Muutin Yhdysvaltoihin "unelmatöihin", en kestänytkään täkäläistä työkulttuuria
Tilanne on nyt siis se, että joudun palaamaan maitojunalla Suomeen. Olen täysin poikki. Viimeisen vuoden ajan olen painanut 60-tuntista työviikkoa. Palkka on paljon parempi kuin Suomessa, työyhteisö ja työkaverit mukavia ja itse työ mielenkiintoista, mutta en vain JAKSA. Tuntuu tyhmältä valittaa kun minulle on tälläinen mahdollisuus annettu ja olen nuori ja terve, mutta en vain käsitä miten muut ihmiset täällä kykenevät uhraamaan käytännössä koko elämänsä työnteolle. Vielä hullummalta tuntuu valittaa siksi, että oikeasti jotkut kollegat painavat pitkiäkin aikoja jopa 80-tuntista viikkoa ja käytännössä asuvat työpaikalla - valittamatta. Pidin itseäni pirteänä ja ahkerana ihmisenä, mutta henkinen hyvinvointi alkaa mennä. Hävettää ja nolottaa palata Suomeen, mutta en usko että pystyn jäämäänkään. Tiesin toki työpaikkakulttuurien eroavan ja olin tähän valmistautunut, mutta nyt käytännössä en pystykään.
Onko täällä vertaistukea? Muita jotka tekevät pitkää työviikkoa, miten te sen teette? Itsellä on nyt ihan luuseriolo tämän takia.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan oikein ymmärtänyt amerikkalaista unelmaa, jossa arvostetaan rahaa ja hienoja tavaroita todella paljon, mutta niiden hankkimiseksi ollaan koko ajan töissä, eikä elintasosta nauttimiseen jää aikaa.
Kyse on myös siitä, että sitä rahaa tarvitaan ihan perusasioihin. Terveydenhuolto perustuu vakuutuksiin ja esimerkiksi yliopistokoulutus on kallista. Mitä nimekkäämpi koulu, sen kalliimpaa. Vanhempien pitää siis säästää suurin piirtein syntymästä alkaen, että lapsi saa kunnon opiskelupaikan. Meillähän itse koulutus ei maksa mitään, ja sen takia tutkinnoille pistettiin lopulta mm. tavoiteajat, ettei yliopistolla viereksitä loputtomiin. Tiedän tämmöisenkin tapauksen, joka lopulta päätyi joksikin lehtoriksi yliopistolle.
Vierailija kirjoitti:
60h viikossa on normi. Työpaikalla ihmettelen kun suomipullat tekee 40-50h ja on poikki. Naurattaa nuo sosialidemokratian lahjat maailmalle 😂😂😂
Ehkä ne raukat painavat työajan tosissaan eivätkä tajua relata kuten teikäläinen, jolla on aikaa ja energiaa naureskella ahkerille työkavereille?
"Ei se nyt ihan noin mene.
Minun amerikkalainen mies pärjää täällä Suomessa täysin hyvin pelkällä englannilla. Niin työ- kuin muussa elämässä. Perusteet suomenkielestä hän toki osaa, mutta esim. meidän perheessämme yhteinen kieli on vain englanti. Olen perheestämme ainoa joka puhuu Suomea."
Aika heikosti, jos asutte Suomessa, ja lapset eivät osaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan aika paljon epämääräistä mutu-tietoa amerikkalaisesta työkulttuurista ja elämäntavasta/tavoista. Ihmetyksellä luen näitä, kun en oikein tunnista amerikkalaista yhteiskuntaa näistä kirjoituksista. Ehkä ne ovat vain propagandaa, jota joku/jotkut on valmennettu levittämään tai sitten perustuvat täydelliseen tietämättömyyteen. Täällä on muutama kirjoitus, joihin uskon, ja jotka tunnen tutuksi.
Jos esität että työelämä Jenkeissä on leppoisaa ja lomia on paljon, olet kyllä väärässä.
Faktat voi ihan todeta jo vaikka tästä kartasta josta näkee vuosilomapäivät eri maissa.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_minimum_annual_leave_by_country
Ja toisesta taulukosta näkee että keskimäärin USA:ssa työntekijä tekee vuodessa 1 789 tuntia töitä, Suomessa taas 1 653 tuntia (2016 tilasto).
Ero ei vaikuta mitenkään älyttömän suurelta, ei paljon yli 10 h ekstraa per kk suomalaisiin verrattuna. Johtuisiko siitä, että kyseessä ovat viralliset työtunnit ja käytännössä monet amerikkalaiset roikkuvat työpaikoillaan huomattavasti pitempiä aikoja?
Tee näin! Suomalainen pikkuyrittäjä painaa kanssa pitkää päivää täällä Suomessa. Se on perhettä varten mulla