Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Miksi pidit lompakkoasi maksupäätteen päällä tai vieressä niin lähellä että lukeminen on mahdollista? Kyllä itse joudun laittamaan kortin erittäin lähelle päätettä että mitään rekisteröityy. Ja se tosiaan toimii vain pari kolme kertaa ilman PINiä (asun ulkomailla).
Miksikäs muutenkaan kuin ihan omaa typeryyttäni pidin kun juttu oli silloin aika uusi enkä tajunnu asiaa... hölmö kysymys :D
Mut eipä siinä mitään, onneksi oli kaverin ostokset ja vahingosta viisastuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten usein te oikein kadotatte korttejanne, jos tämä on oikea uhka?!
Ajatelkaa kun mulla on lähimaksu puhelimessakin, entä jos hävitän puhelimen 😱!
(ja kyllä se koodi kysytään joka kolmannen KOODITOMAN käytön jälkeen. Jos tuntuu ettei sitä lähimaksussa kysytä, olette käyttäneet korttia siinä välissä isompiin summiin koodin kanssa)
Mulla lompakko aukeaa ilman sormenjälki- tai avauskoodiunnistusta. Puhelin ei.
Kannattais sinunkin suojata puhelimesi.Ja kuten kysyin, kuinka usein te oikein kadotatte korttinne? Kuinka todellinen uhka tämä muka on?
Puhelimella voi muutes maksaa ihan vaan laittamalla näytön päälle, puhelinta ei tarte avata. Hui kamala!
Ei mun puhelimella ainakaan voi. Onneksi.
Ja kuinka usein sen kortin tarvitsee kadota, eiköhän se riitä harmitukseen että kerran lentää kakka tuulettimeen oikein kunnolla.
Kyllä niitä väärinkäyttöjä vaan aika lailla tapahtuu. Ihan fiksua minimoida se riski.Onhan sillä väliä kuinka usein riski kortin väärinkäyttöön on. Riskilaskelmissa huomioidaan aina riskin toteutumisen todennäköisyys ja toteutumisen seuraukset. Jos todennäköisyys on lähellä nollaa (niinkuin pitäisi normaali-ihmisellä olla, tuskin suurin osa kadottaa korttejaan edes kerran elämässä) ja riskin toteutuessa maksimihäviö on 150e tms (jos huonoin mahdollinen tuuri), niin kannattaako tuosta nyt ihan hirveästi panikoida? Maksimi 150e häviö joka todennäköisesti ei tapahdu kertaakaan elämässä.
Vertailun vuoksi useimmilla on mukana jatkuvasti huomattavasti 150 euroa kalliimpi puhelin ja puhelimen pudottaminen + rikkoontuminen tapahtuu varmasti useammin kuin korttien häviäminen (ts todennäköisyys on suurempi ja vahinko kalliimpi), mutta silti ihmiset eivät panikoi siitä kuinka eivät uskalla pitää puhelinta mukana.
Kuulun niihin, jotka ovat investoineet kunnolliseen puhelimen suojaukseen. Nahkainen tukeva kotelo ja panssarilasi näytön päällä on pitäneet minun puhelimeni ehjänä. Toisekseen en myöskään ikinä ostaisi mitään 700 euron puhelinta.
Kortin hävittäminen ja sen väärinkäyttö taas voivat tuoda huomattavasti isommat taloudelliset vaikutukset.
Millä logiikalla kortin hävittämise maksimihäviö on 150e? Voi kortilla tehdä paljon muutakin kuin lähimaksaa.
Saisiko uuteen malliin pin-luvun vielä painettuna siihen korttiin, pitääpä ehdottaa pankille. Kun alkaa olemaan jo muutenkin täynnä näitä hienoja käyttöä helpottavia ominaisuuksia varkaille, joita ei saa pois vaikka itse haluaisi (magneettiraita, lähimaksu).
Kyllä niitä kalliiden puhelinten näyttöjä ja muita hajoamisia sekä katoamisia vakuutuksetkin korvaa. Korttien kadottaminen taas on toinen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Uusi kortti tilaukseen. Olin itsekin hyvin vastahankainen lähimaksuominaisuutta kohtaan, mutta se onkin oikeasti aika kätevä.
En pidä sitä veivaamista esim. S-marketissa ollenkaan kätevänä, kun ensin pitää huitoa bonukset ja sen jälkeen erikseen vielä ostokset. Siinä välissä vehje voi vielä valitella, ettei kortti tunnistu yms. Nopeemmin hoituu näppäilemällä.
Ei tässä auta kuin siirtää aina kaikki rahat kakkostilillle ja siirtää kaupassa äkkiä mobiilipankista sen verran käyttötilille mitä ostokset maksaa. Sen verran hämärissä porukoissa liikun, että kortin varastaminen on aina realistinen mahdollisuus.
Ja suurin ongelma on olevinaan tunnuslukutaulukko, jonka voi kopioida vaikkei sillä tee mitään ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa. Vaikka pankkikortti voidaan skimmata missä tahansa automaatissa ja tyhjentää tili muinaisjäänne-magneettiraitaa hyväksikäyttäen, missä ei nähdä mitään turvariskiä. Tai tässä lähimaksussa jonka rajoja vaan nostellaan. Naurettavaa pelleilyä.
Luulin että alkaisin tuhlaamaan holtittomasti kun vaihdan käteisen pankkikorttiin mutta sellaista ei tullut missään vaiheessa aikoinaan.
Ainakin Nordeassa voit nettipankissa itse säätää oman korttisi ominaisuuksia. Ota pois lähimaksu jos sitä et halua
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Vierailija kirjoitti:
Nettipankissa voi myös estää internetkäytön, päättää maat jossa korttia voin käyttää ja laittaa nostorajoja
Missä voi, missä ei.
Vierailija kirjoitti:
Toki voi. Hankaloittaa vaan aika lailla omaakin elämää, jos nostoraja on kovin alhainen tai kortin nettikäyttö estetty.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla kortin hävittämise maksimihäviö on 150e? Voi kortilla tehdä paljon muutakin kuin lähimaksaa.
Kuten mitä muuta? Ja aphan ei pelkää korttia sinänsä, vaan nimenomaan sitä lähimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Miksi pidit lompakkoasi maksupäätteen päällä tai vieressä niin lähellä että lukeminen on mahdollista? Kyllä itse joudun laittamaan kortin erittäin lähelle päätettä että mitään rekisteröityy. Ja se tosiaan toimii vain pari kolme kertaa ilman PINiä (asun ulkomailla).
Miksikäs muutenkaan kuin ihan omaa typeryyttäni pidin kun juttu oli silloin aika uusi enkä tajunnu asiaa... hölmö kysymys :D
Mut eipä siinä mitään, onneksi oli kaverin ostokset ja vahingosta viisastuu :)
Eli käytit korttia omaa typeryyttäsi väärin ja sen vuoksi lopetit ko. kortin käyttämisen ja kehotat muitakin lopettamaan? Ookke, ei siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä kalliiden puhelinten näyttöjä ja muita hajoamisia sekä katoamisia vakuutuksetkin korvaa. Korttien kadottaminen taas on toinen juttu.
Vakuutuksissa taitaa olla lähes aina omavastuu luokkaa 150e. Kalliimmaksi siis tulee kuin kortin kadottamisen worst case scenario...
Ja pointti nyt ei ollut juuri se kännykkä. Vaan se, että ihmisillä on jatkuvasti mukana ja "vaarassa" paljon isompia summia kuin se lähimaksun pahin mahdollinen erittäin harvoin tapahtuva uhka. Ja silti vain se kortti pelottaa. Täysin epärationaalista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakuutuksissa taitaa olla lähes aina omavastuu luokkaa 150e. Kalliimmaksi siis tulee kuin kortin kadottamisen worst case scenario...
Ja pointti nyt ei ollut juuri se kännykkä. Vaan se, että ihmisillä on jatkuvasti mukana ja "vaarassa" paljon isompia summia kuin se lähimaksun pahin mahdollinen erittäin harvoin tapahtuva uhka. Ja silti vain se kortti pelottaa. Täysin epärationaalista.
Kortin kadottamisen suurimmat riskit liittyvät nettishoppailuun, ei lähimaksuun. Eikä sille varsinaisesti voi laittaa ylärajaa.
Ennen pankin järjestelmässä voi asiakkaalle uutta korttia tilatessa valita, tuleeko korttiin lähimaksuominaisuus. Nykyää tätä valintaa ei tosiaan saa enää tehdä, vaan lähimaksu tulee automaattisesti.
- Pankkivirkailija
Omavastuu on sen 150 yleensä, mutta kalliiden puhelinten kohdalla se onkin pikkuraha.
Korttien väärinkäyttö voi tulla paljon, paljon kalliimmaksi, jos häviämistä ei huomaa välittömästi.
Onhan sillä väliä kuinka usein riski kortin väärinkäyttöön on. Riskilaskelmissa huomioidaan aina riskin toteutumisen todennäköisyys ja toteutumisen seuraukset. Jos todennäköisyys on lähellä nollaa (niinkuin pitäisi normaali-ihmisellä olla, tuskin suurin osa kadottaa korttejaan edes kerran elämässä) ja riskin toteutuessa maksimihäviö on 150e tms (jos huonoin mahdollinen tuuri), niin kannattaako tuosta nyt ihan hirveästi panikoida? Maksimi 150e häviö joka todennäköisesti ei tapahdu kertaakaan elämässä.
Vertailun vuoksi useimmilla on mukana jatkuvasti huomattavasti 150 euroa kalliimpi puhelin ja puhelimen pudottaminen + rikkoontuminen tapahtuu varmasti useammin kuin korttien häviäminen (ts todennäköisyys on suurempi ja vahinko kalliimpi), mutta silti ihmiset eivät panikoi siitä kuinka eivät uskalla pitää puhelinta mukana.