Vastatkaa tähän! Onko kuulolle vaarallista jos on kovassa huudossa. (Perhe helevetti)
Eli oon teini-ikäinen poika jollla on kuulo ongelmia. Mulla on lähteny kuulosta 20db pois eli en kuule enää kunnolla heinäsirkkoja.
Ei vaikuta puheen kuulemiseen paitsi erittäin hälyisässä tilassa. Mulla on myös tinnitus. Epäillään, että se johtuu mun purenta ongelmista ja pään ja niskan jumeista.
Mä oon tosi ääniyliherkkä. Mun perheessä huudetaan koko ajan toisten korviin. Mun elämä on yhtä helvettiä. Mun veli nauttii siitä kun mua sattuu korviin. Se huutaa aina kovan kiljaisun mun korvan vieressä.
Jos joku kiekaisee tai karjuu, mulla menee korvat lukkoon ja se ääni ikään kuin särkyy sielä. Voiko kuulo vaurioitua jatkuvasta huutamisesta?
Kommentit (34)
Joo, äiti ja veli huutaa kokoajan. Ne sanoo vaan, että kuvittelet. Ei se satu sua. No sattuu! Mua tinnittää aina illalla huudon jälkeen. Mä en ite ees pysty huutaan, koska mun korvat ei kestä sitä.
Kirjoitan tänne, koska äskön istuin veljen vieressä ruoka pöydässä. (Koulu on siis päättynyt monta tuntia sitten) veli karjasee täysillä mun korvaan, koska se kuulemma testas oonko mies. Mä en jaksa tätä enää...
On kokeiltu. Äiti repi korvista.....
Kuulostaa todella kurjalta. Toivottavasti sinulla ei ole enää pitkä aika täysi-ikäisyyteen. Sinuna katkaisisin siinä vaiheessa välit noihin ihmisperseisiin, jotka eivät kunnioita edes toisen terveyttä.
Aika oudolta kuulostaa jos äiti rohkaisee toista huutamaan korvaan.
Kai se äitisi tietää kuulonalenemasta?
Vielä on aikaa 3v täysi-ikäisyyteen. Tinnityksen takia nukun 5h, koulussa sitten aika väsynyt. Todistuskin tippui, kun tinnittää ja vaikea keskittyä. Syksyllä oli 8.6. Varmaan samaa nyt.
Onhan tämä ihan kamalaa. Varsinkin, kun jaan huonneeni veljeni kanssa. Minulla ei ole koskaan aikaa lepuuttaa kuuloa.
Kerro koulussa pahoinpitelystäsi. Luulisi äitimuorinkin ymmärtävän tilanteen kun lastensuojelu alkaa soitella.
Juu tietää. Kuulonalenema on minulla synnynnäinen. Ei vain välitä siitä. On sanonut että ei kiinnosta. No kiinostaisi jos itsellä olisi....
Hetkinen onko tuo pahoinpideltyä muka? Eihän hän tee muuta fyysistä kuin huuda niin lujaa kuin lähtee.
Aloittaja kirjoitti:
Hetkinen onko tuo pahoinpideltyä muka? Eihän hän tee muuta fyysistä kuin huuda niin lujaa kuin lähtee.
On pahoinpitelyä. Kerrot koulussa vaikka terkkarille nuo samat asiat, miten koulu kärsii etkä saa nukuttua jne. Ja kerrot, miten äitisi reagoi ongelmaan. Saat varmasti apua.
On ihan oko käyttää kuulosuojaimia ja korvatulppia. Meillä aika usein käytössä.
Rikoslain määritelmä:
5 § Pahoinpitely
Joka tekee toiselle ruumiillista väkivaltaa taikka tällaista väkivaltaa tekemättä vahingoittaa toisen terveyttä, aiheuttaa toiselle kipua tai saattaa toisen tiedottomaan tai muuhun vastaavaan tilaan, on tuomittava pahoinpitelystä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava."
Kyllä tuo korvaan huutaminen on jo pahoinpitelyä.
Ala käyttämään korvatulppia, apteekista saa erilaisia malleja. Miellyttävin on kokemukseni mukaan ns. kuusen mallinen tulppa.
Kyllä, puhu koulussa jollekkin. Ei tuollaista tarvitse kestää. Perheesi kuulosta vähän...pimeältä.
Voit tehdä myös itsestäsi lastensuojeluilmoituksen. Se on aika äärimmäistä, mutta juttusi perusteella kotonanne on muitakin ongelmia kuin tuo pikkusisaruksen tahallinen huutaminen. Varaa itsellesi aika koulukuraattorilla ja kerro tilanteestasi, hän tietää mitä tulee tehdä. Mene myös terkkarille, ja pyydä uudestaan kuulosi tarkistusta ja korvien tutkimusta, jos edellisestä tutkimuksesta on kulunut jo aikaa.
Kyllä! Perheeni on erittäin pimeä. Äitilläni on masennus ja jotain ahdistuneisuuttakin. Veli nyt vaan on vähän no ylimielinen.
Voisin hankkia korvatulpat.
Olen jo uhannut kertoa lääkärille, mutta äiti sanoo, että sitten joudut poiskotoa...
Viime tutkimuksesta on vuosi. Tinnitus vaan on pahentunut. Sehän tässä on kin kamalaa. Koko ajan kuuluu tiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiii
Miten sinä ja veljesi pääsitte koulusta jo monta tuntia sitten, kuten kerroit. Onko tämä tottakaan.
Mitä isäsi asioihin suhtautuu?
Pahoinpitelyä tuo on selvästi.
Käytä korvatulppia, vaikka vedettäisiin pois.
Sanoit sulla olevan joku korvaongelma synnynnäisesti. Voiko alenema sen vuoksi olla etenevä. Eli johtuisi ihan siitä.
Keppijumppa ja kevyt olkapäätreeni auttaisi varmasti niskan ja hartioiden jännitykseen, jolloin tinnitus voisi vähentyä. Itselläni stressiperäinen hampaiden narskuttelu ja niskan jäykkyys helpottui hieman pienellä jumpalla ja läppärin näytön korottamisella, ettei pää olisi koko ajan eteenpäin taivutettuna. Pää painaa kuitenkin aika paljon, joten kannattelevat niskalihakset jumiutuvat jos koko ajan on nenä kiinni puhelimen tai tietokoneen näytössä. Leukaluun lihakset ovat yhteydessä kaulan lihaksiin, ja huono työskentelyasento saa leukaluun myös jännittymään. Jaksamista sinulle, ja toivottavasti ainakin ottaisit terveydenhoitajaan yhteyttä, pahoinpitelyn merkit ainakin minun mielestäni voisivat täyttyä.
No tietenkin kuulo vaurioituu jos on liian pitkään kovassa melussa ilman kuulosuojaimia. Ei sillä ole merkitystä lähteekö se kova ääni jostain kaiuttimesta tai koneesta vai ihmisen suusta.