Auttakaa, en ole noussut sängystä
Heräsin joskus aamulla. Masennus. Kävin vessassa ja hain sänkyyn näkkäriä, kun tuli nälkä. Muuten olen ollut koko päivän alusvaatteisillani sängyssä, vaikka tahtoisin nousta ylös. En vaan jaksa. Ei ole mitään syytä. Olisi vaan yö ja kaikki taas nukkuisivat.
Kommentit (22)
Onko sulla mitään hoitoa tai lääkitystä? Tuttu tunne. Tsemppiä <3
Pystytkö keskittymään esim johonkin tv sarjaan tai elokuvaan, niitä voi katsoa sängystä käsin. Tai musiikin kuunteluun? Itseäni musiikki on auttanut paljon masennuskausina
Masennus saattaa johtua elimistöstäsi. Yritä ostaa terveysruokia ja syödä paremmin.
Kurkumiini voi auttaa. Mieti minkä tekeminen olisi kivaa ja yritä tehdä sitä. Voitko lukea jotain kirjoja? Jotain sellaisia mistä saat ideoita tekemiseen, jotain kivoja kirjoja, ei surullisia.
Kun olin itse pahimmassa masennuksessa, katsoin Netflixistä maratoonina Breaking bad ja Better Call Saul -sarjat. Ne tempas mukaansa ja sain kokea jotain muuta kuin omaa elämää :)
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö keskittymään esim johonkin tv sarjaan tai elokuvaan, niitä voi katsoa sängystä käsin. Tai musiikin kuunteluun? Itseäni musiikki on auttanut paljon masennuskausina
Youtube on täynnä videoita masennuksen avuksi. Äänivideoita ja kaikenlaista muuta.
Nouset vaan ylös. Ei ole vaikeaa. Kaikki muutkin tekevät niin.
Oletko käynyt lääkärissä? Kolmasosalla maailman ihmisistä on toksoplasmoosi. Vaarallinen parasiitti joka menee aivoihin ja vaikuttaa käytökseen. Voi aiheuttaa masennusta ja itsetuhoisuutta myös.
Sen voi hoitaa lääkkeillä pois, jolloin ihminen tervehtyy.
Jonkinlaisia rutiineja kannattaa pitää jos mitenkään pystyy, esim täällä jo mainittu aamukahvi ikkunan edessä ja ruoka-ajat. En osaa oikein muuten auttaa mutta toivon sinulle parempaa jatkoa ap :)
Vierailija kirjoitti:
Nouset vaan ylös. Ei ole vaikeaa. Kaikki muutkin tekevät niin.
Ei todellakaan tee. Tälläkin hetkellä 200 000 suomalaista ei pääse vuoteesta ylös.
Ala pelaa jotaki jos sulla on läppäri. Steamista ostat jonku kivan pelin ja sit uppoudut sen maailmaan.
Kuuntele radiota. Vaikka Radio Patmoksen kanavaa.
Ei ole mikään pakko nousta ylös. Ajattele sitä niin, että keräät sängyssä voimia. Kyllä sullakin on oikeus levätä, niin kauan kuin huvittaa. Ehkä olet loppuunpalanut.
Pian on kesä, niin silloin syöt mansikoita ja jätskiä, niin hemoglobiini nousee ja tulee parempi mieli.
Kaikkea kivaa sulle toivotan.
🌼🌻🏵🌞💛🙂😺🍓🍓🍓
Onhan sulla hoitosuhde ja lääkitys?
Onko nyt tilanne huonompi kuin aiemmin? Jos on, ota yhteys hoitavaan tahoon ja pyydä että hoidon tarve arvioitaisiin uudelleen.
Jos on taustajoukkoja, perhettä tai kavereita, kerro että nyt kaivattaisiin tukea.
Jaksamisen mukaan, pyydä läheinen käymään vaikka vain vartiksi ja tuomaan kaupasta jotain terveellistä syötävää. Jos jaksat lähtekää pienelle ulkoilulle, edes käymään ulkona.
Hetki kerrallaan, selviät kyllä. Luota siihen.
Kun sopiva hetki tulee, niin mene suihkuun. Sen jälkeen on helpompi pukea päälle ja lähteä saman tien ovesta ulos.
Jos haluat puhua jonkun kanssa puhelimessa, niin puhu vain ulkona. Puhelut jumittavat muuten lisää.
Yritä päästä aina valoisaan aikaan ulos. Ota peppualusta mukaan ja istuskele ulkona mistä löydät mukavan päikan.
Muista hammasväliharja ja hammaslanka. Suun bakteetit pääsevät helposti päähän.
Kehu itseäsi mistä ikinä keksit.
Terveisiä täältä sängyn pohjalta, täällä toinen samanlainen. Viikko sitten aloitettu masennuslääkitys, toivottavasti se auttaa. Koita säkin jaksaa käydä lääkärissä.
Terkut täältä myös. Itsellä alkoi pahentua alkuvuonna ja nyt taas, kun on valoisaa. Ekan kerran kokeiltiin Fluanxolia pienellä annoksella ja sen avulla syön ruoat keittiön pöydän ääressä, käyn itse kaupassa, siivoan pieniä hetkiä ja jaksan suihkuun. Pitkään olin vastustanut tuota lääkettä, mutta kannatti antaa periksi. Mulle ei oikein muut ole auttaneet.
Moni kirjoittaa täällä, että menee ajan kanssa ohi, niinkö se tosiaan on?
Tsemppiä ja valoisia ajatuksia ap! Yritä tosiaan suunnata huomio johonkin sarjaan vaikka.
Meneekö masennus ajan kanssa oikeasti ohi?
Vierailija kirjoitti:
Ala pelaa jotaki jos sulla on läppäri. Steamista ostat jonku kivan pelin ja sit uppoudut sen maailmaan.
The Sims 4!
Vain aika parantaa. En tiedä on masennuksen akuutissa vaiheessa niin pahaksi makoilla. Joku rutiini toki kehiin eli juot vaikka aamukahvin pöydän ääressä, ja ruokailut. Väliajat voi makoilla. Ei kannata väkisin tehdä liikaa. Voimat palautuu vain ajan kanssa.
Saatko jotain ammattiapua jo tai lääkitystä?