Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näinkö "fiksusti" toimii TE- toimisto käytännössä ?

Vierailija
25.04.2019 |

Ilmoitettu selkeästi asiakkaan omatiedoissa ,että työpaikka valmiina muutaman viikon sisään,
(työ alkaa kun työnantaja ehtii kirjoittamaan työsopparin muilta tehtäviltään.)

Oma-Asiantuntija-Mikälienee ei todennäköisesti ole vaivautunut lukemaan asiakkaan tietoja --
monistettu vaan kutsuja randomisti että saadaan taas yksi "ryhmä" täyteen?
Aivan pakko siis laittaa tällainen KUTSU työnhakukurssille missä "annetaan neuvoja aktiiviseen työnhakuun".
Vettuilua vai ihan puhdasta hölmöyttä? Siis ketä jukolauta siellä oikein on töissä "asiantuntija"tehtävissä?

Siis katsokaa ihmiset mihin teidän rahojanne tuhlataan ----> järjestämällä kursseja ihmisille jotka eivät todellakaan niitä tarvitse.

Todennäköisesti jos joku jättää menemättä niin saapahan lätkäistyä karenssin.

Järkätään TURHIA työnhakukursseja henkilöille joita odottaa työpaikka kun on lukemattomia työttömiä joilla ei ole tietoakaan töistä ja joihin toimenpiteitä tulee oikeasti kohdistaa. Jotka tarvitsevat kipeästi tukea.

Suututtaa tällainen resurssien tuhlaus kun puikoissa on ihmisiä joita ei oikeasti kiinnosta?
Ja kutsutaan vielä itseään asiantuntijoiksi.

Kommentit (389)

Vierailija
321/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen karensissa ja ollut jo kahdessa työhaastattelussa viikon sisään ja tänään on kolmas. Juu, en ole työkkärin mielestä aktiivinen työnhakija :D

Olen suunnitelmaan laittanut, että teen hakemuksia työpaikkoihin aivan itse, jotka itseäni kiinnostavat. Ja en halua keikkaluontoista työtä.

Eikä ne te-toimistojen tantat lue kunnolla mitä kirjoittelet, sama koskee Kelaakin. Kelassa eivät välttämättä lue viestiäsi ollenkaan.

Tämä on kyllä aktiivimallin suurin ihmetyksen aihe: työhaastatteluihin pääsemällä ei voi osoittaa aktiivisuutta ja täyttää aktiiviehtoa. Vaikka senhän nyt ainakin pitäisi olla merkki siitä, että hakee aktiivisesti töitä ja työhakutaidot ovat kunnossa. Ei, sen sijaan pitää yrittää pukata itsensä johonkin työnhakuvalmennukseen, vaikka olisi juuri päässyt dokumenteillaan haastatteluun asti.

1. Aktiivimalli ei ole työkkärin päättämä asia, sen päätti eduskunta

2. Työtön työnhakija on velvoitettu hakemaan kokoaikatyötä, ei ainoastaan itseä kiinnostavaa kivaa työtä. Jos asiakas saisi päättää, lukisi osalla, että "minulle saa tarjota työtä täydenkuun aikaan parillisina tiistaipäivinä".

Kokoaikatöitä olen hakenutkin koko ajan. Juuri kolmannesta haastattelusta tulin ja jatkosta tulee tieto maanantaina.

Sitä paitsi, minulle ei ole mistään karenssista edes ilmoitettu, kun korvausta hain :P

Tuli vain jälkikäteen, pitkän odottelun jälkeen päätös, etten ole oikeutettu korvaukseen blaablaablaa. Että mitä vttua?

Keikkatyö ei onnistu, koska en omista autoa.

Hienoa, että arvostelijoita riittää joka lähtöön, vaikka tässä kaikkensa stana tekee työllistyäkseen. Kaikki eivät tee.

Vierailija
322/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on luuseri, joka syytää ongelmansa työkkärin niskaan. Ressukan tunnistaa juurikin tuosta, että syytetään yhteiskuntaa omista ongelmista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen karensissa ja ollut jo kahdessa työhaastattelussa viikon sisään ja tänään on kolmas. Juu, en ole työkkärin mielestä aktiivinen työnhakija :D

Olen suunnitelmaan laittanut, että teen hakemuksia työpaikkoihin aivan itse, jotka itseäni kiinnostavat. Ja en halua keikkaluontoista työtä.

Eikä ne te-toimistojen tantat lue kunnolla mitä kirjoittelet, sama koskee Kelaakin. Kelassa eivät välttämättä lue viestiäsi ollenkaan.

Tämä on kyllä aktiivimallin suurin ihmetyksen aihe: työhaastatteluihin pääsemällä ei voi osoittaa aktiivisuutta ja täyttää aktiiviehtoa. Vaikka senhän nyt ainakin pitäisi olla merkki siitä, että hakee aktiivisesti töitä ja työhakutaidot ovat kunnossa. Ei, sen sijaan pitää yrittää pukata itsensä johonkin työnhakuvalmennukseen, vaikka olisi juuri päässyt dokumenteillaan haastatteluun asti.

1. Aktiivimalli ei ole työkkärin päättämä asia, sen päätti eduskunta

2. Työtön työnhakija on velvoitettu hakemaan kokoaikatyötä, ei ainoastaan itseä kiinnostavaa kivaa työtä. Jos asiakas saisi päättää, lukisi osalla, että "minulle saa tarjota työtä täydenkuun aikaan parillisina tiistaipäivinä".

Kokoaikatöitä olen hakenutkin koko ajan. Juuri kolmannesta haastattelusta tulin ja jatkosta tulee tieto maanantaina.

Sitä paitsi, minulle ei ole mistään karenssista edes ilmoitettu, kun korvausta hain :P

Tuli vain jälkikäteen, pitkän odottelun jälkeen päätös, etten ole oikeutettu korvaukseen blaablaablaa. Että mitä vttua?

Keikkatyö ei onnistu, koska en omista autoa.

Hienoa, että arvostelijoita riittää joka lähtöön, vaikka tässä kaikkensa stana tekee työllistyäkseen. Kaikki eivät tee.

Ja vielä ilman näitä mahtavia kursseja osaan hakea töitä ja laatia hakemuksia, sekä kirjoitella cv:tä jo unissani. Osaan päivittää cv:hen uudet, muuttuneet tiedot ja lisätä uusimmankin työpaikkani ja tehtäväni. Osaan mennä sovitusti haastatteluihin, en tarvitse siihenkään te-toimiston tätiä.

Vierailija
324/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saan sen työpaikan tällä kertaa :)

Vierailija
325/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

300 viestin verran ollaan puitu asiaa, joka olisi hoitunut sillä, että ap olisi lukenut ne ohjeet ilmoittautuessaan. Ilmoittautumislomakkeessa muistaakseni oikein suoraan kysytään sitä, että onko tilanteesseen tulossa muutosta seuraavan kolmen kuukauden aikana. Ap:lle parit kurssit voisivat tehdä ihan hyvää, kun hän ei ilmeisesti osaa lukea. 

Vierailija
326/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin, niin ei tarvitse itkeä palstalla minuutista toiseen.

Vierailija
327/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 viestin verran ollaan puitu asiaa, joka olisi hoitunut sillä, että ap olisi lukenut ne ohjeet ilmoittautuessaan. Ilmoittautumislomakkeessa muistaakseni oikein suoraan kysytään sitä, että onko tilanteesseen tulossa muutosta seuraavan kolmen kuukauden aikana. Ap:lle parit kurssit voisivat tehdä ihan hyvää, kun hän ei ilmeisesti osaa lukea. 

Osuit naulan kantaan.

Itse uskon, ettei ap mihinkään töihin edes yritä hakea, kunhan itkee surkeaa elämäänsä työkkärin niskaan. Perus junttimeininkiä siis.

Vierailija
328/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen menossa ko infoon.

Mielestäni en kuulu sinne, toki menen (karenssin uhka oli kutsuun painettu, ihan muistutusmielessä kai).

Olen viestintä-alan korkeakoulutettu. Työuraa täynnä eri aloilta reippaasti yli 10v.

Kaikki työpaikat aina itse hankittu (verkostot, työnhakumenetelmät hallussa, jne)

Työ alkaa taas muutaman viikon päästä. 

Minä uskon, että jollekin muulle kyseinen työnhaku-info olisi tullut suurempaan tarpeeseen.

Tulen kirjaamaan kokemukseni tänne ja erityisesti tulen analysoimaan sen, miten minua hyödytti matkustaa toiseen kaupunkiin tunniksi ko tilaisuuteen.

Juttelen myös mahdollisuuksien mukaan muiden sinne kutsuttujen työttömien kanssa.

Joten Vi ses! 

Vierailija
329/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on aika järkyttävä vääryys, että ihminen joka ei tee mitään hyödyllistä saa useita tuhansia euroja kuussa, eläkkeet, saikkurahat, terveydenhuollon, viikkotolkulla lomaa, ja oikeuden määräillä työttömien KAIKESTA vapaa-ajasta ja elämästä LOPUTTOMASTI ja erittäin holhoavalla ja toista ihmista alentavalla tavalla.

Työttömän joka saa 494e kuussa, ei tulisi joutua moisen väkivallan kohteeksi ja yleiseksi potkupalloksi.

Syyttävä sormi saisi oikeasti alkaa osoittaa pikkuhiljaa niitä oikeita PAHIKSIA kohti.

Niitä pummeja jotka tienaavat tuhansia, ja eivät tee mitään sen eteen.

Heitä pitäisi kepittää eikä viattomia.

Olethan jonkin mielenterveyspalvelun piirissä? Miksi olet noin sekaisin?

Tosi fiksun kuuloista ad hominemia sieltä.

Jos ymmärtäisit lukemaasi, niin olisi kiva.

Viestissä puhutaan niistä ihmisistä jotka ovat suojatyöpaikoissaan, ja tienaavat siellä järkyttävät määrät rahaa, tekemättä mitään hyödyllistä.

Heillä on hyvän ihmisen status, kun heillä on työsopimus ja kaikki mahdolliset edut.

Heitä tässä pitäisi ihmisten sankoin joukoin jahdata ja verenmaku suussa vainota, eikä niitä ihmisiä jotka saavat muutaman satasen kuussa, ja hyvässä lykyssä ovat oikeasti paljon enemmän lisäarvoa tuottavia yksilöitä kuin nuo rikkaat pummit.

Vierailija
330/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on joku työkkärintäti kommentoimassa nasevasti jokaiseen viestiin :D 

Täällä on tosiaan joku mielenterveyspotilas, jolla ei ole mitään muuta elämässään kuin suojatyöpaikkansa, jossa ei tee mitään.

Ilman sitä paperilappusta (työsopimus) hän olisi pelkkä paskakasa.

Hän tietää jollain tasolla itsekin ettei ole kadun spurgua kummoisempi, siksi yrittää todistella itselleen että on sentään jotain, ja mikäpä parempi konsti kuin työttömien vihaaminen.

Vierailija
331/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työkkärin listoilla roikkuvat nimenomaan tarvitse näitä kaikenmaailman infoja yms. Ja miksi ap enää edes on työtön työnhakija jos töitä on löytynyt.

Koska  työkkäriin ilmoitetaan sitten kun työt ovat alkaneet ja työsopimus tehty.

Mikäli työn alkuun on vain hieman aikaa, ei ole järkevää laittaa sellaista henkilöä työnhaku-info-kursseille. Ymmärsitkö mistä oli kyse?

Mistä se työkkäri siis tietää, että olet aloittamassa työt? Jos kerran se ilmoitetaan vasta kun työt alkaa ja/tai työsopimukset on tehty. Työkkärin kirjoilla olet tällä hetkellä työtön ja sen mukaan siellä toimitaan. Ei ne voi sun ajatuksia lukea, eikä tiedä otetaanko sut töihin vai ei ja milloin työt alkaa. Siellä toimitaan sen tiedon varassa minkä sä olet antanut ja sen mukaan sä olet työtön työnhakija. Jolla ei ole mitään työpaikkaa missään, koska mitään sopimuksia ei ole tehty eikä tiedetä tehdäänkökään. Jos meininki tosiaan on tuo, että työsopimus tehdään joskus kun ehditään.

Työnhakijoita on satoja ihan hanttihommiinkin nykyään. Puhumattakaan siihen kesätyön hakijat päälle. Työnantajalla riittää plaraamista ja järjestelemistä työvuoroissa ja siinä kuka mihinkin valitaan ja millaiseen työsuhteeseen. Lisäksi ilmoitetaan ei-valituille ja siihenkin menee aikaa joskus jonkin verran. Hakijoita on erinomaisia paljon ja siinä riittää tekemistä.

TE-keskuksessa kyllä tottakai tiedetään varsin hyvin tämä.

Osan virkailjoiden kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa ymmärtää tätä , että järjestely (myös siihen liittyvät paperityöt) kestää ja pääasia että työnhakija pääsee työhön ja työt alkavat ja se ilmoitetaan heti kun aloituspäivä varmistuu (on virallinen). 

Kukaan virkailija ei ole koskaan kiirehtinyt tai painostanut työnhakijaa hoputtamaan työnantajaa kirjoittamaan esim kk ennen työn alkua kirjoittamaan työsopparin.

Työnantaja kyllä ilmoittaa, kuten luvattu on.

Koska kaikkea ei voi valitettavasti tietää etukäteen varsinkin jos on kyseessä työ johon paljon ihmisiä valitaan kerralla ----> osa valituista peruu tulonsa , jne menee järjestelyt uusiksi ja vaihdetaan esim aloituspäivää, jne.

Luulisi että virkailija on rohkaiseva ja iloinen että työnhakijalla tärppää.

Se kai tässä pääasia.

Asiallisten virkailijoiden kanssa eipä ole tullut törmättyä näin vähättelevään ja suorastaan ilkeään asenteeseen työnhakijaa kohtaan.

Maalaisjärjellä ajatellen te-virjailija kyllä tajuaa (jos vuorovaikutus pelaa) että hakija on työllistymässä ja työnhakuinfo ei välttämättä ole ihan oikea paikka sellaiselle.

Vierailija
332/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työkkärissä työllistettynä, ihan työvoimaneuvojan töitä tein.

Käteen tuli kuukaudessa REILUSTI ALLE 1500€ !!

Siis ihan järkyttävän huono palkka.

Osastonjohtaja, oma esimies ajeli töihin jollain Opelin sedan-mallilla joka öljysi parkkihallin lattiat päivän mittaan. Hävetti sen puolesta.

Ja aivan järkyttävä ero vakiviran pitäjillä ja pätkää tekevillä: viranhaltijat ei tehneet mitään ja senkin vähän laittomasti (mm. Arkistointilaki??) ja määräaikaiset yritti osoittaa ahkeruutensa että ehkä saisi lisää jatkoa tai joskus vakiviran

Vierailija
333/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastonjohtaja, oma esimies ajeli töihin jollain Opelin sedan-mallilla joka öljysi parkkihallin lattiat päivän mittaan. Hävetti sen puolesta.

Ja aivan järkyttävä ero vakiviran pitäjillä ja pätkää tekevillä: viranhaltijat ei tehneet mitään ja senkin vähän laittomasti (mm. Arkistointilaki??) ja määräaikaiset yritti osoittaa ahkeruutensa että ehkä saisi lisää jatkoa tai joskus vakiviran

Onko siitä jo aikaa kun olit siinä työssä?

Vai ihan hiljattain (työllistettynä tuolla palkalla)?

Kiitos jos vastaat.

Vierailija
334/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös työkkärin listoilla roikkuvat nimenomaan tarvitse näitä kaikenmaailman infoja yms. Ja miksi ap enää edes on työtön työnhakija jos töitä on löytynyt.

Koska  työkkäriin ilmoitetaan sitten kun työt ovat alkaneet ja työsopimus tehty.

Mikäli työn alkuun on vain hieman aikaa, ei ole järkevää laittaa sellaista henkilöä työnhaku-info-kursseille. Ymmärsitkö mistä oli kyse?

Mistä se työkkäri siis tietää, että olet aloittamassa työt? Jos kerran se ilmoitetaan vasta kun työt alkaa ja/tai työsopimukset on tehty. Työkkärin kirjoilla olet tällä hetkellä työtön ja sen mukaan siellä toimitaan. Ei ne voi sun ajatuksia lukea, eikä tiedä otetaanko sut töihin vai ei ja milloin työt alkaa. Siellä toimitaan sen tiedon varassa minkä sä olet antanut ja sen mukaan sä olet työtön työnhakija. Jolla ei ole mitään työpaikkaa missään, koska mitään sopimuksia ei ole tehty eikä tiedetä tehdäänkökään. Jos meininki tosiaan on tuo, että työsopimus tehdään joskus kun ehditään.

Työnhakijoita on satoja ihan hanttihommiinkin nykyään. Puhumattakaan siihen kesätyön hakijat päälle. Työnantajalla riittää plaraamista ja järjestelemistä työvuoroissa ja siinä kuka mihinkin valitaan ja millaiseen työsuhteeseen. Lisäksi ilmoitetaan ei-valituille ja siihenkin menee aikaa joskus jonkin verran. Hakijoita on erinomaisia paljon ja siinä riittää tekemistä.

TE-keskuksessa kyllä tottakai tiedetään varsin hyvin tämä.

Osan virkailjoiden kanssa ei ole ikinä mitään ongelmaa ymmärtää tätä , että järjestely (myös siihen liittyvät paperityöt) kestää ja pääasia että työnhakija pääsee työhön ja työt alkavat ja se ilmoitetaan heti kun aloituspäivä varmistuu (on virallinen). 

Kukaan virkailija ei ole koskaan kiirehtinyt tai painostanut työnhakijaa hoputtamaan työnantajaa kirjoittamaan esim kk ennen työn alkua kirjoittamaan työsopparin.

Työnantaja kyllä ilmoittaa, kuten luvattu on.

Koska kaikkea ei voi valitettavasti tietää etukäteen varsinkin jos on kyseessä työ johon paljon ihmisiä valitaan kerralla ----> osa valituista peruu tulonsa , jne menee järjestelyt uusiksi ja vaihdetaan esim aloituspäivää, jne.

Luulisi että virkailija on rohkaiseva ja iloinen että työnhakijalla tärppää.

Se kai tässä pääasia.

Asiallisten virkailijoiden kanssa eipä ole tullut törmättyä näin vähättelevään ja suorastaan ilkeään asenteeseen työnhakijaa kohtaan.

Maalaisjärjellä ajatellen te-virjailija kyllä tajuaa (jos vuorovaikutus pelaa) että hakija on työllistymässä ja työnhakuinfo ei välttämättä ole ihan oikea paikka sellaiselle.

Fiksu virkailija tietää myös sen, että ei työtön rikki mene, vaikka istuukin tunnin tai kaksi infossa, vaikka jo olisi työpaikka tiedossa. Jos työsuhde päättyy koeaikana, on työttömällä jo mukavasti tietoa jatkoa ajatellen. Niin kauan kun työnhaku on voimassa eikä työnhakija ole katkaissut työnhakua, jokaiseen työttömään suhtaudutaan samalla tavalla. Tai virkailija voi kysyä, että katkaistaanko työnhaku samantien, kun työtä jo on tiedossa, et sitten turhaan saa meiltä ikävää postia ja varmaan pärjäät 2-3 viikkoa vanhoilla säästöillä ennen töiden alkamista.

Vierailija
335/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siitä jo aikaa kun olit siinä työssä?

Vai ihan hiljattain (työllistettynä tuolla palkalla)?

Kiitos jos vastaat.

Yli 5 vuotta sitten varmaan, ei yli 10 vuotta.

Rahaa ei vaan ole. Palkat ei mitenkään kilpailukykyiset.

Ja ne henkilökohtaiset palkanlisät on sumutusta ja jaskanjauhantaa: systeemi on huolellisesti rakennettu niin, että sitä korotusta ei vaan saa.

Vierailija
336/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman".

Aiheena pakollisessa info-kutsussa henkilölle joka työllistyy varmasti.

Karenssin uhalla matkustettava tunnin tilaisuuteen.

Paljonko nämä kurssit tulevat maksamaan?

Henkilölle, joka on aiemmin osannut päivittää paljon vaativimpiakin toimenpiteitä osoitetaan yhtäkkiä apua "työllistymissuunnitelman päivittämisessä".

Vierailija
337/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiotko sä öyhöttää täällä koko perjantai-illan? Kovin surullista.

Vierailija
338/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ohjeistamme päivittämään työllistymissuunnitelman".

Aiheena pakollisessa info-kutsussa henkilölle joka työllistyy varmasti.

Karenssin uhalla matkustettava tunnin tilaisuuteen.

Paljonko nämä kurssit tulevat maksamaan?

Henkilölle, joka on aiemmin osannut päivittää paljon vaativimpiakin toimenpiteitä osoitetaan yhtäkkiä apua "työllistymissuunnitelman päivittämisessä".

No älä ota sitä noin henkilökohtaisesti! Se on valtakunnallista toimintaa ja Eduskunnassa säädettyä mitä tehdään. Ei sitä voi jokaisen jokaista yksityiskohtaa alkaa viilaamaan.

Vierailija
339/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen menossa ko infoon.

Mielestäni en kuulu sinne, toki menen (karenssin uhka oli kutsuun painettu, ihan muistutusmielessä kai).

Olen viestintä-alan korkeakoulutettu. Työuraa täynnä eri aloilta reippaasti yli 10v.

Kaikki työpaikat aina itse hankittu (verkostot, työnhakumenetelmät hallussa, jne)

Työ alkaa taas muutaman viikon päästä. 

Minä uskon, että jollekin muulle kyseinen työnhaku-info olisi tullut suurempaan tarpeeseen.

Tulen kirjaamaan kokemukseni tänne ja erityisesti tulen analysoimaan sen, miten minua hyödytti matkustaa toiseen kaupunkiin tunniksi ko tilaisuuteen.

Juttelen myös mahdollisuuksien mukaan muiden sinne kutsuttujen työttömien kanssa.

Joten Vi ses! 

Oletko jo ilmoittanut, että uusi työ alkaa kolmen viikon päästä? 

Vierailija
340/389 |
26.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin taannoin menossa työharjoitteluun, ja jotta olisin voinut aloittaa sovittuna päivänä, tarvittiin jokin kuittaus työkkäristä.

Kuukauden ajan soittelin sinne kolme kertaa, asia luvattiin aina hoitaa, neljännellä kerralla käytin kovempaa kieltä ja vihdoin virkailija hoiti asian - käytännössä siis kävi vain ruksittamassa jonkin kohdan netissä, ja tämä kesti alle minuutin.

Mietinpä vain mitä helvettiä ne siellä tekevät työajalla? Kenen mielestä on tehokasta, että ruuhkautan puhelinpalvelua neljällä soitolla, kun asia oli noinkin nopeasti hoidettavissa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi