Mensan testi ja perhekriisi
Menimme puolisoni kanssa sitten tekemään jokin aika sitten Mensan testin. Minulla on korkeampi älykkyysosamäärä kuin puolisollani. Hän otti siitä nokkiinsa ja on enemmän tai vähemmän mököttänyt minulle testin jälkeen.
Yritin selittää hänelle, ettei yksi testi ole koko maailma ja ihmisellä on muitakin ominaisuuksia kuin älykkyysosamäärä. Osasimmehan me elää yhdessä ennen testiäkin kaikessa sovussa!
Avaudu asiasta siksi, ettei kukaan muu mene tekemään samaa virhettä. Jos oma älykkyysosamäärä kiinnostaa niin käykää testissä salaa älkääkä mainitko siitä kenellekään.
Kommentit (185)
Miehet on just tällaisia väniseviä henkisiä keskenkasvuisia. Heidän pitää olla kuninkaita. Heidän pitää olla ykkösiä. Ja jos herra jumala nainen uhmaa tätä ykkösasemaa millään tavalla, hentoinen itsetunto on heti säröillä ja sirpaleina. Joidenkin keskimääräistä säälittävämpien miesyksilöiden koko olemassa olon perusta on se, että ainakin he nyt ovat naisia parempia, vaikka muille miehille eivät pärjääkään. Sitten jos tämä osoittautuu harhaksi, kriisi on melkoinen.
Olen niin monta kertaa nähnyt tämän sukulaisten ja tuttavien kohdilla. Mies pitää hirveää älämölöä siitä, kuinka se oma eukko on nyt vaan vähän tyhmä ja yksinkertainen ja hänpä nyt tajusi ja tiesi tuonkin ja tuon ja tuon. Vaikka itse Mensa-älykkäänä olen lapsesta asti nähnyt että tämä itseään jalustalle pönkeävä ukko on todellakin keskimääräsistä tyhmempi ja varsinkin sitä vaimoaan loputtomiin idioottimaisempi. Ikävä kyllä tyhmemmästä päästä naiset itsekin alkavat uskoa tähän ukkojensa hapatukseen ja pitävät itsekin itseään tyhminä, vaikka potentiaalia olisikin.
Onneksi olen itse löytänyt miehen joka on sekä älykäs ja itsetunnoltaan rautainen, että suurisydäminen ja kannustava. Vähempään en tyytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se testi edes mittaa kuin tasan yhdenlta osa-alueelta sitä älykkyyttä...
No joo, mutta monesti se palikoiden järjestelykyky ulottuu myös muuhun toimintaan, looginen päättelykyky muitakin ongelmia ratkoessa jne... mutta tottahan tuo, joku voi ruksia oikeat lootat alta aikaennätyksen, mutta olla esimerkiksi sosiaalisesti tai taiteellisesti aivan kyvytön. Lahjakkuutta on moneen lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Oletko taas yksi niistä jotka Mensan testiä eivät ole koskaan nähneetkään, mutta mielellänne kyllä selitätte millainen se on ja mitä se mittaa ja kuinka turha se on? :D
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen kertonut toisessakin ketjussa, aikoinaan mäkihyppykisoissa oli myös nuorten sekamäki, ja tytön kiskaistua pisimmälle parkui toiseksi tulleen pojan isä kuinka vaarallista mäkihyppy on naisille, sillä synnytyselimet saattavat vaurioitua X-D Nauroin tälle pitkään, vaikka oikeasti se vähän itkettää. Ja vielä ihmetellään tätä "tasa-arvo-vouhotusta"...
Suomi on yksi maailman tasa-arvoisimmista maista, ja täälläkin naiset joutuvat jatkuvasti puolustamaan itseään ihan arkipäivän asioissa.
Tämähän on aina uudelleen ja uudelleen toistuva ilmiö: kun naiset alkavat toimia jollakin osa-alueella tai alalla, joka oli aiemmin lähes täysin miesvaltainen, alkaa hirveä itku ja kaikenlaisten toinen toistaan ihmeellisempien syiden keksiminen, miksi naiset nyt vaan eivät missään nimessä voi alalla pärjätä. Mun lemppari tai inhokki, kumpi nyt onkaan kuvaavampi sana, tästä ilmiöstä oli se kapellimestarikeskustelu. Nainen ei kuulemma voi olla kapellimestari, koska naisella nyt ei vaan voi olla luontaista auktoriteettia eikä dynamiikkaa ja orkesterin miehet eivät voi keskittyä, koska alkavat ajatella seksiä :D
Sitten menee jokin pari vuotta, mitään ongelmia ei ilmene ja kaikki hiljaa mielessään miettivät, että miksi tästäkin piti muka ostaa jokin haloo.
Vierailija kirjoitti:
Piti ihan mielenkiinnosta käydä tekemässä toi testi kun en ole ennen sitä koskaan tehnyt. Mensan nettitesti antoi tuloksen 132.
Olen kyllä vuosien varrella oppinut että miehet eivät halua että nainen osoittaa missä menee looginen ajattelu metsään. Eihän nyt herrajumala nainen voi olla miestä fiksumpi 😂 Onneksi olen jo 36v, lapset on tehty ja nautin sinkkuna olosta. Ei tarvitse olla hienotunteinen miehen kanssa vaan saa nauttia arjesta yhdessä lasten ja ystävien kanssa.
Ai että! Tuli niin elävästi mieleen muutama tilanne, jossa miehet on tehneet jotain ja mä oon miettinyt vierestä, miten voisin ujuttaa ratkaisun heille ilman, että loukkaantuvat jo yrityksestä niin, etteivät edes kokeile.
Aikoinaan miehet (50-70v, itse olin 30) yritti kaataa vanhaa purettavaa piharakennuksen osaa ja ihmettelivät, miksi katto ei putoa, kun nykivät sitä sellaisella kettinki-traktori-viritelmällä nurin. Katselin kauempaa, että yksi hirsi ottaa kiinni. Mainitsin vieressä olevalle miehelle asiasta, mutta melkoisen mulkaisun sain osakseni. Hiippailin sitten tulevalle appiukolle muistuttamaan saman ja hän kävi huikkaamassa ohjeen eteenpäin. Katto putosi.. Appiukko oli kyllä aina sellainen, että arvosti mielipiteitäni.
Aloittaja voi halutessaan yrittää pyytää mieheltään apua johonkin, missä hän voi vähän päteä. Vaikka olin jossain aiemmassa viestissä näyttelemistä vastaan, niin sorrun siihen joskus itse. Mutta onhan se mukavaa, jos saa toiselle hyvän olon. Auttaa toisinaan lievittämään meillä ainakin riitojen jälkeistä kiukkua. (Ja nyt tää kuulostaa taas sitten parisuhteen sijaan äidiltä ja lapselta.)
Mullakin on itseä tyhmempi mies mutta ihana sellainen. Naimisissa oltu kymmeniä vuosia ja fiksuja lapsiakin on.
Tuo mensalaisuus on vähän tyhmä juttu, se mittaa semmoisia kykyjä joita ei ihmissuhteiden ja perheen ylläpidossa tarvita.
Pitää olla varovainen ettei sano miestä tyhmäksi, vaikka joskus mieli tekisikin. Miehuus menee herkästi. Pitää reippaasti kehua niitä kykyjä jotka itseltä puuttuu, jotta itsetunto säilyy balanssissa.
Mielestäni loogista päättelykykyä, jota mensan testi käsittääkseni mittaa, tarvitaan muissakin älykkyyden muodoissa. Esim. sosiaalisia suhteita voi olla vaikea tajuta, jos ei osaa muodostaa loogisia syy-seuraussuhteita päässään ja sen kautta ymmärtää ihmisten toimintaa. Myös kielten opiskelu helpottuu, jos on päättelykykyä hahmottaa vieraan kielen rakenne ym.
Jos on mensan mittareilla ns. keskiverto eli ÄO 100-115, se varmasti riittää elämässä pärjäämiseen.
Vierailija kirjoitti:
En pidä itseäni keskivertoa älykkäämpäänä, mutta jostain syystä mun molemmat eksät on ollut jotenkin yksinkertaisia. Pakko kertoa yksi esimerkki:
Oltiin ruokakaupassa, meidän edessä oli joku laitapuolenkulkija ja huomasin että hänen täytenä pullottavasta laukusta pilkotti lihapaketti. Huikkasin myyjälle tätä laukkua osoittaen, myyjä otti sitten kiinni. Tästä tuli sitten kotonq aivan järkyttävä perheriita - eksäni mielestä tein täysin väärin, kyllähän tämän n*stin täytyy ruokaa saada jos ei ole rahaa, eikä iso kauppa yhteen varkauteen kaadu. Yritin selittää, että ymmärrätkö kun näistä “yksistä varkauksista“ tulee lopulta järkyttävä kasa ja valtava summa tappiota kaupalle, millä kuvittelet että kauppa kattaa ylimääräiset kulut. Hintojen nostamisella tietenkin ja lopulta n*stin sisäfilee maksetaan meidän rehellisten asiakkaiden lompakosta. Eksä ei millään suostunut tajuamaan, hoki vaan että "kyllä noin isolla kaupalla rahaa riittää"....
No tästä oikein "pointsit." Et ehkä ole tyhmä mutta mulkero olet. Saatko tulevaisuudessa kaupasta halvemmalla tavarat kun käräytit tuon ihmispolon? Stasi olisi ollut kiitollinen kaltaisistasi. Ja kun fiksuja olivat, älysivätkin tätä loppumatonta materiaalia hyödyntää. Mitään en niin inhoa kuin kantelijoita ja merkityksettömästä rollijoita. Pyhimyksen sädekehä pitäisi vielä pään päälle saada että muutkin näkisi miten hyvä ja älykäs ihminen tässä kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minulla ei ole ollut tarvetta alleviivata älykkyyttäni, mutta onhan kumppanit nähneet sivusta miten etenen opinnoissa tai urallani tai mistä osaan keskustella tai millaisia mielipiteitä pystyn muodostamaan tai miten hoksaan nopeasti asioita. Toki riippuu vastapuolen älykkyydestä, kuinka paljon tuosta hoksaa tai ei...
Suosittelen että oman älykkyytesi ihailun ohella pyrit parantamaan kykyäsi kirjoittaa suomen kieltä esimerkiksi lukemalla suomenkielistä kirjallisuutta.
Aikuinen ihminen joka käyttää sanaa "hoksaa" useita kertoja samassa kappaleessa tarvitsee kipeästi lisää harjoitusta.
Onko mielestäsi älykkyyttä vedota huonoon suomen kielen taitoon palstalla, jossa ei ole tarvetta kirjoittaa viimeisen päälle huoliteltua tekstiä saadakseen äänensä kuuluviin?
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on itseä tyhmempi mies mutta ihana sellainen. Naimisissa oltu kymmeniä vuosia ja fiksuja lapsiakin on.
Tuo mensalaisuus on vähän tyhmä juttu, se mittaa semmoisia kykyjä joita ei ihmissuhteiden ja perheen ylläpidossa tarvita.
Pitää olla varovainen ettei sano miestä tyhmäksi, vaikka joskus mieli tekisikin. Miehuus menee herkästi. Pitää reippaasti kehua niitä kykyjä jotka itseltä puuttuu, jotta itsetunto säilyy balanssissa.
Tarvita ja tarvita...eipä siitä haittaakaan ole, että pysyy niinsanotusti palikat käsissä. Aika tasapainotonta arkea varmaan olisi luvassa jos kumppani ei osaisi ollenkaan yhdistellä asioita ja toimia niiden mukaan. Empatiaa noilla ei tokikaan mitata, mutta huomiointikykyä kyllä.
En ole käynyt Mensan testissä, mutta psykologi on testannut aikanaan ja hoksottimet pelaa. En koe olevani mitenkään erityisen ihmeellinen, toki prosessointinopeus ja ongelmanratkaisukyky ovat selkeästi km parempia. En myöskään tuo itseäni hirveästi esille, mutta nopeasti ihmiset alkavat pitää minua skarppina, kun hieman tutustuvat. Oma mies ei ole ihan samalla tasolla esimerkiksi abstraktin ajattelun kanssa, mutta ei aiheuta ongelmaa kun huumoria riittää ja itsetunto on kohdillaan.
Onneksi sain yhden pisteen vähemmän kuin esimieheni. Tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi kyllä dealbreaker jos nainen olisi minua älykkäämpi :D
Ei pahalla, eikä minulla mitään älykkäitä naisia vastaan ole, mutta kyllä suhteessa sentään miehen on oltava älykkäämpi.
Vaikutat typerältä ja omahyväiseltä. Tuskin kukaan älykäs nainen sinun kanssasi alkaisi olemaankaan.
Tätä en edes sano pahalla vaan se on totuus. Sinulle sopii parhaiten todella typerä vaimo/nainen. Hänen rinnallaan älysi pääsee loistamaan . Älykkään naisen rinnalla et koskaan tulisi onnelliseksi. Onneksi tiedostat tämän itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle olisi kyllä dealbreaker jos nainen olisi minua älykkäämpi :D
Ei pahalla, eikä minulla mitään älykkäitä naisia vastaan ole, mutta kyllä suhteessa sentään miehen on oltava älykkäämpi.
Tiedän, näin on usean miehen kohdalla. Huomasin tämän jo nuorena.
Olenkin oppinut olemaan liikaa näyttämättä älykkyyttäni. Mieheni uskoo oikeasti että tuurilla olen pärjännyt niin urallani tiede- ja työmaailmassa kuin myös harrastusteni parissa. Ja siis, äo:ni on huomattavan korkea.
Toisaalta esittämällä vähän tyhmempää kuin onkaan pärjää yleensäkin useimpien ihmisten kanssa tässä maailmassa. Täytyy antaa muidenkin ihmisten tuntea olevansa fiksuja.
Täällä sama, vaikka olen valinnut olla huoleton duunari. Vaimoni on akateeminen ja ei kestä että minulla lanttu leikkaa nopeasti hänenkin alansa asioissa ja usein häntä nopeamminkin. Nykyisin olen tosin hiljaa, koska en tahdo pilata muuten hyvää suhdettamme. Ei tämä ole nykyään enää sukupuolisidonnainen asia.[/
Lantunleikkaus ja akateemisuus nyt ei niin kulje käsi kädessä vaikkakin oman alansa tietoa akateemisella on runsaasti jos on ollut ahkera.
Me tehtiin vain se höpöhöpö Mensan nettitesti ja miehelle oli jo siinä kova kolaus, että sain pisteen enemmän. Mies löysi sen, teki ja sanoi mulle, että teepä sinäkin huviksesi. Tein ja mies alkoi mököttää. Onneksi ei olla menemässä oikeaan testiin. Oikeasti mies on aivan varmasti meistä se älykkäämpi. Hirveän hyvä kaikessa matikkaa, fysiikkaan yms liittyvässä ja on tohtorikoulutuksessa. Minä olen sen huuhaa humanisti, joka just jaksoi vääntää puolivillaisen gradun kasaan ja alkoi opettamaan historiaa.
Vierailija kirjoitti:
Me tehtiin vain se höpöhöpö Mensan nettitesti ja miehelle oli jo siinä kova kolaus, että sain pisteen enemmän. Mies löysi sen, teki ja sanoi mulle, että teepä sinäkin huviksesi. Tein ja mies alkoi mököttää. Onneksi ei olla menemässä oikeaan testiin. Oikeasti mies on aivan varmasti meistä se älykkäämpi. Hirveän hyvä kaikessa matikkaa, fysiikkaan yms liittyvässä ja on tohtorikoulutuksessa. Minä olen sen huuhaa humanisti, joka just jaksoi vääntää puolivillaisen gradun kasaan ja alkoi opettamaan historiaa.
Nettitesti on todellakin suuntaa-antava, oikean testin tulos voi erota suurestikin, miksi miehesi otti sen noin tosissaan?
Eikö älykkyyserojen pitäisi näkyä jo ensi treffeillä? Miksi seurustelet tyhmän ihmisen kanssa?
M. Berg kirjoitti:
En tosin ole ihan varma, onko ap missään vaiheessa ketjua kertonut omaa ja puolisonsa sukupuolta. Saatoin mennä tässä ennakkoluuloisesti retkuunkin :)
Voisi hyvin olla samansukupuolinenkin pari kyseessä, mutta miehensä testituloksen takia mököttävää vaimoa tai avovaimoa minun on kaikista vaikein päässäni tilanteeseen istuttaa. Jostain syystä.
Mielenkiintoista, että ketju on täynnä Mensa-älykkäitä, jotka kuulemma hoksaavat kaiken nopeasti jne. Silti 7 sivua "miehet-sitä-naiset-tätä" ennen kuin kukaan ottaa esiin sen, että ap ei tosiaan missään maininnut omaa tai puolison sukupuolta.
Tosin ekassa kommenttissa sentään oli kysymysmerkki merkkaamassa miesoletusta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö älykkyyserojen pitäisi näkyä jo ensi treffeillä? Miksi seurustelet tyhmän ihmisen kanssa?
No tästä keskustelusta päätellen kehenkään ei voi nykymaailmassa luottaa! Älykkäät esittävät tyhmää ilman omantunnontuskia ja tyhmät superlahjakkaita!
Taidan jäädä sinkuksi.