Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko olemassa hengellistä älykkyyttä? Vai miksi seuraava asia on joillekin vaikeaa ymmärtää...?

Vierailija
28.04.2019 |

Julkkisateistit kuten Sam Harris ja Richard Dawkins, kuten myös lukemattomat muut ateisit - ja jopa uskovaisetkin - ovat aivan pihalla silloin kun puhutaan abstraktista jumala-käsitteestä. Jos joku esim väittää että on olemassa moraalinen oikea ja väärä, silloin tämä ihminen uskoo jumalaan. Tai jos se sama joku sanoo, että kaikella on jokin tarkoitus, siinäkin tapauksessa jumalan täytyy olla olemassa. Joillekin nämä väitteet ovat ymmärrettäviä, kun taas useimpien(?) mielestä, korkeasta äo:sta huolimatta, puhuja puhuu täysin pehmoisia.

Miten jopa monille ns. älykkäillekin ihmisille nuo väitteet tuottavat niin suuria vaikeuksia? Tuntuu, että moni ateisti vaatii, että jumalan määritelmä vastaisi heidän omaa ahdasta käsitystä siitä. Nytkin moni ateisti varmaan vieläkin miettii, että miten nuo yllä olevat väitteet pitävät mukamas paikkansa. Uskonnon historia, runous ym. on täynnä esimerkkejä absraktista jumal-käsitteestä. Tämä sama ilmiö tulee hyvin esille Jordan Petersonin väittelyissä Harrisin ja Matt Dillahuntyn kanssa. Jälkimmäisten lähinnä nolatessa itsensä.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen ja en tajua väitteitäsi. Miten oikean ja väärän tai elämän tarkoituksen olemassaolo tarkoittavat, että Jumala on olemassa?

Vierailija
2/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen jokaista ns. älykästä ihmistä, joka tunnustaa olevansa uskossa. En voi ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shamaanit?

Vierailija
4/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen uskovainen ja en tajua väitteitäsi. Miten oikean ja väärän tai elämän tarkoituksen olemassaolo tarkoittavat, että Jumala on olemassa?

Jos on olemassa moraali, silloin on olemassa myös taho joka sen moraalin antaa (eli jumala). Jos moraali on puhtaasti ihmisen keksintö, silloin se on pelkkä subjektiivinen mielipide, ja siten vailla mitään pohjaa.

Ap

Vierailija
5/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Shamaanit?

Nyt minä taas en ymmärtänyt miten shamaanit liittyvät tähän.

Ap

Vierailija
6/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaamatta suoraan kysymykseesi, minusta on myös mielenkiintoista, kuinka ihmiskeskeisenä ja inhimillisenä me pidämme maailmaa ja sen tapahtumia. Hyvin harva asia maailmassa tapahtuu, koska ihminen niin haluaa. Kukat kukkivat, tuuli voimistuu ja heikkenee, ihmiset syntyvät ja kuolevat, saavat sydänkohtauksen tai syövän. Kameleontit vaihtavat väriä, toukat kehittyvät perhosiksi ja muuttolinnut siirtyvät leveysasteilta toisille. Elämä maapallolla jatkuu jossakin muodossa maapallon tuhoutumiseen saakka, meidän tahdostamme riippumatta.

Eri tieteenalat tarkastelevat ilmiöitä omasta perspektiivistään. Pystymme selittämään erilaisin teorioin kausaalisuhteita tai ennustaa sääennustemallein, onko vappuna poutaa. Pohjimmaista syytä asioiden ja ilmiöiden olemassaololle emme kuitenkaan tiedä, vaikka sitä on yritetty varsinkin filosofian kautta ymmärtää sivistyksen historiasta lähtien. Alkuräjähdystäkin ennen saattoi olla jotain, mutta emme voi mitenkään tietää oliko ja mitä.

Silti ihminen - kuin pisara meressä tässä kosmoksessa ja kaaoksessa - kuvittelee ymmärtävänsä tämän kokonaisuuden niin hyvin, että voi väittää, ettei esimerkiksi minkäänlaista luojaa, jumalaa tai korkeampaa voimaa ole olemassa. En puhu tässä mistään nimenomaisesta uskonnosta, enkä itse ole varsinaisesti uskonnollinen, mutta tunnustan ilman muuta tietämättömyyteni. En ole tietämätön siksi, etten saisi käsiini asiaa käsittelevää kirjallisuutta, vaan siksi, ettei ihminen yksinkertaisesti voi ymmärtää tätä kokonaisuutta täysin. Hahmotamme paloja tuolta ja täältä, mutta koko ajan historia, avaruus kaikkine aurinkokuntineen ja maapallon historia (puhumattakaan ihmiskunnan lyhyestä historiasta) on ja tulee olemaan meille kokonaisuutena käsittämätön. 

Mikäli ihminen väittää tietävänsä, ettei mitään korkeampaa voimaa ole, on kyseessä ylivertausvinouma (Danning-Kruger-vaikutus). Myöntäminen, ettemme voi tietää asiaa, ei ole takertumista johonkin tiettyyn uskontoon tai maailmankuvaan, vaan yksinkertaisesti tosiasioiden tunnustamista.  

Vierailija
7/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen jokaista ns. älykästä ihmistä, joka tunnustaa olevansa uskossa. En voi ymmärtää.

Ei sille mitään voi jos ymmärryksesi ja älyllinen kapasiteettisi on rajallinen.

Eihän meistä kukaan ole täydellinen.

Vierailija
8/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan olemassa/olemattaoloa on molempia yhtä vaikea tieteellisesti todistaa. Miksi Usko toiseen näistä olisi sen kummallisempaa, kuin toiseenkaan? Usko on uskoa siihen mitä ei voi tieteellisesti selittää. 

Vierailija
9/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää huomenta. Useimmat ateistit eivät usko, että elämällä olisi mitään erityistä tarkoitusta. Kukin toki omassa elämässään voi kokea arvokkaaksi esimerkiksi huolehtia lapsistaan tms. mutta se on eri asia.

Ihmisen moraali taas tulee siitä, että olemme laumaeläimiä. Yleensä se, mikä koetaan oikeaksi, on lauman selviämisen kannalta hyvä. Esimerkiksi lauman jäsenten tappaminen ja heiltä varastaminen koituu lopulta lauman tuhoksi. Ei siihen jumalaa tarvita.

Tutkimusten mukaan tosin rankaisevat jumalat ilmestyivät kulttuuriin, kun yhteisöt alkoivat olla yli miljoonan hengen kokoisia. Silloin ihmisen on vaikea pitää mielessä yleistä etua, kun he eivät tunne kaikkia lauman jäseniä. Silloin keksittiin helvetit ynnä muut pelotteeksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämä rankaiseva jumala olisi totta.

Vierailija
10/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on olemassa moraali, silloin on olemassa myös taho joka sen moraalin antaa (eli jumala). Jos moraali on puhtaasti ihmisen keksintö, silloin se on pelkkä subjektiivinen mielipide, ja siten vailla mitään pohjaa.

Ap

Moraali, oikea ja väärä ovat subjektiivisia mielipiteitä. Maailmalla ja elämällä ei ole mitään "tarkoitusta".

Ihan selviä juttuja jos jaksaa asiaa hieman miettiä.

Sitä paitsi moraali olisi subjektiivinen mielipide, vaikka jumala olisi olemassakin. Se olisi jumalan mielipide, joka on tietenkin subjektiivinen. Olkoon miten voimakas ja alfaolento tahansa.

Vierailija
11/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele "ns. älykäs"?

Vierailija
12/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tavallaanhan moraalin voisi myös ymmärtää lauma-ajattelun kannalta. Eli moraalisesti oikeita asioita olisi sellaiset, jotka edesauttavat lauman/lajin selviytymistä ja hyvinvointia. Toki siitä voi olla poikkeavia mielipiteitä että mitkä asiat näitä ovat, mutta tuollainen ajattelu kuitenkin loisi sen pohjan.

Vierailija
13/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmistä jonka mielestä oikean ja väärän taju tulisi vain ulkopuolisen uskonnon pykälien opettelusta. Ja onko ne pykälät jokaisessa asiassa oikeassa? Kuten että naisella ei ole samaa arvoa kuin miehellä.

Vierailija
14/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sille mitään voi jos ymmärryksesi ja älyllinen kapasiteettisi on rajallinen.

Eihän meistä kukaan ole täydellinen.

Niinpä. Sulla on ap varmasti muita vahvuuksia, keskity niihin...

Vierailija
15/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvää huomenta. Useimmat ateistit eivät usko, että elämällä olisi mitään erityistä tarkoitusta. Kukin toki omassa elämässään voi kokea arvokkaaksi esimerkiksi huolehtia lapsistaan tms. mutta se on eri asia.

Ihmisen moraali taas tulee siitä, että olemme laumaeläimiä. Yleensä se, mikä koetaan oikeaksi, on lauman selviämisen kannalta hyvä. Esimerkiksi lauman jäsenten tappaminen ja heiltä varastaminen koituu lopulta lauman tuhoksi. Ei siihen jumalaa tarvita.

Tutkimusten mukaan tosin rankaisevat jumalat ilmestyivät kulttuuriin, kun yhteisöt alkoivat olla yli miljoonan hengen kokoisia. Silloin ihmisen on vaikea pitää mielessä yleistä etua, kun he eivät tunne kaikkia lauman jäseniä. Silloin keksittiin helvetit ynnä muut pelotteeksi. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tämä rankaiseva jumala olisi totta.

Ai katsos, sähän tämän selititkin jo, ja hyvinkikn vielä:)

12

Vierailija
16/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai on. Suurin osa kristityistä ei ymmärrä lainkaan Raamattua ja sen sanomaa, vaikka he pitävät itseään uskovina. Näiden joukkooon kuuluu myös pappeja, piispoja ja arkkipiispoja. Raamatun perussanoma on yksinkertainen, jos sen ymmärtää. Se on tiivistetty Jeesuksen sanoissa, "Minä olen tie, totuus ja elämä".

Vierailija
17/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minun moraali on ihan omaani.

Vierailija
18/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Moraali, oikea ja väärä ovat subjektiivisia mielipiteitä. Maailmalla ja elämällä ei ole mitään "tarkoitusta".

Ihan selviä juttuja jos jaksaa asiaa hieman miettiä.

Sitä paitsi moraali olisi subjektiivinen mielipide, vaikka jumala olisi olemassakin. Se olisi jumalan mielipide, joka on tietenkin subjektiivinen. Olkoon miten voimakas ja alfaolento tahansa.

Tuskin sinäkään sentään miten tahansa viitsit, edes salassa, käyttäytyä. Toiminta paljastaa mihin uskomme.

Vierailija
19/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minun moraali on ihan omaani.

Menepä asumaan ihmissyöjien pariin vähäksi aikaa ja mieti olisiko moraalisi sittenkin suurelta osin suomalaista kulttuuria.

Vierailija
20/48 |
28.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin miehen, joka oli hyvin älykäs ja taitava monessa asiassa. (Ammatiltaan arkkitehti.) Uskon asioita hänen oli kuitenkin vaikea ymmärtää, vaikka oli kiinnostunut niistä ja yritti kovasti lukea teologiaa. En ole siis uskovainen itse, jäi vain mieleen että ei sekään mies ollut hyvä kaikessa.