Onkohan muissa perheissä niin että ruoka laskut on naisen laskuja?
Ruoka lasketaan meillä mun kuluksi. Ymmärrän toisaalta miksi, minähän sen haen ja sen ruoan laitan mutta toisaalta tuntuu epäreilulta kun rahaa ei jää sitten muuhun.
Olen asiasta keskustellut ja tiedän että asia on juuri niin kuin mies sanoo, että jos hän kävisi kaupassa niin rahaa ruokaan menisi puolet vähemmän koska ei ostaisi niin paljon ruokaa kuin minä ja sitten oltaisiin vain nälässä.
Turhuutta ostan, esim hedelmiä ja jukurttia sekä ruokiin esim aurinkokuivattua tomaattia tms.
Mitä tekisitte? Miten teillä ratkaistu?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole mitään miehen ja naisen laskuja vaan yhteiset laskut.
Ei meilläkään sinänsä.. Mun rahat sattuu vaan menemään ruokaan ja miehet rahat menee muualle. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun tarviin itselle jotain ja sitä rahaa ei ole kuin ruokaan.
Oletko yrittänyt säästää koskaan ruokahankinnoissa? Jos teillä menee se tonni kuussa sapuskaan, niin mitäs jos tekisit hieman järkevämmin kaikki ja laittaisitkin vain 800 e, joka sekin on jo valtava summa. Jätät pois höpötykset, katsot mistä ostat ja et mene nälkäisenä kauppaan. Sitten käytät pakastimeen ostettuja ruokia ja kauden vihanneksia, etkä osta mitään minkä tiedät menevän huonoksi. Viinat pois kokonaan, kaikki makuvedet ja limpparit pois myös. Leipomukset teette itse, samoin kotitekoiset sämpylät ja joku peltileipä on aivan ihanaa kaupan leipiin verrattuna, sokerijogurtit ja ties mitkä vanukkaat pois heti jne.
Valintoja valintoja vain, ei sen ihmeempää.
T. Kolmen teinin äitiMitä ihmettä on kauden vihannekset?
Käsittämätöntä ettei useamman lapsen äiti tiedä tällaista 😂
Kasvikset joiden kausi on meneillään, ovat silloin parhaimmillaan ja edullisimmillaan.
Niin kuin esim parsa keväällä, muulloin en parsaa osta.Parsaa? Siis tarkoitat ilmeisesti tankoparsaa? Ja tuhlaat rahaa sellaiseen?
Vai semmosia on sun kauden kasvikset.. Ja kesällä tietty mansikoita ja uutta perunaa? Vauuu!!!Tottakai ostan parsaa, kun on parsan kausi.
Erittäin terveellistä.
Talvella voi syödä esim juures painotteisesti.
Ja kesällä tietenkin mansikoita ja uusia perunoita, tottakai.
En kai minä nyt niin uuno ole, että talvella etsisin sellaisia kaupasta.
Osta porkkanoita, älä parsaa, ikinä. Kallis turhake. Siinä mun neuvo sulle. Äläkä ostä ekana uusia perunoita, äläkä kesällä mansikoita, kallis turhake. Säästät rahaa. Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään sinänsä.. Mun rahat sattuu vaan menemään ruokaan ja miehet rahat menee muualle. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun tarviin itselle jotain ja sitä rahaa ei ole kuin ruokaan.
Oletko yrittänyt säästää koskaan ruokahankinnoissa? Jos teillä menee se tonni kuussa sapuskaan, niin mitäs jos tekisit hieman järkevämmin kaikki ja laittaisitkin vain 800 e, joka sekin on jo valtava summa. Jätät pois höpötykset, katsot mistä ostat ja et mene nälkäisenä kauppaan. Sitten käytät pakastimeen ostettuja ruokia ja kauden vihanneksia, etkä osta mitään minkä tiedät menevän huonoksi. Viinat pois kokonaan, kaikki makuvedet ja limpparit pois myös. Leipomukset teette itse, samoin kotitekoiset sämpylät ja joku peltileipä on aivan ihanaa kaupan leipiin verrattuna, sokerijogurtit ja ties mitkä vanukkaat pois heti jne.
T. Kolmen teinin äitiMitä ihmettä on kauden vihannekset?
Käsittämätöntä ettei useamman lapsen äiti tiedä tällaista 😂
Kasvikset joiden kausi on meneillään, ovat silloin parhaimmillaan ja edullisimmillaan.
Niin kuin esim parsa keväällä, muulloin en parsaa osta.Parsaa? Siis tarkoitat ilmeisesti tankoparsaa? Ja tuhlaat rahaa sellaiseen?
Vai semmosia on sun kauden kasvikset.. Ja kesällä tietty mansikoita ja uutta perunaa? Vauuu!!!Tottakai ostan parsaa, kun on parsan kausi.
Erittäin terveellistä.
Talvella voi syödä esim juures painotteisesti.
Ja kesällä tietenkin mansikoita ja uusia perunoita, tottakai.
En kai minä nyt niin uuno ole, että talvella etsisin sellaisia kaupasta.
Unohdit herneet kesällä!
Nam nam mansikat ja herneet.
Meillä on ihan sama kumpi maksaa kaupassa koska on yhteiset rahat. Ja monesti minä maksan kaupassa luottokortilla jonka lasku maksetaan miehen tililtä. Mun tililtä menee asuntolaina jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen teinin äitiNo meillä on viisi lasta, enkä osta makuvesiä enkä vanukkaita ja lapset syö jukurtit aamupalaksi, sekin sitä lidlin jukurttia isoissa pytyissä johin pistän tilkan maustettua ja loput maustamatonta. Mitä ihmettä on kauden vihannekset? Ostan sitä mitä kaupasta saa ja mikä on edullista. Pakkasessa ei ole mitään.
Kannattaa katsoa muuten litrahintoja - ne Lidlin ison pöntön jukurtit on kalliimpia kuin maustamaton tölkissä.
Ja sitten kannattaa katsoa ravintosisältöä. Kyllä, kurria saa halvemmalla mutta niitä en osta.
Mitä saa halvemmalla??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Kolmen teinin äitiNo meillä on viisi lasta, enkä osta makuvesiä enkä vanukkaita ja lapset syö jukurtit aamupalaksi, sekin sitä lidlin jukurttia isoissa pytyissä johin pistän tilkan maustettua ja loput maustamatonta. Mitä ihmettä on kauden vihannekset? Ostan sitä mitä kaupasta saa ja mikä on edullista. Pakkasessa ei ole mitään.
Kannattaa katsoa muuten litrahintoja - ne Lidlin ison pöntön jukurtit on kalliimpia kuin maustamaton tölkissä.
Kannattaa katsoa myös sisältöä. Lidlin 1kg turkkilainen ja kreikkalainen sisältää 10% rasvaa, pitää nälkää pidempään kuin tölkissä myytävä vedellä lantrattu litku.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kannattaa katsoa ravintosisältöä. Kyllä, kurria saa halvemmalla mutta niitä en osta.
Mitä saa halvemmalla??
Kurri = rasvaton maito
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä saa halvemmalla??
Kurri = rasvaton maito
Rasvatonta maitoa saa halvemmalla kuin maustamatonta jogurttia? Eivät ne minusta aja oikein samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on kuka maksaa mitäkin, kun ollaan avioliitossa ilman avioehtoa? Eron tullen kaikki menee kuitenkin puoliksi.
No on sillä esim. siinä tapauksessa väliä, että molemmat tarvitsisi esim. uudet silmälasit ja vain yksiin on varaa. Kumman lasit uusitaan? Sen, joka olisi selvinnyt ruokakaupasta puolet halvemmalla vai sen, joka käytti sitten ruokakauppaan tuplaten (ja siksi ei ole varaa niihin toisiin laseihin)
Meillä ainakin on varsin iso väli sillä kumpi käy kaupassa. Jos puoliso käy kaupassa torstaina, menee rahaa tyypillisesti 80 euroa ja lauantaina käydään ostamassa mitä unohtui ja vielä alkuviikolle jotain. Jos minä käyn kaupassa torstaina, menee rahaa 60-70 euroa ja kaupassa täytyy käydä seuraavan kerran aikaisintaan tiistaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa lainat ja taloon liittyvät laskut. Minä taas maksan ruoat ja siivoojan.
Jaahas näin sanoo rouva kartanonomistaja, vai vielä siivooja. Onko kohta myös puutarhuri sekä autonkuljettaja ?
Huvittavaa kun kertoo että kotona käy siivooja, niin oletetaan että ollaan äveriäitä kartanonomistajia :D se on nykyään ihan yleinen arjen apu.
Meillä mies maksaa laskut ja minä hoidan ostokset. Yhtä paljon menee kummallakin, mies vihaa käydä kaupassa ja minä olen tarkka siitä mitä suuhun pistetään. Winwin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa katsoa myös sisältöä. Lidlin 1kg turkkilainen ja kreikkalainen sisältää 10% rasvaa, pitää nälkää pidempään kuin tölkissä myytävä vedellä lantrattu litku.
Ei ole eroa, testattu on. Samat aineet, vain rasvaa enemmän, ja rasva ei ole ravintoarvoltaan kummoista. Sitä tarvitsee vain raskasta työtä tekevät ja kestävyysliikuntaa harrastavat. Lapset varsinkin saa ruuastaan muutenkin tarvittavan rasvamäärän, jos nyt eivät pelkkää lehtisalaattia syö.
Maksoin kymmenen vuotta ruuat, sähköt, jätemaksut, vesimaksut jne. Mies lyhensi asuntolainaa. Kummallakin meni noin 600 €/kk.
Sitten hän kehtasi alkaa aukoa päätään siitä, miten hän yksin maksaa kaiken.
Nyt hän on ex.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano vielä että olette avoliitossa ja mies maksaa koko ajan pelkkää omaa asuntolainaa ja sinä ruuat 😂😂
Minulla exä ei maksanut ruokaa. Hänen mielestä se ei voi niin paljon maksaa että sillä olisi mitään väliä. Keräsin kuitit muutaman viikon ajan ja sen perusteella sanoin että se on laitettava x summa minun tilille talousrahaa joka viikko tai sit syödään omat eväät. Kyllä se sitten uskoi kun näytin kuitteja.
Ja silloin kun keräsit niitä kuitteja niin käytit mahdollisimman paljon rahaa ruokaan että olisi iso lasku ja voisi näyttää että näin kalliiksi tulee. Halusit näyttää miehelle että olet oikeassa ja on niiiiiinnn kallista niiiiiiiin kallista.
Ihan ne samat pöperöt ostin kun ennenkin. Sen jälkeen kun exä alkoi maksaa ruokaa hän sen puolesta ajatteli että hänen pitää alkaa ”käyttämään” sitä ruokabudjettia. Tunki siis kauppaan mukaan (aikaisemmin ei ollut suostunut mukaan tulemaan) ja poimi kärryyn kalliita erikoismakkaroita ym. mitä ei ollut koskaan ennen ostanut. Kassalla kyllä laitoin hänet ne itse maksamaan. Sanoin että jos minä en oleta että hän minun meikkejä ja vitturättejä maksaa niin en minäkään jotain erikoisherkkuja ala hänelle ostamaan. Toinen asia olisi ollut jos me yhdessä olisimme päättäneet jotain uutta ruokaa kokeilla mutta mies siis ihan itselleen ajatteli välipalaksi joku 10e herkku.
Suhteenne kuulostaa tosi ikävältä :( jos mieheni haluaa minun maksuvuorollani vaikka uudet kengät sieltä prismasta niin tottakai ne hänelle maksan ja toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.
Miten mielestäsi auton kulut pitäisi jakaa, jos taloudessa on ainoastaan yksi auto ja sillä ajaa pelkästään mies? Nainen maksaa itselleen joukkoliikenteen lippua, ja maksaa välillä yhteisille reissuille autoon bensaa.
Mielestäni ei ole oikeudenmukaista että auton kulut menisivät puoliksi, jos käyttöoikeus on pelkästään toisella.
No niin kait sitten jos sillä autolla ei ole kerran mitään virkaa esim hyödykkeiden haussa jotka tulevat perheen käyttöön. Kannattaisi miehesi alkaa kulkemaan myös bussilla niin vois osallistua paremmin ruokaostoksiin. Aivan turhaa omistaa autoa tuossa teidän tilanteessa jossa nähdään nälkää.
Ruoat ostellaan vuoroviikoin ja ne mitä toinen ei syö (kuten liha) maksetaan itse. Toimii hyvin ja on tasapuolista.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
No ei todellakaan!
Yhteiset tulot, yhteiset menot.
Myös ruokaa laittavat molemmat, sekä enenevässä määrin murrosikäiset lapset.
Juuri näin! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moni tekee elämästä hankalaa erottelemalla, kuka maksaa mitäkin. Kun on yhteinen tili, jolle tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot, niin ei ikinä tarvitse vaivata päätä raha-asioilla.
Lainaamani tyyppi ei ole varmaan kuullut pariskunnista joilla hyvin erilainen käsitys rahankäytössä? Jos toinen tyuhlaa heti tilin tultua rahat vaatteisiin/alkoholiin/harrasteautoihin ym niin ei liene mitenkään helppoa jos yhteinen tili tyhjenee toisen mielestä tarpeettomiin aisoihin ja loppukuusta ei ole varaa ostaa edes ruokaa...
Meillä erilliset tilit mutta kummallakin oikeus käyttää toisen tiliä. Ja maksetaan satunnaisesti kaikki ostokset jomman kumman tilitä. Ei lakseta meneekö tasan mutta kiinteistöt, arvokkaammat autot ym ostetaan molempien nimiin. Ei ole ollut koskaan ongelmia koska perusajatus rahamkäytössä molemmilla hyvin samakaltainen. Mutta ymmärrän hyvin että kaikille tämä ei toimisi.
Ostaisin vain ja ainoastaan itselleni ja tekisin omat ruuat. Jos on lapsia niin voisitte vetää vuoroviikot tms. Eli yhtenä viikkona sinä ostat ja laitat ja toisena mies. Mikäli mies ei halua tätä niin pitäisi suostua maksamaan puolet kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
No ei todellakaan!
Yhteiset tulot, yhteiset menot.
Myös ruokaa laittavat molemmat, sekä enenevässä määrin murrosikäiset lapset.
Juuri näin! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moni tekee elämästä hankalaa erottelemalla, kuka maksaa mitäkin. Kun on yhteinen tili, jolle tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot, niin ei ikinä tarvitse vaivata päätä raha-asioilla.
Lainaamani tyyppi ei ole varmaan kuullut pariskunnista joilla hyvin erilainen käsitys rahankäytössä? Jos toinen tyuhlaa heti tilin tultua rahat vaatteisiin/alkoholiin/harrasteautoihin ym niin ei liene mitenkään helppoa jos yhteinen tili tyhjenee toisen mielestä tarpeettomiin aisoihin ja loppukuusta ei ole varaa ostaa edes ruokaa...
Meillä erilliset tilit mutta kummallakin oikeus käyttää toisen tiliä. Ja maksetaan satunnaisesti kaikki ostokset jomman kumman tilitä. Ei lakseta meneekö tasan mutta kiinteistöt, arvokkaammat autot ym ostetaan molempien nimiin. Ei ole ollut koskaan ongelmia koska perusajatus rahamkäytössä molemmilla hyvin samakaltainen. Mutta ymmärrän hyvin että kaikille tämä ei toimisi.
Jep. Minä olen hyvin säästäväinen ja pistän loppukuusta aina loput säästöön, oikein nautin siitä mitä enemmän saan säästettyä ja mies taas tuhlaa aina kaiken, toki maksaa myös laskut ja pakolliset ensin. Kyllä harmittaisi kun yhteinen tili olisi aina loppukuusta nollilla vaikka kuinka olisin säästänyt. Toinen taas katsoo ”oho! Tilillä on vielä 500e ja kohta tulee taas palkka! Ostsnpa jotain kivaa itselleni!” Ei toimisi meillä todellakaan.