Pankki lähetti kortin jossa lähimaksuominaisuus - miten sen saa pois
Kommentit (159)
Aikas jännä, että minulla on puhelimen Nordea Wallettiin kytketty kortti ja maksaessani sillä Waletilla (lähimaksu) se ei kysele PIN koodeja ja maksaa voi isompia kuin 50 ostoksia. Miten tuo nyt eroaa lähimaksusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kätevä, mutta jos kortti häviää tai nyysitään, muidenkin on kätevä käytellä lähimaksua tuosta vaan. Ja kun se summakin minkä voi kerralla maksaa, juuri nousi.
Lähimaksaessa korttipääte kysyy satunnaisesti pin-koodia. Ja kaikki kortit pitää joka tapauksessa kuolettaa välittömästi niiden kadotessa.
Satunnaisesti tosiaan, mulla ei oo vielä koskaan kysynyt..
Eikä minulla, ja käytän lähimaksua sentään aika paljon.
Ei kysy satunnaisesti vaan tietyn maksumäärän jälkeen. Jos jossain välissä ostat jotain kalliimpaa, mihin tarvitsee näppäillä se koodi tai käyt automaatilla, niin laskuri nollaantuu. Mutta jos maksat pelkällä lähimaksulla niin kyllä se kysyy esim. joka 10. kerta.
Jos huomaa korttinsa kadonneeksi pitää ilmoittaa pankkiin. Jos joku on ehtinyt käyttää ennen kuoletusta sitä niin pankki huomioi sen eikä tule sulle maksuun. Jos rikoksella on sun tililtä rahaa viety ei se jää sun tappioksi. Mulla pöllittiin kassista lompakko Helsingin keskustassa. Turvakamerakuvaa olisi ollut saatavilla mutta ei poliisit ryhtyneet tutkailemaan niitä niin vähäpätöisen asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Aikas jännä, että minulla on puhelimen Nordea Wallettiin kytketty kortti ja maksaessani sillä Waletilla (lähimaksu) se ei kysele PIN koodeja ja maksaa voi isompia kuin 50 ostoksia. Miten tuo nyt eroaa lähimaksusta?
Saako vieras puhelimesi auki? Jos saaa, niin se on omaa varomattomuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos huomaa korttinsa kadonneeksi pitää ilmoittaa pankkiin. Jos joku on ehtinyt käyttää ennen kuoletusta sitä niin pankki huomioi sen eikä tule sulle maksuun. Jos rikoksella on sun tililtä rahaa viety ei se jää sun tappioksi. Mulla pöllittiin kassista lompakko Helsingin keskustassa. Turvakamerakuvaa olisi ollut saatavilla mutta ei poliisit ryhtyneet tutkailemaan niitä niin vähäpätöisen asian takia.
Minä en ainakaan luottaisi siihen että pankki maksaa. Oikeus on päättänyt että jos kortin mukanaoloa ei tarkista tunnin välein niin se on huolimatonta käsittelyä, jolloin joutuu itse maksamaan rosvon ostokset. Kuinka moni tarkastelee jatkuvasti että kortti on lompakossa?
Miten usein te oikein kadotatte korttejanne, jos tämä on oikea uhka?!
Ajatelkaa kun mulla on lähimaksu puhelimessakin, entä jos hävitän puhelimen 😱!
(ja kyllä se koodi kysytään joka kolmannen KOODITOMAN käytön jälkeen. Jos tuntuu ettei sitä lähimaksussa kysytä, olette käyttäneet korttia siinä välissä isompiin summiin koodin kanssa)
Ystäväni juuri kertoi : hän oli juuri saanut tuon kortin ja eikä pitänyt koko kortista.Hänelle oli sanottu myös jos kortti häviää pitää heti tehdä ilmoitus.Ystävä heitti mitäs jos joku esim ehtii käyttää sitä ravintolassa ?Ei kukaan koko ajan illan aika kurkista lompakkoon onko kortti siellä.Pankista vaan sanottiin yritämme sitten tutkia sitä.Millä ne tutkii sitä ???
Vierailija kirjoitti:
(ja kyllä se koodi kysytään joka kolmannen KOODITOMAN käytön jälkeen. Jos tuntuu ettei sitä lähimaksussa kysytä, olette käyttäneet korttia siinä välissä isompiin summiin koodin kanssa)
Mulla lompakko aukeaa ilman sormenjälki- tai avauskoodiunnistusta. Puhelin ei.
Kannattais sinunkin suojata puhelimesi.
Yhteydenotto pankkiin ja uuden kortin tilaus.
Ensimmäinen käyttökerta vaatii pin koodin. Jos et koskaan käytä lähimaksua niin ilman tuota koodia ei sulta voi mitään velottaa.
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Kyllä pin-koodi on edelleen turvallisempi vaihtoehto.
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais sinunkin suojata puhelimesi.
Ja kuten kysyin, kuinka usein te oikein kadotatte korttinne? Kuinka todellinen uhka tämä muka on?
Puhelimella voi muutes maksaa ihan vaan laittamalla näytön päälle, puhelinta ei tarte avata. Hui kamala!
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran baaritiskillä, kädessäni oli lompakko ja vieressä maksupääte. Se maksupääte kivasti nappasikin mun kortilta tilaamassa olleen kaverini ostokset. Että jos lähimaksua käytätte niin säilyttäkää ihmeessä suojatussa kotelossa. Itse en kuljeta sellaista korttia mukanani enää.
Miten näpärää olisikaan kulkea väkijoukossa maksupäätteen kanssa ja pistää se jokaisen pikkuisen baarilaukun ja takataskun viereen ja testailla kuinka paljon saa maksuja kerättyä...
Aloittajalle: eikös se mee niin että se lähimaksu-ominaisuus kytkeytyy päälle kun sitä ekan kerran käyttää ja siinä samalla kysytään pin? Älä siis aktivoi sitä vaan syötä aina siru-lukijaan.
Nuo laitteet voi jäljittää, ei ne rahat vaan katoa tililtä tuhka tuuleen. Ja tuosta on uhkailtu siitä asti kun lähimaksu tuli, mutta en ole kuullut yhtään tapausta missä niin olisi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mun kortin yhteydessä sanottiin, että ensimmäisellä kerralla luetaan siru ja lähimaksu aktivoituu silloin. Ei toimi pelkällä vilauttamisella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pidit lompakkoasi maksupäätteen päällä tai vieressä niin lähellä että lukeminen on mahdollista? Kyllä itse joudun laittamaan kortin erittäin lähelle päätettä että mitään rekisteröityy. Ja se tosiaan toimii vain pari kolme kertaa ilman PINiä (asun ulkomailla).
Lähimaksun saa pois, kun laitat foliohatun päähäsi ja vuoraat varulta lompakkosikin sillä. Muista myös poistaa salakuuntelulaitteet kotoasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattais sinunkin suojata puhelimesi.Ja kuten kysyin, kuinka usein te oikein kadotatte korttinne? Kuinka todellinen uhka tämä muka on?
Puhelimella voi muutes maksaa ihan vaan laittamalla näytön päälle, puhelinta ei tarte avata. Hui kamala!
Ei mun puhelimella ainakaan voi. Onneksi.
Ja kuinka usein sen kortin tarvitsee kadota, eiköhän se riitä harmitukseen että kerran lentää kakka tuulettimeen oikein kunnolla.
Kyllä niitä väärinkäyttöjä vaan aika lailla tapahtuu. Ihan fiksua minimoida se riski.
Mulla ei kysynyt sitä pin koodia kun ekan kerran käytin tuota sovellusta siiinä.Uusi kortti tuli mullekkin ja maksoin ostoksen vanhaan tapaan kortilla.Seuraavana päivänä maksoin 4 e ostoksen sillä uudella syysteemillä ja ajattelin voi helvetti miten helppoa ja kun kortti katoaa niin ei hyvä.Hurjalta kuulostaa tuo ravintola ilta ,että ottaa muiden ostokset.
RFID-suojatun lompakon ostin, ettei kortteja lueta vahingossa.
Dansken kortti ei ole ikinä kysynyt koodia.