Mikä saa sinut jatkamaan punaisen lihan syöntiä? Tai siipikarjan?
Jos maku on peruste, niin haluaisin ihan toden totta tietää, miksi ne mielestäsi maistuvat hyvältä. Totesin itse jo kymmenen vuotta sitten, että punainen liha, varsinkin porsas, maistuu vääjäämättä metalliselta ja ällöttävältä. Pakki tukossa viikon, kun söi mitä tahansa punaista lihaa sisältävää edes kerta viikkoon. Tehotuotettu siipikarja samaa lötköä, mautonta, ikävä sivumaku jota en osaa kuvailla. Sama kyllä kassilohella ja muilla kaloilla joita välttelenkin.
En tituleeraa itseäni kasvissyöjäksi, vaikka eläinproteiinit rajoittuvat kananmunaan ja satunnaisesti kalansyöntiin. Siivekästä riistaa syön silloin tällöin jos ja kun on saatavilla.
Onko se liha niin hyvää?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Jos on sukua Pohjois-Karjalasta kannattaa ladata kunnon perinneruoat kehiin. Karjalanpaistia, silavaa ja voita potkujen päälle, niin saavat ilmastovouhottajat nenilleen.
Mitä useampana päivänä viikossa jaksaa tehdä ja syödä oikein ison satsin sitä nöyryyttävämpää se on ilmastovouhottajille!
Inhoan kalaa. Possusta en erityisesti pidä, syön kyllä joskus. Mutta naudanpihvit nammm!
Vierailija kirjoitti:
Jos on sukua Pohjois-Karjalasta kannattaa ladata kunnon perinneruoat kehiin. Karjalanpaistia, silavaa ja voita potkujen päälle, niin saavat ilmastovouhottajat nenilleen.
Tuohon kun muistaa lisätä vielä riittävästi suolaa niin ilmastovouhottajat turhautuvat oikein kunnolla ja tajuavat hävinneensä keskustelun.
Syön lihaa koska pidän jugurtista. Ei lihaa-> ei lehmää - > ei maitoa - > ei jugurttia
Ai, että kun päivittäinen 150 g pekoniaamiainen kahdella voissa paistetulla munalla ja reilulla ripauksella suolaa saa päivän mukavasti käyntiin.
Huomasinko sanallakaan ketjun alkupäässä sanoja ilmastovouhotus tai ekologisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä useampana päivänä viikossa jaksaa tehdä ja syödä oikein ison satsin sitä nöyryyttävämpää se on ilmastovouhottajille!
Vierailija kirjoitti:
Syön lihaa koska pidän jugurtista. Ei lihaa-> ei lehmää - > ei maitoa - > ei jugurttia
Olen pahoillani, jos mielesi räjähtää tästä paljastuksesta: Lihakarja ja maitokarja ovat asia erikseen. Se lypsävä ei päädy ensisijaisesti pihviksi lautasellesi.
AP ei vaan osaa grillata. Itse laitan ihan just pippuripihvit (sisäfile) grilliin. Lisukkeeksi lohkoperunoita ja pekoniin käärittyjä parsoja. Huomenna grillaan hot wingsejä 900g ihan vaan itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Ai, että kun päivittäinen 150 g pekoniaamiainen kahdella voissa paistetulla munalla ja reilulla ripauksella suolaa saa päivän mukavasti käyntiin.
Tuollainen aamiainen on myös parasta krapulalääkettä ja sitten jaksaa tehdä talvellakin ne lumityöt -20˚C asteessa rivakasti eikä hissutellen kuten hintahtavat soijapojat.
Siksi koska pidän monipuolisesta ruoasta, ja koen että saan lihasta helposti energiaa ja aminohappoja. Kasvisruokaa pitäisi syödä hirveä kasa, että saa riittävästi energiaa. Voin hyvin syödessäni lihaa ja siitä tulee hyvä olo.En ole kuitenkaan mikään kovin kova punaisen lihansyöjä. Koostan ruokaviikkoni niin että syön väh 2 x viikossa kalaa, 2 x kanaa/punaista lihaa ja vähintään kaksi kertaa kasvisruokaa. Joskus voi mennä jopa koko viikko kasvisruoalla.
On hankala elää kasvisruoalla, koska vatsani sietää heikosti papuja. Jos lähtökohta on se, vegaanina olo olisi vaikeaa. Ylikypsyttämällä pavut saan syötyä niitä.
Porsasta ja kalkkunaa en juurikaan syö, mutta hyvälaatuista kanaa, nautaa sekä riistaa. Kyllä minä saan resepteillä onnistumaan ihan hyvänmakuisiksi ruuiksi nuo. Ikinä en osta marinadimössöttyjä. Olin monta vuotta vege, mutta nyt taas sekaani. Kyllä se mulle sopik ja raudat pysyy parempina. Olen metsästäjä-keräilijän jälkeläinen enkä tee numeroa liha-asiasta(kaan). Kyllä täytyis sit luopua monista kengistä ja vaatteistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ruokajuomaksi rasvaista maitoa. Kermaperunat sopivat tuon kanssa oikein hyvin.
Silloin kun on lihaa niin se on sika-nauta jauheliha. Muita lihoja en osta. Kana on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Jos on sukua Pohjois-Karjalasta kannattaa ladata kunnon perinneruoat kehiin. Karjalanpaistia, silavaa ja voita pottujen päälle, niin saavat ilmastovouhottajat nenilleen.
Voita ja suolaa perunoiden päälle tai sitten ne kermaperunat. Molemmat hyvät jos vain muistaa syödä päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Söin juuri eilen taitavasti valmistettua karitsaa. Perjantaina häränlihapihvin ihanassa punaviinikastikkeessa. Näistä nautinnoista en aio, enkä halua luopua.
Juustoa, kinkkua, jogurttia, maitoa ja munia en syö ollenkaan. En aja autoa. Nämä riittää osakseni maailman pelastamisesta.
Valitettavasti lennän monta kertaa vuodessa.
Jatkan vielä tähän. Alkuruoaksi söin pekoniin käärittyä parsaa egg a la Benedict, llä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, jos mielesi räjähtää tästä paljastuksesta: Lihakarja ja maitokarja ovat asia erikseen. Se lypsävä ei päädy ensisijaisesti pihviksi lautasellesi.
Lainaamasi hlö on tavallaan oikeassa, samoin sinä. Jotta lehmä tuottaa maitoa, sen pitää saada vasikka, vasikka voi olla sonni- tai lehmävasikka. Sonnivasikoita kasvatetaan lihaksi vajaa pari vuotta, lehmävasikat kasvatetaan lypsylehmiksi. Joskus hiehoa, eli sitä lehmävasikkaa, ei saada tiineeksi ja se lähtee sonnien kanssa teuraaksi. Lehmätkin lähtevät lopulta yleensä teuraaksi. Eli jos ei ole maidontuotantoa, ei ole sitä lihaakaan...
... Paitsi, jos lihaa tuotetaan erityisesti lihantuotantoon jalostetuilla nautaroduilla. Silloin puhutaan emolehmistä.
Se että sitä on yhä lautasella jäljellä.
Kyllä se on niin hyvää. Kunnon pihvi on ruokien kuningas, vesi nousee kielelle pelkästä ajatuksesta. Myös siivet kuuluu lempiherkkuihini. Kärsin runsaista kuukautisista ja joudun pitämään huolen riittävästä raudansaannista. Rautalisää en voi syödä niin paljon, että veriarvot pysyy kunnossa, koska alan ripuloida siitä, joten ruokavalio on avainasemassa. Vegevaihtoehdoista rauta ei imeydy, olen kokeillut. Lisäksi, mulla on kliininen masennus ja lihan välttäminen olisi tyhmää senkin takia. Liha kun tutkitusti on hyväksi mielenterveydelle. Googlaa mitä masentuneen ja ahdistuneen kannattaa syödä jos et usko.