Muutin Yhdysvaltoihin "unelmatöihin", en kestänytkään täkäläistä työkulttuuria
Tilanne on nyt siis se, että joudun palaamaan maitojunalla Suomeen. Olen täysin poikki. Viimeisen vuoden ajan olen painanut 60-tuntista työviikkoa. Palkka on paljon parempi kuin Suomessa, työyhteisö ja työkaverit mukavia ja itse työ mielenkiintoista, mutta en vain JAKSA. Tuntuu tyhmältä valittaa kun minulle on tälläinen mahdollisuus annettu ja olen nuori ja terve, mutta en vain käsitä miten muut ihmiset täällä kykenevät uhraamaan käytännössä koko elämänsä työnteolle. Vielä hullummalta tuntuu valittaa siksi, että oikeasti jotkut kollegat painavat pitkiäkin aikoja jopa 80-tuntista viikkoa ja käytännössä asuvat työpaikalla - valittamatta. Pidin itseäni pirteänä ja ahkerana ihmisenä, mutta henkinen hyvinvointi alkaa mennä. Hävettää ja nolottaa palata Suomeen, mutta en usko että pystyn jäämäänkään. Tiesin toki työpaikkakulttuurien eroavan ja olin tähän valmistautunut, mutta nyt käytännössä en pystykään.
Onko täällä vertaistukea? Muita jotka tekevät pitkää työviikkoa, miten te sen teette? Itsellä on nyt ihan luuseriolo tämän takia.
Kommentit (345)
Mutta tuo iloisten ja ahkerien ihmisten maa on saanut lisäonnea talousnero, rakennusmoguli ja moneen kertaan Oscar-palkitusta Donald J. Trumpista, joka presidentiksi tultuaan, nähtyään sitä ennen ilmestyksen The Simpsonsien jaksosta v. 1990, on nostanut American Greatiksi paljon paremmin ja kauniimmin sekä ihanammin, kuin edes Ketku-Hillary olisi koskaan voinut edes unissaan kuvitella!
Ja koska tuo jumalainen viisaus ja nerous vaikuttavat joka päivä voimakkaammin tuohon valittuun kansaan, he siitä virkistyneinä jaksavat suorittaa aina vaan tehokkaammin töitään (jotta Trump ja hänen lähipiirinsä saavat enemmän rahaa).
Ja veronalennuksia (sorry unohtui edellisestä)
Vierailija kirjoitti:
Amerikassa kunnianhimoiset ihmiset eivät jää eläkkeelle varhain, vaikka olisi varaa. Siskoni mies on menestyvä urakoitsija 69 v. Jatkaa töitä, koska on kivaa kartuttaa merkkikello- ja auto kokoelmia.
Myös oma ja vaimon ( sisareni) sairauseläke tulee kalliiksi.
Appiukkoni on lähempänä 80 ja opettaa edelleen yliopistossa.
Silti Suomessa ja Pohjoismaissa menee paremmin. Johtuu varmaan siitä että köyhiä tuetaan eikä jätetä, elintasoerot ei kasva niin suuriksi ja kaikki yhdessä hyötyy. Se kuka olisi Amerikassa hylättynä kadulla, voi olla täällä ihan normiammatissa. Eikö sillä kannattaisi mitata maan menestystä?
Tienaan mieluummin 30-40 000 vuodessa niin, että minulla on vapaita viikonloppuja, kesäloma ja talviloma kuin että tienaisin jossakin Jenkeissä 100-200 000 vuoteen ja asuisin töissä. Milloin niistä rahoista ehtii nauttimaan, jos vapaa-aikaa ei ole? Mielestäni raha ei missään nimessä korvaa läheisten ja harrastusten kanssa vietettyä vapaa-aikaa ja sitä, että voi kokonaan nollata aivot töistä. Oma veljeni on myöskin työskennellyt USA:ssa ja hänen kerrottua jatkuvista 13-tuntisista päivistä aloin kyllä todella paljon arvostaa sitä, että asun Suomessa.
Kokoomus haluaa Suomesta pikku-usan, kokoomusta äänesti 17% suomalaisista. 17% haluaa Suomesta kehitysmaan.
Aloittaja on oikeassa.Täällä asutaan itärannikolla, puolisona.Kotiäitiys oli kamalaa, vapaaehtoistyö ei napannut eikä luksusäitien lounaat myöskään.
Puolison päivät 8-10h, työnantaja ei ole amerikkalainen.Työsuhteen edut huippua,sairausvakuutukset,talon kulut ja auto kuluineen maksetaan.
Naapurit ovat onneksi hyvin liberaalia ja koulutettua väkeä, arvostavat kovasti skandinaavista yhteiskuntamallia ja terveydenhuoltoa.Kysäisivät josko hoitaisin heidän vauvaansa kun äiti palasi töihin ja suostuin- nyt saan palkkashekkinä pitkästi yli tonnin kuussa(saman minkä pk maksaisi).
Palaamme silti Suomeen kesällä jäädäksemme,kokemusta ja huikeasti parantunutta kielitaitoa rikkaampina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aikoinaan ollut usassa töissä. Tein yleensä 150h työviikkoa.
Minä tein 167h työviikkoa.
Minäpä tee 24/7/365, ähäkutti!
Teknologian, tieteen ja kehityksen tarkoitushan on helpottaa ihmisten elämää, eli antaa mahdollisuus saada elanto vähemmällä työnteolla.
Uusliberalistinen politiikka on onnistunut huijaamaan ihmiset uskomaan siihen, että kilpaillakseen koneita vastaan, ihmisten on tehtävä enemmän töitä kuin ennen.
Itse olen tutkinut amerikkalaisen tytäryhtiön liiketoimintaprosesseja Suomalaisen emoyhtiön sisäisen tarkastuksen tekemien tarkastusten muodossa.
Kaikki tekevät paljon työtä, mutta kun kysyn, mihin tällä työprosessin vaiheella pyritään, vaikkapa jokin ruuruvihkokirjanpito erikseen, en saa järkevää vastausta. Työtä voidaan tehdä paljon ja samoja asioita tsekataan useaan kertaan työprosessissa, mutta kokonaisprosessien hallinta, sisäisen valvonnan avainprosessien ja kontrollien luominen, automatisointi, esimiesvalvonta ja ylimmän johdon saama valvontainformaatio eivät olleet ollenkaan sitä tasoa, mitä odotimme. Asiakasnumeron oikeellisuutta kyllä tutkittiin tarkkaan monessa paikassa, mutta asiakkuuden luomis- ja valvontaprosessi oli olematon. Samalle asiakkuuskonsernille oli tuplatilejä jne. Sanoisin, että järjen käyttäminen ei vakuuttanut.
Työtä tehdään, mutta mikä on sen tarkoitus, ei aina ollut ollenkaan selvää. Ahkerana näyttäytyminen oli tärkeintä. Maassa, jossa maksetaan vieläkin shekeillä, ei voi olla tehokkaat prosessit.
kokemus-k kirjoitti:
Minusta tuntuu että vika on enemmänkin siinä että meidät suomalaiset on lyhyiden työaikojen ja pitkien lomien takia totutettu niin ylitehokkaiksi että emme oikein osaa asettua siihen muiden maiden työkulttuuriin jossa työpäivät ovat kyllä pitkiä mutta niitä ei välttämättä käytetä joka minuutilta ihan niin 100% tehokkaasti kuin me olemme tottuneet. Kukaanhan ei jaksa painaa täysilla yli kymmentä tuntia putkeen niin että keskittyminen olisi samanlaista kuin lymepänä työpäivänä. Itse sanoisin että 20% lisää työaikaa tuo ehkä maksimissaan 10% lisää työn tulosta. Me suomalaiset kuitenkin helposti yritämme puskeä täydellä höyryllä koko ajan ja uupumushan siitä seuraa.
En ole itse ollut töissä USA:ssa kuin pieniä pätkiä mutta opiskellut kyllä pidempään sikäläisessä yliopistossa. Ja sieltäkin yliopistosta jäi mieleen se valtava tuntimäärä jonka paikalliset opiskelijat pänttäsivät ja käyttivät erilaisiin harjoitustöihin. Yliopistolla roikuttiin jopa yöhön saakka ja viikonloppuisin joka tuntui aluksi minusta tosi oudolta. Mutta sitten siihen tottui ja tajusin että osa tuosta ajasta oli lopulta sellaista puolisosiaalista hengausta jossa kyllä tehtiinkin hommia mutta lopulta rennommin kuin mitä itse olin tottunut tekemään. Käytetty aika ei siis korreloinut ihan yksi yhteen tuloksen kanssa.
Mutta toki tuo työkultuuri ei sovi kaikilla ja siihen pitää todellakin sopeutua ja oppia ottamaan se omalla tavallaan. Lopulta kuitenkin ne tulokset ratkaisevat sielläkin, ei pelkkä työpaikalla vietety tuntimäärä.
Salli mun nauraa. Suomalainen työkulttuuri tehokas??
Terveiset Saksasta
Tervetuloa tänne terveempään ilmastoon äänestämään SDP:tä tai Vasemmistoa.
Vierailija kirjoitti:
kokemus-k kirjoitti:
Minusta tuntuu että vika on enemmänkin siinä että meidät suomalaiset on lyhyiden työaikojen ja pitkien lomien takia totutettu niin ylitehokkaiksi että emme oikein osaa asettua siihen muiden maiden työkulttuuriin jossa työpäivät ovat kyllä pitkiä mutta niitä ei välttämättä käytetä joka minuutilta ihan niin 100% tehokkaasti kuin me olemme tottuneet. Kukaanhan ei jaksa painaa täysilla yli kymmentä tuntia putkeen niin että keskittyminen olisi samanlaista kuin lymepänä työpäivänä. Itse sanoisin että 20% lisää työaikaa tuo ehkä maksimissaan 10% lisää työn tulosta. Me suomalaiset kuitenkin helposti yritämme puskeä täydellä höyryllä koko ajan ja uupumushan siitä seuraa.
En ole itse ollut töissä USA:ssa kuin pieniä pätkiä mutta opiskellut kyllä pidempään sikäläisessä yliopistossa. Ja sieltäkin yliopistosta jäi mieleen se valtava tuntimäärä jonka paikalliset opiskelijat pänttäsivät ja käyttivät erilaisiin harjoitustöihin. Yliopistolla roikuttiin jopa yöhön saakka ja viikonloppuisin joka tuntui aluksi minusta tosi oudolta. Mutta sitten siihen tottui ja tajusin että osa tuosta ajasta oli lopulta sellaista puolisosiaalista hengausta jossa kyllä tehtiinkin hommia mutta lopulta rennommin kuin mitä itse olin tottunut tekemään. Käytetty aika ei siis korreloinut ihan yksi yhteen tuloksen kanssa.
Mutta toki tuo työkultuuri ei sovi kaikilla ja siihen pitää todellakin sopeutua ja oppia ottamaan se omalla tavallaan. Lopulta kuitenkin ne tulokset ratkaisevat sielläkin, ei pelkkä työpaikalla vietety tuntimäärä.
Terveiset Saksasta
Minulla on kokemusta Saksasta 22-vuoden ajalta ja olen ollut Jenkeissäkin LA:ssa ja Nykissä yhteensä 14-vuotta.
Kyllä se niin on että Suomessa tehdään tehokkaimmalla työteholla töitä. Muualla lähinnä lorvaillaan. Esimerkkinä vaikkapa että Saksassa ollessa työruokailuun käytettiin parhaimmillaan 2h. Tämä sitten venyttää työpäivää iltaan asti. Kotona käydään lähinnä nukkumassa. Töiden välissä voidaan käydä jopa lenkillä ja siihen se sitten harrastusmahdollisuudetkin jäävät.
Ehdottomasti Suomalainen sosiaalidemokraattinen järjestelmä on paras. Ruotsista en tiedä, mutta hyvä ystävättäreni on asunut ruotsissa kohta 44-vuotta ja hän kyllä kehuu Ruotsin mallia maailman parhaaksi.
Yhdysvalloissa työkultuuri on todella veltto. Työmatkoihinkin voi mennä helposti yhden kaupungin sisällä 3h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkaan on vaikea saada työlupaa. Pitäisi olla sellainen ammatti josta siellä on tarvetta. Tai suomalainen työnantaja lähettää sinut sinne. Opiskelu USA:ssa ensin aitta asiassa.
Sisareni lähti au pairiksi, nai ensimmäisen halukkaan miehen, jotta sai Green Gardin. Sitten erilaisissa töissä esim. Vicktorias Secret myymälässä. Myyntitavoite oli asetettu niin korkealle, että kun hän ei päässyt tavoitteeseen, osti miehensä luottokortilla itselleen puuttuvan summan edestä. Saimme kivat tuliaiset, kun tuli Suomeen.Victoria secretin perustaja myi firmansa 10:llä miljoonalla. Sitten kun firmasta tuli miljardin arvoinen, otti oman henkensä. Että sellaiset arvot siellä missä mikään ei riitä.
Trump ehdotti että putoavien Boeing 737 MAX-koneiden nimi muutettaisiin etteivät ihmiset tietäisi millä lentävät eivätkä osakekurssit tippuisi..
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa rikastutaan 8-tuntisella työpäivällä?
Ei missään mutta amerikkalainen työkulttuuri on pelleilyä. Ei se todellinen työaika ole kenelläkään 80 tuntia viikossa ympäri vuoden.
Aikoinaan ihmettelin, kun amerikkalaista työkaveria oli vaikea saada kiinni. Lopulta selvisi, että heillä on lomia yhtä paljon meillä ja niitä pidetään vapaasti ympäri vuoden. Lisäksi päälle tulee yleiset vapaapäivät. Eli ei ainakaan kaikilla ole surkeat työehdot. Jenkkifirma kyseeessä.
Minulla on kovempi cv kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kokemus-k kirjoitti:
Terveiset SaksastaMinulla on kokemusta Saksasta 22-vuoden ajalta ja olen ollut Jenkeissäkin LA:ssa ja Nykissä yhteensä 14-vuotta.
Kyllä se niin on että Suomessa tehdään tehokkaimmalla työteholla töitä. Muualla lähinnä lorvaillaan. Esimerkkinä vaikkapa että Saksassa ollessa työruokailuun käytettiin parhaimmillaan 2h. Tämä sitten venyttää työpäivää iltaan asti. Kotona käydään lähinnä nukkumassa. Töiden välissä voidaan käydä jopa lenkillä ja siihen se sitten harrastusmahdollisuudetkin jäävät.
Ehdottomasti Suomalainen sosiaalidemokraattinen järjestelmä on paras. Ruotsista en tiedä, mutta hyvä ystävättäreni on asunut ruotsissa kohta 44-vuotta ja hän kyllä kehuu Ruotsin mallia maailman parhaaksi.
Yhdysvalloissa työkultuuri on todella veltto. Työmatkoihinkin voi mennä helposti yhden kaupungin sisällä 3h.
Minun kokemukseni Saksan ja Suomen välillä juuri päinvastaiset. Jossain rakennusalan julkaisussa oli siitä, miksi putkiremontti on Suomessa niin kallis verrattuna Saksaan. Syyksl nimettiin tehoton ajankäyttö verrattuna saksalaisiin vastaaviin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tutkinut amerikkalaisen tytäryhtiön liiketoimintaprosesseja Suomalaisen emoyhtiön sisäisen tarkastuksen tekemien tarkastusten muodossa.
Kaikki tekevät paljon työtä, mutta kun kysyn, mihin tällä työprosessin vaiheella pyritään, vaikkapa jokin ruuruvihkokirjanpito erikseen, en saa järkevää vastausta. Työtä voidaan tehdä paljon ja samoja asioita tsekataan useaan kertaan työprosessissa, mutta kokonaisprosessien hallinta, sisäisen valvonnan avainprosessien ja kontrollien luominen, automatisointi, esimiesvalvonta ja ylimmän johdon saama valvontainformaatio eivät olleet ollenkaan sitä tasoa, mitä odotimme. Asiakasnumeron oikeellisuutta kyllä tutkittiin tarkkaan monessa paikassa, mutta asiakkuuden luomis- ja valvontaprosessi oli olematon. Samalle asiakkuuskonsernille oli tuplatilejä jne. Sanoisin, että järjen käyttäminen ei vakuuttanut.
Työtä tehdään, mutta mikä on sen tarkoitus, ei aina ollut ollenkaan selvää. Ahkerana näyttäytyminen oli tärkeintä. Maassa, jossa maksetaan vieläkin shekeillä, ei voi olla tehokkaat prosessit.
Nyt hattu päästä! Juuri tällaisten kirjoitusten takia jaksan silloin tällöin vilkuilla myös tätä palstaa !
Hyvää viikonloppua !
Miksi pitää rikastua? Kangastus. Pitää tienata tarpeeksi että voi tehdä juttuja joista tykkää ja pitää tehdä riittävän vähän töitä että on aikaa tehdä niitä.
Amerikassa kunnianhimoiset ihmiset eivät jää eläkkeelle varhain, vaikka olisi varaa. Siskoni mies on menestyvä urakoitsija 69 v. Jatkaa töitä, koska on kivaa kartuttaa merkkikello- ja auto kokoelmia.
Myös oma ja vaimon ( sisareni) sairauseläke tulee kalliiksi.