Onkohan muissa perheissä niin että ruoka laskut on naisen laskuja?
Ruoka lasketaan meillä mun kuluksi. Ymmärrän toisaalta miksi, minähän sen haen ja sen ruoan laitan mutta toisaalta tuntuu epäreilulta kun rahaa ei jää sitten muuhun.
Olen asiasta keskustellut ja tiedän että asia on juuri niin kuin mies sanoo, että jos hän kävisi kaupassa niin rahaa ruokaan menisi puolet vähemmän koska ei ostaisi niin paljon ruokaa kuin minä ja sitten oltaisiin vain nälässä.
Turhuutta ostan, esim hedelmiä ja jukurttia sekä ruokiin esim aurinkokuivattua tomaattia tms.
Mitä tekisitte? Miten teillä ratkaistu?
Kommentit (164)
Mikä v:n "jukurtti"? Eikö se ole jugurtti tai vaikka jogurtti.
Vika onkin siinä että ostan liian kallista ruokaa.
Eilen esim tein makaronilaatikon ja salaatin. Kilo jauhelihaa ja pari pussia makaronia, salaattiin omat aineksensa. Varmaan ois voinut jättää salaatin pois.
Toissa päivänä kanaa ja riisiä.. Juu, olis voinut jättää kanasta kerman pois ja taas sen salaatin väliin. Iltapalaksi oli leipää ja jukurtit ja ties mitä kun olis voinut olla se ruikkari ja lasi maitoa.
Ymmärrän miehen näkökulman, et kai mä rupean tekemään vaan sen potun ja paistaan jauhelihan. Jääköön salaatit ja hedelmät kauppaan. Saan varmasti ruokalaskun muutamaan sataseen. Vauvakin voi mennä vaikka päivän kusisessa vaipassa.
Saanpahan itselleni sen kevät-takin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.
Tässä autoasiassa on tietty sekin, että kenen käytettävissä se auto on. Jos auto on pääosin miehen käytössä niin tokihan hänen silloin kuuluu sen kulutkin hoitaa.
Vain henkisesti vajaa ihmispolo käyttää jogurtista sanaa "jukurtti". Opetelkaa kirjoittamaan ihmisten kieltä jmalauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole mitään miehen ja naisen laskuja vaan yhteiset laskut.
Ei meilläkään sinänsä.. Mun rahat sattuu vaan menemään ruokaan ja miehet rahat menee muualle. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun tarviin itselle jotain ja sitä rahaa ei ole kuin ruokaan.
Tietenkin ostat mitä tarvitset ja mikäli mies ei osta ruokaa tuolloin , olette ilman.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä tuo ruuan ostaminenkin. Miehen pitäisi maksaa ruokaa, vaikka nainen käy kaupassa ja määrää mitä ostetaan.
Jos mies alkaa maksa naiselle ruokarahaa, niin käykin niin että ruokaa alkaa tulla entistä enemmän taloon, tai tulee kalliimpaa ruokaa.
Höpö höpö. Varsinkaan lapsiperheissä ei ruokaostoksiksi riitä lenkkimakkara ja olut, vaan pitää tarjota monipuolista ja terveellistä sitä ruokaa koko perheelle. Meillä ainakin mies on se tuhlaavampi osapuoli elikkä ostelee pihvejä ,merilohta ja eineksiä sen sijaan että valkkaisi edullisempia raaka-aineita. Kasvikset ja hedelmät ovat sitäpaitsi halpaa ruokaa, vaikka apnkin mies tuomitsee ne turhiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään sinänsä.. Mun rahat sattuu vaan menemään ruokaan ja miehet rahat menee muualle. Ongelma tulee siinä vaiheessa kun tarviin itselle jotain ja sitä rahaa ei ole kuin ruokaan.
Oletko yrittänyt säästää koskaan ruokahankinnoissa? Jos teillä menee se tonni kuussa sapuskaan, niin mitäs jos tekisit hieman järkevämmin kaikki ja laittaisitkin vain 800 e, joka sekin on jo valtava summa. Jätät pois höpötykset, katsot mistä ostat ja et mene nälkäisenä kauppaan. Sitten käytät pakastimeen ostettuja ruokia ja kauden vihanneksia, etkä osta mitään minkä tiedät menevän huonoksi. Viinat pois kokonaan, kaikki makuvedet ja limpparit pois myös. Leipomukset teette itse, samoin kotitekoiset sämpylät ja joku peltileipä on aivan ihanaa kaupan leipiin verrattuna, sokerijogurtit ja ties mitkä vanukkaat pois heti jne.
Valintoja valintoja vain, ei sen ihmeempää.
T. Kolmen teinin äitiMitä ihmettä on kauden vihannekset?
Käsittämätöntä ettei useamman lapsen äiti tiedä tällaista 😂
Kasvikset joiden kausi on meneillään, ovat silloin parhaimmillaan ja edullisimmillaan.
Niin kuin esim parsa keväällä, muulloin en parsaa osta.
Minä teen ostoslistan, mies käy kaupassa, maksu menee yhteisen käyttötilin kortilta. Minä haluan luomua ja vegaanituotteita, mies kokolihaa ja herkkuja. Eli kumpikin varmaan ajattelee mielessään, että säästyisi rahaa ellei toinen haluaisi niin kallista ruokaa :-D Mutta ei ole tehty asiasta ongelmaa.
Minä olen jo pitkään pitänyt kirjaa perheen menoista. Kaupassa voi käydä kumpi vaan, mutta kuitti pitää muistaa ottaa talteen. Minusta on kiva seurata, mihin raha menee. Kauppaan saa menemään miten paljon tahansa, mutta summaa seuraamalla voi tarpeen vaatiessa pihistää. Kuun lopussa menot tasataan eli mies maksaa minulle oman osuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan vuoroviikoin kauppaostokset. Toki meitä on vain kahden henkilön talous mutta me käydään kerran viikossa kaupassa ja jos mä maksan kauppaostokset tällä viikolla, niin mies maksaa ensi viikolla. Tää on toiminut meillä alusta asti näin. Ja ei, joka viikko ei mene tasan tarkkaan saman verran rahaa ruokaostoksiin, mutta mitä sitten? Jos täytyy euron tarkkuudella miettiä kumpi on maksanut enemmän, niin ehkä kannattaisi siinä vaiheessa miettiä, onko se puoliso sittenkään sinulle se oikea.
Meillä oli tämmöinen myös alkuaikoina. Ei toiminut.
Löin hanskat tiskiin siinä vaiheessa kun vaimo keksi koko ajan lisää ostettavaa. Ei ole sitä, ei ole tätä. Tosin ongelmat aiheutui paljon siitä ettei käydä yhdessä kaupassa , ehkä näin mutta kuitenkin häiritsi noiden pikku puutteiden jatkuva hakeminen. Itse suhtauduin sopimukseen joustavasti ja ostin ruokaa myös niinä viikkoina kuin ei ollút minun vuoroviikkoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko yrittänyt säästää koskaan ruokahankinnoissa? Jos teillä menee se tonni kuussa sapuskaan, niin mitäs jos tekisit hieman järkevämmin kaikki ja laittaisitkin vain 800 e, joka sekin on jo valtava summa. Jätät pois höpötykset, katsot mistä ostat ja et mene nälkäisenä kauppaan. Sitten käytät pakastimeen ostettuja ruokia ja kauden vihanneksia, etkä osta mitään minkä tiedät menevän huonoksi. Viinat pois kokonaan, kaikki makuvedet ja limpparit pois myös. Leipomukset teette itse, samoin kotitekoiset sämpylät ja joku peltileipä on aivan ihanaa kaupan leipiin verrattuna, sokerijogurtit ja ties mitkä vanukkaat pois heti jne.
T. Kolmen teinin äitiNo meillä on viisi lasta, enkä osta makuvesiä enkä vanukkaita ja lapset syö jukurtit aamupalaksi, sekin sitä lidlin jukurttia isoissa pytyissä johin pistän tilkan maustettua ja loput maustamatonta. Mitä ihmettä on kauden vihannekset? Ostan sitä mitä kaupasta saa ja mikä on edullista. Pakkasessa ei ole mitään.
Kannattaa katsoa muuten litrahintoja - ne Lidlin ison pöntön jukurtit on kalliimpia kuin maustamaton tölkissä.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä tuo ruuan ostaminenkin. Miehen pitäisi maksaa ruokaa, vaikka nainen käy kaupassa ja määrää mitä ostetaan.
Jos mies alkaa maksa naiselle ruokarahaa, niin käykin niin että ruokaa alkaa tulla entistä enemmän taloon, tai tulee kalliimpaa ruokaa.
Miksi teillä toimitaan noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset joiden kausi on meneillään, ovat silloin parhaimmillaan ja edullisimmillaan.
Niin kuin esim parsa keväällä, muulloin en parsaa osta.
Parsaa? Siis tarkoitat ilmeisesti tankoparsaa? Ja tuhlaat rahaa sellaiseen?
Vai semmosia on sun kauden kasvikset.. Ja kesällä tietty mansikoita ja uutta perunaa? Vauuu!!!
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs autokulut? Maksaako mies ne kaikki, on meinaan aikas helevatan kallis harrastus tuo autonpito nykyään. Ottakaa kaikki kulut huomioon ja tarkastelkaa asiaa sitten uudestaan olisko jotain korjattavaa.
Meillä on kolme autoa ja mies maksaa kaikkien autojen kulut, paitsi omaan autooni maksan polttoaineet itse.
Sit mies ei ilmeisesti syö. Kyllä ruoka on yhteinen kulu. Henkilökohtaiset tuotteet/asiat on sitten henkilökohtaisia kuluja (vaatteet, kosmetiikka, jne).
Huvittaa nuo neuvot, että "avatkaa yhteinen tili ja maksakaa sieltä ja säästäkää loput" - hyvähän se on, kun on tarpeeksi sitä rahaa, mutta kyllä tarkkaan joutuu miettimään kun sitä on vähän. Toisinaan joutuu lykkäämään laskun eräpäivää ja aprikoimaan, voiko lapselle ostaa kengät tässä vai ensi kuussa.
Itse olen tottunut pitämään omista rahoistani huolen, en todellakaan anna niitä kenenkään muun käyttöön. Meillä ruuat maksan pääosin minä, mies maksaa kaljansa ja sipsinsä ja muut vain omaan käyttöön tulevat. Jos mies hoitaisi ruokaostokset, ostaisi lähinnä vain sen verran, mitä itse käyttää, ei osaa ajatella perhettä. Ja varmasti löytäisi kaikenlaisia tärkeitä menoja, joihin ne yhteisen taloustilin rahat menisivät.
Minä maksan kaiken. Miehelle jää jonkin verran taskurahaa, lopun palkan siirtää tililleni. Hyvin on toiminut. Toisinpäin ei toimisi enkä suostuisi, olisimme kadulla rahattomina.
Meillä minä teen ruokalistan ja mies käy kaupassa ja maksaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin esim parsa keväällä, muulloin en parsaa osta.Parsaa? Siis tarkoitat ilmeisesti tankoparsaa? Ja tuhlaat rahaa sellaiseen?
Vai semmosia on sun kauden kasvikset.. Ja kesällä tietty mansikoita ja uutta perunaa? Vauuu!!!
Tottakai ostan parsaa, kun on parsan kausi.
Erittäin terveellistä.
Talvella voi syödä esim juures painotteisesti.
Ja kesällä tietenkin mansikoita ja uusia perunoita, tottakai.
En kai minä nyt niin uuno ole, että talvella etsisin sellaisia kaupasta.
Niin, ei kai siinä jos syötte sitten opiskelijabudjetilla, että sun rahat riittää. Mulla ainakin oli opiskeluaikoina tosi tarkan euron ruokaostokset. Mutta kun sain ekan työpaikan, niin aloin ostella jopa sellaista kuin juustoa ja hedelmiä.