Onkohan muissa perheissä niin että ruoka laskut on naisen laskuja?
Ruoka lasketaan meillä mun kuluksi. Ymmärrän toisaalta miksi, minähän sen haen ja sen ruoan laitan mutta toisaalta tuntuu epäreilulta kun rahaa ei jää sitten muuhun.
Olen asiasta keskustellut ja tiedän että asia on juuri niin kuin mies sanoo, että jos hän kävisi kaupassa niin rahaa ruokaan menisi puolet vähemmän koska ei ostaisi niin paljon ruokaa kuin minä ja sitten oltaisiin vain nälässä.
Turhuutta ostan, esim hedelmiä ja jukurttia sekä ruokiin esim aurinkokuivattua tomaattia tms.
Mitä tekisitte? Miten teillä ratkaistu?
Kommentit (164)
Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei osta ruokaa paljonkaan. Hän sanoo ettei voi ostaa, kun kaapit on jo täynnä ruokaa. Mikä onkin ihan totta. Hän kiehuu sisäisesti koska taloon ostetaan ruokaa niin että ulkopuolinen saattaisia ajatella että valmistaudutaan pula-aikoihin, tai että asutaan Etelämantereella, ja seuraava huoltolaiva saapuu 2 vuoden kuluttua.
Meillä vastaavaa, mutta toisinpäin. Mies ostaa koko ajan ja aivan hirveästi kaikkea syötävää. Kaikki kaapit pursuaa. Käy pari kertaa viikossa kaupassa ja tuo 4 kassia ruokaa. Ahdistaa kun pitää keksiä niille käyttöä ja paikka. Kuulostaa varmaan oudolta ongelmalta, mutta se on ongelma, jos harmittaa nakata syömätöntä ruokaa biojätteisiin. Miehellä on ongelma tiedän sen, mutta mitäs teet jos hän ei itse myönnä sitä? Varmaan joku hamstrauksen muoto, jota ei vielä tunnisteta.
Syy miksi mies käy kaupassa ja minä en, on se että minulla ei ole autoa, joten painavien tarvikkeiden kantaminen käsin on aika rasittavaa isolle perheelle. Mies myös maksaa ruuat ja minä maksan sitten muita perheen kuluja, joten aika tasoihin menee.
Ootteko kokeillut tilata painavimmat ja hankalat tuotteet kuten maidot, mehut, munat, voi, ym säilykkeet kotiinkuljetuksella? Sitten ei tarvitse käydä ostamassa kuin esim. pieni lohenpalanen, ja sen voi sujauttaa käsilaukkuun. Näin ruokaostoksia tehdessä säilyy nautinto ja tyyli, ei tarvii raahata monta kassia painavia kauppatavaroita. Kaupassa pitää kuitenkin käydä joka päivä, jos haluaa jotain tuoretta.
Eikö sulla ole jääkaappia? Ei sitä tuoretta kauppaankaan jokapäivä tuoda....
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies maksaa lainat ja taloon liittyvät laskut. Minä taas maksan ruoat ja siivoojan.
Jaahas näin sanoo rouva kartanonomistaja, vai vielä siivooja. Onko kohta myös puutarhuri sekä autonkuljettaja ?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.
Miten mielestäsi auton kulut pitäisi jakaa, jos taloudessa on ainoastaan yksi auto ja sillä ajaa pelkästään mies? Nainen maksaa itselleen joukkoliikenteen lippua, ja maksaa välillä yhteisille reissuille autoon bensaa.
Mielestäni ei ole oikeudenmukaista että auton kulut menisivät puoliksi, jos käyttöoikeus on pelkästään toisella.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
No ei todellakaan!
Yhteiset tulot, yhteiset menot.
Myös ruokaa laittavat molemmat, sekä enenevässä määrin murrosikäiset lapset.
Juuri näin! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moni tekee elämästä hankalaa erottelemalla, kuka maksaa mitäkin. Kun on yhteinen tili, jolle tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot, niin ei ikinä tarvitse vaivata päätä raha-asioilla.
Kyllähän ne järkeät valinnat, kilpailutukset yms joutuu silti tekemään..... päänvaivaahan se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
No ei todellakaan!
Yhteiset tulot, yhteiset menot.
Myös ruokaa laittavat molemmat, sekä enenevässä määrin murrosikäiset lapset.
Juuri näin! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi moni tekee elämästä hankalaa erottelemalla, kuka maksaa mitäkin. Kun on yhteinen tili, jolle tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot, niin ei ikinä tarvitse vaivata päätä raha-asioilla.
Kyllähän ne järkeät valinnat, kilpailutukset yms joutuu silti tekemään..... päänvaivaahan se on.
Mitkä kilpailutukset?
Meillä on. Minä maksan ruoan, n. 800€ kuussa. Mies maksaa lainat ja isot laskut, menee 2500€ hällä kuussa.
Hänellä paljon isommat kulut niin on hänestä reilua näin, ja meillä on yhteinen perhe niin yhteiset rahatkin <3
Kumpikin maksaa ja hoitaa oman kulkupelinsä. Oli se sitten auto, pyörä tai bussi.
Autoilevana naisena minulla ei ole ongelmaa hoitaa ja huoltaa omaa autoni. Käyn pesemässä auton itse säännöllisesti (oikeastaan kivaa puuhaa), renkaat osaan vaihtaa, vuosihuollot ja katsastukset onnistuu helposti.
Mitä te, kellä menee 1000e ruokaan kuussa oikein syötte? Sisäfilepihvejä joka toinen päivä?
Meillä kolme lasta, joista yksi tosin vasta vauva, ja meillä menee ruokaan reilu 100e viikossa. Sanoisin 500-600e/kk:ssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä te, kellä menee 1000e ruokaan kuussa oikein syötte? Sisäfilepihvejä joka toinen päivä?
Meillä kolme lasta, joista yksi tosin vasta vauva, ja meillä menee ruokaan reilu 100e viikossa. Sanoisin 500-600e/kk:ssa.
Tonnia kuussa ei mene, mutta odota sinäkin sitä aikaa kun sulla on kolme teiniä kotona. Teini-ikäinen kasvava ja urheileva poika syö huomattavasti enemmän kuin aikuinen. Eilen tein kanakastiketta johon tuli 700g kanaa, kaveriksi riisiä ja salaattia. Kaksi teiniä söi tuon 700g kastikkeen kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme isoa lasta. Ei syödä sisäfileitä kuin erittäin harvoin, mutta herkkuja liikaa ja niihin menee yllättävän paljon. Ostan myös paljon valmissalaatteja itselleni lounaaksi.
Tuossa summassa on myös kaikki pesuaineet ja talouspaperit mukana.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on. Minä maksan ruoan, n. 800€ kuussa. Mies maksaa lainat ja isot laskut, menee 2500€ hällä kuussa.
Hänellä paljon isommat kulut niin on hänestä reilua näin, ja meillä on yhteinen perhe niin yhteiset rahatkin <3
Tarkoitin tietenkin, että miehellä paljon isommat Tulot =)
Meillä on niin, että mies maksaa kaiken ruoan, noutoruoan ja ravintolat.
Minä maksan laskut: sähkö, kännyt, vakuutukset, laajakaista.... siis kaikki muut, mutta en miehen auton vakuutuksia tai trafia.
Vastike ja laina menevät puoliksi.
Olemme uusperhe, jossa minun lapseni asuvat meillä ja miehen lapset kulkevat satunnaisesti.
Minä maksan oman autoni kulut ja muut omat laskuni, kuin myös yhtiövastikkeen ja puolet sähköstä. Ruuat menee aika 50/50 ja voin kyllä sen todeta, että mies ei osaa kovin järkevästi sitä ruokaa ostaa ja välillä on niinkin, että molemmat tekee omat sapuskansa. Meillä ei ole lapsia.
Tämän keskustelun motivoimana just laskin, että mulla on tässä kuussa mennyt ruokiin ja lasten vaatteisiin yhteensä 1050 e. Tosin on pitänyt ostaa uusia kenkiä, verkkareita, takkeja ym.
Suunnittelen viikon ateriat ja sitten mennää yhdessä käymään prismassa ja lidlissä. Mies maksaan prisman ja mä lidlin ostokset. Mies tienaa enemmän ja itse olen opiskelijana, joten maksan tuon lidlin kun sieltä tulee ostettua vähemmän.
Outo systeemi teillä.
Me maksetaan vuoroviikoin kauppaostokset. Toki meitä on vain kahden henkilön talous mutta me käydään kerran viikossa kaupassa ja jos mä maksan kauppaostokset tällä viikolla, niin mies maksaa ensi viikolla. Tää on toiminut meillä alusta asti näin. Ja ei, joka viikko ei mene tasan tarkkaan saman verran rahaa ruokaostoksiin, mutta mitä sitten? Jos täytyy euron tarkkuudella miettiä kumpi on maksanut enemmän, niin ehkä kannattaisi siinä vaiheessa miettiä, onko se puoliso sittenkään sinulle se oikea.
78 jatkaa: itse olen opiskelija ja mies töissä, mutta saman verran maksetaan kauppaostoksista. En koe epäreiluna koska tämä tulee jatkumaan luultavasti tulevaisuudessakin näin, jolloin minä valmistun ja tulen tienaamaan miestä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole mitään miehen ja naisen laskuja vaan yhteiset laskut.
Ei meilläkään sinänsä.. Mun rahat sattuu vaan menemään ruokaan ja miehet rahat menee muualle. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun tarviin itselle jotain ja sitä rahaa ei ole kuin ruokaan.
Oletko yrittänyt säästää koskaan ruokahankinnoissa? Jos teillä menee se tonni kuussa sapuskaan, niin mitäs jos tekisit hieman järkevämmin kaikki ja laittaisitkin vain 800 e, joka sekin on jo valtava summa. Jätät pois höpötykset, katsot mistä ostat ja et mene nälkäisenä kauppaan. Sitten käytät pakastimeen ostettuja ruokia ja kauden vihanneksia, etkä osta mitään minkä tiedät menevän huonoksi. Viinat pois kokonaan, kaikki makuvedet ja limpparit pois myös. Leipomukset teette itse, samoin kotitekoiset sämpylät ja joku peltileipä on aivan ihanaa kaupan leipiin verrattuna, sokerijogurtit ja ties mitkä vanukkaat pois heti jne.
Valintoja valintoja vain, ei sen ihmeempää.
T. Kolmen teinin äiti
No meillä on viisi lasta, enkä osta makuvesiä enkä vanukkaita ja lapset syö jukurtit aamupalaksi, sekin sitä lidlin jukurttia isoissa pytyissä johin pistän tilkan maustettua ja loput maustamatonta. Mitä ihmettä on kauden vihannekset? Ostan sitä mitä kaupasta saa ja mikä on edullista. Pakkasessa ei ole mitään.
Meillä mies maksaa lainat ja taloon liittyvät laskut. Minä taas maksan ruoat ja siivoojan.