siksi, ettei kukaan muu mene tekemään samaa virhettä. Jos oma älykkyysosamäärä kiinnostaa niin käykää testissä salaa älkääkä mainitko siitä kenellekään.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Näin psykologian opiskelijana on pakko sanoa, että onpa täällä ihmisillä outoja ja vääränlaisia käsityksiä älykkyyden mittaamisesta. Voisitte ensin perehtyä tilastotieteeseen sekä testiteoriaan ennenkö ilmaisette sivistymättömän mielipiteenne. Kiitos.
Ja sinä voisit opetella kirjoittamaan suomen kieltä, ennen kuin tulet kirjoittamaan kommenttisi. Antaisit sitten itsestäsikin sivistyneemmän kuvan. Kiitos.
Minä olisin ylpeä jos vaimoni olisi älykkäämpi kuin minä...
Minua kauhistuttaa ajatus parisuhteesta, jossa osapuolten välillä on tuollainen vertailuasetelma. Eihän parisuhteen pitäisi olla mikään kilpailu? Jos suhde toimii, ei millään äo-lukemalla ole käytännössä mitään merkitystä. Useimmathan eivät varmaan ole edes tietoisia omasta lukemastaan, sillä eivät koe tietoa millään lailla tarpeelliseksi.
en kantele kenestäkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pidä itseäni keskivertoa älykkäämpäänä, mutta jostain syystä mun molemmat eksät on ollut jotenkin yksinkertaisia. Pakko kertoa yksi esimerkki:
Oltiin ruokakaupassa, meidän edessä oli joku laitapuolenkulkija ja huomasin että hänen täytenä pullottavasta laukusta pilkotti lihapaketti. Huikkasin myyjälle tätä laukkua osoittaen, myyjä otti sitten kiinni. Tästä tuli sitten kotonq aivan järkyttävä perheriita - eksäni mielestä tein täysin väärin, kyllähän tämän n*stin täytyy ruokaa saada jos ei ole rahaa, eikä iso kauppa yhteen varkauteen kaadu. Yritin selittää, että ymmärrätkö kun näistä “yksistä varkauksista“ tulee lopulta järkyttävä kasa ja valtava summa tappiota kaupalle, millä kuvittelet että kauppa kattaa ylimääräiset kulut. Hintojen nostamisella tietenkin ja lopulta n*stin sisäfilee maksetaan meidän rehellisten asiakkaiden lompakosta. Eksä ei millään suostunut tajuamaan, hoki vaan että "kyllä noin isolla kaupalla rahaa riittää"....
No tästä oikein "pointsit." Et ehkä ole tyhmä mutta mulkero olet. Saatko tulevaisuudessa kaupasta halvemmalla tavarat kun käräytit tuon ihmispolon? Stasi olisi ollut kiitollinen kaltaisistasi. Ja kun fiksuja olivat, älysivätkin tätä loppumatonta materiaalia hyödyntää. Mitään en niin inhoa kuin kantelijoita ja merkityksettömästä rollijoita. Pyhimyksen sädekehä pitäisi vielä pään päälle saada että muutkin näkisi miten hyvä ja älykäs ihminen tässä kulkee.
Olen eri, mutta varkaiden puolustaminen ja kauppiaiden vararikon edistäminenkö on sinusta moraalisesti oikein ja tekee sinusta paremman ihmisen kuin näistä kauheista lainkuuliaisista taviksista?
Huhheijakkaa, tätä lukiessa alkaa hirvittämään, kun olen juuri alkanut tapailla huippuälykästä miestä. Onneksi ei mitenkään tuo älyään esille, mutta alkaakohan häntä jossain vaiheessa tympäisemään, kun en ole lähelläkään hänen tasoaan, vaikka olenkin matemaattisesti lahjakas itsekin ja insinööri ammatiltani.
Vierailija kirjoitti:
M. Berg kirjoitti:
En tosin ole ihan varma, onko ap missään vaiheessa ketjua kertonut omaa ja puolisonsa sukupuolta. Saatoin mennä tässä ennakkoluuloisesti retkuunkin :)
Voisi hyvin olla samansukupuolinenkin pari kyseessä, mutta miehensä testituloksen takia mököttävää vaimoa tai avovaimoa minun on kaikista vaikein päässäni tilanteeseen istuttaa. Jostain syystä.
Mielenkiintoista, että ketju on täynnä Mensa-älykkäitä, jotka kuulemma hoksaavat kaiken nopeasti jne. Silti 7 sivua "miehet-sitä-naiset-tätä" ennen kuin kukaan ottaa esiin sen, että ap ei tosiaan missään maininnut omaa tai puolison sukupuolta.
Tosin ekassa kommenttissa sentään oli kysymysmerkki merkkaamassa miesoletusta.
Oli aloittajan puoliso sukupuoleltaan mikä hyvänsä, kaikille älykkäille naisille on tuttua se, että miehet ei sitä älykkyyttä oikein tahdo kestää. Siitä tässä keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin psykologian opiskelijana on pakko sanoa, että onpa täällä ihmisillä outoja ja vääränlaisia käsityksiä älykkyyden mittaamisesta. Voisitte ensin perehtyä tilastotieteeseen sekä testiteoriaan ennenkö ilmaisette sivistymättömän mielipiteenne. Kiitos.
Nyt sinulla olisi ollut hyvä tilaisuus jakaa meille tietoasi ja antaa nopea katsaus tilastotieteestä ja testiteoriasta. Mikset tehnyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Minua kauhistuttaa ajatus parisuhteesta, jossa osapuolten välillä on tuollainen vertailuasetelma. Eihän parisuhteen pitäisi olla mikään kilpailu? Jos suhde toimii, ei millään äo-lukemalla ole käytännössä mitään merkitystä. Useimmathan eivät varmaan ole edes tietoisia omasta lukemastaan, sillä eivät koe tietoa millään lailla tarpeelliseksi.
Olen myös ihmetellyt tätä (miesten) lähes sairaalloista kilpailuhenkisyyttä, joka ilmenee ihan käsittämättömissä yhteyksissä, kuten vaikka tuossa että suututaan (!?) jos puoliso saa pari pistettä enemmän jossain Mensan kämäisessä nettitestissä. Muistan kuinka omalla isälläni iski aina joskus kilpailuvietti meidän omien lastensa kanssa touhutessa. Jos vaikka löysimme, keksimme tai bongasimme jotain, hänen piti aina päästä selittämään kuinka hän itse asiassa löysi, keksi tai bongasi paremmin kuin kukaan meistä. Uskomatonta. Puhumattakaan siitä kuinka innokkaasti hän mitätöi aina kaiken mitä äitimme sanoi ja väänsi ja käänsi asioita niin kauan että hän pääsi sanomaan olleensa enemmän oikeassa tai fiksumpi. Kunnioitus karisi jo aika varhaisessa iässä. Ja ukko uskoo vieläkin olevansa jostain Einsteinistä seuraava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M. Berg kirjoitti:
En tosin ole ihan varma, onko ap missään vaiheessa ketjua kertonut omaa ja puolisonsa sukupuolta. Saatoin mennä tässä ennakkoluuloisesti retkuunkin :)
Voisi hyvin olla samansukupuolinenkin pari kyseessä, mutta miehensä testituloksen takia mököttävää vaimoa tai avovaimoa minun on kaikista vaikein päässäni tilanteeseen istuttaa. Jostain syystä.
Mielenkiintoista, että ketju on täynnä Mensa-älykkäitä, jotka kuulemma hoksaavat kaiken nopeasti jne. Silti 7 sivua "miehet-sitä-naiset-tätä" ennen kuin kukaan ottaa esiin sen, että ap ei tosiaan missään maininnut omaa tai puolison sukupuolta.
Oli aloittajan puoliso sukupuoleltaan mikä hyvänsä, kaikille älykkäille naisille on tuttua se, että miehet ei sitä älykkyyttä oikein tahdo kestää. Siitä tässä keskustellaan.
Kyllä se aika monessa vastauksessa myös kommentoidaan ap:n tilannetta. Ja hänen aloituksensa ei koskenut sitä, että miehet jotakin ja naiset jotain muuta, vaikka kommentoijat sen siihen väänsivätkin.
Ja ei, kaikille älykkäille naisille tuo ei ole tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M. Berg kirjoitti:
Se on se miehen potenssi. Pitää tuntea itsensä kingiksi, että seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M. Berg kirjoitti:
Se on se miehen potenssi. Pitää tuntea itsensä kingiksi, että seisoo.
Ja se on älykkyysosamäärästä kiinni? Hataralla pohjalla täytyy miehisyyden olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M. Berg kirjoitti:
Kyllä se aika monessa vastauksessa myös kommentoidaan ap:n tilannetta. Ja hänen aloituksensa ei koskenut sitä, että miehet jotakin ja naiset jotain muuta, vaikka kommentoijat sen siihen väänsivätkin.
Ja ei, kaikille älykkäille naisille tuo ei ole tuttua.
Keskusteluketjuissa on ihan normaalia, että juttu versoo vähän sinne sun tänne. Ap on kertonut oman tilanteensa ja keskustelijat vastaavat kertomalla omista kokemuksistaa, josta ajatus saattaa taas siirtyä eteenpäin. Ei ole mitään omituista tässä. Aika nopeasti täällä keskustelut kuolisivat, jos niiden pitäisi pysyä tiukasti aloituksen raameissa.
Jos olet älykäs etkä ole joutunut törmäämään itsetunnottomiin, kilpailuhenkisiin miehiin, niin olet onnekas.
Lol mikä miehiä vaivaa. Onneksi oma kumppanini ymmärtää että olen häntä välkympi ja kunnioittaa sitä. En voisi sietää alhaisen itsetunnon öykkärimiehiä, jotka kuvittelisivat olevansa veroisiani vain yltämällä yhtä korkeisiin äo-lukemiin. Mitä toki harvemmin varmaan tapahtuisikaan ;)
voi hyvinkin olla mensan testien mukaan älykäs mutta olla silti tyhmä ku saapas.. tiedän yhden blondin naisen joka kuuluu mensaan mutta on ihan järjettömän tyhmä noin niinku muuten...
Vierailija kirjoitti:
Huhheijakkaa, tätä lukiessa alkaa hirvittämään, kun olen juuri alkanut tapailla huippuälykästä miestä. Onneksi ei mitenkään tuo älyään esille, mutta alkaakohan häntä jossain vaiheessa tympäisemään, kun en ole lähelläkään hänen tasoaan, vaikka olenkin matemaattisesti lahjakas itsekin ja insinööri ammatiltani.
Älä ainakaan ota paineita toisen älykkyydestä tai mieti mitään tasoja. Paras olisi, jos pystyisit olla kokonaan miettimättä asiaa. Jos se yhteinen sävel löytyy, huomaat kyllä, ettei sillä erolla ole mitään merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan ota paineita toisen älykkyydestä tai mieti mitään tasoja. Paras olisi, jos pystyisit olla kokonaan miettimättä asiaa. Jos se yhteinen sävel löytyy, huomaat kyllä, ettei sillä erolla ole mitään merkitystä.
Kiitos tästä. Yritän olla miettimättä koko asiaa. t. sama
Eksää joskus harmitti, että minulla leikkasi paljon nopeammin kuin hänellä erityisesti ongelmanratkaisutilanteissa. Hän oli suunnattoman iloinen, jos ymmärsi jonkin asian minua ennen. Välillä esitinkin tyhmempää saadakseni hänet tyytyväiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ketjusta voidaan tehdä päätelmä, että huippuälykkäät ovat yliedustettuina av:lla.
Keskiverto AV-mamma: ÄO 130 ansaitsee 70 000€/v 😁