Onko ihmisten käsitys työttömistä edelleenkin jostain -70 ja -80-luvuilta?
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, ettei Suomessa enää olla missään kasarilla olleessa tilanteessa, jolloin oli käytännössä täystyöllisyys? Joo, silloin oltiin tilanteessa, että kun perjantai-iltapäivällä kaupungilla hengaillessa meni kysymään jostain kuppilasta töitä, niin työt sai aloittaa maanantaina. Silloin työttöminä ei suurimmaksi osaksi ollut muita kuin alkoholiongelmaisia ja erinäisiä elämänkoululaisia. Mutta se oli sellaista kulta-aikaa, etten usko sellaisen koskaan enää palaavan.
Mutta ajat ovat muuttuneet rajusti noista päivistä. Nykyään työttöminä on aivan helvetin paljon jopa koulutettuja, esimiesasemassa työskennelleitä henkilöitä, joilla on pitkää kansainvälistä työkokemusta. Eivätkä meinaa siitä huolimatta päästä juuri koskaan edes haastatteluihin.
Mutta ihmisillä taitaa edelleen käsitys työttömistä juurtaa tuolta 80-luvulta, ja sen vuoksi sanovat, että työttömät ovat laiskoja, elämänhallintaongelmaisia jne.
Kommentit (290)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että hyvätasoisessa kylpylähotellissa voisi Suomessa majailla halvemmalla kuin kerrostaloyksiössä? Lopeta nyt hyvä ihminen nämä satuilut ennen kuin teet itsestäsi enemmän pellen kuin jo olet tehnyt.
Koska hinnat eivät ole yleisesti nähtävissä hinnastoissa vaan se laskettiin henkilökohtaisena tarjouksena, en lähde sitä tai sen antajaa sen tarkemmin avaamaan. Voi uskoa tai olla uskomatta aivan vapaasti.
Rinnastuksesi yksiöön on sinänsä vähän ontuva: kyseessähän oli perus hotellihuone yhteisellä keittiöllä. Enemmänkin siis solu-tyyppinen ratkaisu, kuin yksiö.
Minustakin se oli ontuva. Vuokrayksiön vuokraan ei yleensä kuulu siivous 2-3 kertaa viikossa.
Mutta ontui siihen suuntaan että söi uskottavuutta sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti nämä hotellimajoitusta ehdottelevat eivät ole työssään minkäänlaisessa taloudellisessa vastuussa. On hyvin äkkiä entinen firma, jos näin on.
Jokunen aika sitten hotelliasuminen olisi kustantanut 350€/kk hyvätasoisessa erään suuren ja elinvoimaisen kaupungin lähellä sijaitsevassa kylpylähotellissa. Hintaan sisältyi siivous muistaakseni 2-3 kertaa viikossa ja majoitus oli erillisessa siivessä, jossa oli mahdollisuus käyttää yhteiskeittiötä muiden asukkien kanssa. Muut hotellin palvelut oli tietysti maksullisia jos niitä olisi halunnut käyttää. En saanut työpaikkaa, niin jäi tämä optio lunastamatta.
Yhyy, ei voi tietenkään onnistua, ei sitten millään....
No oliko se työpaikka siinä suuressa ja elinvoimaisessa kaupungissa vai siellä missä se kylpylähotelli on?
Jos kaupungissa niin millaiset julkiset yhteydet ovat?
Ja kuinka lähellä se todellisuudessa sijaitsi, 10 vai 50 kilometriä?
Vierailija kirjoitti:
Ei Amk:n niin vaan pääse. Itse ainakin voin kertoa etten voisi ajatella esim miksikään insinööriksi opiskelua matikan takia. Toisaalta en sopisi sairaanhoitajaksi joten aika vähissä ne alat olisivat sielläkin. Eivät kaikki niin helposti sinne pääse ja monet hakeneet monta kertaa.
On vaan päästävä. Sori, mutta lukion käyneellä ei oikein muuta mahdollisuutta ole jos haluaa välttää amiksen eikä rahkeet riitä yliopistoon. Hakuun vaikka sitten joku HR-, matkailu tai talouspuolen yleislinja tai mitä kaikki niissä nyt onkaan. Ei mitään liian spesiaalia. Ei ehkä kiinnosta kiviäkään mutta onpahan ainakin jotain. Avoimeen voi pyrkiä sitten myöhemmin ja tutustua vähän tarkemmin yliopiston maailmaan. Kukapa tietää, ehkä tuleekin huomattua ettei se olisikaan ollut sitä mitä olisi halunnut?
Tsemppiä hakuihin, kyllä se siitä lähtee!
Kyllä voisit kertoa mistä kylpylästä kyse. Jos heillä kerran on mahdollisuus tarjota tuollaista kaikille työttömille vai oliko sittenkin kyseessä uniikki tilanne vain ja ainoastaan sinulle? Jos jälkimmäinen niin aivan turha huudella työttömille mistään hotelleista. Ja jos tuo mielestäsi on kaikille työttömille tarkoitettu mahdollisuus niin tokihan kerrot nimen.
Vai o
luuletko että kylpylähotellit ovat mielissään kun yhtäkkiä valtaosa maan työttömistä alkaa soitella ja kysellä halpaa majoitusta siivouksineen?
Pankit samaten, työttömät kysyvät lainatarjouksia voidakseen asua hotellissa pätkätyön takia.
Olen saanut kohta 30 vuotta toimeentulotukea putkeen. Tässä välissä on kyllä tehty kaikenlaista, kuten oltu sairaalassa, mielisairaalassa, lusittu sakkoja vajaat puoli vuotta yhteensä, töissä, työttömänä, opiskelijana, tempputyöllistettynä, jne. Silti koko ajan toimeentulotuella, koska tulot ovat jääneet alle minimin. Yksi absurdeimmista kokemuksista oli kun lusin sakkoja Seutulassa. Minut määrättiin täsmälleen samoihin risusavottahommiin, kuin työttömänä vapaudessa, mutta palkkaluokan mukaisella taulukkopalkalla! Linnassa sai kunnon liksaa risusavotasta, josta toki miinustettiin kulut mutta ihan hyvin jäi silti. Tehtiinkin sen takia ihan eri tahdilla, tosissaan.
Sitten kun taas vapauduin, niin työkkäri tarjosi samaa risusavottaa ilman palkkaa. Tulotaso laski vapautuessa yli tonnin netto, vaikka hommat pysyivät samana. Tämmöisiä kokemuksia yhteiskunnan laitailla kokee. Näitä olisi vaikka kuinka kertoa, absurdeja tarinoita. Kun on ollut monta vuosikymmentä keskiluokan mielestä niin surkea ihminen etten saisi edes hengittää enää, niin siirtyminen niiden joukosta joita kannustetaan ottamalla heiltä pois niiden joukkoon, joita kannustetaan antamalla heille lisää käy mahdottomaksi psykologisesti. Olen 50vee, ja minua koko elämäni kannustettu ottamalla minulta pois. Paitsi vankilassa. Eläketestien jälkeen minulle suositeltiin eläkettä, mutta eläkkeelle en pääse. Muistista ei ole jäljellä juuri mitään ja sosiaaliset taidot ovat hyvin huonot, mutta pää leikkaa jollain osa-alueilla hyvin. Älykkyys yli keskiarvon, testien mukaan. Nyt alkaa sitten jo iän mukana tulla alkavaa keuhkoahtaumaa ja kaikenlaista. Jatkakaa.
Vierailija kirjoitti:
No oliko se työpaikka siinä suuressa ja elinvoimaisessa kaupungissa vai siellä missä se kylpylähotelli on?
Jos kaupungissa niin millaiset julkiset yhteydet ovat?
Ja kuinka lähellä se todellisuudessa sijaitsi, 10 vai 50 kilometriä?
Hotelli olisi ollut hienolla paikalla noin 10km siitä suuresta kaupungista ja työpaikka alle 10km hotellilta (n. 20km kaupungista). Hyvät auto- ja pyörätiet, hyvä bussiverkosto vaikutti olevan myös mutta sitä ei ollut tarkoitus käyttää. Autolle oli tarjolla muistaakseni ihan tolppapaikka pientä maksua vastaan, mikä olisi ollut kiva juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voisit kertoa mistä kylpylästä kyse. Jos heillä kerran on mahdollisuus tarjota tuollaista kaikille työttömille vai oliko sittenkin kyseessä uniikki tilanne vain ja ainoastaan sinulle? Jos jälkimmäinen niin aivan turha huudella työttömille mistään hotelleista.
Asukkeja oli muitakin, joten ei nyt aivan uniikki mutta kuitenkin sellainen etten koe nyt tarpeelliseksi alkaa huudella osapuolia, edellytti mm. sitä että olisin saanut kyseisen työpaikan.
Tarkoitus oli vaan antaa esimerkki siitä, että noihin asumiskuvioihin voi olla tarjolla yllättäviäkin ratkaisuja kun tosissaan lähtee hakemaan työtä vähän kauempaa ja niistä mahdollisuuksista kannattaa kysellä vinkkejä vaikkapa juuri työnhaun kohteena olevalta yritykseltä. Oikein mielellään tässä auttoivat.
Moni tuntui ymmärtävän koko asian niin että nyt pitäisi kaikkien työttömien muuttaa sen ihmeemmin mitään hakematta halvalla kylpylään asumaan ja ihmettelemään että mitäs sitten. Ei se nyt ihan ollut tarkoitus tässä. Mutta jännästi alkoi näemmä muuttaminen monia äkisti kutkuttelemaan...
Tänään luin jostain kommentin että suurella osalla pitkäaikaistyöttömistä olisi kehitysvamma tai jotain vastaavaa. Kiehuin raivosta, se oli jonkun kommentti julkaistuun juttuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan työttömiä muutamasta perussyystä. A) Asutaan paikkakunnilla, joilla ei soveltuvia töitä ole eikä olla valmiita muuttamaan töiden perässä. b) Koulutus on heikkoa tai lähes olematonta. meillä valmistuu peruskoulusta lukutaidotonta porukkaa etenkin Itä-Suomessa ja toisen asteen koulutus jää hankkimatta. (monesti tähän liittyy työttömyyden syy A) C) Ei olla enää työkykyisiä mitenkään, jotta tulisi rekrytoiduksi, mutta eläkepäätöstä varten työkykyä kuitenkin on vielä liikaa. d) Koulutus on väärää, jolloin se rinnastuu olemattomaan koulutukseen. Meillä on mediassistentteja työttömänä ja ilman lisäkoulutusta tulevat jäämäänkin työttömiksi.
Tuo d koskee nykyisin hyvin laajaa joukkoa, meillä on paljon esim. opettajia, luonnontieteilijöitä, insinöörejä ja kauppatieteilijöitä työttömänä. Alat jotka ennen työllistivät hyvin.
Ja hirveä pula esim. sähköasentajista ja lvi-asentajista. Liikaa koulutetaan korkeakouluista, kun työvoimapula on ihan toisilla aloilla. Oppisopimuskoulutusta olisi kehitettävä pikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vuokrayksiön vuokraan ei yleensä kuulu siivous 2-3 kertaa viikossa.
No se ei ole varmaan hotellin ongelma? Hotellilla on joka tapauksessa siivoukseen erikoistunut henkilökuntansa, niin sama kai heitä on käyttää myös pitkäaikaisasukin huoneessa silloin tällöin. Pysyypähän huone siistinä kun eihän vieraille ole tarjolla edes siivousvälineitä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään luin jostain kommentin että suurella osalla pitkäaikaistyöttömistä olisi kehitysvamma tai jotain vastaavaa. Kiehuin raivosta, se oli jonkun kommentti julkaistuun juttuun.
https://www.hs.fi/ura/art-2000006085322.html
Itse epäilen että itselläni olisi lievä kehitysvamma, ei ole tutkittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmät aukeavat sitten, kun leikkuri osuu omalle kohdalle.
Eihän siinä mitään, hotelliin vaan toiselle puolelle maata, kamat varastoon ja uutta työtä tavoittelemaan, pankin kautta toki lainaa hakien :)
Niin helppoahan hän sanoo sen olevan.
Moni muuttaa toiselle mantereellekin tällä taktiikalla. Sinä et oman maan sisällä saa itsestäsi irti.
Valtaosa tarjolla olevista töistä on lyhyitä työsuhteita. Lähtisitkö itse moiseen rumbaan muutaman kuukauden tähden? kenties useamman kerran?
Tai jos työtä on vain muutama tunti viikossa ja palkka joku 8€/h? Brutto tietenkin.
Tai jos se työ on sitä työtä jolla pipilä paukuttelee henkseleitään eli työttömyyskorvaus ja yhdeksän euron karkkiraha päälle, nämähän ovat hallituksen mielestä työllisiä, eivät työttömiä.
T: Eri
Lähtisin ja olen lähtenyt, niistä pätkistä sitten tulee sellaista kokemusta, että löytyy myös se pysyvä työ. Ei kukaan enää nykyään palkkaa suoraan vakityöhön, ja niissäkin harvoissa paikoissa on koeaika.
Jos ei kelpaa pätkä, syrjäytyy.
Luuletko että tosiaan löytyy se vakityö? Monella kokemus että kun paljon tehnyt pätkiä on työnantajan silmissä epäilyttävä kun ei ole vakinaista työtä saanut - eikä siis saa nytkään.
No kyllähän siinä pätkän aikana työnantaja näkee, mikä työntekijä on miehiään/naisiaan. Ei se vakkarisoppari siihen pätkähistoriaan siinä vaiheessa enää kaadu.
-toinen eri-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan työttömiä muutamasta perussyystä. A) Asutaan paikkakunnilla, joilla ei soveltuvia töitä ole eikä olla valmiita muuttamaan töiden perässä. b) Koulutus on heikkoa tai lähes olematonta. meillä valmistuu peruskoulusta lukutaidotonta porukkaa etenkin Itä-Suomessa ja toisen asteen koulutus jää hankkimatta. (monesti tähän liittyy työttömyyden syy A) C) Ei olla enää työkykyisiä mitenkään, jotta tulisi rekrytoiduksi, mutta eläkepäätöstä varten työkykyä kuitenkin on vielä liikaa. d) Koulutus on väärää, jolloin se rinnastuu olemattomaan koulutukseen. Meillä on mediassistentteja työttömänä ja ilman lisäkoulutusta tulevat jäämäänkin työttömiksi.
Aukko CV:ssä = työkyvytön. Näinhän se työnantajien ajattelu menee.
Ei tietenkään. Esim. vanhemmuuden aikeuttamat aukot ovat varsin luonnollisia ja hyväksyttyjä. Toki osaamisesta tulee pitää huolta ettei se vanhene, jos on pidempään kotona. Sama työttömyydessä. Jos sen työttömyysaikansa käyttää hyödyllisesti, se ei ole vahingoksi. Jos sen viettää sohvalla kittaamassa keskiolutta, niin sitä ei lasketa kenellekään eduksi.
Älä puhu satuja. Totuus on, että juuri tuo, mitä lainaamasi henkilö kirjoitti. Aukko CV:ssä ihan mistä syystä tahansa on peruste jättää hakija palkkaamatta. Ei sitä turhaan puhuta, miten esim. kotiäitiys vaikeuttaa nuorten naisten siirtymistä työelämään.
Ei tuo niin puusilmäistä ole. Riippuu miten ne kotonaolovuodet sijoittuvat ja miten ne käyttää. Jos nainen hankkii lapset nuorena ja jättää kouluttautumisen väliin. Ollaan sitten tilanteessa, jossa ikää on vaikka 30, kolme lasta ja ei koulutusta. Ihan taatusti ei työllisty ellei käy koulutukset ensin. Jos sen sijaan odottaa vaikka 25 -vuotiaaksi ja tekee lapsen lääkärin tutkinnolla, niin ihan taatusti löytää töitä. Itse olin vanhempainvapaalla kolme vuotta. Opiskelin samalla toisen yliopistotutkinnon ja sain töitä ensimmäisestä hakemuksesta.
Se, että sinä sait ei tarkoita että olisi jotenkin yleistä saada heti kotiäitiyden jälkeen töitä. Moni ihan koulutettu nainenkin jää ilman työtä kun on ollut vuosia poissa työelämästä. Niin se vaan menee, vaikka kuinka kouluttautuisi kotonaolon aikana. Työkokemus kun on yksi merkittävä valtti työtä haettaessa. Kotiäitiyttä ei lasketa työkokemuksesi missään.
Se tietysti riippuu siitä mille alalle kouluttautuu. Jos kouluttautuu äitiyslomilla koirahierojaksi ei välttämättä työllisty, mutta katsopa mitkä alat ovat työvoimapula-aloija. Sinne kannattaa työllistyä. Jostain hammaslääkäreistä esim. on pulaa.
Kaikista ei ole hoitoalalle, vaikka siellä olisi kuinka hyvä työllisyys. Siinä työnhaussa kun pitää huomioida myös ne omat ominaisuudet. Jos esim. pyörtyy kun näkee verta, ei minkäänlainen hoitoalan työ ole vaihtoehto. Silloin on vaan pakko kouluttautua alalle, jossa ei näe verta. Kaikkia ominaisuuksiaan kun ei voi muuttaa, joten on vaan pakko tyytyä siihen, mitä omista rajoitteistaan käsin on mahdollista tehdä.
Se on myös hoidettavia kohtaan todella väärin, jos heitä hoitaa alalle täysin sopimaton henkilö.
Valmistuin itse sairaanhoitajaksi vuosi sitten. Valitettavasti olen sekä työelämässä että koulussa törmännyt ihmisiin, joiden pitäisi olla jossain aivan muualla, mutta ovat valinneet hoitoalan lähinnä varman työllistymisen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo d koskee nykyisin hyvin laajaa joukkoa, meillä on paljon esim. opettajia, luonnontieteilijöitä, insinöörejä ja kauppatieteilijöitä työttömänä. Alat jotka ennen työllistivät hyvin.
Ja hirveä pula esim. sähköasentajista ja lvi-asentajista. Liikaa koulutetaan korkeakouluista, kun työvoimapula on ihan toisilla aloilla. Oppisopimuskoulutusta olisi kehitettävä pikaisesti.
Missä on pulaa? Nämähän on sellaisia aloja joilla yhtäkkiä loppuu työt, ja kohta ei taida enää hommiin se huonompina aikoina jonkun vuoden työttömänä ollut kelvatakaan.
Kun sekä mieheni yhteen aikaan että veljeni hyvin paljon työnsä vuoksi ovat lähes asuneet hotelleissa, voin aavistaa, mistä tuollainen huipputarjous voi tulla. Itse taas yhteen harrastuksen vuoksi hotellimatkailin paljon. Se vaatii jonkun hotellin oman kortin. Lisäksi se vaatii todella suuren määrän hotelliyöpymisiä, että moisen tarjouksen voi saada. Itsekin olen saanut ilmaisen hotelliyön yöpymällä ensin tyyliin 30 yötä saman ketjun hotelleissa. Kyseessä voisi olla joku Siuntion tai Ikaalisten kylpylä sesonkiajan ulkopuolella, tyyliin marraskuussa.
Vaikea sekä omalla että runsaalla lähipiirin kokemuksella uskoa, että mitään henkilökohtaisia hyviä tarjouksia saa tuosta vaan. Puolison edellisellä työpaikalla tehtiin niin paljon alihankintaa, että hotelliyöpymiset oli monelle arkipäiväisempää kuin kotona yöpymiset. Nykyään todella yleinen tapa on, että hotelli maksetaan ensin itse ja sitten laskutetaan matkalaskun yhteydessä firmalta.
En nyt vaan usko, näin monen hotellin vakioasiakkaana, kokeneena hotellikävijänä ties minkälaisissa hotelleissa, ja useita sellaisia muitakin tuntevana, että jollekin randomille lähetettäisiin henkilökohtainen tarjous ihan noin vain, ellei ole todella runsasta yöpymismäärää taustalla. Tietysti huijaus on toinen vaihtoehto. Itselle tosiaan tule noiden korttien mukana kaikenlaisia tarjouksia, mutta eipä ole tuollaista tarjousta koskaan tullut.
Miksi hotelli ylipäätään tarjoaisi kellekään kuukauden yöpymisiä? Alle yksiön hinnalla? Ei. Kyseessä on vale tai huijaus. Ainoastaan se on mahdollista, että yövy marraskuu tällä hinnalla, sen voisin uskoa. Sekin tulee silloin niille, jotka työmatkojensa tai harrastusten vuoksi yöpyvät samassa paikassa usein. Niinkuin mies ja kollegansa yöpyivät samassa hotellissa yhteen aikaan n. 4 yötä/viikko.
261 unohti ilmoittaa, ettei ole työtön. Se on kumma, että jos vähänkin puolustaa työttömiä, saa vastauksen "en ihmettele että olen työtön". Minä jaksan aina ihmetellä, mitä nuo olettajat tekevät työkseen ja tekevätkö he työnsäkin arvailemalla väärin.
Kuusikymppisten täytyy aina kysyä "ootsä töissä missä?", silleen tungettelevasti ja haastaen. Viimeksi parturi.
Istuin jumalauta parturin tuoliin, niin parturi alkoi tentata. Anna mun kaikki kestää. Itse kun olen siirretty terveyssyistä tulottomaksi toimeentulotuelle, niin vastaan nykyään pokkana että "olen eläkkeellä".
Todellinen tilanne olisi aivan liian monimutkainen selittää jollekin suurten ikäluokkien ikäiselle ihmiselle.
Tämän ajan ilmapiiri kyllä. Siis kun menen jonnekin palveltavaksi, mistä maksan itse kuten esimerkiksi parturi yms, niin minulta aletaan tentata käynkö töissä. Ihmiset ovat sellaisia että seuraavat minkäläisiä signaaleja johtajat antavat. Sipilän hallitus on signaloitunut että työttömät ovat pelkkää sakkaa, ja kansa sitten kokee saaneensa luvan halveksia.
Pensku kirjoitti:
Kuusikymppisten täytyy aina kysyä "ootsä töissä missä?", silleen tungettelevasti ja haastaen. Viimeksi parturi.
Istuin jumalauta parturin tuoliin, niin parturi alkoi tentata. Anna mun kaikki kestää. Itse kun olen siirretty terveyssyistä tulottomaksi toimeentulotuelle, niin vastaan nykyään pokkana että "olen eläkkeellä".
Todellinen tilanne olisi aivan liian monimutkainen selittää jollekin suurten ikäluokkien ikäiselle ihmiselle.
Tämän ajan ilmapiiri kyllä. Siis kun menen jonnekin palveltavaksi, mistä maksan itse kuten esimerkiksi parturi yms, niin minulta aletaan tentata käynkö töissä. Ihmiset ovat sellaisia että seuraavat minkäläisiä signaaleja johtajat antavat. Sipilän hallitus on signaloitunut että työttömät ovat pelkkää sakkaa, ja kansa sitten kokee saaneensa luvan halveksia.
Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu työn palvonta joten jokainen keskustelu kenen tahansa ihmisen kanssa ajautuu jossain kohti työtä. Täällä työ on jumalasta seuraava asia johon suhtaudutaan uskonnollisella vakavuudella. Jos olet työtön olet oikeastaan jumalaton hylkiö joka joutuu helve*tiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[
Viisikymppisellä voi olla monenlaisia terveysvaivoja jotka estävät minkä tahansa työn tekemisen. Saattaa olla myös muita syitä muuttohaluttomuuteen kuin muutama satku, isojakin syitä.
Muutenkaan en tajua tuota muuttovimmaa, Suomessa on työttömyyttä kaikkialla ja näiden työttömien pitäisi muuttaa ja toisten työttömien tulla tilalle
Jos terveys estää minkä tahansa työn tekemisen, ei silloin roikuta työkkärin listoilla tietenkään. Jos siellä roikutaan jonkun tukikikkailun takia, vailla aikomustakaan töitä tehdä, ollaan silloin heikoilla hangilla. Työkyvyttömille on omat polkunsa.
Muuttovimmasta sen verran, että ei se niin mene että odotetaan että työ tulee tekijänsä luo. Ehei, alojen tarpeet vaihtelee alueittain suurestikin. On vaan oltava valmis nostamaan kytkintä ja suuntaamaan sinne, missä sitä on. Muuten jää ilman.
"Työkyvyttömille on omat polkunsa" = kenties vuosikausien uuvuttava rumba erinäisten tahojen kanssa jotta lopulta ehkä mahdollisesti saa sen työkyvyttömyyseläkkeen?
Just näin. En ole minäkään enää tai juuri nyt työtön (määräaikaisuuden loppumista odotellessa), mutta silti voin todeta, että henkihieverissä hakeminen ei ole pääsääntöisesti johtanut mihinkään. Sen sijaan kaksi viimeisintä työpaikkaani olen käytännössä saanut säkällä. Ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan tai lähettänyt puolivillaisen sähköpostin just oikeana päivänä, en ole käynyt edes työhaastattelussa. En voi mitenkään ottaa kredittejä itselleni, että juu, teinpä kyllä hirveän ison työn, kun nämä hommat sain. Olisi tietysti hienoa, kun voisi itsensä näin ylentää, mutta jotta totuus ei unohtuisi, niin minun paikallani voisi olla hyvin moni muukin. Pätevämpi ja epäpätevämpi.