Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onkohan muissa perheissä niin että ruoka laskut on naisen laskuja?

Vierailija
26.04.2019 |

Ruoka lasketaan meillä mun kuluksi. Ymmärrän toisaalta miksi, minähän sen haen ja sen ruoan laitan mutta toisaalta tuntuu epäreilulta kun rahaa ei jää sitten muuhun.
Olen asiasta keskustellut ja tiedän että asia on juuri niin kuin mies sanoo, että jos hän kävisi kaupassa niin rahaa ruokaan menisi puolet vähemmän koska ei ostaisi niin paljon ruokaa kuin minä ja sitten oltaisiin vain nälässä.
Turhuutta ostan, esim hedelmiä ja jukurttia sekä ruokiin esim aurinkokuivattua tomaattia tms.

Mitä tekisitte? Miten teillä ratkaistu?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruokakaupat ja ruokalaskut hoitaa mies. Hänhän se sitä ruokaa syö enemmän ja jatkuvalla syötöllä kaipaa. Millä logiikalla nainen hoitaisi ruokapuolen ja mies syömäpuolen?

Vierailija
122/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.

Miten mielestäsi auton kulut pitäisi jakaa, jos taloudessa on ainoastaan yksi auto ja sillä ajaa pelkästään mies? Nainen maksaa itselleen joukkoliikenteen lippua, ja maksaa välillä yhteisille reissuille autoon bensaa.

Mielestäni ei ole oikeudenmukaista että auton kulut menisivät puoliksi, jos käyttöoikeus on pelkästään toisella.

No niin kait sitten jos sillä autolla ei ole kerran mitään virkaa esim hyödykkeiden haussa jotka tulevat perheen käyttöön. Kannattaisi miehesi alkaa kulkemaan myös bussilla niin vois osallistua paremmin ruokaostoksiin. Aivan turhaa omistaa autoa tuossa teidän tilanteessa jossa nähdään nälkää.

Montako satasta kuukaudessa pitäisi sun mielestä maksaa yhdestä kauppareissusta viikossa? Taksillakin pääsee halvemmalla käymään kerran viikossa kaupassa, kuin puolittamalla kaikki autoilun kulut, joista alle 10% istun auton kyydissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ruuat maksaa nainen. Eikä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä. Tai no, kerran siitä on keskusteltu perheen ulkopuolisen henkilön läsnäollessa kun tämä ulkopuolinen katsoi velvollisuudekseen alkaa valittamaan minulle siitä, että en osallistu ruokakuluihin. Sekin oli sellainen "jätä se sika"-tyyppinen ohje puolisolleni. Ei ole jättänyt....

Vierailija
124/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ap omituiseen tilanteeseen itsesi pistänyt. Mies vie sua kuin pässiä narussa ja sä olet alkanut uskoa, että ”turhuutta ostat, hedelmiä ja jugurtteja” ja mies on niin viisas ja fiksu, että selviäisi puolet halvemmalla. Tehkää sitten niin, että mies käy kaupassa niin säästätte pitkän pennin... Paitsi että ette, koska sun mies on pelkkä alistaja, joka ei tiedä mistä puhuu.

Vierailija
125/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa tällä hetkellä asuntolainan, kalliimman auton kulut (n. 900e dieselvero + vakuutukset) sekä kodin vakuutukset,... Minä maksan toisen auton kulut ja pääasiallisesti ruuan sekä lasten vaatekulut. Myös mies ostaa ruokaa tai lapsille mitä tarvivat. Muista laskuista; se hoitaa joka ensin kerkeää.

Itse tällä hetkellä kotihoidontuella kotona, mies töissä. Pärjätään ihan hyvin. Aiemmin ollessani töissä palkkani oli miehen palkkaa korkeampi ja toki panostin asioihin rahallisesti enemmän. Tällä hetkellä mies panostaa enemmän. Ei ole haitannut tai häirinnyt kumpaakaan, asioista on puhuttu suoraan ja etukäteen.

Meillä on molemmilla omat tilit ja rahat, mutta niitä käytetään yhteiseksi hyväksi. Ei ole tarvinut riidellä. Isommista hankinnoista jutellaan, että ostetaanko yhdessä vai ostaako toinen, numeroa tekemättä.

Niin että en ymmärrä minäkään, miksi pitää riidellä.

Vierailija
126/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä (nainen 32v) hallitsen kaikkia tilejä ja rahoja, mieheni (31v) on jättänyt laskun maksun ja muut talousasiat täysin hoitooni, mikä sopii meille hyvin.

Meillä on yksi, ei yhteinen , lapsi.

Käyn pääasiassa ruokakaupassa ja huolehdin muutenkin että hommat pyörii.

Talolainat maksan omalta tililtä, miehen tililtä maksan sähkölaskut ja miehen kulutusluotot.

Tämä sopii meille hyvin, enkä osaa ajatella mikä toimisi paremmin.

Vierailija
127/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ap lapsia? Jos ei, niin tehkääpä niin että ostatte, ja laitatte itse omat ruokanne jonkun aikaa, vaikka parisen viikkoa nyt ainakin. Toisen tekemää ruokaa ei myöskään sitten syödä jääkaapista, vaan ainoastaan itse ostettua ja/tai valmistettua saa syödä. Jos miestä ei siinäkään vaiheessa kiinnosta ruokalasku, kun hän on nälissään kun ei ostanut itselleen tarpeeksi ruokaa, ja sinä herkuttelet siinä vieressä, niin sitten sitä nälkäkuuria kannattaa jatkaa määräämättömän ajan verran.

Juurikin tuo "herkuttelet" närästää miehiä. Onko viinalaskukin ja miehen baarireissut sitten yhteisestä kassasta?

Ja ohimennen mainittuna: osaan työpäivän päälle mennä ravintolaan syömään jos ei ole ruokaa kotona, kaupatkin ovat auki vähän paremmin kuin 80-luvulla.

Vierailija
128/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa asuntolainan lyhennyksen, vakuutukset ja lasten harrastukset. Minä maksan vastikkeen, veden, sähkön, koiran menot, taloyhtiön ikkuna lainan lyhennyksen, oman ja lasten puhelinlaskut ja ruoat, ruoka rahan laitan joka kuukausi yhteiselle ruokatilille jotta kaupassa voi käydä kumpi vaan. Toimii meidän perheessä loistavasti tämä järjestely.

Vierailija
129/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Redstripe kirjoitti:

Meidän perheessä ruuat maksaa nainen. Eikä siitä ole koskaan tarvinnut riidellä. Tai no, kerran siitä on keskusteltu perheen ulkopuolisen henkilön läsnäollessa kun tämä ulkopuolinen katsoi velvollisuudekseen alkaa valittamaan minulle siitä, että en osallistu ruokakuluihin. Sekin oli sellainen "jätä se sika"-tyyppinen ohje puolisolleni. Ei ole jättänyt....

Ihan kohtuullista, jos sinä maksat kaiken muun.

Vierailija
130/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen tili, josta maksetaan kaikki elämiseen liittyvä laskuineen, ruokineen, bensoineen.

Vierailija
131/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Redstripe kirjoitti:

Ihan kohtuullista, jos sinä maksat kaiken muun.

Ei se ihan kohtuullista olisi, jos mun pitäis kaikki muu maksaa. Meillä on kuitenkin uudehko talo 50/50 omistuksessa, jonka kaikki lyhennykset olen maksanut. Näin kartuttanut siis puolisoni omaisuutta. Auto on minun, mutta itseppä kaiken maksankin (laina, vakuutukset, verot, huollot, polttoaineet), vaikka molemmat autoa käyttävätkin. En ole koskaan odottanut tai kysynyt puolisoltani osallistumista kuluihin. Lapsen moottoriurheilu-harrastuksen maksan myös, pelkästään kalustoon mennyt vuoden sisällä 5000€ ja päälle ajokamat+polttoaineet. Lisäksi maksan osan kodin vakuutuksista, sähkö-, lämmitys- ja vesilaskuista. Kaikki kodin hajoava/kuluva tuppaa jäämään minun huolekseni.

Väitän, että naisella on tässä talossa taloudellisesti kohtuullisen hyvät oltavat, vaikka ruuat joutuu maksamaankin. Minulle kyllä sopisi, että yhteiselle tilille siirrettäisiin vaikka saman verran tai tulojen suhteessa rahaa, josta maksettaisiin kaikki yhteiset menot. Minä pärjäisin siinä, mikäli kolmen hengen kuukauden ruokalasku jää alle 1500€:n. Uskoisin, että jää, eikä puoliso ole halunnut tuollaista järjestelyä, vaikka olen ehdottanut.....tulorakenne tällä hetkellä 55%/45% minun hyväkseni.

Nämä raha-asiat lienee kuitenkin parisuhteen sisällä soviteltava juttu, meillä sovittu näin eikä kumpikaan ole kovin tyytymätön ollut koska rahasta ei ikinä ole riitaa ollut. Lähinnä ulkopuolisia huolettanut se, etten osallistu ruokakuluihin....

Vierailija
132/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi mennä tonni ruokaan kuukaudessa? Meillä menee noin 500€ ja olemme nelihenkinen perhe.

Lisänä koirien ruuat noin 120€ kk ( 3 isoa koiraa), mutta ihmisten ruokkimiseen hedelmineen riittää tuo puolikas teidän summasta. Vai onko teillä 6 lasta?

Vierailija
133/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Onneksi tajusin lähteä suhteesta.

134/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole yhteistä tiliä. Ruokakulut laskemme hyvin yksinkertaisesti:

- Ostoskuittiin merkitään joka artikkelin kohdalle, onko se yksin minulle, yksin puolisolle vai yhteisesti

- Lasketaan yhteen kaikki minun tuotteeni ja kaikki puolison tuotteet ja vähennetään nämä summat loppusummasta.

- Jäljelle jää yhteisten tuotteiden summa, joka jaetaan puoliksi ja lisätään kummankin omiin ostoksiin.

- Se, joka ei ole maksanut kaupassa, maksaa oman osuutensa toiselle.

Tämä siksi, että emme useinkaan syö samoja ruokia eikä minua kiinnosta esim. maksaa puolison kinkkuja, koska en itse syö possua, eikä puoliso maksa eräitä minun usein ostamiani ruokia, koska on niille allerginen.

Vierailija
135/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies pääasiassa hoitaa ruokaostokset. Aina se ei muista osta sipuleita tai korppujauhoja, kun ne on loppu.

Joudun viikonlopun yhteisillä ruokaostoksilla ennakoimaan asioita. Ruokakulut meillä on pienet. Syödään tavallista ruokaa ja koskaan ei tarvitse heittää mitään pois.

Jos haluan jotain speciaalia, niin käyn sitten itse kaupassa.

Vierailija
136/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti - jogurtti - jukurtti = kaikki ovat oikein

Kielitohtorin sivuilta lainattu

"Miten jugurtti pitäisi kirjoittaa? Onko totta, että Suomen kielitoimisto suosittelee jugurtista joko epäsuomalaisinta muotoa jogurtti tai äärisuomalaista versiota jukurtti, mutta omaan korvaani parhaalta kuulostava jugurtti olisi huonoin vaihtoehto? Mikä on tämän suosituksen logiikka?

Lähettäjä:

Janica

Totta on, että aiempi suositus oli kirjoittaa joko jogurtti tai jukurtti monelle tutuimman jugurtin sijaan. Suositusta on kuitenkin muutettu, ja uusimman, vuonna 2012 ilmestyneen Kielitoimiston sanakirjan version mukaan kaikki kolme vaihtoehtoa ovat mahdollisia."

Vierailija
137/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lapsettomassa parisuhteessa ollessa maksoin pitkään ruokakulut ja puolet juoksevista kuluista (sähkö, vesi, netti jne.) paitsi asuntolainasta. Mies siihen sitten murisi, että maksan elämisestä vähemmän ja pääsen muutenkin vähemmällä kotityöllä. Sovittiin, että seuraavan kk ajan vaihdettiin osia. Maksoin lainan ja puolet juoksevista. Lisäksi kotityöt vaihdettiin myös. Ehkä viikon mies oli tyytyväinen osien vaihtoon, kunnes huomasi, ettei sillä 50e kauaa kaappi täytenä pysy. Samoin pyykkivuori kasvoi ja kämppä oli sekaisin. Lisäksi ruoanlaitto ei ollut enää viikon jälkeen kivaa puuhaa. Minä vuorostani nautin siitä, että oli hulvattomasti aikaa töiden jälkeen omille jutuille. Mielelläni käytin pari iltaa renkaiden vaihtoon ja nurmikon leikkuuseen, sekä rännien siivoukseen. Suhde kesti kokeilun jälkeen vielä vuoden, jonka aikana hän maksoi puolet ruokakuiteista ja jakoi kotityöt. Nyt hänellä on uusi kotiorja. 

Tarinan opetus oli se, että laita se mies sinun osaasi. Kaikki miehet eivät kykene samaistumaan toisen asemaan, ennenkuin itse kokeilee. 

Vierailija
138/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies käy arkena kaupassa koska hänellä on auto. Vkonloppuna käymme yhdessä. En ota lompakkoa mukaan juuri koskaan. Mies maksaa yhteiseltä tililtä ja kun se menee nollille niin maksaa omasta pussista ihan sen takia koska törsää ihan turhaan.

Vierailija
139/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ratkaistu niin että mies maksa vakuutuksen, auton, sähkön, laajakaistan, veden ja viemäröinnin ja muun kiinteistöjutun, kodinkoneiden uusinnan.

Nainen maksaa oman kännykkänsä ja ostaa ruokaa mitä ostaa. Myös mies ostaa ruokaa.

Meillä asia on ratkaistu juurikin samalla tavalla. Paitsi että mies ostaa ruoat 90-prosenttisesti.

Vierailija
140/164 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten monessa perheessä saadaan riitaa yhteisistä menoista. Ei kai ole vaikeaa avata yhteinen taloustili ja molemmat vaikka siirtää sinne sit rahat, jotka käytetään just vaikka ruokaan?

Itse olen taas sitä mieltä, että perheessä rahat ovat yhteisiä. En ikinä jaksaisi laskea kumpi maksoi tässä kuussa kympin enemmän kuin toinen jostain. Tämähän ei tarkoita sitä, että olisi itse esimerkiksi tyhjän päällä vaikka eron sattuessa. Molemmilla on omat säästöt ja omat tilit, mihin palkka tulee tietenkin.

Ja miten tämä on mahdollista? En olisi koskaan perustanut perhettä ihmisen kanssa, jonka kanssa raha-asioista ei olisi päässyt sopuun tai johon ei voisi raha-asioissa luottaa. Enkä ihmisen kanssa, jolta pitäisi kysyä lupa rahankäyttöön, minunkin se pitää ihan itse osata.

Summa summarum: siirtyminen patriarkaalisesta taloudenhoidosta ei tarvitse tarkoittaa, että kaikki erotellaan, vaan että molemmat kantavat vastuun yhteisesti sovitulla tavalla. Jos tämä ei onnistu, kyse on puolison valinnasta.

Meillä yhteinen taloustili kaatui vaimon vastustukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi