Vastatkaa tähän! Onko kuulolle vaarallista jos on kovassa huudossa. (Perhe helevetti)
Eli oon teini-ikäinen poika jollla on kuulo ongelmia. Mulla on lähteny kuulosta 20db pois eli en kuule enää kunnolla heinäsirkkoja.
Ei vaikuta puheen kuulemiseen paitsi erittäin hälyisässä tilassa. Mulla on myös tinnitus. Epäillään, että se johtuu mun purenta ongelmista ja pään ja niskan jumeista.
Mä oon tosi ääniyliherkkä. Mun perheessä huudetaan koko ajan toisten korviin. Mun elämä on yhtä helvettiä. Mun veli nauttii siitä kun mua sattuu korviin. Se huutaa aina kovan kiljaisun mun korvan vieressä.
Jos joku kiekaisee tai karjuu, mulla menee korvat lukkoon ja se ääni ikään kuin särkyy sielä. Voiko kuulo vaurioitua jatkuvasta huutamisesta?
Kommentit (34)
Kyllä pääsimme jo klo 11. Opettajamme oli sairaana joten fysiikan tunnit peruttiin.
En ole aivan varma. Kuulonalenema on vain hyvin korkeilta ääniltä. Silti se pahentaa tinnitusta. Ei tuo ole normaalia tuo huutaminen.
Isä ei suhtaudu asiaan mitenkään. Hänellä on todella vahvat korvat eikä häntö huutaminen satu. On sanonut, että ei kiinnosta.
Minulla on olkapääjumppa ohkeita joita teen.
Aloittaja kirjoitti:
Kyllä! Perheeni on erittäin pimeä. Äitilläni on masennus ja jotain ahdistuneisuuttakin. Veli nyt vaan on vähän no ylimielinen.
Voisin hankkia korvatulpat.
Olen jo uhannut kertoa lääkärille, mutta äiti sanoo, että sitten joudut poiskotoa...
Kannattaa hakea apua, ihan varmasti sitä saat kun rohkeasti puhut vaikka ensin koulun terveydenhoitajalle. Äitisi varmaan itse pelkää ja on epävarma, uhkailee siksi sinua. Toivon todella että saat apua inhottavaan tilanteeseesi. T. samanikäisten poikien äiti
Voisit perustella asiaa isälle. Esim. hommaa desibelimittari ja sitten esittele sen lukemia isälle samalla kun kerrot, että mitkä lukemat ovat terveydelle haitallisia.
Tinnitus on tosi ikävää, mutta onneksi se ei *välttämättä* ole pysyvä vaiva vaan voi myös lieventyä tai kadota ajan mittaan.
Niin, no tossa äskön mainitsin asiasta äitille nii se sano....... jaa
Ei muuta. Ei sitä kiinnosta.
Eniten haittaa toi veli se huutaa niin lujaa
Uskaltaisitko näyttää tämän ketjun äidillesi tai isällesi?
Älä näytä jos seuraukset voisivat olla sinulle pahoja, mutta joskus kirjoitettu teksti on helpompi sisäistää kun vanhempasi voisivat rauhassa miettiä mitä olet asiasta mieltä.
Isälle voisin. Kyllä puhuin äskön isälle puhelimessa. Isä sanoi, että ei voi puhua äidin kanssa asiasta, koska hänellä on nyt vaikeaa. Pakko vaan kestää ja sanoi, että sulla sentään on ruokaa.
Hanki megafoni ja pistä soimaan ruokapöydässä (laita itsellesi kuulosuojaimet) ja sano että tältä se tuntuu sinusta kun huutavat.. suosittelen lasun tekemistä ehdottomasti koska kuuloaan ei voi parantaa ja tuo käytös on perheesi puolelta pahoinpitelyä. Kolmessa vuodessa kuulosi ehtii merkittävästi huonontua vielä. Tinnitys ei koskaan parane. Ajattele nyt vain omaa parastasi, ehkä olisi parempi jos pääset muualle asumaan.
Aloittaja kirjoitti:
Isälle voisin. Kyllä puhuin äskön isälle puhelimessa. Isä sanoi, että ei voi puhua äidin kanssa asiasta, koska hänellä on nyt vaikeaa. Pakko vaan kestää ja sanoi, että sulla sentään on ruokaa.
Vanhempasi ovat vastuussa sinun hyvinvoinnistasi eikä päinvastoin. Jos äidilläsi on vaikeaa on isäsi tehtävä ottaa enemmän vastuuta.
Vanhempiesi hyvinvointi ei ole sinun vastuullasi.
Tee itsestäsi lastensuojeluilmoitus, tuo on väkivaltaa sinua kohtaan. Isäsi on aika vätyksen oloinen kun ei omaa lastaan puolusta. Perhekuviosi ei ole normaali. Toivottavasti saat apua terkalta tai kuraattorilta. Tai soita nuorten auttavaan puhelimeen.
Ap voit soittaa tai laittaa viedtiä myös itse lastensuojeluun ja siellä on hyvä palvelunumero mihin voit soittaa nimettömänäkin. Sieltä ohjataan ja autetaan.
Sit ihan jatkon kannalta: mieti haluutko olla tollasen perheen kanssa tekemisissä. Minuakin eräällä lailla rääkättiin / kidutettiin lapsuuteni ajan (syömisen ja juomisen kontrollointi, vessassakäynnin estäminen ja vessakäyntien valvominen jne). Vasta kotoa muutettuani takusin miten olen vaurioitunut ja miten törkeää väkivalta oli. Välit on ollut jo 20v poikki lapsiudenperheeseen ja viimein saan olla vapaa!
Tsemppiä, ap! Olet upea ja arvokas!
Miten Ap:lla menee? Tinnitusta googlettelin ja löysin tämän. Toivottavasti tilanne parempi, eihän tuollaista helvettiä kukaan kestä :/
Tuo oli selkeä lasten suojeluun mentävä ilmoitus, oot jo aikauinen m,miten sulla menee? Itse menisisn mieluummin terveeseen perhekotiin kuin sairaassa perheessä jossa äitikin enemmän sairas-
Veljesi tarvitsee apua, hän nauttii toisen ihmisen satuttamisesta, se ei ole normaalia. Samalla jos veljesi saisi apua sinun oma tilanteesi helpottuisi.
Lapsen sijoittaminen pois kotoa on äärimmäinen keino ja oikeasti aika harvinainen. Sen sijaan perheeseen voidaan kohdistaa muita tukitoimia ja äitisi saisi tukea teidän kasvatukseen.
Älä uhraa terveyttäsi vaan vaadi apua, kaikki perheessäsi hyötyisivät siitä.